Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1547776_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 24. august 2015 stillet følgende spørgsmål nr.
40 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Lennart Damsbo-Andersen (S).
21. september 2015
J.nr. 2015-4231
Spørgsmål nr. 40:
”Der ønskes endvidere en redegørelse for den forventede udvikling i arbejdsløshe-
den i byggefagene fordelt på fag og for hvert af årene 2014-18. Ministeren bedes
herunder redegøre for forventede flaskehalse inden for de enkelte fag i byggebran-
chen.”
Endeligt svar:
Med udgangspunkt i Finansministeriets prognose
1
for udviklingen i den samlede
ledighed og beskæftigelse, som omfatter årene 2015 og 2016, foretager STAR en
fremskrivning af ledigheden fordelt på a-kasser frem til ultimo 2016.
Fremskrivningen illustrerer, hvorledes Finansministeriets antagelse om udviklingen
i ledighed fordeler sig på a-kasser, forudsat at a-kassernes andel af alle ledige ud-
vikler sig som det seneste år.
Personer, der søger job i byggebranchen, kan have forsikret sig i forskellige fagret-
tede eller tværfaglige a-kasser. Det antages dog, at hovedparten er medlemmer af
hhv. El-fagets a-kasse, Byggefagenes a-kasse eller 3F A-kasse.
I hhv. El-fagets a-kasse og Byggefagenes a-kasse skønnes ledigheden samlet at fal-
de med ca. 150 fuldtidspersoner fra ultimo 2014 frem til ultimo 2016, svarende til
et fald på 7,7 pct. Ledigheden i 3F a-kasse er beregnet til at falde med ca. 1.450
fuldtidspersoner svarende til et fald på 7,3 pct.
2
Disse opgørelser fordeles på de områder, der hører under de Regionale Arbejds-
markedsråd, og offentliggøres på de Regionale Arbejdsmarkedsråds hjemmesider.
I april 2015 offentliggjorde Trafikstyrelsen en rapport
3
over arbejdskraftbehovet i
forbindelse med Togfonden DK. I rapporten inddrages og genberegnes resultaterne
1
2
Finansministeriet: Økonomisk Redegørelse, august 2016.
Teknisk fremskrivning af ledigheden i a-kasse grupper af STAR pba. Økonomisk Redegø-
relse, august 2016.
3
Trafikstyrelsen: Arbejdskraftbehovet i forbindelse med Togfonden DK, april 2015.
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om en redegørelse for den forventede udvikling i arbejdsløsheden i byggefagene, til beskæftigelsesministeren
1547776_0002.png
fra Ekspertudvalget vedrørende infrastrukturinvesteringer og arbejdskraft- og kva-
lifikationsbehov (Leo Larsen udvalget) fra september 2013. Rapporten giver en in-
dikation baseret på modelfremskrivninger på manglen på arbejdskraft inden for
bygge- og anlægssektoren fremadrettet.
Af tabel 1 fremgår rapportens vurderinger af den forventede mangel på udvalgte
betydende faggrupper inden for bygge- og anlægssektoren i 2018. Manglen skyldes
ikke alene udviklingen inden for bygge- og anlægsbranchen, men afhænger af den
samlede arbejdsmarkedssituation, da faggrupperne typisk er beskæftiget inden for
flere brancher.
Tabel 1.
Forventet mangel på udvalgte faggrupper (fuldtidspersoner) i 2018
Faggruppe
civilingeniører m. speciale i bygge- og anlægsområdet
civilingeniører m. speciale indenfor elektronik-IT
elektrikere
struktører
chauffører
tømrere/snedkere
vvs’ere
smede
teknikere
Mangel
900
1.500
6.000
700
900
3.000
3.000
3.000
1.500
Anm.: Tabellen opgør manglen i alle brancher. Mangel er defineret som en situation, hvor den forventede beskæf-
tigelse (efterspørgslen) for faggruppen overstiger den forventede arbejdsstyrke (udbuddet) for faggruppen.
Kilde: Trafikstyrelsen: Arbejdskraftbehovet i forbindelse med Togfonden DK, april 2015.
Vurderingerne af, i hvilket omfang og hvornår bygge- og anlægsbranchen vil ople-
ve mangel på arbejdskraft, er behæftet med væsentlig usikkerhed og vil bl.a. af-
hænge af den generelle efterspørgsel, i hvilket omfang det lykkes at øge udbuddet
af arbejdskraft inden for de berørte faggrupper via f.eks. uddannelse eller rekrutte-
ring fra udlandet, samt af substitutionsmulighederne fra andre typer af arbejdskraft.
I de kommende år vil gennemførte reformer indebære en stigende strukturel be-
skæftigelse. Beskæftigelsen er fortsat under det strukturelle niveau, så beskæftigel-
sen ventes at kunne fortsætte med at stige, uden at det giver anledning til generelle
problemer med flaskehalse. Det udelukker dog ikke risikoen for tiltagende flaske-
halse på specifikke områder og inden for visse brancher. Derfor følger Beskæfti-
gelsesministeriet også udviklingen omkring flaskehalse meget tæt. Det er afgøren-
de, også for den fremtidige vækst, at virksomhederne kan få den arbejdskraft, som
de efterspørger.
Arbejdsmarkedsbalancen viser aktuelt, at der bl.a. er mangel på maskiningeniører
og læger/overlæger i 6 arbejdsmarkedsområder.
Virksomhedsservice og jobformidling skal derfor også være en kerneopgave i job-
centrene. Jobcentrene skal herunder sørge for at have et indgående kendskab til
virksomhedernes behov for arbejdskraft og matche det med den ledige arbejdskraft
på tværs af kommunegrænser.
Etableringen af Jobservice Danmark er ét skridt på vejen i den sammenhæng. Med
Jobservice Danmark får store landsdækkende virksomheder og virksomheder med
2
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om en redegørelse for den forventede udvikling i arbejdsløsheden i byggefagene, til beskæftigelsesministeren
et større rekrutteringsbehov én central indgang til beskæftigelsessystemet og får
dermed koordineret service på tværs af jobcentre, a-kasser og uddannelsesinstituti-
oner. Store virksomheder kan samtidig vælge at indgå en jobserviceaftale med Job-
service Danmark, som NCC for nyligt har gjort, om et længerevarende samarbejde
om rekruttering, opkvalificering og fastholdelse. Jobserviceaftalen kan være lands-
dækkende eller bestå af flere regionale aftaler.
Jeg vil særligt opfordre de virksomheder, der oplever rekrutteringsudfordringer, til
at benytte sig af denne udvidede service, ligesom jeg generelt vil opfordre virk-
somhederne til at slå alle job op og til at ansætte lærlinge. Ved at ansætte lærlinge
er virksomhederne med at uddanne fremtidens arbejdskraft.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
3