Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 24. august 2015 stillet følgende spørgsmål nr.
26 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Finn Sørensen (EL).
21. september 2015
Sagsnr. 2015 - 3683
Spørgsmål nr. 26:
”Ministeren bedes oplyse udviklingen i antallet af tilkendelser af førtidspension
til udviklingshæmmede før og efter reformens ikrafttræden den 1. januar 2013. Mi-
nisteren bedes samtidig redegøre for lovens intentioner på dette område, samt hvil-
ke skridt regeringen har taget for at sikre, at kommunerne efterlever lovens intenti-
oner om, at udviklingshæmmede er en målgruppe, hvor det typisk er åbenbart for-
målsløst at iværksætte arbejdsprøvninger og ressourceforløb, og hvor man umid-
delbart kan tage stilling til tilkendelse af førtidspension. Der ønskes også en rede-
gørelse for, hvad kommunernes reaktion har været på regeringens anbefalinger, og
hvordan regeringen vil sikre, at lovens bemærkninger og regeringens henstillinger
på dette punkt bliver efterlevet. Endelig ønskes en redegørelse for, hvilke klager
der har været over manglende tilkendelse af førtidspension til udviklingshæmmede
efter reformens ikrafttræden og hvilke afgørelser Ankestyrelsen har truffet i den
forbindelse.”
Endeligt svar:
Udviklingen i antallet af tilkendelser af førtidspension til personer med udviklings-
hæmning, fremgår af tabel 1 nedenfor.
Tabel 1
Tilkendelser af førtidspension på baggrund af hoveddiagnosen mental retardering (alle
grader af åndssvaghed, debilitet, imbecilitet)
Årstal
Antal
2003
440
2004
472
2005
450
2006
559
2007
418
2008
695
2009
792
2010
883
2011
817
2012
767
2013
305
2014
354
Kilde: Ankestyrelsen
Som det fremgår, steg antallet af tilkendelser af førtidspension til udviklingshæm-
mede frem mod 2010. Herefter er antallet – på linje med det samlede antal tilken-
delser – faldet, især efter reformen trådte i kraft, men steget lidt igen fra 2013 til
2014.
Faldet skal ses i lyset af, at intentionen bag den brede politiske aftale om en reform
af førtidspension og fleksjob netop er, at flere borgere skal have en tilknytning til
arbejdsmarkedet og dermed adgang til at forsørge sig selv, og at færre skal ende på
varig, passiv forsørgelse.