Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1542142_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 21. august stillet følgende spørgsmål nr. 25
(BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn
Sørensen (EL).
31. august 2015
Sagsnr. 2015 - 3648
Spørgsmål nr. 25:
”Er ministeren enig i, at det er i strid med loven, hvis en kommune trækker samle-
vende kontanthjælpsmodtagere i kontanthjælpen med tilbagevirkende kraft, dvs.
før kommunen har truffet afgørelsen? Vil ministeren i anledning af Avisen.dk´s ar-
tikel d.d. rette henvendelse til kommunerne og bede dem om en opgørelse over i
hvor mange tilfælde kommunerne har handlet ulovligt som beskrevet og vil mini-
steren lade denne opgørelse indgå i den samlede besvarelse af BEU alm. del
spørgsmål 207, folketingsåret 2014-15, 1. samling, således at udvalget får en sam-
let oversigt over antal sager og samlet tilbagebetalingsforløb, fordelt på kommu-
ner? Vil ministeren indskærpe over for kommunerne, at det er ulovligt at trække i
kontanthjælpen før afgørelsen er truffet og pålægge dem omgående at gennemgå
sagerne, og tilbagebetale skyldige beløb til borgerne? Der henvises til
http://www.avisen.dk/~/ny-boelge-af-sagerom-fejl-i-kaerestepenge-paa
vej_339504.aspx.”
Endeligt svar:
Jeg kan oplyse, at det fremgår af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings
orienteringsbrev af 2. marts 2014 til kommunerne om reglerne om samlivsvurde-
ring mv. i forbindelse med behandling af sager om gensidig forsørgelsespligt for
samlevende i overgangsåret 2015, at: ”En afgørelse, om at et par skal anses for
samlevende og derfor har gensidig forsørgelsespligt efter lov om aktiv socialpoli-
tik, skal for at have virkning meddeles til dem, afgørelsen vedrører - dvs. til både
ansøgeren og samleveren. Afgørelsen har derfor ikke virkning førend den er med-
delt til begge parter, hvilket vil sige, at den ikke kan håndhæves, og at der i kon-
tanthjælpssystemet ikke kan beregnes uddannelses- eller kontanthjælp med gensi-
dig forsørgelsespligt for samlevende, førend såvel ansøger som samlever har fået
afgørelsen meddelt.”
Der er således ikke hjemmel i loven til at lade samleverens indtægter indgå i be-
regningen af uddannelses- eller kontanthjælp, før der er truffet afgørelse om, at par-
ret kan anses for samlevende med deraf følgende forsørgelsespligt efter lov om ak-
tiv socialpolitik.
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om ministeren er enig i, at det er i strid med loven, hvis en kommune trækker samlevende kontanthjælpsmodtagere i kontanthjælpen med tilbagevirkende kraft, dvs. før kommunen har truffet afgørelsen, til beskæftigelsesministeren
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har i forlængelse af min forgængers
besvarelse af BEU 207 indhentet redegørelser fra kommunerne med status for be-
handlingen af sager om gensidig forsørgelsespligt. Af Styrelsen for Arbejdsmarked
og Rekrutterings sammenfatning af redegørelserne vil det fremgå i hvor mange sa-
ger, der er sket fejl i sagsbehandlingen i relation til det samlede antal sager, og det
vil give os et overblik over, hvor meget kommunerne i den forbindelse har efterbe-
talt til borgerne. Derfor mener jeg også, at det er vigtigt at få denne sammenfatning
oversendt til udvalget i nærmeste fremtid. Jeg kan oplyse, at det er min forvent-
ning, at sammenfatningen af kommunernes redegørelser kan oversendes til BEU
primo september.
På denne baggrund er det min vurdering, at det vil være uhensigtsmæssigt at bede
kommunerne om yderligere oplysninger, da det vil forsinke sammenfatningen af
kommunernes redegørelser.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
2