Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1546261_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Dato: 15. september 2015
Enhed: Ældreenheden
Sagsbeh.: DEPASO
Sagsnr.: 1505226
Dok. nr.: 1768516
Folketingets Beskæftigelsesudvalg har den 20. august stillet følgende spørgsmål nr.
19 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 19:
”Der ønskes en orientering om det fælles initiativ fra DI, Dansk Erhverv og KL vedrø-
rende konkurser for private serviceudbydere og for, hvilke anbefalinger der er inde-
holdt i initiativet?”
Svar:
KL, Dansk Industri og Dansk Erhverv fremlagde i august 2015 fem fælles anbefalinger
for, hvordan konkurser i hjemmeplejen kan forebygges. Nedenfor er de fem anbefa-
linger opridset.
-
Krav til virksomhederne om sund økonomi
Kommunerne kan med fordel stille en række krav til leverandørernes øko-
nomi i forbindelse med udbud og dermed tilstræbe, at de valgte leverandø-
rer har en sund økonomi. Konkurrencen om at levere ældrepleje bør foregå
mellem virksomheder med en robust økonomi. De konkrete redskaber er
bl.a. krav til virksomhedens soliditet og egenkapital. De økonomiske krav
skal - på linje med øvrige udbudsvilkår - være proportionale med den opga-
ve, der skal løses.
Sikkerheds- eller garantistillelse:
Kommunerne bør som udgangspunkt stille krav om en økonomisk garanti-
eller sikkerhedsstillelse af plejevirksomhederne. En sikkerheds- eller garanti-
stillelse er et udtryk for virksomhedernes kreditværdighed. Garantien vil
samtidig kunne bruges direkte til at håndtere uforudsete udgifter i tilfælde
af en konkurs. En garanti vil, alt andet lige, betyde dyrere tilbud, til gengæld
øger den trygheden for borgerne, medarbejderne og kommunen.
Dialog og samarbejde
Det er afgørende med et tæt og partnerbaseret samarbejde mellem kom-
munerne og de private leverandører. Dette for at opnå endnu flere synergier
i samarbejdet om blandt andet kvalitet, men også for at sikre en tidlig vars-
ling, hvis der opstår en risiko for konkurs.
Konkrete beredskabsplaner
Det er vigtigt, at kommune og leverandør allerede fra begyndelsen af sam-
arbejdet har lagt en konkret plan for håndtering af en evt. konkurs eller kon-
kurslignende situation (beredskabsplan). Beredskabet kan for eksempel be-
skrive, hvordan berørte medarbejdere kan overdrages til andre leverandører
eller kommunen samt beskrive, hvordan der kommunikeres om konkursen,
herunder hvordan de berørte borgere informeres.
-
-
-
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om en orientering om det fælles initiativ fra DI, Dansk Erhverv og KL vedrørende konkurser for private serviceudbydere, til sundheds- og ældreministeren
Side 2
-
Dialog om unormalt lave tilbud
Det er kommunerne, der fastlægger serviceniveau og kvalitetsstandarder.
Enten gennem mindstekrav eller ved at skabe konkurrence på kvalitetspa-
rametrene. Modtager kommunen unormalt lave tilbud, er det en god ide at
gå i dialog med tilbudsgiveren, for at sikre sig, at tilbudsgiveren ikke har mis-
forstået udbudsmaterialets kvalitetskrav.
./.
Organisationernes fælles anbefalinger for, hvordan konkurser i hjemmeplejen kan fo-
rebygges, er vedhæftet som bilag til svaret.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
/
Ann-Sofi Olsen
Bilag: KL, Dansk Erhverv og Dansk Industris fælles anbefalinger til, hvordan konkur-
ser i hjemmeplejen kan forebygges