Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
København, den 18. august 2015
Konkurser i hjemmeplejen - en fælles udfordring
I den senere tid har en række konkurser trukket overskrifter i medierne. For at sikre fortsat tillid til
leveringen af hjemmehjælp, står KL, DI og Dansk Erhverv sammen om fem anbefalinger, der skal
forebygge konkurser på ældreområdet.
Siden 2003 har borgere visiteret til hjemmehjælp haft et frit valg til selv at vælge leverandør; den kommunale
hjemmepleje eller en godkendt privat leverandør. I dag har ca. 38 procent af borgerne valgt en privat
leverandør.
Et marked i forandring
Folketinget vedtog i 2013 ny lovgivning, hvormed kommunerne fik nemmere ved at etablere det frie valg ved
at gennemføre udbud. En række kommuner har de seneste år gennemført udbud. Som noget nyt kunne
kommunerne også beslutte, at den private leverandør skal levere både den personlige pleje og praktisk hjælp,
altså mere sammenhængende krav til virksomhedernes kompetencer inden for sundhed og pleje.
Hjemmeplejen har samtidig undergået en omfattende faglig udvikling med et større fokus på rehabilitering af
borgerne. En udvikling, der stiller stigende krav til en flerhed af sundhedsfaglige kompetencer hos både
kommunale som private leverandører. Derfor er en af konsekvenserne af den ændrede lovgivning, at der er
sket ændringer i antallet og sammensætningen af private leverandører.
Ofte er ændringerne sket i god dialog med kommunerne og under hensynet til, at borgeren forsat oplever en
god pleje og omsorg. Andre gange i form af konkurser midt i en kontraktperiode. Konkurserne har skabt
usikkerhed blandt borgere og udfordret kommunernes forsyningssikkerhed. KL, DI og Dansk Erhverv vil på
den baggrund fremhæve en række fælles anbefalinger, der sigter mod at forebygge og begrænse de negative
effekter af fremtidige konkurser.
Fælles anbefalinger
KL, DI og Dansk Erhverv er enige om, at følgende 5 anbefalinger vil bidrage til at forebygge og begrænse de
negative effekter ved fremtidige konkurser:
Krav til virksomhederne om sund økonomi
Kommunerne kan med fordel stille en række krav til leverandørernes økonomi i forbindelse med
udbud og dermed tilstræbe, at de valgte leverandører har en sund økonomi. Konkurrencen om at
levere ældrepleje bør foregå mellem virksomheder med en robust økonomi. De konkrete redskaber er
bl.a. krav til virksomhedens soliditet og egenkapital. De økonomiske krav skal - på linje med øvrige
udbudsvilkår - være proportionale med den opgave, der skal løses.