Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1546260_0001.png
København, den 18. august 2015
Konkurser i hjemmeplejen - en fælles udfordring
I den senere tid har en række konkurser trukket overskrifter i medierne. For at sikre fortsat tillid til
leveringen af hjemmehjælp, står KL, DI og Dansk Erhverv sammen om fem anbefalinger, der skal
forebygge konkurser på ældreområdet.
Siden 2003 har borgere visiteret til hjemmehjælp haft et frit valg til selv at vælge leverandør; den kommunale
hjemmepleje eller en godkendt privat leverandør. I dag har ca. 38 procent af borgerne valgt en privat
leverandør.
Et marked i forandring
Folketinget vedtog i 2013 ny lovgivning, hvormed kommunerne fik nemmere ved at etablere det frie valg ved
at gennemføre udbud. En række kommuner har de seneste år gennemført udbud. Som noget nyt kunne
kommunerne også beslutte, at den private leverandør skal levere både den personlige pleje og praktisk hjælp,
altså mere sammenhængende krav til virksomhedernes kompetencer inden for sundhed og pleje.
Hjemmeplejen har samtidig undergået en omfattende faglig udvikling med et større fokus på rehabilitering af
borgerne. En udvikling, der stiller stigende krav til en flerhed af sundhedsfaglige kompetencer hos både
kommunale som private leverandører. Derfor er en af konsekvenserne af den ændrede lovgivning, at der er
sket ændringer i antallet og sammensætningen af private leverandører.
Ofte er ændringerne sket i god dialog med kommunerne og under hensynet til, at borgeren forsat oplever en
god pleje og omsorg. Andre gange i form af konkurser midt i en kontraktperiode. Konkurserne har skabt
usikkerhed blandt borgere og udfordret kommunernes forsyningssikkerhed. KL, DI og Dansk Erhverv vil på
den baggrund fremhæve en række fælles anbefalinger, der sigter mod at forebygge og begrænse de negative
effekter af fremtidige konkurser.
Fælles anbefalinger
KL, DI og Dansk Erhverv er enige om, at følgende 5 anbefalinger vil bidrage til at forebygge og begrænse de
negative effekter ved fremtidige konkurser:
Krav til virksomhederne om sund økonomi
Kommunerne kan med fordel stille en række krav til leverandørernes økonomi i forbindelse med
udbud og dermed tilstræbe, at de valgte leverandører har en sund økonomi. Konkurrencen om at
levere ældrepleje bør foregå mellem virksomheder med en robust økonomi. De konkrete redskaber er
bl.a. krav til virksomhedens soliditet og egenkapital. De økonomiske krav skal - på linje med øvrige
udbudsvilkår - være proportionale med den opgave, der skal løses.
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om en orientering om det fælles initiativ fra DI, Dansk Erhverv og KL vedrørende konkurser for private serviceudbydere, til sundheds- og ældreministeren
1546260_0002.png
Sikkerheds- eller garantistillelse:
Kommunerne bør som udgangspunk stille krav om en økonomisk garanti- eller sikkerhedsstillelse af
plejevirksomhederne. En sikkerheds- eller garantistillelse er et udtryk for virksomhedernes
kreditværdighed. Garantien vil samtidig kunne bruges direkte til at håndtere uforudsete udgifter i
tilfælde af en konkurs. En garanti vil, alt andet lige, betyde dyrere tilbud, til gengæld øger den
trygheden for borgerne, medarbejderne og kommunen.
Dialog og samarbejde
Det er afgørende med et tæt og partnerbaseret samarbejde mellem kommunerne og de private
leverandører. Dette for at opnå endnu flere synergier i samarbejdet om blandt andet kvalitet, men
også for at sikre en tidlig varsling, hvis der opstår en risiko for konkurs.
Konkrete beredskabsplaner
Det er vigtigt, at kommune og leverandør allerede fra begyndelsen af samarbejdet har lagt en konkret
plan for håndtering af en evt. konkurs eller konkurslignende situation (beredskabsplan). Beredskabet
kan for eksempel beskrive, hvordan berørte medarbejdere kan overdrages til andre leverandører eller
kommunen samt beskrive, hvordan der kommunikeres om konkursen, herunder hvordan de berørte
borgere informeres.
Dialog om unormalt lave tilbud
Det er kommunerne der fastlægger serviceniveau og kvalitetsstandarder. Enten gennem mindstekrav
eller ved at skabe konkurrence på kvalitetsparametrene. Modtager kommunen unormalt lave tilbud,
er det en god ide at gå i dialog med tilbudsgiveren, for at sikre sig, at tilbudsgiveren ikke har
misforstået udbudsmaterialets kvalitetskrav.
Den videre proces
Organisationerne vil nu gå sammen for at drøfte ovenstående. Det sker også i en bredere kreds, hvor
Ældresagen og repræsentanter fra de faglige organisationer inddrages til en rundbordssamtale hos Dansk
Industri den 26. oktober. Dansk Industri har endvidere inddraget Kammeradvokaten med henblik på at
udforme konkrete formuleringer til krav i forbindelse med udbud og andre redskaber, der kan forebygge
fremtidige konkurser på hjemmehjælpsområdet. Det er intentionen, at disse vil blive stillet til rådighed for
alle landets kommuner.