Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1557111_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev 22. september 2015 stillet følgende spørgsmål
nr. 188 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Christian Juhl (EL).
Spørgsmål nr. 188:
20. oktober 2015
J.nr. 20150073630
”Vil ministeren i fortsættelse af forrige spørgsmål skærpe dansk arbejdsmiljølov-
givning for at minimere antallet af allergier og eksemer ved at fjerne de allergi-
fremkaldende stoffer i produkter?”
Endeligt svar:
For så vidt angår arbejdsmiljøreglerne, har arbejdsgiveren pligt til at sørge for, at
arbejdet er planlagt, så det kan udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt for-
svarligt. Det betyder først og fremmest, at farlige stoffer og materialer, der findes
på arbejdspladsen, skal fjernes, erstattes eller begrænses til et minimum.
Det betyder også, at såfremt det farlige stof eller materiale ikke kan erstattes, så
skal der træffes forebyggende foranstaltninger mod påvirkningerne. Det kan bl.a.
være i form af brug af personlige værnemidler som f.eks. handsker.
Arbejdstilsynet oplyser, at Arbejdstilsynets kodenummerregler indebærer et højt
beskyttelsesniveau i forhold til udsættelse for MI i maling.
Jeg mener således, at arbejdsmiljølovgivningen udgør et tilstrækkeligt grundlag i
den forstand, at arbejdsgiveren har pligt til at sikre, at arbejdet kan udføres sikker-
heds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt.
Da der sker udsættelse for MI både ved privat brug og professionel brug, vil jeg
endvidere gerne støtte op om det arbejde, der foregår på miljø- og fødevareministe-
rens ressort med henblik på at mindske brugen af MI i produkter såvel nationalt
som i EU.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen