Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Beskæftigelsesudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
6. november 2015
2015-5765
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 29. september 2015 stillet mig følgende
spørgsmål (BEU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Christian Juhl (EL).
Spørgsmål nr. 173:
I et læserbrev fra Knud Lind Larsen, formand for 3Fs byggegruppe, i Politiken
den 16. september 2015: ”TRAFIKSIKKERHED: Regeringen modarbejder tra-
fiksikkerheden” fremhæves faren ved at arbejde i trafikken og risikoen for på-
kørsel. Ministeren bedes på denne baggrund besvare følgende spørgsmål:
- Ministeren bedes kommentere Knud Lind Larsens synspunkter og herunder
redegøre for, om ministeren er enig i, at regeringen modarbejder trafiksikker-
heden?
- Hvad mener ministeren, der kan der gøres for at forbedre sikkerheden for de
arbejdere, der omtales i læserbrevet?
Svar:
Regeringen er meget optaget af trafiksikkerhed, herunder i forbindelse med
vejarbejder.
Det er Rigspolitiet, der har ansvaret for fastlæggelsen af retningslinjerne for
tilrettelæggelsen af hastighedskontrollen, herunder hastighedskontrollen med
ATK. Jeg har derfor til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet et bidrag
fra Rigspolitiet, som har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan oplyse, at det følger af den nationale strategi for
politiets færdselsindsats 2014-2015, at hastighedskontrol skal an-
vendes på strækninger, hvor den færdselssikkerhedsmæssige, tryg-
hedsskabende og adfærdsregulerende effekt er størst med særligt
fokus på f.eks. strækninger med vejarbejde. Politiet prioriterer der-
for gennemførelsen af hastighedskontroller på strækninger med
vejarbejde højt.
Rigspolitiet samarbejder med bl.a. Vejdirektoratet omkring den
generelle tilrettelæggelse af politiets hastighedskontrol, ligesom