Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 17. september 2015 stillet følgende spørgsmål
nr. 157 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Finn Sørensen (EL).
12. oktober 2015
J.nr. 2015-4734
Spørgsmål nr. 157:
”Idet henvises til Ankestyrelsens praksisundersøgelse om sanktioner over for
kontanthjælpsmodtagere, jf. BEU alm. del – bilag 27 (folketingsåret 2014-15, 2.
samling) bedes ministeren besvare følgende spørgsmål:
Mener ministeren, at det er acceptabelt, at psykisk syge borgere bliver sanktioneret
for udeblivelser?”
Endeligt svar:
Indledningsvist vil jeg gerne oplyse, at personer, der har en psykisk sygdom, og
som er vurderet aktivitetsparate, skal stå til rådighed og tage imod tilbud, der er til-
passet deres situation og komme til de samtaler, som jobcentrene indkalder til.
Når kommunerne ser på rådighed og sanktioner for psykisk syge ledige, skal der
selvfølgelig tages de hensyn, som følger af, at der er tale om en særlig målgruppe.
Og det giver reglerne også mulighed for, at kommunerne gør.
Jeg mener, at det er rimeligt, at psykisk syge ledige kan blive sanktioneret, hvis de
uden rimelig grund udebliver fra tilbud, der er tilpasset deres situation - i lighed
med, hvad der gælder for de øvrige grupper af modtagere af uddannelses- eller
kontanthjælp.
For det er også vigtigt for en psykisk syg ledig, at personen står til rådighed for og
deltager i tilbud, der på sigt kan hjælpe pågældende i beskæftigelse. Derfor bør der
også for denne persongruppe være en mulighed for at sanktionere, hvis der ikke er
en rimelig grund til udeblivelsen fra tilbuddet.
Hvis en psykisk syg ledig ikke overholder sin rådighedspligt, skal kommunen vur-
dere, om personen har en rimelig grund til ikke at overholde sin rådighedspligt. Og
her adskiller reglerne sig i forhold til fx jobparate kontanthjælpsmodtagere. Kom-
munen har nemlig altid pligt til at vurdere, om der er andre rimelige grunde end de
specifikt nævnte i loven, der kan medføre, at den psykisk syge ledige ikke skal ha-
ve en sanktion.