Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1555390_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 17. september 2015 stillet følgende spørgsmål
nr. 154 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Finn Sørensen (EL).
12. oktober 2015
J.nr. 2015-4734
Spørgsmål nr. 154:
”Idet henvises til Ankestyrelsens praksisundersøgelse om sanktioner over for
kontanthjælpsmodtagere, jf. BEU alm. del – bilag 27 (folketingsåret 2014-15, 2.
samling) bedes ministeren besvare følgende spørgsmål:
I lovforslag L 224 folketingsåret 2012-13 om kontanthjælpsreformen fremgår det
af bemærkningernes punkt 3.1 og 3.2, at man skønner at 59 pct. af de unge under
30 år vil blive visiteret som aktivitetsparate og 41 pct. vil blive visiteret som hen-
holdsvis uddannelsesparate eller jobparate. I Ankestyrelsens undersøgelse er
det lige omvendt. Her er 28 pct. visiteret som aktivitetsparate og 72 pct. som ud-
dannelsesparate eller jobparate. Ministeren bedes forklare årsagen til denne
markante forskel.”
Endeligt svar:
Ankestyrelsens praksisundersøgelse om kommunernes sanktioner over for kontant-
hjælpsmodtagere, som der refereres til i spørgsmålet, er baseret på en stikprøve,
hvor kommunerne specifikt er anmodet om en ligelig fordeling af sager, der om-
handler henholdsvis job-, uddannelses og aktivitetsparate.
Hver af de10 kommuner i undersøgelsen er således blevet anmodet om at indsende
i alt 12 afsluttede sager, fordelt på fire sager vedrørende jobparate, fire sager vedrø-
rende uddannelsesparate og fire sager vedrørende aktivitetsparate borgere.
Undersøgelsen er derfor ikke repræsentativ for fordelingen mellem visitationskate-
gorier hverken på landsplan eller i den enkelte kommune og kan derfor ikke danne
grundlag for en vurdering heraf.
For en registerbaseret opgørelse af fordelingen på visitationskategorier henvises til
tallene på for uddannelseshjælpsmodtageres visitationskategori på jobindsats.dk.
Det fremgår her, at 54 pct. af uddannelseshjælpsmodtagerne i juni 2015 var visite-
ret som aktivitetsparate, og 44 pct. var visiteret uddannelsesparate. Til sammenlig-
ning var 51 pct. aktivitetsparate og 49 pct. uddannelsesparate i januar 2014, umid-
delbart efter reformen var trådt i kraft.
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 154: Spm. om årsagen til denne markante forskel mellem bemærkningerne L 224, hvor man skønnefr at 59 pct. af de unge under 30 vil blive visiteret som aktivitetsparate og 41 pct. vil blive visiteret som henholdsvis uddannelsesparate eller jobparate i forhold til Ankestyrelsens undersøgelse, som viser at 28 pct. visiteret som aktivitetsparate og 72 pct. som uddannelsesparate eller jobparate, til beskæftigelsesministeren
Det skal understreges, at de forudsætninger, der forud for kontanthjælpsreformens
ikrafttræden blev lagt til grund om fordelingen mellem de enkelte visitationskate-
gorier, var et beregningsteknisk skøn. De kan således ikke danne grundlag for en
fremtidig vurdering af, om kommunernes visitation er i overensstemmelse med in-
tentionerne i lovgivningen. Der kan i stedet bl.a. henvises til Ankestyrelsens prak-
sisundersøgelse af kommunernes visitation af unge under 30 år uden uddannelse
fra marts 2015. Ankestyrelsen vurderede i denne undersøgelse, at kommunerne vi-
siterede korrekt i 83 pct. af sagerne.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
2