Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1546256_0001.png
N O TAT
Undersøgelse af konkurser blandt private l e-
verandører af serviceydelser
KL har foretaget en rundspørgen i alle landets kommuner om deres erfaring
med konkurser blandt private leverandører af serviceydelser.
Dette notat vil præsentere resultatet af undersøgelsen.
Respondenter
Ud af 98 kommuner har KL modtaget svar fra 80
Antal kommuner, som har oplevet en konkurs siden 1. april 2013
30 kommuner angiver, at have oplevet en eller flere konkurser blandt private
leverandører af hjemmepleje eller hjemmesygepleje. Derudover fortæller en
kommune, at en af deres private leverandører netop er gået i betalingsstands-
ning og sat under rekonstruktion.
Nedenstående tabel viser, hvor mange leverandører kommunerne har oplevet
gå konkurs siden 1. april 2013.
Antal leverandører
1
2
3
Antal kommuner
26
3
1
Den 10. august 2015
Sags ID: SAG-2015-03759
Dok.ID: 2065245
[email protected]
Direkte
Mobil 2083 8692
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
Telefon
www.kl.dk
Side 1/4
Ud af de 80 kommuner, har 30 oplevet en eller flere konkurser blandt deres
private leverandører.
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om at oversende den redegørelse fra KL vedrørende rundspørge til kommunerne om konkurser i private serviceudbydere, til sundheds- og ældreministeren
1546256_0002.png
Det er vigtigt at være opmærksom på, at samme leverandør kan have leveret
serviceydelser i flere kommuner og dermed vil tælle dobbelt i ovenstående sta-
tistik.
Kommunerne er ikke bekendt med antallet af medarbejdere i de konkursramte
virksomheder.
Typer af ydelser, som de konkursramte leverandører har leveret
Nedenstående tabel viser, hvilke typer af ydelser de konkursramte leveran-
dører har leveret.
Typer af ydelser, som den konkursramte leverandør har leveret
Kun personlig pleje
Kun praktisk hjælp
Personlig pleje og praktisk hjælp
Personlig pleje, praktisk hjælp og madservice
Personlig pleje, praktisk hjælp og delegeret sygepleje
Antal af borgere, som blev berørt af konkurserne
I alt er 4.150 borgere berørt af konkurserne blandt private leverandører af
serviceydelser. Tallet er behæftet med en mindre usikkerhed, idet 2 af
kommunerne ikke har kunnet angive antallet af unikke borgere, som er ble-
vet berørt af konkurserne, men grundet deres it-systemer har kunnet trække
antallet af borgere inden for de forskellige typer af ydelser. Samtidigt har
enkelte kommuner ikke angivet et præcist antal, men et cirkatal for antallet
af berørte borgere.
Generelt er der stor spredning i antallet af berørte borgere blandt kommu-
nerne. I mange tilfælde har den private leverandør kun haft et lille antal
borgere og i enkelte kommuner havde den private leverandør slet ikke no-
gen borgere. En mindre gruppe af kommuner har imidlertid oplevet kon-
kurser, som har ramt et stort antal borgere.
Nedenstående tabel viser fordelingen af borgere på typen af leverede ydel-
ser. Flere borger modtager både praktisk hjælp og personlig pleje og derfor
vil det samlede antal i de to nedenstående kategorier være større end det
samlede antal af unikke borgere.
Ydelse
Personlig pleje
Antal borgere
1328
Bemærkning
Der mangler data fra 3 kommu-
ner.
2
0
7
23
4
1
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om at oversende den redegørelse fra KL vedrørende rundspørge til kommunerne om konkurser i private serviceudbydere, til sundheds- og ældreministeren
1546256_0003.png
Praktisk hjælp
Andet
3923
124
Der mangler data fra 4 kommu-
ner.
Sundhedslovsindsatser: 78 borge-
re
Rehabilitering: 11 borgere
Madservice: 35 borgere
I de tilfælde hvor kommunerne har angivet et samlet antal for praktisk hjælp og
personlig pleje er antallet af modtagere blevet lagt til både kategorien for prak-
tisk hjælp og kategorien for personlig pleje.
Det skal understreges, at tallene i ovenstående tabel for fordelingen af ydelser
er påhæftet med stor usikkerhed. Flere kommuner har udelukkende opgivet
antallet af borgere i kategorien for personlig pleje, selvom den konkursramte
virksomhed også leverede praktisk hjælp. Det er her blevet valgt, at fratrække
det samlede antal berørte borgere med antallet af borgere, som modtog person-
lig pleje. Ofte vil borgere, som modtager personlig pleje, imidlertid også mod-
tage praktisk hjælp og som følge må det reelle antal af modtagere af praktisk
hjælp formodes at være højere end det angivne. Tabellen kan således udeluk-
kende benyttes til at skabe sig et meget overordnet indtryk af, hvordan borger-
ne er blevet berørt af konkurserne.
Hvordan kommunerne har håndteret konkurserne
Nedenfor er samlet de vigtigste tendenser i kommunernes svar på, hvordan
de har håndteret deres forsyningsforpligtelse i forbindelse med en konkurs
blandt deres private leverandører
Kommunerne har som det første informeret de berørte borgere om
konkursen med henblik på valg af ny leverandør. Den nye leveran-
dør har i de fleste tilfælde haft mulighed for at træde til med kort
varsel.
I tilfælde hvor borgerne har haft et akut behov for hjælp, som ek-
sempelvis personlig pleje, er den kommunale hjemmepleje og
hjemmesygepleje som oftest gået ind og leveret ydelsen, indtil bor-
geren har haft mulighed for at vælge en ny leverandør.
Enkelte af kommunerne angiver, at de har samarbejdet med den
konkursramte leverandør i dagene op til konkursen, som har lettet
opgaveoverdragelsen.
I en enkelt kommune har den konkursramte virksomhed forinden
konkursen oprettet en ny virksomhed. Borgerne er overgået til den nye
virksomhed og kommunen har derfor ikke været inde over konkursen.
3
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om at oversende den redegørelse fra KL vedrørende rundspørge til kommunerne om konkurser i private serviceudbydere, til sundheds- og ældreministeren
Der er generel stor forskel på at håndtere en konkurs, som har ramt mange
borgere og en konkurs, som udelukkende har ramt et lille antal borgere. Desu-
den afhænger håndteringen af konkursen af, om de berørte borgerne har haft
et akut behov for hjælp, eller har kunnet vente på at få hjælpen leveret, efter de
har valgt en ny leverandør. Hvis borgerne har haft akut behov for hjælp, har
kommunen måtte koordinere med egen kommunale hjemmepleje om at levere
hjælpen med øjeblikkelig varsel.
4