Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1548165_0001.png
TALE
Besvarelse af samrådsspørgsmål om anvendelsen af
psykiatere i forbindelse med behandling af arbejds-
skadesager
Samrådsspørgsmål L
Ministeren bedes redegøre for brugen af psykiatere i forbin-
delse med behandling af arbejdsskadesager og for klienter-
nes retsstilling i sådanne sager. Der henvises i denne forbin-
delse bl.a. til ministerens svar på spørgsmål S 34, folketings-
året 2014-15, 2. samling.
Indledning
Jeg vil gerne sige tak for den faktuelle gennemgang. Nu vil
jeg gå over til at besvare samrådsspørgsmålet. Hvis der un-
dervejs er spørgsmål af mere teknisk karakter vil jeg foreslå,
at vi vender tilbage med et skriftligt svar på disse.
Jeg vil gerne starte med at sige, at det for mig som minister
er helt afgørende, at der er tillid til Arbejdsskadestyrelsens
arbejde og de afgørelser, som styrelsen træffer.
Jeg ved, at man i Arbejdsskadestyrelsen arbejder hårdt på at
træffe korrekte afgørelser så hurtigt som muligt og dermed
sikre denne tillid. Dette indebærer at indhente de nødvendige
og relevante oplysninger og herefter vurdere disse i forhold
til kravene i arbejdsskadelovgivningen. Herefter udarbejder
styrelsen en afgørelse til sagens parter, der redegør for de
vigtigste oplysninger i sagen og begrundelsen for afgørelsen.
Det er min opfattelse, at den konkrete sag, som har været
nævnt i flere medier, ikke rejser tvivl om de afgørelser, som
Arbejdsskadestyrelsen har truffet.
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 149: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 16/9-15 om samrådsspørgsmål L, til beskæftigelsesministeren
1548165_0002.png
Sagsbehandlingen i Arbejdsskadestyrelsen
Jeg synes, at den gennemgang, som vi netop har hørt, under-
støtter denne opfattelse. Jeg hæfter mig bl.a. ved følgende:
En speciallægeerklæring indeholder forskellige oplys-
ninger og vurderinger, der anvendes i sagsbehandlin-
gen på forskellig vis.
Arbejdsskadestyrelsen er ikke bundet af speciallægens
vurderinger, fx i forhold til diagnose. Styrelsen foreta-
ger altid en konkret og selvstændig vurdering af diag-
nose og årsagssammenhæng i hver enkelt sag.
En enkelt speciallæges vurdering lægges altså ikke
alene og ukritisk til grund for en afgørelse.
Arbejdsskadestyrelsen skal altid forholde sig til de læ-
gelige oplysninger, som styrelsen modtager i en given
sag. Hvis der mangler oplysninger, der er nødvendige
for at behandle sagen, eller hvis der er tvivl, er styrel-
sen forpligtet til at indhente yderligere oplysninger
I vurderingerne af psykiske skader inddrages – i det
omfang det er relevant – en af styrelsens egne psykia-
triske lægekonsulenter, som er førende inden for deres
felt.
Borgerens retssikkerhed
Samtidig synes jeg, at det er vigtigt at understrege, at den til-
skadekomnes retssikkerhed sikres igennem den række sags-
skridt i Arbejdsskadestyrelsen:
For det første har sagens parter, dvs. også den tilska-
dekomne, mulighed for at se alle oplysninger i sagen
fx via styrelsens hjemmeside. Arbejdsskadestyrelsen
informerer og vejleder løbende sagens parter om denne
mulighed. Desuden har sagens parter mulighed for at
2
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 149: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 16/9-15 om samrådsspørgsmål L, til beskæftigelsesministeren
give bemærkninger eller gøre indsigelser i forhold til
alle sagens oplysninger, inden Arbejdsskadestyrelsen
træffer afgørelse. Dette gælder altså også oplysninger i
speciallægeerklæringer.
For det andet har den tilskadekomne altid mulighed for
at klage over Arbejdsskadestyrelsens afgørelse og få
denne klage behandlet i Ankestyrelsen, som er klage-
instans på området.
Endelig har en tilskadekommen mulighed for at anmo-
de Arbejdsskadestyrelsen om at genoptage sagen, hvis
vedkommende finder, at afgørelsen er truffet på et for-
kert grundlag.
Endelig kan det tilføjes, at hvis styrelsen skal genoptage alle
sagerne, så vil det også være indgribende for mennesker,
som – typisk for flere år siden – har fået en afgørelse i deres
arbejdsskadesag. En genoptagelse indebærer en genåbning af
deres sag uden, at den enkelte selv har bedt om det med
eventuelt ny undersøgelse ved speciallæge og risiko for ny
afgørelse med lavere erstatning.
Afslutning
I forhold til den konkrete sag, som har været nævnt i flere
medier, har Arbejdsskadestyrelsen oplyst mig om, at styrel-
sen ikke er bekendt med, at fejlagtige erklæringer har haft
negativ indflydelse på afgørelser i arbejdsskadesager. Dette
fremgår også af mit svar på S 34.
Det er på denne baggrund min opfattelse, at der ikke generelt
set er grundlag for at stille spørgsmålstegn ved Arbejdsska-
destyrelsens afgørelser.
Jeg er derfor stadig af den opfattelse, at Arbejdsskadestyrel-
sen ikke skal genoptage alle sager, hvor den pågældende
speciallæge har medvirket. Arbejdsskadestyrelsen skal an-
3
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 149: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 16/9-15 om samrådsspørgsmål L, til beskæftigelsesministeren
vende deres ressourcer på at afgøre sager for de mennesker,
som venter på at få deres arbejdsskadesag afgjort, så de kan
komme videre i deres liv og så vidt muligt blive del af ar-
bejdsfællesskabet.
Og hvis der er tilskadekomne, der finder, at deres konkrete
afgørelse er truffet på et forkert grundlag, har de enkelte til-
skadekomne mulighed for at anmode Arbejdsskadestyrelsen
om at genoptage sagen.
4