Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1548294_0001.png
TALE
Samråd om social dumping m.v. i Beskæftigelsesud-
valget den 16. september 2015 kl. 11.30-13.00, alm.
del, samrådsspørgsmål P-S
Samrådsspørgsmål P, Q, R og S, stillet den 26. august 2015 efter ønske fra Jeppe
Bruus (S).
Samrådsspørgsmål P:
Ministeren bedes uddybe sin holdning fra Berlingske den 10. november 2013:
”Klausuler: dyrt, dårligt og dumt”, jf. http://www.b.dk/kommentarer/klausulerdyrt-
daarligt-og-dumt, hvoraf det fremgår: ”Begreber som »social dumping«, »kædean-
svar« og »klausuler« er kommet ind i debatten, men der er efter Dansk Arbejdsgi-
verforenings opfattelse tale om en helt fordrejet debat, der kun tjener det formål at
skabe kunstige mure imod en sund international konkurrence”. Ministeren bedes
herunder forholde sig til, hvorvidt ministeren finder, at generel bekæmpelse af so-
cial dumping svækker eller styrker den danske konkurrenceevne?
Samrådsspørgsmål Q:
Ministeren bedes redegøre for, om det stadigvæk er ministerens opfattelse, at ”lo-
kalpolitiske klausuler er både dyrt, dårligt og dumt”, jf. http://www.b.dk/kom-
mentarer/klausuler-dyrt-daarligt-og-dumt. Ministeren bedes herunder tage stilling
til, hvorvidt der findes positive effekter ved brugen af eksempelvis sociale klausu-
ler om uddannelses- og praktikaftaler?
Samrådsspørgsmål R:
Ministeren bedes redegøre for, hvilke dele af indsatsen mod social dumping, der
”kun tjener det formål at skabe kunstige mure imod en sund international konkur-
rence”, som ministeren er citeret for i Berlingske den 10. november 2013, jf.
http://www.b.dk/kommentarer/klausuler-dyrt-daarligt-og-dumt.
Samrådsspørgsmål S:
Er ministeren stadigvæk af den opfattelse at ”problemerne med udenlandsk ar-
bejdskraft er blæst helt ud af proportioner”, som ministeren er citeret for i Berling-
ske den 10. november 2013, jf. http://www.b.dk/kommentarer/klausuler-dyrt-
daarligt-og-dumt? Ministeren bedes herunder redegøre for, hvilke problemer – om
nogen – ministeren mener, der måtte være med brugen af udenlandsk arbejdskraft i
Danmark?
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 148: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 16/9-15 om samrådsspørgsmål P-S, til beskæftigelsesministeren
Besvarelse:
Jeg vil starte med at takke for spørgsmålene, der alle fire ud-
springer fra et debatindlæg jeg skrev tilbage i 2013, hvor jeg
har udtalt mig som led i mit tidligere job.
Jeg vil som indledning gerne understrege, at der er forskel på
at arbejde for en lobbyorganisation og så være en del af en
regering, som har sit eget grundlag og sin egen politik.
Udsagn vægtes forskelligt afhængig af om de kommer fra en
lobbyorganisation eller minister. Og nu er jeg altså i en an-
den situation, hvor jeg arbejder med et regeringsgrundlag og
har en anden udsigt, end jeg havde som DA-direktør.
Men når det drejer sig om det, der er baggrunden for de ud-
sagn, jeg er kommet med tidligere, og som udvalget har
spurgt til, så har jeg ingen problemer med at redegøre for,
heller ikke i den nye stol, hvorfor jeg sagde, som jeg gjorde.
Udfordringen er nemlig stadig den samme, som den hele ti-
den har været: Det er afgørende, at vi finder veje til at gøre
det danske arbejdsmarked markant sundere.
Svar på spørgsmål P og R: Social dumping m.v.
Temaet i spørgsmål P og R er det samme. I spørgsmål P er
jeg blevet bedt om at uddybe min holdning i forhold til tidli-
gere udtalelser om social dumping, herunder at svare på, om
jeg finder, at generel bekæmpelse af social dumping svækker
eller styrker den danske konkurrenceevne.
I forhold til spørgsmål R ønsker udvalget en redegørelse for,
hvilke dele af indsatsen mod social dumping, der citat: ”kun
tjener det formål at skabe kunstige mure imod en sund inter-
national konkurrence” citat slut.
Jeg vil gerne indlede med at fremhæve, at én af mine kerne-
opgaver som beskæftigelsesminister, er at værne om den
2
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 148: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 16/9-15 om samrådsspørgsmål P-S, til beskæftigelsesministeren
danske model – og en af regeringens absolut topprioriteter er
at genoplive det brede samarbejde.
Den danske model går først og fremmest ud på en arbejdsde-
ling mellem Folketinget, myndigheder og arbejdsmarkedets
parter:
Folketinget fastlægger rammerne for myndighedernes
arbejde,
myndigheder kontrollerer, at lovgivningen overholdes,
og
arbejdsmarkedets parter regulerer og aftaler løn- og ar-
bejdsvilkår i overenskomsterne og sikrer selv, at over-
enskomsterne bliver overholdt - uden indblanding fra
myndighedernes side.
Den danske model er baseret på en langvarig tradition for at
fastlægge løn- og arbejdsvilkår via kollektive aftaler. Og at
overenskomsterne har afsmittende effekt i forhold til, hvad
der er sædvanlige løn- og arbejdsvilkår på et område.
I modsætning til de fleste andre europæiske lande lovgiver vi
ikke eller kun i begrænset omfang om forhold som løn, ar-
bejdstid og opsigelse af ansættelsesforhold.
Én af styrkerne ved modellen er, at den har bred politisk op-
bakning.
Derfor er det også oplagt, at vi i fællesskab med arbejdsmar-
kedets parter diskuterer, hvordan vi sammen kan finde løs-
ninger på de udfordringer, som vi står overfor på arbejds-
markedet, og som bedst understøtter både myndighedernes
og parternes rolle.
I mit perspektiv kan vi bibeholde et velfungerende arbejds-
marked ved hele tiden at fokusere på, hvordan vi indenfor
rammerne af den danske model bedst kan styrke danske
virksomheders konkurrenceevne, hvordan vi kan flytte flere
3
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 148: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 16/9-15 om samrådsspørgsmål P-S, til beskæftigelsesministeren
fra offentlig forsørgelse til job, og hvordan vi bedst skaber
ordnede forhold på arbejdsmarkedet, herunder bekæmper so-
cial dumping.
I forhold til at sikre ordnede forhold, herunder at bekæmpe
social dumping, har arbejdsgivere, lønmodtagere og regering
en fælles interesse og opgave i at sikre, at udenlandske virk-
somheder og deres ansatte overholder danske regler og kon-
kurrerer på lige vilkår med danske virksomheder og lønmod-
tagere.
Ordnede forhold på arbejdsmarkedet er for mig helt centralt,
og jeg ser det som en bredere og derfor egentlig mere omfat-
tende sag end bekæmpelse af social dumping. Ordnede for-
hold drejer sig nemlig også om at bekæmpe sort arbejde og
illegalt arbejde.
Der skal ikke være tvivl om, at regeringen ønsker at sikre
ordnede forhold på det danske arbejdsmarked. Det er ikke en
ny dagsorden for en borgerlig regering, men ligger fint i for-
længelse af tidligere aftaler i forlængelse af Øst-udvidelsen.
Jeg tænker her på aftalen om etablering af RUT-registeret i
2007 og stramninger af RUT-registret i 2009.
Desuden har Venstre stemt for stramninger af RUT-
registeret i 2013 og indgået finanslovsaftale for 2014 med et
løft til den styrkede myndighedsindsats og det bilaterale
samarbejde.
RUT-registret danner et centralt grundlag for indsatsen for
ordnede forhold. Med de tal vi kender fra RUT-registeret,
var der i 1. kvartal 2015 i alt 2200 aktive virksomheder i
RUT og i alt 17.259 udstationerede personer.
Det er det antal virksomheder og udstationerede personer,
som en stor del af indsatsen er fokuseret på, sammen med
fokus på opgaven at få virksomheder registreret i RUT.
4
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 148: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 16/9-15 om samrådsspørgsmål P-S, til beskæftigelsesministeren
Når det handler om at sikre ordnede forhold, herunder be-
kæmpe social dumping, mener jeg, at det er relevant at foku-
sere på følgende indsatsområder:
det styrkede myndighedssamarbejde mellem Arbejdstil-
synet, SKAT, og politiet
RUT-registeret, som et fortsat omdrejningspunkt for både
myndighedernes og arbejdsmarkedets parters indsats
flere bilaterale aftaler og intensiveret samarbejde med
myndighederne i andre lande og endelig
mere viden og transparens om det danske arbejdsamar-
ked.
Vi har allerede gode erfaringer med RUT-registeret og den
fælles myndighedsindsats.
RUT-registret har nemlig vist sig at være et særdeles effek-
tivt redskab til at understøtte myndighedernes og arbejds-
markedets parter i hver deres opgaver med at sikre ordnede
forhold hos udenlandske virksomheder. Det er den type red-
skaber, som jeg mener, vi har mest gavn af.
Generelt lever udenlandske virksomheder, som er anmeldt i
RUT i højere grad op til arbejdsmiljølovgivningen end uden-
landske virksomheder, der ikke overholder RUT-
anmeldepligten.
I gennemsnit får 55 pct. af de virksomheder, som ikke er i
RUT, en alvorlig arbejdsmiljøreaktion. Til sammenligning
får kun 2 pct. af virksomhederne i RUT en alvorlig arbejds-
miljøreaktion. Det viser, at der er noget at komme efter. i
forhold til de virksomheder, der ikke er i RUT.
5
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 148: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 16/9-15 om samrådsspørgsmål P-S, til beskæftigelsesministeren
Men vi skal også være opmærksomme på virksomheder, som
er dansk registrerede, og som anvender udenlandske ansatte
eller har udenlandsk arbejdskraft indlejet. De skal også følge
reglerne.
Der kan for disse virksomheder være ligheder med RUT-
virksomhederne. De kan have samme udfordringer i forhold
til manglende prioritering af arbejdsmiljøarbejdet, kommu-
nikationsvanskeligheder og arbejde på et teknologisk lavere
niveau, end der er sædvanligt for tilsvarende virksomheder
på det danske arbejdsmarked.
Arbejdstilsynet støder typisk på denne type CVR-
registrerede virksomheder med stor andel udenlandsk ar-
bejdskraft på byggepladser, hvor Arbejdstilsynet gennemfø-
rer tilsyn med alle virksomheder, der arbejder på pladsen.
Men sådanne virksomheder findes også i rengørings- og ser-
vicebranchen. Arbejdstilsynets foreløbige erfaringer viser, at
udsøgningen af denne type virksomheder er vanskelig.
I forbindelse med en lovændring i foråret har Arbejdstilsynet
fået adgang til at samkøre en række oplysninger om fx stats-
borgerskab og visse oplysninger fra E-indkomstregistret med
henblik på at kunne forbedre og målrette kontrollen med
CVR-registrerede virksomheder med en stor andel af uden-
landsk arbejdskraft.
Derfor vil jeg følge op på, hvordan vi får anvendt de mulig-
heder, som den nye adgang giver.
Erfaringerne med myndighedsindsatsen viser blandt andet, at
myndighederne er blevet bedre til at understøtte hinandens
myndighedsudøvelse og identificere de virksomheder, hvor
der er problemer. Den fælles indsats har givet mulighed for
at gribe samtidigt ind over for forskellige overtrædelser, for
6
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 148: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 16/9-15 om samrådsspørgsmål P-S, til beskæftigelsesministeren
eksempel på byggepladser med forhold langt under sædvan-
lig dansk standard.
Myndighederne har kunnet drage stor nytte af den fælles er-
faringsudveksling med hensyn til effektive brancherettede
metoder. For eksempel har Arbejdstilsynet med inspiration
fra SKAT iværksat aktioner uden for normal arbejdstid rettet
mod rengøringsbranchen.
Som nævnt tillægger jeg det stor vægt, at vi får intensiveret
samarbejdet med myndighederne i andre lande, herunder får
indgået nogle flere bilaterale aftaler. De bilaterale aftaler
forventer jeg primært vil bidrage til, at myndighederne får et
bedre kendskab til de forskellige landes modeller på ar-
bejdsmarkedet og et bedre samarbejde om udveksling af in-
formation og oplysninger.
Jeg ser det i det hele taget som en opgave at få skabt større
transparens og gennemsigtighed omkring det danske ar-
bejdsmarked, så udenlandske virksomheder og ansatte ved,
hvad der gælder i Danmark.
Svar på spørgsmål Q: Lokalpolitiske klausuler
I spørgsmål Q er jeg blevet bedt om at redegøre for min tid-
ligere udtalelse om lokalpolitiske klausuler, herunder at sva-
re på, hvorvidt der findes positive effekter ved brugen af ek-
sempelvis sociale klausuler om uddannelses- og praktikafta-
ler.
Jeg forstår spørgsmålet sådan, at det blandt andet også ved-
rører brug af arbejdsklausuler. Danmark har gennem ratifika-
tion af ILO Konvention nr. 94 om brug af arbejdsklausuler i
offentlige kontrakter påtaget sig nogle forpligtelser til at bru-
ge arbejdsklausuler, og de forpligtelser skal vi selvfølgelig
leve op til.
7
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 148: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 16/9-15 om samrådsspørgsmål P-S, til beskæftigelsesministeren
Konventionen forpligtiger staten til at bruge arbejdsklausuler
om sædvanlige løn- og arbejdsvilkår, når staten indgår kon-
trakter bl.a. indenfor bygge- og anlægsarbejde.
Arbejdsklausuler er dermed en måde at sikre, at arbejde sker
på efter sædvanlige løn- og arbejdsvilkår. Staten skal stille
krav om, at leverandører følger det niveau for løn- og ar-
bejdsvilkår, der er fastlagt i overenskomsterne.
Kommuner og regioner er ikke forpligtet af konventionen.
Det betyder, at hvis kommuner og regioner anvender ar-
bejdsklausuler, skal dette ske inden for EU-rettens rammer.
Det vil blandt andet sige udstationeringsdirektivet.
I Danmark har vi i forbindelse med implementeringen af ud-
stationeringsdirektivet i lovgivningen valgt ikke at indføre
bestemmelser om løn, da vi traditionelt ikke lovgiver herom.
Vi har hverken lovfastsat mindsteløn eller alment gældende
overenskomster, som efter udstationeringsdirektivet er de
primære måder, som medlemsstaterne kan regulere lønnen
på.
Fastlæggelse af lønkrav i forhold til udstationeringsdirektivet
sker på baggrund af den ”Laval-løsning”, som blev vedtaget
i december 2008. Kommuner og regioner skal tage højde for
dette i forhold til fastsættelse af arbejdsklausuler.
Der foreligger ikke klar praksis fra EU-retten med at fast-
lægge lønkrav i en arbejdsklausul, når der ikke er lovfastsat
mindsteløn eller almengjorte overenskomster.
Det er derfor afgørende, at kommuner og regioner, hvis de
ønsker at bruge arbejdsklausuler, er opmærksomme på de
EU-retlige forhold, der gælder herom.
8
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 148: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 16/9-15 om samrådsspørgsmål P-S, til beskæftigelsesministeren
For øjeblikket verserer der en principiel sag ved EU-
Domstolen om brug af arbejdsklausuler. Sagen hedder Re-
gioPost. Når EU-Domstolen har afgjort den sag, hvilket for-
modentlig vil ske om 3-5 måneder, kan det være, at der ska-
bes større klarhed over mulighederne for at anvende arbejds-
klausuler inden for EU-rettens rammer.
I forhold til spørgsmålet sociale klausuler så har statslige or-
dregivere siden 2013 været omfattet af et følg- eller forklar-
princip vedrørende sociale klausuler om praktikpladser.
Princippet indebærer, at de offentlige ordregivere i forbin-
delse med relevante udbud skal stille krav om, at der etable-
res praktikpladser, eller forklare, hvorfor de ikke stiller et
sådan krav.
Kommunerne og regionerne gør også brug af princippet på
baggrund økonomiaftalen for 2014.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har i 2013 og 2014 fulgt
op på anvendelsen af princippet blandt de statslige ordregi-
vere. I den forbindelse er det opgjort, at der i 2013 blev brugt
sociale klausuler om praktikpladser i 56 pct. af de relevante
udbud, mens det i 2014 var 87 pct.
Antallet af udbud, hvor der bruges sociale klausuler er altså
steget.
KL har oplyst, at der i 59 pct. af kommunernes relevante ud-
bud i 2014 blev anvendt sociale klausuler. Danske Regioner
har oplyst, at de arbejder på en lignende opgørelse.
Det er regeringens opfattelse af princippet generelt er vel-
fungerende. Det sætter fokus på muligheden for at etablere
praktikpladser i forbindelse med offentlige udbud uden at
opbygge unødigt bureaukrati.
9
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 148: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 16/9-15 om samrådsspørgsmål P-S, til beskæftigelsesministeren
Svar på spørgsmål S: Udenlandsk arbejdskraft
Spørgsmål S går på, hvorvidt jeg stadig er af den opfattelse,
at citat: ”problemerne med udenlandsk arbejdskraft er blæst
helt ud af proportioner” citat slut, herunder ønsker udvalget
svar på, hvilke problemer – om nogen – jeg mener, der måtte
være med brugen af udenlandsk arbejdskraft i Danmark.
Udenlandsk arbejdskraft i Danmark kan både være arbejds-
tagere ansat i udenlandske virksomheder, som leverer ydel-
ser i Danmark eller udenlandske arbejdstagere ansat i danske
virksomheder. Jeg har i min besvarelse af spørgsmål P, Q og
R forholdt mig til udenlandsk arbejdskraft, som arbejder hos
udenlandske virksomheder, og jeg vil derfor i min besvarelse
på spørgsmål S fokusere på udenlandsk arbejdskraft i Dan-
mark mere generelt.
Det er ikke i sig et problem, at vi har udenlandsk arbejdskraft
på det danske arbejdsmarked. Tværtimod er det vigtigt, at
danske arbejdsgivere kan rekruttere den nødvendige arbejds-
kraft, som er forudsætningen for at kunne drive virksomhed.
Regeringen ser imidlertid brugen af udenlandsk arbejdskraft
i et bredere perspektiv og har fokus på, hvad der tjener det
danske samfund bedst.
Vi har i en periode set en stigende efterspørgsel på arbejds-
kraft, som i nogen grad er blevet besat af udenlandsk ar-
bejdskraft.
Det er et paradoks for vores samfund, at beskæftigelsen af
udenlandsk arbejdskraft stiger, samtidig med at en stor grup-
pe danskere fastholdes på offentlig forsørgelse.
Det er en bindende opgave for regeringen, at vi bliver bedre
til at få nedbragt antallet af danskere på overførselsindkomst.
10
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 148: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 16/9-15 om samrådsspørgsmål P-S, til beskæftigelsesministeren
Tyskere, polakker og andre udlændinge er velkomne her i
landet. Men vi har samtidig en udfordring med danskere på
offentlig forsørgelse, der skal løses.
Hvis vi skal fastholde Danmark i det gode spor, skal vi sikre,
at vi har en arbejdsstyrke, der er både motiveret og har de
kvalifikationer, der skal til for at bidrage til vækst og vel-
stand.
Det er regeringens pejlemærke, og det vil gennemsyre alt,
hvad regeringen sætter i værk på beskæftigelsesområdet –
hvad enten det er den kommende dagpengereform, jobreform
eller trepartsforhandlinger.
En langt større del af de voksne mennesker, der bor i Dan-
mark, skal ud på arbejdsmarkedet. Det er forudsætningen
for, at vi fortsat er i stand til at finansiere den kernevelfærd,
vi ønsker, i de kommende år.
Tak for ordet.
11