Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1555305_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 15. september 2015 stillet følgende spørgsmål
nr. 146 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Finn Sørensen (EL).
12. oktober 2015
J.nr. 2015 - 4593
Spørgsmål nr. 146:
”Af artiklen "Nyttejob får unge i gang" i Berlingske den 3. maj 2015 omtales en
analyse fra Beskæftigelsesministeriet om unge i nyttejob. Budskabet synes at
være, at skræmmekampagner overfor unge på kontanthjælp virker. Ministeren
bedes på denne baggrund besvare følgende spørgsmål:
a) Kan ministeren bekræfte, at det kun er hver fjerde som kommer i uddannelse
eller arbejde ud af alle unge under 30 på kontanthjælp? Det faktiske antal unge be-
des oplyst. Vil ministeren undersøge eller foranstalte en såvel kvalitativ som kvan-
titativ undersøgelse af de omtalte unges efterfølgende situation?
b) Kan ministeren bekræfte, at kun hver sjette unge på kontanthjælp er i nyttejob,
og at undersøgelsen således bygger på få kontanthjælpsmodtagere? Det faktiske an-
tal unge bedes oplyst.
c) Kan ministeren bekræfte, at hver fjerde ung under 30 år på kontanthjælp faldt
helt ud af systemet uden forsørgelse? Det faktiske antal unge bedes oplyst.
d) Kan ministeren bekræfte, at det hovedsageligt er unge under 25 år, hvor mere
end halvdelen kommer fra en uddannelse, der kommer videre til uddannelse eller
arbejde efter nyttejob, og at de dermed kun var på et kortvarigt ophold i kontant-
hjælpssystemet, fordi de allerede var i gang? Det faktiske antal unge bedes oplyst.
e) Kan ministeren bekræfte, at vi ikke ved,
- om det er uddannelse eller arbejde, de unge er kommet i?
- Om det er uddannelse som den unge fuldfører?
- om det er deltidsarbejde eller midlertidige job i servicebranchen?
Vil ministeren oplyse, hvor mange af de i undersøgelsen nævnte personer, der
kommer i job og hvor mange der kommer i uddannelse? Vil ministeren iværksætte
en undersøgelse af, hvorvidt de pågældende gennemfører uddannelsen eller
finder sig et varigt job, som gør at de kan forsørge sig selv?
Spørgsmålet har tidligere været stillet i folketingsåret 20141, jf. BEU alm. del -
spm. 278”
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 146: Spm. om skræmmekampagner holder unge væk fra kontanthjælp, til beskæftigelsesministeren
Endeligt svar:
I forbindelse med kontanthjælpsreformen fra 2013 blev reglerne for kontanthjælp
ændret med virkning fra 1. januar 2014. Ændringen af reglerne betød, at unge ledi-
ge under 30 år
uden
en erhvervskompetencegivende uddannelse modtager uddan-
nelseshjælp. Unge på uddannelseshjælp kan visiteres som hhv.
åbenlyst uddannel-
sesparat, uddannelsesparat
eller
aktivitetsparat.
Åbenlyst uddannelsesparate er
unge, som vurderes at kunne påbegynde og gennemføre en uddannelse uden en
særlig indsats. Uddannelsesparate er unge som med den rette indsats og støtte vur-
deres at kunne påbegynde en uddannelse inden for ca. et år og gennemføre denne
uddannelse på ordinære vilkår. Aktivitetsparate unge er unge, der ikke umiddelbart
vurderes at kunne påbegynde og gennemføre en uddannelse, fordi de har faglige,
sociale og/eller helbredsmæssige problemer.
Unge ledige under 30 år
med
en erhvervskompetencegivende uddannelse modtager
kontanthjælp.
Som led i kontanthjælpsreformen blev nytteindsats indført, som primært er rettet
mod jobparate kontanthjælpsmodtagere, unge der modtager uddannelseshjælp og er
visiteret åbenlyst uddannelsesparate samt ledige på arbejdsmarkedsydelse.
Det bemærkes, at artiklen
”Nyttejob får unge i gang”
bragt i Berlingske d. 3. maj
2015 udelukkende omhandler den mindre gruppe af unge på uddannelseshjælp, der
er visiteret åbenlyst uddannelsesparat.
a)
I alt er der i 2014 påbegyndt godt 52.000 forløb for unge i kontanthjælpssystemet,
heraf er godt 35.000 på nuværende tidspunkt afsluttet. En opgørelse af status en
uge efter afsluttet kontanthjælpsforløb viser, at knap 35 pct. af de påbegyndte for-
løb er overgået til beskæftigelse eller uddannelse i ugen umiddelbart efter afslut-
ning på ledighed,
jf. tabel 1.
Betragtes kun de afsluttede forløb er ca. halvdelen
overgået til beskæftigelse eller uddannelse.
Det bemærkes, at tallene ikke er udtryk for effekten af indsatsen, og at status på
længere sigt kan ændre sig. Dertil kan tilføjes, at jo længere tid der måles over, jo
større vil andelen der afgår til beskæftigelse være.
For gruppen af åbenlyst uddannelsesparate endte godt 5.400 forløb med umiddel-
bar afgang til beskæftigelse eller uddannelse. Det svarer til ca. halvdelen af de på-
begyndte forløb,
jf. tabel 1.
2
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 146: Spm. om skræmmekampagner holder unge væk fra kontanthjælp, til beskæftigelsesministeren
1555305_0003.png
Tabel 1. Forløb og afgangsstatus for unge under 30 år i kontanthjælpssystemet
Kontant- og
Åbenlyst
uddannelseshjælp,
uddannelsesparat
unge under 30 år
Antal
Pct.
Antal
Pct.
Påbegyndte forløb 2014
1
11.153
100,0
52.152
100,0
Afgang til beskæftigelse
2
3.802
34,1
11.314
21,7
Afgang til uddannelse (SU)
1.579
14,2
6.084
11,7
Afgang til selvforsørgelse
4.350
39,0
14.798
28,4
Andet
218
2,0
2.990
5,7
Fortsat på ydelsen
3
1.204
10,8
16.966
32,5
Forløb berørt af nytteindsats
Afsluttede forløb påbegyndt i 2014
4
Afgang til beskæftigelse
Afgang til uddannelse (SU)
Afgang til selvforsørgelse
Andet
Forløb berørt af nytteindsats
2.826
9.949
3.802
1.579
4.350
218
2.438
25,3
100,0
38,2
15,9
43,7
2,2
24,5
4.018
35.186
11.314
6.084
14.798
2.990
3.286
7,7
100,0
32,2
17,3
42,1
8,5
9,3
Anm.: 1) Et forløb medtages, hvis personen ikke 4 uger forinden modtog nogen former for kontanthjælp. 2) Beskæfti-
gelse er defineret ved selvforsørgelse i DREAM koblet med branchekode i den pågældende måned eller i den efterføl-
gende måned. 3)
Fortsat på ydelsen
dækker over at den ledige forsat modtager uddannelseshjælp eller kontanthjælp
den sidste uge data kan observeres. 4)
Afsluttede forløb påbegyndt 2014.
Betragter kun forløb der observeres som af-
sluttet. Et forløb betegnes som afsluttet, hvis personen ikke modtager kontanthjælp i fire sammenhængende uger.
Person der påbegynder flere kontant- eller uddannelsesforløb i 2014 medtages flere gange.
Kilde: Beskæftigelsesministeriet på baggrund af DREAM
Effektanalysen af nyttejob foretaget af Beskæftigelsesministeriet viser, at nytteind-
satsen har effekt for unge, der modtager uddannelseshjælp, og som er åbenlyst ud-
dannelsesparate. Deltagelse i nytteindsatsen betyder for denne gruppe unge, at de
hurtigere kommer i job eller uddannelse. Deltagelse i nytteindsats fastholder ikke
de unge i ledighed, men tilskynder dem i stedet til at finde job og uddannelse.
b)
For unge under 30 år, der på begyndte et forløb på kontant- eller uddannelseshjælp
i 2014, indgik der i knap 8 pct. af forløbene nytteindsats.
For gruppen af unge, der påbegyndte et forløb på uddannelseshjælp, og er visiteret
åbenlyst uddannelsesparat indgik i ca. 25 pct. af forløbene nytteindsats.
Effektanalysen vedr. nyttejob udført af Beskæftigelsesministeriet og kommenteret i
artiklen
”Nyttejob får unge i gang”
bragt i Berlingske d. 3. maj 2015 bygger på
unge, der modtager uddannelseshjælp og er visiteret åbenlyst uddannelsesparate.
De fundne effekter af nyttejob gælder derfor kun for denne målgruppe. Da analy-
sen blev udarbejdet kunne der for den pågældende population observeres 8.900 på-
begyndte forløb, hvor ca. 1.460 forløb var omfattet af nyttejob. Datagrundlaget, der
forelå på daværende tidspunkt, vurderes tilstrækkeligt til at isolere kausale effekter
af nyttejob for åbenlyst uddannelsesparate unge.
c)
For unge under 30 år, der på begyndte et forløb på kontant- eller uddannelseshjælp
i 2014, endte knap 15.000 forløb med afgang til selvforsørgelse. Det svarer til knap
hver tredje af de påbegyndte forløb. Betragtes kun forløb, der er afsluttet igen, af-
går godt 40 pct. af forløbne til selvforsørgelse,
jf. tabel 1.
3
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 146: Spm. om skræmmekampagner holder unge væk fra kontanthjælp, til beskæftigelsesministeren
1555305_0004.png
Forløb betragtes som afgået til selvforsørgelse, hvis personen ikke modtager nogen
offentlig overførsel eller modtager en lønudbetaling i ugen efter afgang fra ledig-
hed.
Det skal bemærkes, at personen i den efterfølgende uge kan skifte status væk fra
selvforsørgelse. Dermed afspejler afgang til selvforsørgelse ikke nødvendigvis de-
res status på længere sigt.
d)
For unge under 30 år uden uddannelse er det grundlæggende formål med reformen,
at de mødes med klare krav og forventninger om, at de tager en uddannelse. De
unge, som ingen barriere har for at påbegynde og gennemføre en uddannelse, er
åbenlyst uddannelsesparate.
I besvarelsen kan der kun i et vist omfang skelnes imellem beskæftigelse og ud-
dannelse, idet uddannelse kun observeres for personer, der modtager SU. Personer i
uddannelse, som ikke modtager SU, men derimod modtager f.eks. elevløn, vil i op-
gørelsen være registeret som beskæftiget. Til besvarelse af spørgsmålet er der taget
udgangspunkt i de forløb, der blev påbegyndt i 2014, og som er afsluttet igen, og
som under forløbet var berørt af nyttejob. Kun ledige, der modtager SU, opgøres
her som værende i uddannelse.
For åbenlyst uddannelsesparate omfattede det ca. 2.440 forløb, hvor 2.030 forløb
var unge under 25 år. Ud af disse modtog ca. 710 personer SU, inden de blev ledi-
ge, og 450 af disse forløb endte efterfølgende med afgang til uddannelse eller be-
skæftigelse,
jf. tabel 2.
Dvs., at 63 pct. af de unge under 25 år, som kom fra uddan-
nelse og under deres ledighedsforløb deltog i nyttejob, også afgik til job eller ud-
dannelse.
Tabel 2. Status før og efter ledighed, afsluttede forløb med deltagelse i nyttejob for unge under 30
år i kontanthjælpssystemet
Åbenlyst
uddannelsesparat
Afsluttede forløb påbegyndt i 2014
- heraf berørt af nyttejob
- heraf unge u. 25 år
- heraf i uddannelse før ledighedsstart
1
- heraf afgået til uddannelse eller job
2
Gnms. varighed af ledighedsforløb, uger
- heraf unge ml. 25-30 år
- heraf i uddannelse før ledighedsstart
- heraf afgået uddannelse eller job
Gnms. varighed af ledighedsforløb, uger
Antal
9.949
2.438
2.030
709
450
16,4
408
162
102
17,6
Kontant- og
uddannelseshjælp,
unge under 30 år
Antal
35.186
3.286
2.654
909
561
16,7
632
233
152
17,4
Anm.: 1) Uddannelse før ledighedsstart er defineret ved minimum én uge på SU fire uger før ledighedsstart. 2) Be-
skæftigelse er defineret ved selvforsørgelse i DREAM koblet med branchekode i den pågældende måned eller i den
efterfølgende måned. Person der påbegynder flere kontant- eller uddannelsesforløb i 2014 medtages flere gange.
Kilde: Beskæftigelsesministeriet på baggrund af DREAM.
4
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 146: Spm. om skræmmekampagner holder unge væk fra kontanthjælp, til beskæftigelsesministeren
1555305_0005.png
For de 25-30-årige åbenlyst uddannelsesparate var ca. 410 forløb berørt af nyttejob.
Ud af disse modtog ca. 160 personer SU, inden de blev ledige, og ca. 100 af disse
forløb endte efterfølgende med afgang til uddannelse eller beskæftigelse. Det sva-
rer til 63 pct.
For begge grupper var den gennemsnitlige varighed af ledighedsforløbet ca. 16-18
uger.
Det kan derved ikke bekræftes, at det
hovedsageligt
er unge under 25 år, hvor mere
end halvdelen kommer fra en uddannelse, der kommer videre til uddannelse eller
arbejde efter nyttejob. Det samme gør sig gældende for unge mellem 25-30 år. Det
bemærkes samtidig, at formålet med indsatsen for åbenlyst uddannelsesparate er, at
de i videst muligt omfang skal forsørge sig selv frem til uddannelsesstart.
Til besvarelsen skal det pointeres, at der ikke kan skelnes imellem, hvorvidt de un-
ge påbegynder en ny uddannelse efter ophold i kontanthjælpssystemet, eller genop-
tager en allerede i gangværende uddannelse.
e)
I Beskæftigelsesministeriets effektanalyse om unge i nyttejob kan der kun i et vist
omfang skelnes imellem beskæftigelse og uddannelse. Det vides dog, at ud af de
3.460 afgange til beskæftigelse og uddannelse er 1.125 forløb afsluttet med afgang
til en SU-berettiget uddannelse, mens 2.335 forløb er afsluttet med afgang til et
lønnet job. Personer i uddannelse, som ikke er modtager SU, men derimod modta-
ger f.eks. elevløn, vil i analysen være registeret som beskæftiget. Der kan derfor
kun i et vist omfang skelnes imellem uddannelse og job.
Det er endnu for tidligt at undersøge, hvorvidt de unge fuldfører den uddannelse,
de påbegynder.
For de unge under 30 år, der påbegyndte et forløb på kontant- eller uddannelses-
hjælp i 2014 og afsluttede forløbet med afgang til beskæftigelse senest ultimo fe-
bruar 2015, er ca. 84 pct., 73 pct. og 62 pct.
fortsat
i beskæftigelse hhv. en, to og
tre kalender måneder efter afgang fra ledighed,
jf. tabel 3.
Ledige bliver i høj grad beskæftiget i brancherne for
Erhvervsservice, Handel og
transport
samt
Offentlig administration, undervisning og sundhed.
Tabel 3. Beskæftigelse fordelt på branche hhv. 1., 2., og 3. kalendermåneder efter afgang fra le-
dighed
Åbenlyst
Kontant- og uddannelseshjælp,
uddannelsesparat
unge under 30 år
- - - - - - - Kalender måned efter afgang fra ledighed - - - - - - -
Første
Anden
Tredje
Første
Anden
Tredje
Bygge og anlæg
110
89
74
544
469
388
Ejendomshandel og udlejning
10
8
7
54
40
33
Erhvervsservice
526
408
345
1.454
1.152
918
Finansiering og forsikring
4
4
4
30
30
25
Handel og transport mv.
1.063
908
783
2.760
2.366
2.031
Industri, råstofindvinding og forsynings-
virksomhed
193
171
154
641
573
504
Information og kommunikation
76
64
57
198
173
153
Kultur, fritid og anden service
90
75
66
252
218
187
Landbrug, skovbrug og fiskeri
36
25
20
146
114
92
5
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 146: Spm. om skræmmekampagner holder unge væk fra kontanthjælp, til beskæftigelsesministeren
1555305_0006.png
Offentlig administration, undervisning og
sundhed
Uoplyst aktivitet
Beskæftigede i alt
Ikke længere registeret med
Lønudbetaling
Andel af oprindelig kohorte fortsat i be-
skæftigelse
708
107
2.923
618
91
2.465
575
78
2.163
1.763
287
8.129
1.640
246
7.021
1.405
219
5.955
541
462
298
1491
- - - - - - - - - - - - Pct. - - - - - - - - - - - -
71,0
62,4
84,3
2.599
905
84,4
72,8
61,7
Anm.: Beskæftigelse er defineret ved selvforsørgelse i DREAM koblet med branchekode i den pågældende måned el-
ler i den efterfølgende måned. Beskæftigelsesoplysningen i 2. kalendermåned efter afgang er kun medtaget såfremt
der i 1. kalendermåned efter afgang observeres en lønudbetaling. Beskæftigelsesoplysningen i 3. kalendermåned efter
afgang er kun medtaget såfremt der i 1. og 2. kalendermåned efter afgang observeres lønudbetalinger.
Kilde: Beskæftigelsesministeriet på baggrund af DREAM.
De kontant- og uddannelseshjælpsmodtagere, som fortsat var i beskæftigelse i den
første kalendermåned efter afgang, arbejdede i gennemsnit ca. 26,8 timer om ugen,
mens de åbenlyst uddannelsesparate unge arbejdede ca. 24,8 timer om ugen.
Det kan afslutningsvis oplyses, at STAR er ved at etablere data vedr., hvilke unge
der modtager et uddannelsespålæg, som på sigt vil gøre det muligt at se, om de un-
ge, der får et uddannelsespålæg, gennemfører en uddannelse.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
6