Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
Ministeren
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 20. august 2015 har udvalget efter ønske fra ikke-medlem af udvalget
(MFU) Trine Torp (SF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 14 (BEU alm. del)
Idet der henvises til vedlagte skrivelse vedrørende anbragte børn og SU fra social-
rådgiver og familieplejekonsulent Mark Goldsmith (jf. BEU alm. del - bilag 20)
bedes ministeren besvare følgende spørgsmål:
Vil ministeren kommentere skrivelsen, som i nær fremtid formentlig vil blive bragt
i Socialrådgiveren, og herunder bl.a.
- forklare hvorfor unge på uddannelseshjælp mister muligheden for SU?
- sikre, at unge på uddannelseshjælp ikke fremadrettet chikaneres af systemet og
trues med at miste deres forsørgelsesgrundlag?
- forklare, hvorfor unge på uddannelseshjælp ikke må have en opsparing på over
10.000 kr. i banken?
- forklare, hvorfor unge på uddannelseshjælp ikke må have en mindre indkomst
ved siden af deres uddannelse?
- forklare, hvorfor regelsættet for unge på uddannelseshjælp afviger så stærkt fra
SU-reglerne, når et af formålene med uddannelseshjælpen vel er at socialisere ud-
satte unge til det almindelige arbejdsmarked og et liv som almindelig studerende.
Svar
For så vidt angår spørgsmålet om SU til unge anbragt uden for hjemmet efter ser-
viceloven, kan jeg oplyse, at det ifølge SU-loven er en betingelse for at få SU, at den
uddannelsessøgende ikke får anden offentlig støtte, der tilsigter at dække leveom-
kostningerne. Dette princip, som altid har været gældende i SU-lovgivningen, sik-
rer, at der ikke kan udbetales støtte til forsørgelse samtidigt fra to offentlige kasser.
I hidtidig praksis har det været antaget, at unge, der er anbragt uden for hjemmet,
er under anden offentlig forsørgelse, og at de derfor ikke har været berettigede til at
få SU.
En helt generel ændring af SU-reglerne således, at der vil kunne tildeles SU til an-
bragte unge samtidig med, at den unge modtager anden offentlig forsørgelse, f.eks.
til dækning af udgifter til kost og logi, ville kunne skabe en betydelig uklarhed i
systemet, som fremover vil kunne gøre det vanskeligt at undgå sammenfald mellem
forskellige offentlige ydelser.
Det skal i den sammenhæng desuden tages i betragtning, at der gælder særlige
regler med hensyn til tildeling af SU til 18-19-årige, der er i en ungdomsuddannel-
10. september 2015
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
15/0121883-04
Side
1/2