Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1545040_0001.png
Ministeren
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 20. august 2015 har udvalget efter ønske fra ikke-medlem af udvalget
(MFU) Trine Torp (SF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 14 (BEU alm. del)
Idet der henvises til vedlagte skrivelse vedrørende anbragte børn og SU fra social-
rådgiver og familieplejekonsulent Mark Goldsmith (jf. BEU alm. del - bilag 20)
bedes ministeren besvare følgende spørgsmål:
Vil ministeren kommentere skrivelsen, som i nær fremtid formentlig vil blive bragt
i Socialrådgiveren, og herunder bl.a.
- forklare hvorfor unge på uddannelseshjælp mister muligheden for SU?
- sikre, at unge på uddannelseshjælp ikke fremadrettet chikaneres af systemet og
trues med at miste deres forsørgelsesgrundlag?
- forklare, hvorfor unge på uddannelseshjælp ikke må have en opsparing på over
10.000 kr. i banken?
- forklare, hvorfor unge på uddannelseshjælp ikke må have en mindre indkomst
ved siden af deres uddannelse?
- forklare, hvorfor regelsættet for unge på uddannelseshjælp afviger så stærkt fra
SU-reglerne, når et af formålene med uddannelseshjælpen vel er at socialisere ud-
satte unge til det almindelige arbejdsmarked og et liv som almindelig studerende.
Svar
For så vidt angår spørgsmålet om SU til unge anbragt uden for hjemmet efter ser-
viceloven, kan jeg oplyse, at det ifølge SU-loven er en betingelse for at få SU, at den
uddannelsessøgende ikke får anden offentlig støtte, der tilsigter at dække leveom-
kostningerne. Dette princip, som altid har været gældende i SU-lovgivningen, sik-
rer, at der ikke kan udbetales støtte til forsørgelse samtidigt fra to offentlige kasser.
I hidtidig praksis har det været antaget, at unge, der er anbragt uden for hjemmet,
er under anden offentlig forsørgelse, og at de derfor ikke har været berettigede til at
få SU.
En helt generel ændring af SU-reglerne således, at der vil kunne tildeles SU til an-
bragte unge samtidig med, at den unge modtager anden offentlig forsørgelse, f.eks.
til dækning af udgifter til kost og logi, ville kunne skabe en betydelig uklarhed i
systemet, som fremover vil kunne gøre det vanskeligt at undgå sammenfald mellem
forskellige offentlige ydelser.
Det skal i den sammenhæng desuden tages i betragtning, at der gælder særlige
regler med hensyn til tildeling af SU til 18-19-årige, der er i en ungdomsuddannel-
10. september 2015
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
15/0121883-04
Side
1/2
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 14: MFU spm. om at kommentere skrivelsen vedrørende anbragte børn og SU fra socialrådgiver og familieplejekonsulent Mark Goldsmith, til uddannelses- og forskningsministeren
1545040_0002.png
se. Den gruppe unge får bl.a. tildelt SU på grundlag af forældrenes indkomst. Ende-
lig skal det også tages i betragtning at SU-systemet er et standardiseret system, der
kun i begrænset omfang er indrettet til at håndtere individuelt målrettede støttebe-
hov f.eks. for anbragte unge.
Jeg har på den baggrund, selv om jeg har forståelse for problematikken, ingen pla-
ner om at ændre på de grundlæggende principper i SU-loven. Styrelsen for Videre-
gående Uddannelser er imidlertid i øjeblikket i dialog med Social- og Indenrigsmi-
nisteriet om problemstillingen og en eventuel justering af praksis for, hvornår unge
anbragt uden for hjemmet anses for at modtage anden offentlig støtte, der tilsigter
at dække leveomkostningerne og dermed udelukker SU. Jeg vil gerne vende tilbage
på et senere tidspunkt, når det spørgsmål er afklaret.
For så vidt angår spørgsmålene om uddannelseshjælp har beskæftigelsesministeren
oplyst, at SU-systemet og kontanthjælpssystemet har forskellige formål. Derfor
gælder der også forskellige regler for, i hvilket omfang formue og lønindtægter fra
fx et fritidsjob har betydning for henholdsvis SU og uddannelseshjælp.
I kontanthjælpssystemet ydes der uddannelseshjælp til personer under 30 år uden
en erhvervskompetencegivende uddannelse, mens personer under 30 år med en
erhvervskompetencegivende uddannelse og personer, der er fyldt 30 år, kan få
kontanthjælp.
Uddannelseshjælp og kontanthjælp er en midlertidig hjælp til personer, der har
været udsat for en social begivenhed, fx i form af arbejdsløshed eller samlivsophør.
Uddannelseshjælp og kontanthjælp kan som altovervejende hovedregel ikke ydes
til personer under uddannelse.
Kontanthjælpssystemet udgør det helt underste økonomiske sikkerhedsnet og kan
kun gives til personer, som ikke kan forsørge sig selv på anden vis. Det er derfor
bl.a. en forudsætning for retten til kontanthjælp og uddannelseshjælp, at personen
ikke har indtægter eller formue, der kan dække behovet for forsørgelse.
Kommunen kan således ikke yde hjælp, hvis ansøgeren fx har formue, som kan
dække det økonomiske behov. Kommunen ser dog bort fra beløb på op til 10.000
kr. (for ægtefæller og samlevende op til 20.000 kr. for parret). Desuden ses der
bl.a. bort fra den del af en formue, der er nødvendig for at kunne bevare eller opnå
en nødvendig boligstandard, eller som bør bevares af hensyn til ansøgerens og fa-
miliens erhvervs- eller uddannelsesmuligheder.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Med venlig hilsen
Esben Lunde Larsen
Side
2/2