Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1553109_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
7. oktober 2015
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 15. september 2015 stillet følgende spørgsmål
nr. 131 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Finn Sørensen (EL).
J.nr. 2015-4238
Spørgsmål nr. 131:
”Mener ministeren, at en afgørelse om samliv er gyldig hvis kommunen, uden først
at have undersøgt om de objektive kriterier i aktivlovens § 2 b, stk. 1 og 2, er op-
fyldt, har bedt borgerne om at underskrive en erklæring om samliv og derefter træf-
fer afgørelse om samliv med den begrundelse at borgerne har erklæret sig som
samlevende?
Spørgsmålet har tidligere været stillet i folketingsåret 2014, jf. BEU alm. del -
spm. 304”
Endeligt svar:
Det må forudsættes, at kommunerne i et vist omfang har undersøgt kriterierne i lov
om aktiv socialpolitik § 2 b, stk. 1, før udsendelse af samlivserklæringer, da det el-
lers er vanskeligt at identificere, hvem man skal sende en sådan erklæring til.
I lovens § 2 b, stk. 1, defineres, hvornår to personer anses for samlevende og der-
med er omfattet af den gensidige forsørgelsespligt:
1. de begge er fyldt 25 år,
2. de begge er ugifte,
3. de har fælles bopæl,
4. de er ikke slægtninge i ret op- eller nedstigende linje, og
5. de er ikke søskende, og
6. betingelserne i stk. 2 eller 3 er opfyldt
Alle seks betingelser skal være opfyldt. Er dette ikke tilfældet, er der ikke tale om
samlevende i lovens forstand. Det betyder, at når alle betingelserne i § 2 b, stk. 1,
nr. 1-5, er opfyldt, så kræves det yderligere, at en af betingelserne i § 2 b, stk. 2, er
opfyldt eller kommunen efter § 2 b, stk. 3 kan anse de to personer for at være sam-
levende, når de har et samliv af ægteskabslignede karakter.
Der er ikke fastsat regler om samlivserklæringer i lov om aktiv socialpolitik, men
sådanne erklæringer må betragtes som værende et sagsoplysningsskridt, som nogle
af kommunerne benytter. Samlivserklæringer må antages at have mange former -
afkrydsning i ansøgningsskemaet, selvstændigt spørgeskema, kortfattet erklæring
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 131: Spm. om gyldigheden i en afgørelse om samliv, hvis kommunen ikke har undersøgt de objektive kriterier, til beskæftigelsesministeren
mv. - afhængig af den enkelte kommune. Betydningen af en samlivserklæring for
sagens oplysning og dermed udfald vil afhænge af erklæringens form og indhold.
Det er den enkelte kommunes ansvar at sørge for, at en sag er oplyst i tilstrækkelig
omfang til, at kommunen kan træffe afgørelse. Det bemærkes, at en forudgående
erklæring om samliv ikke kan træde i stedet for en partshøring.
Der henvises i øvrigt til besvarelsen af spørgsmål nr. 129 (BEU alm. del).
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
2