Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
[Den 19. august kl. 12.30-14.00]
Ministerens tale til samråd om konkurser i ældreplejen
Bjarne Laustsen har stillet fire
samrådsspørgsmål, som
beskæftigelsesministeren og jeg har fordelt
imellem os. Jeg vil indledningsvist besvare
samrådsspørgsmål A og D, og
beskæftigelsesministeren vil efterfølgende
besvare samrådsspørgsmål B og C.
I spørgsmål A spørges der til eksempler på
områder, hvor en privat leverandør af
serviceydelser er gået konkurs, og hvor det har
drejet sig om behov for hurtig og livsvigtig
hjælp.
Her vil jeg starte med at understrege, at
kommunen altid har forsyningsansvaret i
forhold til at sikre, at borgerne får den hjælp,
som de har krav på. Det følger af servicelovens
§ 4. Og det betyder, at det er kommunens
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om talepapir fra samrådet om konkurser i private firmaer, der leverer kommunale serviceydelser, til beskæftigelsesministeren og sundheds- og ældreministeren
Side 2
ansvar at træde til og levere den visiterede
hjælp, hvis en leverandør eksempelvis går
konkurs eller af anden grund vælger at trække
sig. Kort sagt, en sikkerhed for borgeren.
Kommunens forsyningsansvar gælder uanset,
om man afventer en betalingsstandsning eller
en konkursbegæring. Forsyningsansvaret
kommer altså forud for det økonomiske
mellemværende, der ellers måtte være.
KL har i starten af denne måned foretaget en
kort rundspørge i kommunerne om konkurser
på ældreområdet siden april 2013. Ud af 98
kommuner har 80 besvaret rundspørgen. Det
viser sig, at 30 kommuner, det vil sige lidt
under en tredjedel, har tilkendegivet, at de har
oplevet én eller flere konkurser.
Hovedparten af kommunerne oplyser, at den
konkursramte private leverandør har leveret
både praktisk hjælp og personlig pleje. Enkelte
har leveret madservice, og kun én har leveret
delegeret sygepleje.
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om talepapir fra samrådet om konkurser i private firmaer, der leverer kommunale serviceydelser, til beskæftigelsesministeren og sundheds- og ældreministeren
Side 3
Helt overordnet kan man på baggrund af
rundspørgen sige, at der er stor forskel på,
hvor store konsekvenser konkurserne har haft.
De kommuner, der har oplevet, at en stor
leverandør er gået konkurs, er naturligvis mere
berørt end de kommuner, hvor kun få – eller
ingen – borgere havde valgt den konkursramte
leverandør. Derfor har kommunerne også haft
forskellige vilkår at agere efter.
Som lovgivningen er i dag, er kommunerne
forpligtet til at skabe grundlag for, at
modtagere af personlig pleje og praktisk
hjælp, samt madservice kan vælge mellem to
eller flere leverandører, hvoraf den ene kan
være kommunal. Kommunerne kan vælge at
tilvejebringe det frie valg via en
godkendelsesordning eller via udbud - eller
som en kombination af de to.
Reglerne blev sidst ændret i april 2013 af den
daværende socialdemokratisk ledede regering
med støtte fra Enhedslisten.
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om talepapir fra samrådet om konkurser i private firmaer, der leverer kommunale serviceydelser, til beskæftigelsesministeren og sundheds- og ældreministeren
Side 4
Det er mere end 10 år siden, at
hjemmehjælpsmodtagerne fik mulighed for at
vælge mellem flere leverandører, og det har
vist sig, at borgerne benytter deres frie valg -
og det i højere og højere grad.
I 2014 havde 38 procent af
hjemmehjælpsmodtagerne valgt en privat
leverandør. Den procentvise del, der modtager
hjemmehjælp fra en privat leverandør, er
således steget med næsten 12 procentpoint fra
2008 til 2014.
Jeg mener, at frit valg er med til at skabe en
bedre hjælp til de ældre. Muligheden for at
vælge til og fra, giver borgeren indflydelse og
ansvar for den hjælp, der bliver leveret.
Når borgerne bliver spurgt til muligheden for
at vælge leverandør, svarer omkring 63 pct. af
hjemmehjælpsmodtagerne da også, at de
finder det enten vigtigt eller meget vigtigt, at
der er frit valg af leverandør.
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om talepapir fra samrådet om konkurser i private firmaer, der leverer kommunale serviceydelser, til beskæftigelsesministeren og sundheds- og ældreministeren
Side 5
Derfor er det også rigtig ærgerligt, at vi har
oplevet tilfælde, hvor leverandører er gået
konkurs. Det skaber usikkerhed – ikke mindst
for borgerne, som måske mister deres kendte
hjemmehjælper, men også for medarbejderne
hos den leverandør, der har været nødsaget til
at lukke.
Fremadrettet skal kommunerne måske i højere
grad være opmærksomme på, at det ikke kun
er prisen, der er afgørende, når de indgår
aftaler med private om levering af
hjemmehjælp.
Den anden vej rundt skal virksomhederne være
realistiske, når de byder ind på en opgave, og
de skal kun byde ind på de opgaver, som de
kan løfte.
Under alle omstændigheder er det afgørende,
at kommunerne har en plan for, hvordan de vil
håndtere en konkurs, hvis situationen måtte
opstå. På den vis kan kommunerne– fra dag ét
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om talepapir fra samrådet om konkurser i private firmaer, der leverer kommunale serviceydelser, til beskæftigelsesministeren og sundheds- og ældreministeren
Side 6
– give borgerne den hjælp, som de har behov
for og krav på.
Det leder mig til spørgsmål D, hvor der
spørges ind til, hvilken hjælp
hjemmehjælpsmodtagerne kan få i det
tilfælde, hvor deres valgte leverandør går
konkurs, samt hvem der skal levere.
Jeg vil igen slå fast, at kommunen altid har
forsyningsansvaret og dermed skal sikre, at
borgerne får den hjælp, som de har krav på.
Det handler derfor ikke om, hvilken hjælp
borgerne
kan få,
men hvilken hjælp borgerne
skal have.
Kommunen kan vælge selv at løse opgaverne
hos de berørte borgere, eventuelt ved brug af
eksterne vikarer, eller de kan vælge at lade
andre godkendte leverandører løse nogen eller
alle opgaver.
Kommunen er måske rent praktisk nødt til at
prioritere opgaverne i en kortere periode,
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om talepapir fra samrådet om konkurser i private firmaer, der leverer kommunale serviceydelser, til beskæftigelsesministeren og sundheds- og ældreministeren
Side 7
sådan at den personlige pleje eksempelvis
bliver prioriteret fremfor rengøringen. Det skal
dog altid ske efter en faglig vurdering af den
enkelte borgers behov.
KL har også i rundspørgen spurgt ind til,
hvordan kommunerne har løftet deres
forsyningsansvar. Rundspørgen peger på, at
kommunerne som det første har kontaktet de
berørte borgere med henblik på, at borgerne
hurtigst muligt kunne vælge en ny leverandør.
Den nye leverandør har i flere tilfælde kunnet
træde til med kort varsel.
Hvis en borger har haft et akut behov for hjælp
til eksempelvis personlig pleje, er den
kommunale hjemmepleje og hjemmesygepleje
som oftest gået ind og har leveret ydelsen,
indtil borgeren har haft mulighed for at vælge
en ny leverandør.
Håndteringen af en konkurs afhænger således
af, om de berørte borgere har haft et akut
behov for hjælp eller har kunnet vente på at få
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om talepapir fra samrådet om konkurser i private firmaer, der leverer kommunale serviceydelser, til beskæftigelsesministeren og sundheds- og ældreministeren
Side 8
hjælpen leveret til, at de har valgt en ny
leverandør.
Afslutningsvis kan jeg fortælle, at KL, Dansk
Industri og Dansk Erhverv netop er blevet
enige om fem anbefalinger, der skal forebygge
konkurser. Det drejer sig om:
- at kommunerne kan stille krav til
leverandørernes økonomi
- at kommunerne bør stille krav om en
økonomisk sikkerhedsstillelse
- at aftalerne bør basere sig på tæt dialog
parterne imellem bl.a. for at sikre en tidlig
varsling af en konkurs
- at parterne bør udarbejde en handleplan for,
hvordan en konkurssituation håndteres, og
- at kommunerne bør gå i dialog med en
tilbudsgiver ved et unormalt lavt tilbud
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om talepapir fra samrådet om konkurser i private firmaer, der leverer kommunale serviceydelser, til beskæftigelsesministeren og sundheds- og ældreministeren
Side 9
Jeg er glad for, at parterne har taget dette
skridt, da det er nødvendigt med en fælles
indsats på området.
Så vil jeg give ordet videre til
beskæftigelsesministeren.