Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 15. september stillet følgende spørgsmål nr.
124 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Finn Sørensen (EL).
29. september 2015
Sagsnr. 2015 - 4410
Spørgsmål nr. 124:
” Ifølge europaportalen.se har arbejdsministre fra 9 EU-lande afholdt møde i
Sverige d. 9.-10. september 2015 for at drøfte udstationeringsdirektivet og
spørgsmålet om en revision af dette, jf.
http://www.europaportalen.se/2015/09/sverige-forsoker-styra-upp-
eusarbetsmarknad.
I den forbindelse bedes ministeren besvare følgende spørgsmål:
Er ministeren enig i det brev som Sverige og 6 andre EU-lande sendte til
Kommissær Thyssen den 18. juni 2015, hvori landene bl.a. understregede
behovet for en ændring af udstationeringsdirektivet så det sikres, at
udstationerede arbejdere aflønnes på lige vilkår med værtslandets arbejdere?”
Endeligt svar:
Det er væsentligt for regeringen, at der er ordnede forhold på det danske arbejds-
marked. Regeringen prioriterer i den forbindelse bilateralt samarbejde med andre
lande for at bekæmpe fiktive virksomheder mv., ligesom den kommende gennem-
førelse af direktivet om bedre håndhævelse af udstationeringsdirektivet skal bidra-
ge hertil.
Hvad angår det nævnte brev, er der elementer af svaret, som jeg er enig i. Fx er det
rigtigt, at det kan give anledning til praktiske vanskeligheder, at længden af udsta-
tionering ikke er specificeret. Men problemstillingen om kriterier for udstationering
har man jo drøftet i forbindelse med direktivet om bedre håndhævelse, som landene
stadig er i gang med at implementere. Da man forhandlede dette direktiv, var der i
øvrigt enighed i Rådet om, at man ikke ville genåbne selve direktivet.
Jeg er også enig i vigtigheden af, at man skal undersøge udbredelsen af falske selv-
stændige. Dette forudsætter imidlertid ikke nødvendigvis en genforhandling af ud-
stationeringsdirektivet, som i øvrigt må forventes at ville indebære langvarige for-
handlinger.
Når det kommer til princippet om lige løn for lige arbejde, som nævnes i brevet, så
fremgår det ikke, hvad der præcist menes hermed. Jeg kan i den forbindelse henvi-
se til, at EU-Domstolen så sent som d. 12. februar 2015 slog følgende fast i sagen
C-396/13 om en finsk fagforenings krav mod en polsk virksomhed: