Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1551958_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 8. september 2015 stillet følgende spørgsmål
nr. 114 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Finn Sørensen (EL).
05-10-2015
Sagsnr. 2015 - 4040
Spørgsmål nr. 114:
”Ministeren bedes kommentere intern henvendelse af 31. august 2015 om modreg-
ning i ressourceforløbsydelsen, jf. BEU alm. del – bilag 29.”
Endeligt svar:
Ressourceforløb blev indført i forbindelse med det brede forlig om reformen af før-
tidspension og fleksjob med det formål at give borgere, som er i risiko for at kom-
me på førtidspension, en individuel og helhedsorienteret indsats med fokus på at
udvikle arbejdsevnen.
Under ressourceforløbet modtager borgeren ressourceforløbsydelse, hvor reglerne
udspringer af de tilsvarende regler for kontanthjælp.
Der er med andre ord tale om en social ydelse, som har til formål at spænde et øko-
nomisk sikkerhedsnet ud for borgere, som
ikke
på anden vis har tilstrækkelige mu-
ligheder for at forsørge sig selv.
Af samme årsag vil ressourceforløbsydelsen som udgangspunkt være på niveau
med kontanthjælp og følge de samme fradragsregler.
Såfremt man modtager løbende udbetalinger fra en privattegnet forsikring – ek-
sempelvis for tabt erhvervsevne – vil disse således medføre fradrag i ressourcefor-
løbsydelsen.
Andre typer af personlige indtægter modregnes imidlertid ikke ved udbetaling af
ressourceforløbsydelse. Det gælder løbende udbetaling af erstatning for tab af er-
hvervsevne, hvis erstatningen eksempelvis udbetales efter lov om erstatningsansvar
eller arbejdsskadesikringsloven.
I modsætningen til kontanthjælp er ressourceforløbsydelsen imidlertid ikke af-
hængig af borgerens egen formue eller af ægtefælle/samlevers indtægter og for-
mue. Enkeltstående udbetalinger fra et forsikringsselskab vil derfor ikke medføre
fradrag i ressourceforløbsydelsen, da det betragtes som formue.
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 114: Spm. om ministerens kommentar til intern henvendelse af 31/8-2015 om modregning i ressourceforløbydelsen, til beskæftigelsesministeren
De lempeligere fradragsregler skal ses i lyset af, at borgere, der modtager ressour-
ceforløbsydelse, som det også påpeges i henvendelsen, har særlige behov for delta-
gelse i en tværfaglig beskæftigelsesrettet indsats, som ofte vil strække sig over en
længere periode.
Samlet set udgør ressourceforløbsydelsen således en god balance mellem, på den
ene side at give borgeren ro til at fokusere på indsatsen, og på den anden side un-
derstøtte, at den enkelte har et incitament til at komme tilbage på arbejdsmarkedet.
For så vidt angår vurderingen af den enkelte borger, herunder i sager om ressource-
forløb og førtidspension, er det min generelle forventning, at kommunerne sørger
for en ordentlig og grundig sagsbehandling.
Er borgeren uenig i kommunens afgørelse, har vedkommende altid mulighed for at
klage til Ankestyrelsen.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
2