Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1552317_0001.png
Beskæftigelsesudvalget
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 8. september 2015 stillet følgende spørgsmål
nr. 113 (alm. del), som hermed besvares.
06-10-2015
J.nr. 15/10684
Spørgsmål nr. 113:
”TV2s Operation X afslørede onsdag den 20. maj 2015 virksomheder, der spekule-
rer i jobrotationsordningen, hvor arbejdsgiverne får tilskud til de vikarer,
der skal afløse medarbejdere, der er på uddannelse.
Silkeborg-firmaet GSN Academy og Vesterbro-firmaet 24-Native har angiveligt
fået tilskud til et stort antal vikarer uden at have faste medarbejdere på uddannelse.
Ministeren bedes på denne baggrund besvare følgende spørgsmål:
– Hvad er årsagen til, at det har været muligt at hæve tilskud til jobrotation uden
reelt at have ansatte på uddannelsen?
– Hvor stort et omfang har dette misbrug haft?
– Hvorfor har jobcentrene eller ministeriet ikke grebet ind i dette misbrug?
– Har jobcentrene ikke haft pligt til at føre effektivt tilsyn med de virksomheder,
der har modtaget tilskud til disse fiktive jobrotationer?
– Hvad vil ministeren gøre for at stoppe misbruget af jobrotationsordningen - uden
at det går ud over de virksomheder, der bruger ordningen efter hensigten?
Spørgsmålet er stillet i folketingsåret 2014-15, 1. samling, jf. BEU alm. del -
spm. 316.”
Endeligt svar:
Jeg kan indledningsvist oplyse, at jobrotationsordningen administreres af kommu-
nerne, som modtager ansøgninger om jobrotationsforløb og udbetaler jobrotations-
ydelsen til virksomheden. Kommunen skal sikre sig, at vilkårene for bevillingen,
og dermed betingelserne for udbetaling af jobrotationsydelse er opfyldt under hele
jobrotationsforløbet. Det er således kommunens ansvar at føre tilsyn med og sikre,
at et jobrotationsforløb er i overensstemmelse med reglerne. Det gælder også i for-
hold til, om den ansatte reelt deltager i uddannelsen som forudsat og aftalt på bevil-
lingstidspunktet.
Ad. ”Hvad er årsagen til, at det har været muligt at hæve tilskud til jobrotation uden
reelt at have ansatte på uddannelsen?”
For så vidt angår virksomheden GSN Academy, har jeg fra Styrelsen for Arbejds-
marked og Rekruttering fået oplyst, at Aarhus Kommune i foråret 2014 orienterede
styrelsen om misbrug af jobrotationsordningen af virksomhederne GSN Web De-
velopment Aps og PlayNation Aps. Begge virksomheder havde samme ejerkreds
som firmaet GSN Academy.
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 113: Spm. om virksomheder, der spekulerer i jobrotationsordningen og får tilskud til vikarer uden at være berettiget til det, til beskæftigelsesministeren
Jobrotationsprojekterne i de pågældende virksomheder blev, ifølge Aarhus Kom-
munes oplysninger til styrelsen, stoppet af kommunens jobcenter, da kommunens
kontrol viste, at virksomhederne havde afgivet urigtige oplysninger og på det
grundlag modtaget jobrotationsydelse uberettiget. Konkret viste kommunens kon-
trol, at de medarbejdere, som virksomhederne havde modtaget jobrotationsydelse
for, ikke havde deltaget i efteruddannelse, men blot havde arbejdet på virksomhe-
den. Kommunen har på den baggrund krævet jobrotationsydelsen tilbagebetalt og
desuden anmeldt virksomheden til politiet.
I den konkrete sag om jobrotationsforløbene i Københavns Kommune, herunder i
firmaet 24-Native, har Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering tidligere mod-
taget en redegørelse fra Københavns Kommune om sagen. Kammeradvokaten vur-
derede på den baggrund, at jobrotationsforløbene i den konkrete model, hvor de be-
skæftigede arbejdede og var på uddannelse i Tjekkiet, ikke berettiger til jobrotati-
onsydelse.
Styrelsen bad derefter den 12. juni 2015 kommunen om at gennemgå samtlige sa-
ger, hvor der er udbetalt jobrotationsydelse til de berørte virksomheder med hen-
blik på at foretage en opgørelse over, i hvilket omfang der er udbetalt jobrotations-
ydelse med urette til disse selskaber.
Styrelsen har oplyst mig om, at de har modtaget en opgørelse fra kommunen den 1.
september 2015, og at styrelsen er ved at indhente yderligere information fra kom-
munen til brug for sagens afgørelse. Det er derfor for tidligt at udtale sig om den
konkrete sags afgørelse. Det bemærkes, at Københavns kommune har politianmeldt
den pågældende virksomhed.
Ad. ”Hvor stort et omfang har dette misbrug haft?”
Jobcenter Aarhus har oplyst over for Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering,
at der i november 2013 blev givet bevillingstilsagn til de to virksomheder på i alt
ca. 16 mio. kr. til en planlagt projektperiode på ca. et år. Da jobcenteret stoppede
jobrotationsprojekterne efter ca. 3 måneder, havde virksomhederne fået udbetalt i
alt 1,5 mio.kr., som kommunen har krævet tilbagebetalt.
Københavns Kommune har oplyst Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, at
der i perioden 2012-2015 er udbetalt i alt ca. 36,7 mio. kr. i jobrotationsydelse til
de virksomheder, der indgår i sagen. Da styrelsen som nævnt er ved at afklare,
hvordan styrelsen skal følge op på sagen over for Københavns Kommune, er det
for tidligt at udtale sig om omfanget af den jobrotationsydelse, der måtte være ud-
betalt med urette til disse virksomheder i Københavns Kommune.
Ad. ”Hvorfor har jobcentrene eller ministeriet ikke grebet ind i dette misbrug?”
Som nævnt indledningsvist er det kommunernes ansvar at føre tilsyn med og sikre,
at et jobrotationsforløb er i overensstemmelse med reglerne. Aarhus Kommune
stoppede udbetalingerne og indgav politianmeldelse, da kommunen som led i sit
løbende tilsyn med jobrotationsordningen konstaterede, at virksomhederne ikke le-
vede op til betingelserne for at modtage jobrotationsydelse.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering kontaktede straks Københavns
Kommune og anmodede om en redegørelse om sagen, da styrelsen på baggrund af
2
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 113: Spm. om virksomheder, der spekulerer i jobrotationsordningen og får tilskud til vikarer uden at være berettiget til det, til beskæftigelsesministeren
henvendelsen fra TV2 Operation X blev opmærksom på, at der kunne være udbe-
talt jobrotationsydelse med urette. Efterfølgende har København Kommune, ifølge
kommunens egne oplysninger, stoppet udbetalingerne til de pågældende virksom-
heder og foretaget politianmeldelse.
Ad. ”Har jobcentrene ikke haft pligt til at føre effektivt tilsyn med de virksomheder,
der har modtaget tilskud til disse fiktive jobrotationer?”
Som bevilgende myndighed er det kommunens ansvar at etablere betryggende og
hensigtsmæssige forretningsgange for sagsbehandling og udbetaling af ydelser og
tilskud generelt, herunder også jobrotationsydelse. Kommunen skal i den forbin-
delse sikre et nødvendigt og tilstrækkeligt løbende tilsyn, der gør det muligt for
jobcenteret at følge op på, at virksomhederne gennemfører jobrotationsforløbene på
de aftalte vilkår.
Jobcenteret skal i de enkelte sager sikre sig, at der er den nødvendige dokumentati-
on for, at jobrotationsforløb kan blive godkendt, og tilskuddet kan udbetales. Det er
jobcenterets ansvar, både i forbindelse med afgivelse af tilsagn og løbende forud
for udbetaling, at være opmærksom på oplysninger, der er afgørende som doku-
mentation for retten til jobrotationsydelse. Som led i opfølgningen vurderer jobcen-
teret, om der er fremkommet oplysninger, som eksempelvis giver grundlag for at
kræve ydelsen tilbagebetalt.
Ad. ”Hvad vil ministeren gøre for at stoppe misbruget af jobrotationsordningen -
uden at det går ud over de virksomheder, der bruger ordningen efter hensigten?”
Det er vigtigt at huske, at mange medarbejdere, ledige og virksomheder har gavn af
jobrotation – men dem, der forsøger at misbruge ordningen ved at lave konstrukti-
oner, der ikke lever op til lovgivningen, skal naturligvis stoppes.
Beskæftigelsesministeriet har derfor taget følgende skridt, der skal sikre mod mis-
brug af jobrotationsordningen og understøtte den kommunale administration af
ordningen:
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har den 14. april 2015 skriftligt
gjort alle kommuner, herunder kommunernes revisorer, opmærksomme på be-
hovet for at føre tilsyn og kontrol med jobrotationsordningen.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har den 14. april 2015 udsendt en
ny vejledning til kommunerne om, hvordan jobrotationsreglerne skal admini-
streres. Vejledningen er ajourført i forlængelse af beskæftigelsesreformen og
indskærper endvidere de regler, der ikke er blevet overholdt i de konkrete jobro-
tationsprojekter i Aarhus - og Københavns Kommune.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering gennemfører i efteråret 2015 en
undersøgelse af kommunernes forvaltning af området, herunder om kommuner-
ne har etableret administrative procedurer, som understøtter, at kommunerne
træffer korrekte afgørelser og har tilrettelagt et nødvendigt og tilstrækkeligt lø-
bende tilsyn med ordningen. Undersøgelsen vil blive gennemført af kommuner-
nes revisorer i et udvalgt antal kommuner og afrapporteres med henblik på at
kunne styrke vejledningen og anbefalingerne til alle kommuner om administra-
tion af jobrotationsordningen.
Når resultaterne fra revisionen foreligger, vil jeg tage stilling til, om der er behov
for yderligere tiltag, der kan understøtte, at ordningen administreres efter loven og
3
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 113: Spm. om virksomheder, der spekulerer i jobrotationsordningen og får tilskud til vikarer uden at være berettiget til det, til beskæftigelsesministeren
at forsøg på misbrug opfanges af kommunerne i tide. Folketingets Beskæftigelses-
udvalg orienteres efterfølgende om undersøgelsens resultater og eventuelle opføl-
gende tiltag i den forbindelse.
Afslutningsvis vil jeg gerne understrege, at løbende efteruddannelse er afgørende
for at sikre medarbejdere og virksomheder på det danske arbejdsmarked den nød-
vendige kompetenceudvikling. Vi ved samtidig, at dét at komme ind på en virk-
somhed og vise sit værd kan være vejen tilbage på arbejdsmarkedet for ledige.
Derfor er jobrotation grundlæggende en rigtig god ordning, da den både sikrer op-
kvalificering af arbejdsstyrken på det danske arbejdsmarked – til gavn for både den
enkelte medarbejder og den enkelte virksomhed – og at ledige får erhvervserfaring
på en virksomhed.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
4