2014-15 (2. samling)
Alm.del Beretning 1
Offentligt
1548680_0001.png
Beretning nr.
1
Folketinget 2014-15 (2. samling)
Beretning afgivet af § 71-tilsynet den 10. september 2015
Beretning
om
tilsynets virksomhed i folketingsåret 2014-15
Indholdsfortegnelse:
1.
§ 71-tilsynets virksomhed generelt
2.
Indledning
3.
Konkrete sager
4.
Spørgsmål til ministre
4.1 Anvendelse af tvang efter psykiatriloven over for pa-
tienter, der er indlagt til behandling på en somatisk af-
deling (organisk delirium)
4.2 Status for anvendelse af Open Dialogue i psykiatrien i
Finland
4.3 Anvendelse af bløde stofseler i ældreomsorgen
4.4 Sikring af ledelsesmæssig opbakning til implemente-
ringen af gennembrudsprojektet
5.
Besøg på psykiatriske afdelinger m.v.
5.1 Regionspsykiatrien Horsens
5.2 Børne- og Ungepsykiatrien i Roskilde
5.3 Børne- og Ungepsykiatrien i Hillerød
5.4 Psykiatrisk Center Ballerup, intensivt voksenafsnit
5.5 Psykiatrisk Center Glostrup, intensivt døgnafsnit for
unge
5.6 Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center, Bispebjerg
5.7 Børne- og Ungdomspsykiatri Kolding
5.8 Børne- og Ungdomspsykiatri Odense
5.9 Børne- og Ungdomspsykiatrien Aalborg
6.
Opfølgning på tidligere besøg på psykiatriske afde-
linger m.v.
6.1 Psykiatrisk Center København, Bispebjerg, Afd. A
6.2 Psykiatrien Roskilde, Afsnit Ø4 og Ø5
6.3 Psykiatrisk Center Hvidovre, afsnit 809 og 811
7.
Møder
7.1 Møde med Folketingets Ombudsmand
7.2 Møde om anvendelse af tvang efter psykiatriloven på
somatiske afdelinger (Hvidovre)
7.3 Temamøde om anvendelse af store doser medicin i
psykiatrien
7.4 Møde med ministeren for børn, ligestilling, integra-
tion og sociale forhold om omfanget af kommunernes
magtanvendelse efter serviceloven i forhold til de-
mente ældre
Samråd
Samråd om en forebyggelsesplan for anvendelse af
tvang over for patienter med organisk delirium
Information om tilsynets arbejde
8.
8.1
9.
1. § 71-tilsynets virksomhed generelt
Det retlige grundlag
§ 71-tilsynet er udtrykkeligt nævnt i grundloven.
Grundlovens § 71, stk. 6 og 7, har følgende ordlyd:
»Stk. 6. Uden for strafferetsplejen skal lovligheden af en
frihedsberøvelse, der ikke er besluttet af en dømmende myn-
dighed, og som ikke har hjemmel i lovgivningen om udlæn-
dinge, på begæring af den, der er berøvet sin frihed, eller
den, der handler på hans vegne, forelægges de almindelige
domstole eller anden dømmende myndighed til prøvelse.
Nærmere regler herom fastsættes ved lov.
Stk. 7. Behandlingen af de i stk. 6 nævnte personer un-
dergives et af Folketinget valgt tilsyn, hvortil de pågældende
skal have adgang til at rette henvendelse.«
Bestemmelserne er baggrunden for, at man taler om Til-
synet i henhold til grundlovens § 71 eller i daglig tale § 71-
tilsynet.
§ 71-tilsynet består af 9 medlemmer.
Opgaver
Med hensyn til sine opgaver adskiller § 71-tilsynet sig fra
Folketingets øvrige udvalg. På sine møder behandler tilsynet
en række generelle og konkrete sager. Derimod bliver lov-
og beslutningsforslag ikke henvist til behandling i tilsynet.
Tilsynet modtager henvendelser fra og om enkeltperso-
ner, som administrativt er berøvet deres frihed. En del af
disse henvendelser vedrører spørgsmål, som ligger uden for
tilsynets kompetence, herunder spørgsmål om lovligheden
af selve frihedsberøvelsen. Andre sager finder tilsynet det
mest hensigtsmæssigt at henvise eller videresende til de ad-
ministrative klage- eller tilsynsmyndigheder på det pågæl-
AX017837
Beretning af almen art - 2014-15 (2. samling) nr. 1
1548680_0002.png
2
dende retsområde. Tilbage er et antal sager vedrørende selve
behandlingen under frihedsberøvelsen. Tilsynet behandler
disse sager, som bl.a. giver anledning til besøg på psykiatri-
ske afdelinger.
§ 71-tilsynets besøg på psykiatriske afdelinger kan være
enten anmeldte eller uanmeldte. Besøgene er et meget væ-
sentligt element i tilsynsvirksomheden. Som led i de almin-
delige bestræbelser på at følge med i, hvad der sker i regio-
ner og kommuner på tilsynets områder, kan tilsynet også be-
søge væresteder, skoler m.v.
Ud over sine ordinære møder holder § 71-tilsynet også
møder med Folketingets Ombudsmand, foreninger m.v.,
som bl.a. kan være med til at belyse, hvad der – set fra hen-
holdsvis patienternes, de pårørendes og personalets synsvin-
kel – giver anledning til problemer på tilsynets områder.
§ 71-tilsynet deltager desuden i konferencer, studieture
m.v. til belysning af emner inden for tilsynets områder.
De generelle og konkrete sager giver – sammen med be-
søgene, møderne, konferencerne m.v. – bl.a. anledning til, at
tilsynet retter henvendelse til og stiller spørgsmål til mini-
stre, regioner og kommuner.
Udtalelser
§ 71-tilsynet kommer med sin vurdering af forhold, der
vedrører behandlingen af administrativt frihedsberøvede,
f.eks. kan tilsynet udtale kritik og komme med anbefalinger
og henstillinger. Typisk sker det enten i forbindelse med be-
handlingen af en konkret sag eller på baggrund af et tilsyns-
besøg på en institution, hvor der er administrativt frihedsbe-
røvede personer.
§ 71-tilsynet kan derimod ikke træffe afgørelser i konkre-
te sager, behandle en klage eller tage stilling til, om en be-
slutning om administrativ frihedsberøvelse er rigtig eller
forkert.
Sammenfatning
§ 71-tilsynet er nedsat i henhold til grundloven for at føre
tilsyn med behandlingen af de personer, som administrativt
er berøvet deres frihed.
§ 71-tilsynet bestræber sig i hele sin virksomhed på at fø-
re dette tilsyn på en sådan måde, at behandlingen af de ad-
ministrativt frihedsberøvede personer til stadighed forbedres
på såvel det konkrete som på det generelle plan.
2. Indledning
§ 71-tilsynet har i løbet af folketingsåret 2014-15 holdt
12 møder. Tilsynet har endvidere været på tilsynsbesøg på
seks psykiatriske afdelinger, heraf på fem børne- og unge-
psykiatriske afdelinger.
Tilsynet har i folketingsåret 2014-15 haft fokus på anven-
delse af store doser medicin i psykiatrien, brug af magt over
for ældre på plejehjem i henhold til serviceloven samt an-
vendelse af tvang i henhold til psykiatriloven i forbindelse
med behandling af patienter indlagt med somatisk lidelse/
organisk delirium.
De generelle og konkrete sager, der løbende har været i
tilsynet, har – sammen med tilsynsbesøgene og møderne –
givet anledning til, at tilsynet har rettet henvendelse og stil-
let spørgsmål til flere ministre samt regioner og kommuner
om forskellige problemstillinger, som der kan læses om i det
følgende.
3. Konkrete sager
Tilsynet har i løbet af folketingsåret modtaget henvendel-
ser fra og om enkeltpersoner, der administrativt er berøvet
deres frihed. En del af disse henvendelser vedrørte spørgs-
mål, som ligger uden for tilsynets kompetence, herunder
spørgsmål om lovligheden af selve frihedsberøvelsen eller
tvangsforanstaltningen. Andre sager har tilsynet fundet det
mest hensigtsmæssigt at henvise eller videresende til de ad-
ministrative klage- eller tilsynsmyndigheder på det pågæl-
dende retsområde. Tilbage er et antal sager, der vedrører
forholdene under frihedsberøvelsen. Tilsynet har også i en-
kelte tilfælde af egen drift valgt at behandle konkrete sager,
som de har fået kendskab til via omtale i pressen eller på de
sociale medier. Således har tilsynet i år bl.a. behandlet sager
om forholdene for tvangsadskilte søskende og for tvangsind-
lagte børn og unge. Tilsynet har behandlet disse sager for-
troligt.
4. Spørgsmål til ministre
4.1 Anvendelse af tvang efter psykiatriloven over for
patienter, der er indlagt til behandling på en somatisk
afdeling (organisk delirium)
På baggrund af en undersøgelse af anvendelse af tvang
efter psykiatriloven foretaget af overlæge Jens Nørbæk på
Psykiatrisk Center Hvidovre har § 71-tilsynet bedt ministe-
ren for sundhed og forebyggelse om at redegøre for regler,
procedurer og omfanget af tvangsanvendelse i henhold til
psykiatriloven over for patienter, der er indlagt på en soma-
tisk afdeling til behandling for en legemlig lidelse.
Ministeren for sundhed og forebyggelse svarede bl.a.:
»Undersøgelsen omfatter alle journaler på Psykiatrisk
Center Hvidovre, der har været frihedsberøvet i 2012. Det
drejer sig om i alt 157 patienter. Ud af de 157 frihedsberøve-
de patienter var de 54 såkaldt dobbeltindlagte, dvs. udstatio-
neret til undersøgelse og behandling på Hvidovre Hospital.
3 af de 54 var frihedsberøvet med henblik på at blive be-
handlet for en legemlig lidelse i forbindelse med en kronisk
psykose. Hovedparten – i alt 38 ud af 54 – blev underlagt
psykiatrisk tvang pga. delir. 20 ud af de 54 patienter blev
tvangsfikseret under deres ophold på Hvidovre Hospital.«
»I alle 54 tilfælde er lovens bestemmelser blevet over-
holdt, og patienten har modtaget klagevejledning og fået en
patientrådgiver.«
»Opgørelsen fra Psykiatrisk Center Hvidovre er udarbej-
det på baggrund af en manuel gennemgang, og der er ikke
udarbejdet tilsvarende analyser på de øvrige centre i Region
Hovedstadens Psykiatri. Det er derfor ikke muligt at vurdere
det samlede antal tvangsanvendelser i Region Hovedstaden
vedr. patienter indlagt med en fysisk lidelse.«
Se § 71-tilsynet alm. del – svar på spm. 1 og 2.
Beretning af almen art - 2014-15 (2. samling) nr. 1
1548680_0003.png
3
4.2 Status for anvendelse af Open Dialogue i psykiatrien
i Finland
I forbindelse med overvejelser om en eventuel studietur
til Finland har § 71-tilsynet bedt ministeren for sundhed og
forebyggelse om en status for anvendelsen af Open Dialo-
gue i psykiatrien i Finland.
Ministeren for sundhed og forebyggelse svarede bl.a.:
»Åben Dialog som relations- og netværksorienteret til-
gang er udviklet i Finland i 1990’erne.
I dansk kontekst er tilgangen taget i brug og udviklet i
f.eks. Herning og Odsherred Kommune, i hospitalspsykiatri-
en i Svendborg, i ungdomspsykiatrien i Sønderjylland og
som en del af Sundhedsstyrelsens satspuljeprojekt for »Den
gode psykiatriske afdeling« i Distrikt Køge i Region Sjæl-
land.
Der findes i dag muligheder for uddannelse for Åben Di-
alog og relations- og netværksorienteret tilgang både natio-
nalt og internationalt, f.eks. er der i Århus etableret kurser i
Åben Dialog, som kan uddanne 30 personer årligt.«
»Ministeriet har ikke nærmere kendskab til den aktuelle
brug af åben dialog i Finland.«
Se § 71-tilsynet alm. del – svar på spm. 4.
4.3 Anvendelse af bløde stofseler i ældreomsorgen
På baggrund af en konkret sag på et plejehjem i Aalborg
Kommune har § 71-tilsynet bedt ministeren for børn, lige-
stilling, integration og sociale forhold om at redegøre for an-
vendelsen af bløde stofseler på plejehjem. Tilsynet har også
spurgt ministeren for sundhed og forebyggelse om sagen fra
Aalborg og om, hvorvidt overlæge Jens Nørbæks undersø-
gelse fra Psykiatrisk Center Hvidovre giver ministeren an-
ledning til at overveje ændringer i psykiatriloven.
Ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold svarede bl.a.:
»Det er […] den enkelte kommune, der må påse, at stof-
selerne efter en faglig vurdering er sikkerhedsmæssige for-
svarlige for borgeren, og at der føres det rette tilsyn.
Der udarbejdes ikke nationale statistikker om kommuner-
nes anvendelse af fastspænding med stofsele.
Efter Servicelovens § 136 skal magtanvendelse efter Ser-
vicelovens § 128 registreres og indberettes af tilbuddet til
den kommunalbestyrelse, der har ansvaret for borgerens op-
hold i tilbuddet og til kommunalbestyrelsen i den kommune,
der fører det driftsorienterede tilsyn med tilbuddet.
Hvis borgeren ikke samtykker i anvendelsen af fastspæn-
ding med stofsele efter Servicelovens § 128 er der tale om
magtanvendelse, der har karakter af administrativ frihedsbe-
røvelse.«
»Der er ikke fastsat særlige krav til, hvordan kommunal-
bestyrelsen skal træffe afgørelse efter servicelovens § 128.
Kommunalbestyrelsen har derfor mulighed for at delegere
kompetencen til forvaltningen.«
»Jeg har i regi af Ankestyrelsen igangsat en undersøgelse
af kommunernes håndtering af reglerne om magtanvendelse
i forhold til mennesker med demens. Et af formålene med
undersøgelsen er at få belyst kommunernes håndtering af til-
synet med borgere, hvor der anvendes stofseler. Den endeli-
ge rapport kan forventes ultimo august 2015.«
Ministeren for sundhed og forebyggelse henviste – for så
vidt angår spørgsmålet om fastspænding af demente borgere
med stofsele – til ministeren for børn, ligestilling, integra-
tion og sociale forhold og svarede bl.a., at
»… det ikke giver mening at ændre psykiatrilovens be-
stemmelser.«
»Hvad angår overlæge Jens Nørbæks undersøgelse fra
Psykiatrisk Center Hvidovre henviser jeg til samrådet i § 71-
udvalget den 16. december 2014 og mit tilsagn om at fort-
sætte drøftelserne om tvang i somatikken på vores kommen-
de etiske møde.«
Se § 71-tilsynet alm. del – svar på spm. 5, 6, 7, 8, 10, 11,
12 og 13.
4.4 Sikring af ledelsesmæssig opbakning til
implementeringen af gennembrudsprojektet
§ 71-tilsynet har spurgt ministeren for sundhed og fore-
byggelse om, hvordan ministeren vil sikre, at der i forbin-
delse med implementeringen af gennembrudsprojektet er
den fornødne ledelsesmæssige opbakning på afdelingerne.
Ministeren for sundhed og forebyggelse svarede bl.a.:
»Der er ingen tvivl om, at et stærkt og ledelsesmæssigt
fokus og en bevidst prioritering hos såvel sygehusledelse
som afdelingsledelse øger mulighederne for at nedbringe an-
vendelsen af tvang. Opmærksomhed fra ledelsen er tillige en
forudsætning for at sikre organisatoriske forhold, herunder
ændring af kultur til fastholdelse af gode resultater.
Netop ledelsesfokus indgår som et særligt princip i de
partnerskabsaftaler om nedbringelse af tvang, som ministeri-
et i efteråret indgik med regionerne.«
Se § 71-tilsynet alm. del – svar på spm. 9.
5 Besøg på psykiatriske afdelinger m.v.
§ 71-tilsynet tager i løbet af et folketingsår på både uan-
meldte og anmeldte tilsynsbesøg på forskellige psykiatriske
afdelinger. Efterfølgende skriver tilsynet en faktuel rapport
og stiller en række opfølgende spørgsmål til den pågældende
region. Når disse er besvaret, skriver § 71-tilsynet en ende-
lig rapport, hvor tilsynet giver deres vurdering af konkrete
forhold på afdelingen. De endelige tilsynsrapporter er of-
fentligt tilgængelige på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
5.1 Regionspsykiatrien Horsens
Den 24. januar 2014 aflagde § 71-tilsynet et uanmeldt be-
søg på intensivt sengeafsnit 02 i Horsens. Tilsynsbesøget
foregik i forrige folketingsår, men den endelige rapport nåe-
de ikke at blive omtalt i årsberetningen for 2013-14, hvorfor
den medtages i denne årsberetning.
I den endelige rapport udtalte tilsynet:
»Tilsynet finder det positivt, at afsnittet har gode fysiske
rammer både for så vidt angår patientstuerne som de fælles
arealer.
Tilsynet finder det positivt, at ledelsen lytter og søger at
finde løsninger på personalets ønsker dels om flere kædedy-
ner m.v., dels om at kunne bære arbejdsuniform/busseronne.
Tilsynet finder det positivt, at patienterne har stor indfly-
delse på kostplanen, og at personalet sørger for, at der serve-
res tilstrækkeligt med mad.«
Beretning af almen art - 2014-15 (2. samling) nr. 1
1548680_0004.png
4
Hele rapporten kan læses på § 71-tilsynet alm. del – bi-
lag 11.
5.2 Børne- og Ungepsykiatrien i Roskilde
Den 14. marts 2014 aflagde § 71-tilsynet et anmeldt be-
søg på afsnit U1 og U3, Børne- og Ungepsykiatrien i Ros-
kilde. Tilsynsbesøget foregik i forrige folketingsår, men den
endelige rapport nåede ikke at blive omtalt i årsberetningen
for 2013-14, hvorfor den medtages i denne årsberetning.
I den endelige rapport udtalte tilsynet:
»Tilsynet finder det positivt, at miljøet i den nye byg-
ningsarkitektur er tænkt ind i forebyggelsen af tvang, og at
der også arbejdes forebyggende ved brug af fysisk aktivitet.
Tilsynet finder det positivt, at der er opmærksomhed på
de patienter, der oplever at blive vidne til tvang mod andre,
og at der bliver fulgt op også over for disse patienter.
Tilsynet finder det uheldigt, at der på afsnittene anvendes
medicin, som ikke er godkendt i Danmark til anvendelse på
børn og unge.
Tilsynet finder det uheldigt, at der ved omorganiseringen
i 2012 ikke er taget højde for, at det bør være muligt at træk-
ke oplysninger om udviklingen i omfanget af tvangsforan-
staltninger m.v. over årene. Det er således ikke muligt for
tilsynet at konstatere, om sammenlægningen af regionens
sengepladser i Roskilde generelt har medført en nedgang el-
ler en stigning i tvangsanvendelsen m.v.
Tilsynet finder det positivt, at der er øget opmærksomhed
på, at tallene for tvangsanvendelse, medicinering m.v. skal
være så retvisende som muligt.«
Hele rapporten kan læses på § 71-tilsynet alm. del – bi-
lag 39.
5.3 Børne- og Ungepsykiatrien i Hillerød
Den 25. april 2014 aflagde § 71-tilsynet et anmeldt besøg
på afsnit B303, Børne- og Ungepsykiatrien i Hillerød. Til-
synsbesøget foregik i forrige folketingsår, men den endelige
rapport nåede ikke at blive omtalt i årsberetningen for
2013-14, hvorfor den medtages i denne årsberetning.
I den endelige rapport udtalte tilsynet:
»Tilsynet finder det positivt, at tvangsanvendelsen på af-
snit B303 i 2014 ser ud til at være væsentligt lavere end i
tidligere år.
Tilsynet finder det positivt, at personalet er opmærksomt
på, at øvrige patienter ikke bør overvære tvangsanvendelse,
og at såfremt dette alligevel skulle ske, at der følges op med
en drøftelse af oplevelsen.
Tilsynet finder det uheldigt, at der på afsnittet anvendes
medicin, der ikke er godkendt i Danmark til anvendelse på
børn og unge. Også selv om det ikke forekommer i stort om-
fang.
Tilsynet finder det uheldigt, at nogle patienter gav udtryk
for at have haft dårlige oplevelser i forbindelse med hen-
holdsvis tvangsanvendelse og tvangsopfølgning samt med-
delelse af diagnose og medicinering, og at der blev givet ud-
tryk for et ønske om større forudsigelighed og bedre plan-
lægning af møder.«
Hele rapporten kan læses på § 71-tilsynet alm. del – bi-
lag 28.
5.4 Psykiatrisk Center Ballerup, intensivt voksenafsnit
Den 31. oktober 2014 aflagte § 71-tilsynet et uanmeldt
besøg på intensivt voksenafsnit M01 i Ballerup.
I den endelige rapport udtalte tilsynet:
»Tilsynet finder det uheldigt, at der har hersket usikker-
hed omkring registreringspraksis, samt at det ikke er muligt
at få oplyst sammenlignelige tal på afsnitsniveau fra før pri-
mo 2013.
Tilsynet finder det positivt, at der nu er fokus på registre-
ringspraksis, således at tallene for tvangsanvendelse, medi-
cinering m.v. er så retvisende som muligt.
Tilsynet har noteret sig, at faldet i bæltefikseringer er
sket uden signifikant stigning i antallet af fastholdelser og
anvendelse af akut beroligende medicin.
Tilsynet finder det særdeles positivt, at der er massivt le-
delsesmæssigt fokus på at skabe en inkluderende og imøde-
kommende kultur og at nedbringe antallet af bæltefikserin-
ger og anden tvangsanvendelse.
Tilsynet finder det uheldigt, at der på grund af overbe-
lægning er sket hurtigere udskrivning af patienter, hvilket
øger risikoen for genindlæggelse.
Tilsynet har noteret sig, at der er fokus på sammenhæn-
gen mellem gennemsnitlig indlæggelsestid og genindlæggel-
sesprocent, og at overbelægning bør søges undgået«.
Hele rapporten kan læses på § 71-tilsynet alm. del – bi-
lag 25.
5.5 Psykiatrisk Center Glostrup, intensivt døgnafsnit for
unge
Den 31. oktober 2014 aflagde § 71-tilsynet et uanmeldt
tilsynsbesøg på afsnit B204, Psykiatrisk Center Glostrup, in-
tensivt døgnafsnit for unge.
I den endelige rapport udtalte tilsynet:
»Tilsynet finder det uheldigt, at det ikke er muligt at få
oplyst tal for tvangsanvendelse på afsnit B204 fra før ultimo
2013.
Tilsynet finder det positivt, at der er sket et samlet fald i
antallet af tvangsforanstaltninger fra 2013 til 2014, herunder
et væsentligt fald i antallet af bæltefikseringer.
Tilsynet finder det ikke tilfredsstillende, at de unge pa-
tienter ikke har medindflydelse på sammensætningen af
menuen, og at mange finder maden gammeldags.
Tilsynet finder det beklageligt, at det ikke har været mu-
ligt at imødekomme behovet for bedre fysiske rammer, her-
under ikke mindst for ordentlig afskærmning i afsnittet.
Tilsynet finder det positivt, at afsnittet deltager i det nati-
onale gennembrudsprojekt, og der bør være stærkt ledelses-
mæssigt fokus på, at det også forankres hos afsnittets perso-
nale.«
Hele rapporten kan læses på § 71-tilsynet alm. del – bi-
lag 26.
5.6 Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center, Bispebjerg
Den 28. november 2014 aflagde § 71-tilsynet et uanmeldt
tilsynsbesøg på afsnit B104, Børne- og Ungdomspsykiatrisk
Center, Bispebjerg.
Beretning af almen art - 2014-15 (2. samling) nr. 1
1548680_0005.png
5
På tidspunktet for beretningens afgivelse var den endeli-
ge rapport ikke færdiggjort. Rapporten vil blive omtalt i
næste årsberetning.
5.7 Børne- og Ungdomspsykiatri Kolding
Den 30. januar 2015 aflagde § 71-tilsynet et anmeldt be-
søg på afsnit U1 og U2, Børne- og Ungdomspsykiatri Kol-
ding.
På tidspunktet for beretningens afgivelse var den endeli-
ge rapport ikke færdiggjort. Rapporten vil blive omtalt i
næste årsberetning.
5.8 Børne- og Ungdomspsykiatri Odense
Den 30. januar 2015 aflagde § 71-tilsynet et uanmeldt be-
søg på døgnafsnit BUP-O, Børne- og Ungdomspsykiatri
Odense.
På tidspunktet for beretningens afgivelse var den endeli-
ge rapport ikke færdiggjort. Rapporten vil blive omtalt i
næste årsberetning.
5.9 Børne- og Ungdomspsykiatrien Aalborg
Den 13. marts 2015 aflagde § 71-tilsynet et uanmeldt be-
søg på sengeafsnit BU1, Aalborg Universitetshospital – Psy-
kiatrien.
På tidspunktet for beretningens afgivelse var den endeli-
ge rapport ikke færdiggjort. Rapporten vil blive omtalt i
næste årsberetning.
6. Opfølgning på tidligere besøg på psykiatriske
afdelinger m.v.
Det er tilsynets praksis, at der cirka et års tid efter et til-
synsbesøg som udgangspunkt følges op på den rapport, som
besøget mundede ud i over for den ansvarlige region.
§ 71-tilsynet har i indeværende samling spurgt til en op-
følgende status på de kritikpunkter, som fremgik af den en-
delige rapport for følgende afdelinger:
6.1 Psykiatrisk Center København, Bispebjerg, Afd. A
Den 22. april 2013 aflagde § 71-tilsynet et anmeldt til-
synsbesøg på Psykiatrisk Center København, Afdeling A,
Bispebjerg. På baggrund af § 71-tilsynets rapport fra tilsyns-
besøget har tilsynet den 5. maj 2015 skrevet et opfølgende
brev til Region Hovedstaden for at spørge til en status på
forskellige områder.
Af Region Hovedstadens svar fremgår bl.a.:
»Generelle bemærkninger
Afdeling A er siden tilsynsbesøget i 2013 lavet om som
følge af en ny organisering af Psykiatrisk Center Køben-
havn. Afsnittet, som § 71-tilsynet refererer til, findes derfor
ikke længere. Omorganiseringen har bl.a. betydet en stig-
ning i antallet af akutte behandlingspladser fra 20 til 25.
De retslige patienter, som på daværende tidspunkt var
indlagt på afsnit 52.2, bliver nu fordelt på andre afsnit i cen-
tret. Der er etableret udflytning af fire sengeafsnit til matrik-
len på Gentofte Hospital, og centerledelsen er i gang med at
finde en holdbar visitering til de lukkede behandlingspladser
med oprettelsen af en »flowmaster-funktion«. Dette skal
medvirke til et dagligt overblik over udvisitering fra akutaf-
snit og flytninger mellem stationære afsnit, så der sikres bå-
de hensyntagen til patientforløb og til de enkelte afsnits res-
sourcer.
Udviklingen vedrørende efteruddannelse af specielle
nøglepersoner inden for feltet dobbeltdiagnose
Psykiatrisk Center København har uddannet ressource-
personer på tværs af centret. Ressourcepersonerne følger et
forløb med løbende opkvalificering på Psykiatrisk Center
Sct. Hans. Der er lavet en handleplan med uddannelse af
nøglepersoner i halvdelen af centrets enheder, som er gen-
nemført. 2. halvdel af handleplanen er under udarbejdelse i
samarbejde med et konsulentfirma, hvor resten af centrets
nøglepersoner og personalegrupper gennemgår undervisning
i dobbeltdiagnoser.
Udviklingen vedrørende retspsykiatriske patienter, som
venter på overflytning til andre afsnit
Siden tilsynsbesøget er der på Afdeling A sket et fald i
antallet af indlagte, retspsykiatriske patienter.
Udviklingen med hensyn til antallet af voldsepisoder mod
personalet med sygemelding til følge
Der er sket et fald i antallet af registrerede voldsepisoder
mod personalet med fravær som følge. Centret har fokus på
registrering af arbejdsskader samt konstant fokus på volds-
forebyggende tiltag.
Status for afdelingens medicinstudier
Oplysninger om medicinstudier, som der blev refereret til
under tilsynsbesøget i 2013, havde ikke specifikt noget med
afdelingen eller Psykiatrisk Center København at gøre. Op-
lysningerne var ment som en generel orientering af tilsynet
om, at Danske Regioner i 2013 besluttede af oprette en uaf-
hængig forskningspulje på medicinområdet. Puljen var på
20 mio. kr. i 2014 til brug for finansiering af projekter, som
lægemiddelindustrien ikke har en økonomisk interesse i at
gennemføre og finansiere.«
Se Region Hovedstadens svar på § 71-tilsynet alm. del.
2014-15 (2.samling) – bilag 3.
6.2 Psykiatrien Roskilde, Afsnit Ø4 og Ø5
Den 9. december 2013 aflagde § 71-tilsynet et anmeldt
besøg hos Psykiatrien Roskilde, afsnit Ø4 og Ø5.
På baggrund af § 71-tilsynets rapport fra tilsynsbesøget
har tilsynet den 5. maj 2015 skrevet et opfølgende brev til
Region Sjælland for at spørge til en status på forskellige om-
råder.
Af regionens svar fremgår bl.a.:
»Sammenhængen mellem fysisk aktivitet og minimering af
tvang
Afsnit Ø4 og Ø5 er siden § 71-tilsynets besøg blevet en
del af henholdsvis afsnit Ø1 og Ø2, hvilket har medført et
»databrud«, som gør at de to afsnit ikke kan følges separat
efter sammenlægningen.
Beretning af almen art - 2014-15 (2. samling) nr. 1
1548680_0006.png
6
Rekrutteringsproblemer og konsekvensen heraf for
aktivitetstilbud
Der er fortsat rekrutteringsproblemer, specielt i forhold
til sygeplejersker, hvorfor der er ansat sygeplejersker i særli-
ge 1-årige introduktionsforløb som led i rekruttering og fast-
holdelse. Det har i perioder været nødvendigt at give patien-
terne færre aktivitetstilbud.
Etablering af flugtsikret hegn omkring haven
Der er siden § 71-tilsynets besøg blevet etableret højere
hegn om haven, som giver større sikring mod undvigelser.
Der er dog ikke tale om en fuldstændig flugtsikring. I øvrigt
er haven blevet udvidet og nyanlagt, så det bl.a. er muligt at
dyrke motion i haven.
Udviklingen i forhold til samarbejde med pårørende
Der er fortsat fokus på samarbejdet med de pårørende.
Der vil blive gennemført nye tiltag i efteråret 2015 med hen-
blik på yderligere optimering«.
Se Region Sjællands svar på § 71-tilsynet alm. del.
2014-15 – bilag 71.
6.3 Psykiatrisk Center Hvidovre, afsnit 809 og 811
Den 7. oktober 2013 aflagde § 71-tilsynet et uanmeldt til-
synsbesøg på Psykiatrisk Center Hvidovre, afsnit 809 og
811. På baggrund af den endelige rapport fra tilsynsbesøget
har tilsynet skrevet et opfølgende brev til Region Hovedsta-
den den 5. maj 2015 for at spørge om status på forskellige
områder. På tidspunktet for afgivelse af beretningen var der
endnu ikke indkommet svar på spørgsmålene. Svaret vil
fremgå af næste års beretning.
7. Møder
7.1 Møde med Folketingets Ombudsmand
Tilsynet har holdt møde med Folketingets Ombudsmand
den 2. december 2014. På mødet orienterede Ombudsman-
den blandt andet om årets tilsyn og planer for 2015 på det
psykiatriske område, om arbejdet på børneområdet og om en
række generelle problemstillinger, som man er stødt på i
årets løb.
7.2 Møde om anvendelse af tvang efter psykiatriloven på
somatiske afdelinger (Hvidovre)
Tilsynet har den 4. november 2014 holdt møde med over-
læge Jens Nørbæk og ledende liaisonsygeplejerske Elsebeth
Glistrup om anvendelse af tvang over for patienter med or-
ganisk delirium på somatiske afdelinger.
Mødet fandt sted på baggrund af en undersøgelse på Psy-
kiatrisk Center Hvidovre, som har vist, at en stor del af
tvangsanvendelser efter psykiatriloven ikke foregår på de
psykiatriske afdelinger, men på de somatiske.
Mødet gav bl.a. anledning til en række spørgsmål til mi-
nisteren for sundhed og forebyggelse, jf. afsnit 4.1.
7.3 Temamøde om anvendelse af store doser medicin i
psykiatrien
Tilsynet har den 9. december 2014 holdt et temamøde
med tre eksperter om anvendelse af store doser medicin i
psykiatrien. På mødet blev problemstillingen drøftet, og mø-
det gav bl.a. anledning til, at § 71-tilsynet overvejer en stu-
dietur til Norge for at høre om norske erfaringer med effek-
ten af langvarig tvang, »tvungen psykisk helseværn« samt
tilgangen til tvang også over for andre grupper end psykia-
triske patienter, f.eks. gravide, alkoholikere m.fl.
7.4 Møde med ministeren for børn, ligestilling,
integration og sociale forhold om omfanget af
kommunernes magtanvendelse efter serviceloven i
forhold til demente ældre
Tilsynet har den 20. januar 2015 holdt et møde med mini-
steren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold,
hvor servicelovens regler om brug af stofsele i kommunerne
blev drøftet.
Både forud for og efter mødet stillede § 71-tilsynet en
række skriftlige spørgsmål til ministeren.
Se ministerens talepapir fra mødet på § 71-tilsynet alm.
del – bilag 44.
8. Samråd
8.1 Samråd om en forebyggelsesplan for anvendelse af
tvang over for patienter med organisk delirium
§ 71-tilsynet havde den 16. december 2014 ministeren for
sundhed og forebyggelse i samråd om, hvordan ministeren
vil forebygge anvendelse af tvang i henhold til psykiatrilo-
ven over for patienter med organisk delirium, som er indlagt
på somatiske afdelinger, og om ministeren vil tage initiativ
til at udarbejde en forebyggelsesplan, ligesom man har gjort
det i lande som Holland, England og Canada.
Se ministerens talepapir fra samrådet på § 71-tilsynet
alm. del – svar på spm. 7 og spm. 8.
9. Information om tilsynets arbejde
Der findes en folder, som orienterer om tilsynets kompe-
tence og arbejde. Målet er, at folderen skal medvirke til en
positiv udvikling, således at administrativt frihedsberøvede
personer, hvor de end befinder sig, bliver tilbudt rimelige
forhold.
Folderen udleveres efter anmodning og i forbindelse med
tilsynsbesøg eller besvarelse af henvendelser.
Orientering om tilsynets arbejde, herunder de offentlige
dokumenter, kan findes på Folketingets hjemmeside: Folke-
tingets 71-tilsyn
(http://www.ft.dk/Folketinget/udvalg_delegatio-
ner_kommissioner/Udvalg/71tilsynet. aspx)
Karina Adsbøl (DF), formand, Liselott Blixt (DF), Jane
Heitmann (V), Hans Andersen (V), May-Britt Kattrup (LA),
Karen J. Klint (S), næstformand, Stine Brix (EL), Carolina
Magdalene Maier (ALT) og Lotte Rod (RV).