Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2014-15 (2. samling)
UUI Alm.del Bilag 46
Offentligt
1552158_0001.png
Dato:
Kontor:
29. september 2015
Kontoret for Internationalt
Udlændingesamarbejde
Sagsbeh: Tina Ørtoft Kristensen
Sagsnr.: 2015-3053-0017
TALE
til brug for forelæggelse i Folketingets Udlændinge-, Integrations
og Boligudvalg
den 1. oktober 2015
af RIA-rådsmødet den 8.-9. oktober 2015
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
www.uibm.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 46: Tale til brug for forelæggelse i UUI den 1. oktober af RIA-rådsmødet den 8-9 oktober 2015
[1. Indledning]
I dag vil jeg gennemgå dagsordenen for RIA-rådsmødet den 8.-
9. oktober 2015 for så vidt angår den del der vedrører mit områ-
de.
Udvalget har fået tilsendt et samlenotat om sagerne på rådsmø-
det.
Jeg vil gennemgå de enkelte punkter om et øjeblik, men vil først
kort nævne resultatet af det ekstraordinære rådsmøde den 22.
september.
I har sikkert ikke kunnet undgå at lægge mærke til i diverse me-
dier, at det lykkedes at finde frem til en midlertidig ordning til
fordel for Italien og Grækenland, som omfatter omfordeling af
120.000 asylansøgere.
Danmark deltager som bekendt ikke i denne ordning på grund
af forbeholdet, men som jeg også tidligere har redegjort for, så
er Danmark villig til at tage 1000 asylansøgere på frivillig og
selvstændig basis.
Nu følger arbejdet med at få registrerings- og omfordelingspro-
cesserne i både Italien og Grækenland i gang. Vi forventer, at de
første omfordelinger vil finde sted i løbet af nogle få uger.
Jeg er tilfreds med, at vi fandt en løsning på de 120.000, så vi
nu kan rette fokus på de mere langsigtede løsninger og få hånd-
teret flygtningestrømmen.
Og nu til rådsmødet i næste uge. Lad mig først lige nævne, at
punktet vedrørende Rumænien og Bulgariens indtræden i
Schengen blev taget af rådsmødedagsordenen i går aftes.
2
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 46: Tale til brug for forelæggelse i UUI den 1. oktober af RIA-rådsmødet den 8-9 oktober 2015
[2. Visumpolitik]
Kommissionen fremsatte den 1. april 2014 en visumpakke, som
indeholder et forslag til revideret EU-kodeks for udstedelse af
Schengen-visa (visumkodeks) og et forslag om indførelse af et
”rundrejsevisum”.
Regeringen er generelt positiv over for at forenkle procedurerne
for ansøgning om visum, da det kan være med til at styrke
Schengen-områdets position i forhold til turisme og handel, men
det er samtidig vigtigt at have fokus på sikkerheden ved de ydre
grænser.
De hidtidige forhandlinger har endnu ikke ført til enighed om
Kommissionens forslag, og der udestår en række spørgsmål -
bl.a. vedrørende lettelser i procedurerne og gebyrfritagelse for
EU-borgeres nære slægtninge.
Efter udarbejdelse af samlenotatet har formandskabet udsendt
forslag til en række kompromisser for at komme medlemssta-
ternes kritik i møde. Dette forslag kan vi støtte fra regeringens
side, ligesom et flertal af EU-landene også forventes at støtte
forslaget.
Afslutningsvist kan jeg oplyse, at regeringens tilgang til visum-
politikken er, at vi skal sikre, at et revideret visumkodeks bliver
så omkostningseffektivt som muligt, og så vidt muligt er i over-
ensstemmelse med princippet om, at visumgebyrerne skal være
omkostningsdækkede.
[3. Kommissionens forslag til en permanent omfordelings-
ordning]
3
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 46: Tale til brug for forelæggelse i UUI den 1. oktober af RIA-rådsmødet den 8-9 oktober 2015
Næste punkt på dagsordenen handler om Kommissionens for-
slag om en permanent og bindende omfordelingsmekanisme in-
tegreret i en revideret Dublin-forordning.
På det kommende rådsmøde vil formandskabet orientere om de
videre overvejelser om dette forslag.
Der har endnu kun været helt indledningsvise drøftelser, men
som det ser ud lige nu, er der kun begrænset opbakning til
Kommissions forslag.
Som følge af retsforbeholdet vil Danmark ikke deltage i en
permanent ordning, men jeg vil dog fortsat understrege, at Re-
geringen lægger stor vægt på at forblive en del af Dublin-
systemet.
[4. Sikre tredjelande]
Næste sag på dagsordenen er et forslag om en europæisk liste
over sikre oprindelseslande.
Formålet med forslaget er en smidiggørelse af sagsbehandlingen
i form af en særlig hurtig procedure i sager, hvor en ansøgning
fra en asylansøger vurderes at være ubegrundet, og ansøgeren
kommer fra et land på listen.
[Listen indeholdt i forslaget omfatter Tyrkiet og Vestbalkan
(Albanien, Bosnien-Herzegovina, Makedonien, Kosovo, Mon-
tenegro, Serbien).]
Regeringen mener, det er en god idé, at EU-landene arbejder
med en sådan liste.
Som det fremgår af forslaget, kan Danmark dog ikke deltage i
forordningen på grund af retsforbeholdet.
4
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 46: Tale til brug for forelæggelse i UUI den 1. oktober af RIA-rådsmødet den 8-9 oktober 2015
Til gengæld har Danmark sin egen nationale liste. Med undta-
gelse af Tyrkiet indgår alle landene på Kommissionens liste og-
så på Danmarks liste. Der indgår også andre lande på den dan-
ske liste. [Danmarks egen liste udarbejdes af Udlændingestyrel-
sen i samarbejde med Dansk Flygtningehjælp.]
[5. Den midlertidige omfordelingsordning af 40.000 asylan-
søgere]
Det næste punkt handler om den midlertidige omfordelingsord-
ning af 40.000 asylansøgere fra Italien og Grækenland, som
man blev enige om i juni måned.
Formandskabet vil på det kommende rådsmøde gøre status over
arbejdet med omfordelingen af disse første 40.000 ud af de i alt
160.000 asylansøger fra Italien og Grækenland.
Som jeg nævnte indledningsvist er det forventningen, at de før-
ste såkaldte ”hot spots” eller registreringscentre vil være opera-
tionelle indenfor nogle uger, hvorefter sagsbehandlingen og om-
fordelingen kan begynde.
[6. Tilbagesendelsespolitikkens fremtid]
Næste punkt på dagsordenen vedrører EU’s tilbagesendelses- og
tilbagetagelsespolitik.
Formandskabet har lagt op til vedtagelse af rådskonklusioner på
baggrund af Kommissionens meddelelse af 9. september 2015
om en EU-handlingsplan for tilbagesendelse.
Denne meddelelse indeholder en lang række forslag til initiati-
ver, herunder styrkelse af frivillig hjemsendelse, større brug af
tilbageholdelse af personer i udsendelsesposition, bedre brug af
EU’s eksisterende IT-systemer, styrkelse af Frontex’ rolle samt
5
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 46: Tale til brug for forelæggelse i UUI den 1. oktober af RIA-rådsmødet den 8-9 oktober 2015
styrkelse af samarbejde med oprindelses- og transitlande om til-
bagetagelse af egne statsborgere bl.a. ved brug af incitamenter.
Disse incitamenter kan f.eks. være at knytte krav om tilbageta-
gelse til eventuelle tilbud om indgåelse af visumlempelsesafta-
ler samt at indtænke krav om tilbagetagelse i udenrigs-, han-
dels- og udviklingspolitik.
Regeringen støtter en langt mere effektiv tilbagesendelsespoli-
tik, herunder til det afrikanske kontinent, og lægger vægt på en
bedre samemtænkning af udviklingspolitik, handelspolitik og
andre udenrigspolitiske instrumenter.
Regeringens holdning er fint afspejlet i formandskabets seneste
udkast til rådskonklusioner, hvorfor vi også støtter op om disse.
[7. Afslutning]
Afslutningsvist vil jeg blot nævne, at det næste ordinære RIA-
rådsmøde er planlagt til starten af december, men der er i den
nuværende situation ingen garantier for, at der ikke kan blive
indkaldt til et ekstraordinært møde inden.
I så fald vil vi naturligvis orientere Udvalget.
6