Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2014-15 (2. samling)
UUI Alm.del Bilag 39
Offentligt
1549563_0001.png
Sønderborg, d. 24. september 2015
Kære Udlændinge- Integrations- og Boligudvalg
Mange tak for besøget i Sønderborg d. 15. september 2015. Vi håber i havde en udbytterig tur
og fik brugbar viden og inspiration med hjem til hvordan integrationen på arbejdsmarkedet
kan forbedres.
En hurtig og vellykket integrationsproces vil give betydelige gevinster for Danmark. Vi var
derfor glade for at kunne få lov at dele de mange erfaringer vi har gjort os i vores arbejde med
borgerinitiativet
’Asylprojekt
Sønderborg’.
Konklusionen er klar. Det er hverken virksomheder eller privatpersoner, der er flaskehals for
en effektiv integration, men snarere et sæt regler og en praksis på området, der i visse tilfælde
kan blive administreret langt bedre end i dag. Der er hverken behov for flere støttekroner
eller lovændringer fra regeringens side, men blot at de utallige snubletråde bliver fjernet,
således at arbejdsdygtige flygtninge kommer i beskæftigelse hurtigst muligt.
Jeg håber at besøget i Sønderborg vil få udvalgets medlemmer til at gå videre med de
løsningsforslag, der blev fremlagt og at udvalget i fremtiden vil bringe vores forslag på banen,
der stræber efter at skabe en mere enkelt og smart asylproces.
Konkret ønsker vi:
Hurtig kompetenceafdækning og visitering efter kompetencer og jobmuligheder
Specificering af automatisk accept fra tilflytterkommunen om at overtage
integrationsprogrammet, såfremt en udlænding flytter efter job
At en flygtning, der flytter efter arbejde automatisk tæller med i tilflytterkommunens
kvotetal og dermed giver kommunen incitament til at tage imod vedkommende
Fast-track forløb for de arbejdsparate, så der bliver lavet individuelle planer for hurtig
integration
Etablering af borgergrupper med store netværk i alle kommuner faciliteret af en
dedikeret koordinator for asylansøgere
I det vedlagte findes det udleverede materiale inkl. 1) baggrunden for Asylprojekt
Sønderborg, 2) erfaringer, udfordringer og løsningsforslag samt 3) Krakas beregninger om
gevinsten ved at få en flygtning i arbejde.
Jeg står fortsat gerne til rådighed i forhold til videre dialog om emnet og opfordrer udvalget til
at give os en tilbagemelding på hvad udvalget gør fremadrettet.
På vegne af gruppen bag Asylprojekt Sønderborg
Jørgen Mads Clausen, bestyrelsesformand i Danfoss A/S
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 39: Brev fra Asylprojekt Sønderborg og materiale som brev fremvist på udvalgets studietur den 15. september 2015
1549563_0002.png
Asylprojekt Sønderborg
SEPTEMBER 2015
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 39: Brev fra Asylprojekt Sønderborg og materiale som brev fremvist på udvalgets studietur den 15. september 2015
1549563_0003.png
n 
n 
n 
Baggrund
Asylprojektet i Sønderborg
Vision og mission
Regulative udfordringer
Set-up
Samarbejdspartnere
Foreløbige resultater
INDHOLD
n 
n 
n 
n 
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 39: Brev fra Asylprojekt Sønderborg og materiale som brev fremvist på udvalgets studietur den 15. september 2015
1549563_0004.png
n 
Sønderborg kommune står til fortsat at
modtage asylansøgere i 2015-
kvoteordningen.
Samtidig står Sønderborgs
virksomheder overfor en udfordring
med at rekruttere kvalificeret
arbejdskraft
En del af de nyankomne asylansøgere
har en videregående uddannelse og
besidder kompetencer, som områdets
virksomheder kan få gavn af på sigt –
såsom ingeniører, IT-folk, håndværkere
og landmænd.
Derfor er der potentiale i at få matchet
disse asylansøgere med Sønderborgs
virksomheder.
n 
BAGGRUND
Asylansøger:
En flygtning som søger
opholdstilladelse er typisk i proces
i 2-4 måneder.
Kvoteflygtning:
En asylansøger, som har fået tildelt
opholdstilladelse og CPR-nummer.
Bosætningskommune:
Den kommune hvortil
kvoteflygtningen er visiteret til i tre
år med henblik på et fast
integrationsforløb inkl. dansk
undervisning.
n 
n 
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 39: Brev fra Asylprojekt Sønderborg og materiale som brev fremvist på udvalgets studietur den 15. september 2015
1549563_0005.png
n 
På initiativ af bestyrelsesformand i
Danfoss A/S,
Jørgen Mads Clausen,
har forskellige interessenter - både
private aktører og kommunen - den
seneste tid samarbejdet omkring en
række initiativer.
Initiativerne skal sikre, at
asylansøgerne på Sønderborg
Asylcenter bliver bekendt med
de
erhvervsmæssige muligheder i
Sønderborg-området.
Formål er, at få de uddannede syrere
til at bosætte sig og arbejde i
Sønderborg kommune og dermed
bidrage til den lokale
arbejdsstyrke.
ASYLPROJEKT I
SØNDERBORG
Et borger- og erhvervsrettet initiativ
n 
n 
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 39: Brev fra Asylprojekt Sønderborg og materiale som brev fremvist på udvalgets studietur den 15. september 2015
1549563_0006.png
Mission:
Uddannede asylansøgere og
kvoteflygtninge i Danmark skal
nemmere og hurtigere i
beskæftigelse.
MISSION OG
VISION
Vision:
Flest mulige uddannede asylansøgere
og kvoteflygtninge med relevans for
Sønderborgs virksomheder vælger at
bosætte sig i området og bidrage til
arbejdstyrken i de lokale
virksomheder eller til iværksætteri i
området.
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 39: Brev fra Asylprojekt Sønderborg og materiale som brev fremvist på udvalgets studietur den 15. september 2015
1549563_0007.png
n 
Vi udnytter den tid, hvor asylansøgerne
alligevel opholder sig på centrene og
venter på at få svar på deres
opholdstilladelse.
Vi har etableret et system, så hver
enkelt asylansøger behandles
individuelt.
Vi arbejder på at skabe en hurtig ”præ-
integrationsproces”, der forbereder
asylanter til det danske arbejdsmarked.
Endeligt er
beskæftigelse
det
parameter vi prioriterer højest, når vi
matcher asylansøgere efter
kompetence til virksomheder i landets
kommuner.
n 
HVORDAN
FUNGERER DEN?
”Sønderborg-modellen”
n 
n 
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 39: Brev fra Asylprojekt Sønderborg og materiale som brev fremvist på udvalgets studietur den 15. september 2015
1549563_0008.png
n 
n 
Tidlig kompetenceafklaring
Tydelig information til nyankomne om
jobmuligheder
CV-træning
Cross cultural training
Besøg i virksomheder, på landbrug og
håndværkerskoler
Kortere praktikophold i virksomheder
Lokal mentorgruppe tilknyttet
Syrisk kontaktgruppe på asylcenteret
n 
n 
n 
KONKRETE
INITIATIVER
n 
n 
n 
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 39: Brev fra Asylprojekt Sønderborg og materiale som brev fremvist på udvalgets studietur den 15. september 2015
1549563_0009.png
n 
Asylansøgere, der kommer til Danmark,
skal inden for de første to uger ønske
en kommende bosætningskommune.
Da de fleste asylansøgere på
daværende tidspunkt intet - eller meget
begrænset - kendskab har til Danmark,
bygger prioriteringen ofte på
personlige familierelationer.
Valget er bindende, og hvis ikke den
ønskede kommune i forvejen har en for
høj andel af kvoteflygtninge, kommer
asylansøgeren dertil.
Først efter et treårigt langt
integrationsforløb må asylansøgeren
selv vælge bosættelseskommune.
n 
HVORDAN ER
REGLERNE I DAG?
n 
n 
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 39: Brev fra Asylprojekt Sønderborg og materiale som brev fremvist på udvalgets studietur den 15. september 2015
1549563_0010.png
Setup
Styregruppe
Kontaktgruppe
Mentorgruppe
Facilitator
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 39: Brev fra Asylprojekt Sønderborg og materiale som brev fremvist på udvalgets studietur den 15. september 2015
1549563_0011.png
u 
Jørgen
Mads Clausen,
Bestyrelsesformand for Danfoss A/S
Eriksen, chefkonsulent,
Sønderborg Kommune
Musa, koordinator af
kontaktgruppen
Pedersen, Pay-Back
Specialistrekruttering
Duus, formand for DI
Sønderjylland
i Sønderborg
af Asylcenteret
u 
Jørgen
u 
Muhamed
STYREGRUPPEN
u 
Helena
u 
Erling
u 
Gitte Thørring, leder
u 
Ole Wandahl
Stenhøj,
Byrådsmedlem, Sønderborg
Kommune
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 39: Brev fra Asylprojekt Sønderborg og materiale som brev fremvist på udvalgets studietur den 15. september 2015
1549563_0012.png
u 
Morten Vestergaard,
Sønderborg Handel
u 
Dennis
Calender, HR chef for
Landbo Syd
Holm Thomsen, Idea
Entrepreneurship Centre
Mørch, HR Chef,
Repræsentant fra Danfoss
Schmidt Degermann,
JKS a/s
vikar- og rekrutteringsbureau
Libach Hansen,
Sønderborg Kommune
u 
Ken
STYREGRUPPEN
u 
Mikkel
u 
Heidi
u 
Else
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 39: Brev fra Asylprojekt Sønderborg og materiale som brev fremvist på udvalgets studietur den 15. september 2015
1549563_0013.png
n 
Bringer deres netværk i spil og åbner
døre
Er ambassadører for projektet og står
til rådighed for journalister
Bidrager med input til udviklingen af
projektet
Hjælper med at rydde forhindringer af
vejen
Bidrager med sparring til kommunens
strategi på integrationsområdet
Danner bro mellem det private og
offentlige
n 
n 
STYREGRUPPENS
ROLLE
n 
n 
n 
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 39: Brev fra Asylprojekt Sønderborg og materiale som brev fremvist på udvalgets studietur den 15. september 2015
1549563_0014.png
n 
Informerer nyankomne asylansøgere om
mulige aktiviteter i asylfasen
Registrerer de engelsktalende
asylansøgere efter kompetence og
kontaktdata
Håndterer database og grupperer
kandidater til besøg og erhvervspraktik.
Indhenter CV’er fra kandidater, som skal
på virksomhedsbesøg/erhvervspraktik
Indhenter og få godkendt kontrakter,
tilladelse, kørsel, opfølgning etc. i
forbindelse med besøg og praktik.
Arrangerer gentagne besøg og
informationsmøder
Koordinerer aktiviteter og information
med mentorgruppen
Udarbejder webplatform med infohub og
erfaringsudveksling
n 
n 
KONTAKT-
GRUPPENS ROLLE
Består af:
Muhamed Musa
Muhannad Najjar
n 
n 
n 
n 
n 
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 39: Brev fra Asylprojekt Sønderborg og materiale som brev fremvist på udvalgets studietur den 15. september 2015
1549563_0015.png
n 
n 
Sparring med Kontaktgruppen
Fokuserer på de bløde fakta f.eks. cross
cultural awareness
Fokuserer på lokalområdet og kulturen
Stiller deres netværk til rådighed
Hvis kontaktgruppen beder om det, kan
der stilles en one2one ressource til
rådighed.
MENTOR-
GRUPPENS ROLLE
Består af:
Henning Schmidt-Petersen
Oscar Thygesen
Rasmus Caspersen
Dorthe Hector
Peder J. Jensen
n 
n 
n 
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 39: Brev fra Asylprojekt Sønderborg og materiale som brev fremvist på udvalgets studietur den 15. september 2015
1549563_0016.png
n 
n 
n 
n 
Udformer model og proces for indsatsen
Leder af kontaktgruppen
Koordinerer mellem alle interessenter
Sikrer fremdrift i aktiviteterne og overblik
Sikrer templates, kontrakter og
dokumentation er i orden
Foretager indledende møder med
virksomhederne om både besøg og
erhvervspraktik samt opfølgning
Sikrer kompetencematch mellem
asylanter og virksomheder
Identificerer muligheder og barrierer
Står til rådighed med information om
projektet
FACILITATORENS
ROLLE
Består af:
Helena Pedersen,
Pay-Back specialistrekruttering
n 
n 
n 
n 
n 
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 39: Brev fra Asylprojekt Sønderborg og materiale som brev fremvist på udvalgets studietur den 15. september 2015
1549563_0017.png
n 
n 
n 
n 
n 
Danfoss
Industrigruppen
Sønderborg Handel
LandboSyd
SDU Idea
JKS Vikarservice
Sønderborg Kommune og Jobcenter
Sønderborg Asylcenter
Asylanterne selv
EUC Syd
SDU
Work In Denmark
Lær Dansk
Lokale mentorer
Pay-Back Specialistrekruttering
ANDRE AKTØRER OG
SAMARBEJDS-
PARTNERE
n 
n 
n 
n 
n 
n 
n 
n 
n 
n 
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 39: Brev fra Asylprojekt Sønderborg og materiale som brev fremvist på udvalgets studietur den 15. september 2015
1549563_0018.png
n 
Over 500 asylansøgere er registreret
med kompetencer i databasen med
mulighed for opskalering geografisk.
Proces og kontrakter clearet af
Udlændingestyrelsen
Over 289 asylansøgere på besøg på
virksomheder, håndværkerskoler,
landbrug eller infokurser
Over 18 erhvervspraktikpladser er
identificeret og match på ni pt.
Én fastansættelse hos TeleBilling og én
tilknyttet AOF
n 
FORELØBIGE
RESULATATER AF
INDSATSEN
n 
n 
n 
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 39: Brev fra Asylprojekt Sønderborg og materiale som brev fremvist på udvalgets studietur den 15. september 2015
1549563_0019.png
For yderligere oplysninger om projektet og
pressehenvendelser:
n 
Helena Pedersen
Projektleder for Asylprojekt Sønderborg
mobil: 2074 9493
e-mail: [email protected]
KONTAKT
n 
Birgitte Lund Rants
Kommunikationsansvarlig
mobil: 2257 1163
e-mail: [email protected]
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 39: Brev fra Asylprojekt Sønderborg og materiale som brev fremvist på udvalgets studietur den 15. september 2015
1549563_0020.png
Asylprojekt Sønderborg
Erfaringer, udfordringer
og løsningsforslag
SEPTEMBER 2015
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 39: Brev fra Asylprojekt Sønderborg og materiale som brev fremvist på udvalgets studietur den 15. september 2015
1549563_0021.png
Baggrund
n 
I Sønderborg Kommune har en gruppe frivillige taget initiativ til at
samle en gruppe interessenter med store netværk - både private
og offentlige aktører - der gennem det sidste år har samarbejdet
omkring en række initiativer, der skal sikre, at asylansøgerne på
Sønderborg Asylcenter bliver bekendt med de erhvervsmæssige
muligheder i Sønderborg-området.
Formålet er, at få de uddannede asylansøgere til hurtigst muligt at
bidrage til den lokale arbejdsstyrke, da flere virksomheder
oplever mangel på kvalificeret arbejdskraft. Flere asylansøgere
har ligeledes stærke kompetencer indenfor iværksætteri og kan
med den rigtige hjælp hurtigt forsørge sig selv.
På baggrund af det store arbejde vi allerede har lavet, har vi
imidlertid identificeret en række regulative og praktiske
udfordringer, der vanskeliggøre vores ønske om at få
asylansøgere hurtigt i arbejde og integreret i lokalsamfundet.
n 
n 
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 39: Brev fra Asylprojekt Sønderborg og materiale som brev fremvist på udvalgets studietur den 15. september 2015
1549563_0022.png
Fire centrale erfaringer fra det
daglige arbejde med
asylprocessen
 
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 39: Brev fra Asylprojekt Sønderborg og materiale som brev fremvist på udvalgets studietur den 15. september 2015
1549563_0023.png
n 
1
UDFORDRING: Viden omkring den
enkelte asylansøgers kompetencer
indhentes først efter længere tids
ophold i Danmark og er ikke en
tilstrækkeligt prioriteret faktor, når
Udlændingestyrelsen tildeler
opholdskommune.
n 
LØSNINGSFORSLAG: Etablering af en
”smart modtagelse”, hvor personlige
og professionelle informationer
følger den enkelte asylansøger og
deles med relevante instanser. Deling
af CV og personlige oplysninger skal
systematiseres straks efter ankomst.
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 39: Brev fra Asylprojekt Sønderborg og materiale som brev fremvist på udvalgets studietur den 15. september 2015
1549563_0024.png
n 
2
UDFORDRING: Der er betydelige
problemer med mobiliteten på tværs
af kommunegrænser i de tilfælde,
hvor kvoteflygtninge flytter til en ny
kommune efter job eller i
forbindelse med jobskifte.
n 
LØSNINGSFORSLAG: Den offentlige
finansiering af kvoteflygtningen skal
følge personen således der er midler
i den modtagende kommune til
etablering og sprogundervisning.
Dette er ikke tilfældet i dag.
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 39: Brev fra Asylprojekt Sønderborg og materiale som brev fremvist på udvalgets studietur den 15. september 2015
1549563_0025.png
n 
3
 UDFORDRING:
Der mangler
incitament for kommunerne til at
modtage kvoteflygtninge, der er
tildelt en anden kommune, men
flytter pga. job. Det skyldes, at
modtager-kommunen ikke bliver
kompenseret eller anerkendt.
n 
LØSNINGSORSLAG: Den
pågældende person bibeholder sin
status som kvoteflytning selvom
personen er kommet i job. Derved
kompenseres kommunen automatisk
efter de gældende regler.
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 39: Brev fra Asylprojekt Sønderborg og materiale som brev fremvist på udvalgets studietur den 15. september 2015
1549563_0026.png
n 
UDFORDRING: Integrationssystemet
er på visse områder for ufleksibelt til
at kommunerne kan sikre den bedste
start for asylansøgerne.
4
n 
LØSNINGSFORSLAG: Mulighed for
”Fast track-forløb” for personer, som
jobmæssigt og sprogligt hurtigt kan
ansættes og blive selvforsørgende.
Ligeledes kan muligheden for
praktikforløb med fordel udvides, så
de bedre tilpasses den enkeltes
kompetencer, ønsker og behov.
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 39: Brev fra Asylprojekt Sønderborg og materiale som brev fremvist på udvalgets studietur den 15. september 2015
1549563_0027.png
 
n 
Etablering af borgergrupper i alle
kommuner omkring asylcentrerne.
n 
Idé
Inspiration fra
Asylprojektet Sønderborg
Borgergrupperne skal sikre lokal
opbakning og vilje til at tage godt
imod asylansøgerne, fx ved at få en
aftale med en lokal forening, så
asylansøgerne får en indholdsrig
hverdag. Borgergrupperne skal ledes
af en integrationskoordinator.
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 39: Brev fra Asylprojekt Sønderborg og materiale som brev fremvist på udvalgets studietur den 15. september 2015
1549563_0028.png
Analyse
|
7. september 2015
Virkning på offentlige finanser ved over-
gang fra overførsel til beskæftigelse
Af Kristian Thor Jakobsen og Peter Mogensen
Efter at Kraka den 31. august d.å. har afholdt møde med Jørgen Mads Clausen i Sønder-
borg har begge fundet det nyttigt at vurdere de samfundsøkonomiske fordele ved at over-
føre en flygtning fra offentlig forsørgelse til privat beskæftigelse.
Finansministeriet anvender visse tommelfingerregler, og det er i forhold til disse, at nær-
værende papir vurderer fordelene ved at en flygtning, som lige er ankommet til asylcenter
Sønderborg, kommer i beskæftigelse med det samme, gerne lokalt. Dette anses af bl.a.
Jørgen Mads Clausen som en mulighed, ikke mindst for det fåtal, som har en ingeniørbag-
grund, og som kan bruges på Danfoss.
Kontakt
Forskningschef
Kristian Thor Jakobsen
Tlf. 3022 6792
E-mail [email protected]
tekst.
Klik her for at angive
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 39: Brev fra Asylprojekt Sønderborg og materiale som brev fremvist på udvalgets studietur den 15. september 2015
1549563_0029.png
1. Finansministeriets regneprincipper ved øget beskæftigelse
De offentlige finanser styrkes isoleret set, når beskæftigelsen øges, da det offentlige får
flere indtægter fra skat og afgifter, dels at det offentlige kan spare udgifter til overførsels-
indkomst. Den samlede virkning af at løfte en overførselsmodtager over i beskæftigelse er
derved bestemt dels ud fra overførselsudgifterne til den enkelte samt lønnen, der opnås
ved beskæftigelse.
Hvis der er tale om en varig, strukturel forøgelse af beskæftigelsen
fx gennem en lavere
strukturledighed
vil der også være tale om en varig, strukturel forbedring af de offentlige
finanser, som styrker den finanspolitiske holdbarhed. Dette vil gælde, også selvom refor-
mens fulde virkning på den faktiske beskæftigelse først optræder på lidt længere sigt.
1
Finansministeriet anvender som tommelfingerregel, at de offentlige finanser forbedres med
ca. 300.000 kr. årligt hver gang en overførselsmodtager overgår til varig beskæftigelse i den
private sektor til gennemsnitlig løn. Samtidig opnår den enkelte også et højere muligt for-
brugsniveau, da deres samlede årsindkomst stiger.
Hvis en overførselsmodtager, der modtager 200.000 kr. i offentlige overførsler om året,
overgår til helårsbeskæftigelse med en årsindkomst på 400.000 kr., vil den enkelte opleve
en stigning på 100.000 kr. i personlig indkomst efter skat, mens de offentlige finanser vil
blive forbedret med 300.000 kr., jf. Tabel 1.
Tabel 1 Virkning på offentlige finanser ved overgang fra overførsel til beskæftigelse
illu-
strativt eksempel
Indkomstoverførslesudgifter (brutto før skat)
- heraf skat og afgifter
Indkomstoverførslesudgifter (netto efter skat)
Arbejdsindkomst ved beskæftigelse (brutto før
skat)
- heraf skat og afgifter
Efter skat
Samlet virkning
Kilde:
For den enkelte For det offentlige
Kr.
Kr.
200.000
200.000
100.000
-100.000
-100.000
100.000
400.000
-200.000
200.000
100.000
200.000
200.000
300.000
Finansministeriet, 2012. Regneprincipper og modelanvendelse i Finansministeriet.
I 2013 var udgifterne til en helårsflygtning på knap 200.000 kr., men denne udgift indeholder
bl.a. også sundhedstilbud og børnenes undervisning- og pasningstilbud.
2
Den rene ind-
komstoverførsel til en enlig nyankommen asylansøger i Danmark uden forudgående tilknyt-
ning til landet er efter indførelsen af integrationsydelsen i 2015 på godt 70.000 kr.
3
Dertil
kommer fx boligstøtte. Dog må det forventes, at de samlede indkomstoverførsler til ny-
ankomne asylansøgere ligger væsentligt under de 200.000 kr. fra Finansministeriets tom-
melfingerregel. Derved bliver påvirkningen på de offentlige finanser tilsvarende mindre, når
disse personer overgår fra offentlig forsørgelse til beskæftigelse.
1
2
Jf. Finansministeriet, 2012. Regneprincipper og modelanvendelse i Finansministeriet.
Jf. http://www.information.dk/513897
3
Jf. Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, integrationsloven og forskellige andre love
2