Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2014-15 (2. samling)
UUI Alm.del Bilag 24
Offentligt
1546550_0001.png
REDEGØRELSE
Eritrea-sagen
Jeg har gennemgået det materiale i Eritrea-sagen, som jeg har modtaget fra
Udlændingestyrelsen og Justitsministeriet.
Formålet med min gennemgang har navnlig været at afklare, om der er grund-
lag for at antage, at der er sket væsentlige brud på gældende ret.
Herudover har jeg set på, om der fremadrettet er noget at lære af sagen.
Min gennemgang af sagen giver mig ikke grundlag for at antage, at der er
sket væsentlige brud på gældende ret. Jeg går derfor ikke videre på dette
punkt.
Det begrunder jeg nærmere i pkt. 3 nedenfor.
Der er imidlertid efter min opfattelse noget fremadrettet at lære:
Der har således været rejst alvorlig tvivl om myndighedernes håndtering af
sagen, bl.a. med spørgsmål om usaglig politisk indblanding i asylsagsbehand-
lingen. Spørgsmålene har haft et omfang og en karakter, der synes at have
været egnet til at påvirke den offentlige tillid til Udlændingestyrelsen og
Justitsministeriet.
Det er et fundamentalt led i offentlige forvaltningsmyndigheders virksomhed,
at den ikke bare skal være lovlig og i overensstemmelse med almindelige for-
valtningsretlige principper mv., men også bør tilrettelægges og udøves på en
måde, der i videst muligt omfang understøtter offentlig tillid.
Det er derfor væsentligt, at myndighederne – med sigte på fremtiden – reflek-
terer over det samlede sagsforløb og i relevant omfang lærer af det.
Jeg peger i den forbindelse på forskellige forhold, der – selv om de ikke har
karakter af væsentlige brud på gældende ret – synes at have bidraget til et
problematisk indtryk af myndighedernes håndtering af sagen, og dermed på-
virket tilliden til myndighederne.
Jeg henviser til pkt. 4 nedenfor.
15-09-2015
Dok.nr. 14/05256/
14/05265-63/
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 24: Folketingets Ombudsmand med redegørelse om Eritrea-sagen, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
REDEGØRELSE
Først beskriver jeg baggrunden for min gennemgang af Eritrea-sagen (pkt. 1)
og metoden og rammerne for min vurdering (pkt. 2).
Jeg sammenfatter redegørelsen i pkt. 5.
Jeg har bedt Udlændingestyrelsen og Udlændinge-, Integrations- og Boligmi-
nisteriet (der nu har overtaget ressortansvaret fra Justitsministeriet) om be-
mærkninger til mine synspunkter i pkt. 4.
På dette punkt er min redegørelse derfor foreløbig.
Ombudsmandens redegørelse
1. Baggrunden for min gennemgang af Eritrea-sagen
1.1. Kort om forløbet siden efteråret 2014
I
efteråret 2014
opstod der offentlig opmærksomhed om Udlændingestyrel-
sens behandling af asylansøgninger fra personer fra Eritrea, og i den forbin-
delse om styrelsens udarbejdelse af en såkaldt fact finding-rapport om Eritrea.
Den
25. november 2014
offentliggjorde Udlændingestyrelsen en fact finding-
rapport om forholdene i Eritrea. Oplysningerne var bl.a. indhentet under to
missioner til henholdsvis Etiopien i august 2014 og Eritrea i oktober 2014.
Samtidig meddelte Justitsministeriet (der på daværende tidspunkt havde res-
sortansvaret), at Udlændingestyrelsen på baggrund af de opdaterede oplys-
ninger fandt, at forholdene i Eritrea vedrørende nationaltjeneste og illegal ud-
rejse ikke i sig selv udgjorde forfølgelse eller gav asylansøgere fra Eritrea
krav på beskyttelse.
I offentligheden blev der rejst en række spørgsmål vedrørende iværksættel-
sen og gennemførelsen af missionerne, rapporten om Eritrea, behandlingen
af asylansøgninger vedrørende Eritrea og Udlændingestyrelsens asylretlige
konklusioner på baggrund af rapporten. Der blev bl.a. rejst spørgsmål om,
hvorvidt Udlændingestyrelsen iværksatte missionerne efter politisk begrundet
pres fra Justitsministeriet, og der blev rejst tvivl om, hvorvidt der havde været
sagligt grundlag for at iværksætte dem og for at udsætte afgørelser om asyl til
personer, der oplyste at komme fra Eritrea.
2/24
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 24: Folketingets Ombudsmand med redegørelse om Eritrea-sagen, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
REDEGØRELSE
I
begyndelsen af december 2014
kom det frem, at to medarbejdere i Ud-
lændingestyrelsen, der havde deltaget i missionen om Eritrea, havde fået an-
sættelsesretlige advarsler. I medierne blev de pågældende medarbejdere ci-
teret for kritik af fact finding-rapporten om Eritrea og dens tilblivelse, og det
fremgik, at udarbejdelsen af rapporten havde givet anledning til faglig uenig-
hed i Udlændingestyrelsen.
Jeg blev bekendt med, at Justitsministeriet havde bedt Udlændingestyrelsen
om en redegørelse for forløbet vedrørende udarbejdelsen af rapporten. Jeg
blev også bekendt med, at Justitsministeriet havde besluttet at undersøge
Udlændingestyrelsens ansættelsesretlige advarsler til de to medarbejdere.
Jeg bad på den baggrund den
9. december 2014
Justitsministeriet om – når
Udlændingestyrelsens redegørelse forelå – at sende mig en kopi af redegø-
relsen og orientere mig om, hvad ministeriet måtte agte at gøre i den forbin-
delse. Jeg bad også om at blive orienteret om resultatet af Justitsministeriets
undersøgelse i de nævnte personalesager.
Den
15. december 2014
sendte Justitsministeriet mig en kopi af Udlændin-
gestyrelsens redegørelse af 12. december 2014 om styrelsens tilvejebringelse
af oplysninger om Eritrea. Det fremgik bl.a., at ministeriet mente, at der var
centrale temaer i den kritik, som var rejst i forhold til rapporten, som Udlæn-
dingestyrelsen ikke havde omtalt i redegørelsen. Ministeriet havde derfor an-
modet Udlændingestyrelsen om en supplerende udtalelse om disse temaer.
Justitsministeriet oplyste samtidig bl.a., at Dansk Magisterforening den 10.
december 2014 på vegne af de to medarbejdere i Udlændingestyrelsen havde
klaget til ministeriet over de ansættelsesretlige advarsler.
Den
17. december 2014
sendte Justitsministeriet mig en kopi af Udlændin-
gestyrelsens supplerende udtalelse af 16. december 2014. Justitsministeriet
tilkendegav samtidig, at ”Justitsministeriet (…) ikke på nuværende tidspunkt
[vil] bede Udlændingestyrelsen om yderligere redegørelser om forløbet”.
Justitsministeriet oplyste også, at ministeriet var ved at behandle klagerne
over de ansættelsesretlige advarsler, og at ministeriet ville orientere mig om
resultatet, når ministeriet havde truffet afgørelse.
I forlængelse heraf bad jeg – ligeledes den
17. december 2014
– Justitsmini-
steriet om udtrykkeligt at oplyse, om ministeriets tilkendegivelse var udtryk for,
at ministeriet som øverste ansvarlige myndighed på området ikke ville foreta-
ge sig mere over for Udlændingestyrelsen i sagen.
Den
18. december 2014
oplyste Justitsministeriet, at ministeriet – efter at
have modtaget Udlændingestyrelsens supplerende udtalelse af 16. december
2014 – ikke ville foretage sig mere over for styrelsen, medmindre ministeriets
3/24
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 24: Folketingets Ombudsmand med redegørelse om Eritrea-sagen, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
REDEGØRELSE
behandling af de nævnte personalesager måtte give grund til det.
Den
27. januar 2015
rettede de to medarbejdere i Udlændingestyrelsen hen-
vendelse til mig. De bad mig om ”at gå ind i sagen” om de ansættelsesretlige
advarsler og forløbet og omstændighederne omkring tilblivelsen af fact fin-
ding-rapporten om Eritrea.
Den
10. februar 2015
sendte Justitsministeriet mig kopi af ministeriets afgø-
relser af samme dag om Udlændingestyrelsens ansættelsesretlige advarsler
til de to medarbejdere. Det fremgik af Justitsministeriets afgørelser, at der ef-
ter ministeriets vurdering ikke var grundlag for at meddele de ansættelsesret-
lige advarsler, og ministeriet ophævede dem derfor. Justitsministeriet bemær-
kede i den forbindelse, at der ikke sås varetaget usaglige hensyn fra Udlæn-
dingestyrelsens side.
Jeg forstod ministeriet således, at ministeriet ikke på det foreliggende grund-
lag ville foretage sig mere over for Udlændingestyrelsen i Eritrea-sagen.
1.2. Min beslutning om at gennemgå sagen
Det lå i
begyndelsen af februar 2015
fast, at Udlændingestyrelsens ud-
gangspunkt fortsat var, at asylsansøgere fra Eritrea skulle have asyl (jf. nær-
mere pkt. 3.6 nedenfor). Bl.a. fremgik det af Justitsministeriets pressemedde-
lelse af 17. december 2014, at ”den del af rapporten, som der har været kritik
af – og som kilderne har trukket sig fra – har ikke haft og vil heller ikke få no-
gen betydning”.
Endvidere havde både Udlændingestyrelsen og Justitsministeriet i forskellige
sammenhænge redegjort for de spørgsmål, som havde været fremme i offent-
ligheden. Bl.a. havde Udlændingestyrelsen afgivet en redegørelse og en sup-
plerende udtalelse til Justitsministeriet henholdsvis den 12. og 16. december
2014, og Justitsministeriet havde besvaret en række spørgsmål fra Folketin-
get.
Jeg kunne samtidig konstatere, at personalesagerne vedrørende de to med-
arbejdere i Udlændingestyrelsen havde fundet en afklaring, idet de tjenstlige
advarsler var ophævet.
I lyset af sagens karakter og forløb kunne jeg imidlertid ikke afvise, at der alli-
gevel var spørgsmål i Eritrea-sagen, som burde undersøges nærmere.
Efter ombudsmandslovens § 17, stk. 1, kan ombudsmanden af egen drift op-
tage en sag til undersøgelse.
For at få bedre grundlag for at vurdere behovet for videre undersøgelser be-
4/24
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 24: Folketingets Ombudsmand med redegørelse om Eritrea-sagen, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
REDEGØRELSE
sluttede jeg at gennemgå sagens akter. En sådan gennemgang ville bl.a. give
mig mulighed for at vurdere, om sagen indeholdt oplysninger, der kunne ska-
be tvivl om de redegørelser mv., som Udlændingestyrelsen og Justitsministe-
riet havde afgivet i sagen, og om sagen rejste andre spørgsmål end dem, der
allerede havde været fremme.
I givet fald ville jeg bl.a. kunne indhente uddybende redegørelser fra myndig-
hederne.
Jeg bad derfor den
23. februar 2015
Justitsministeriet om at få sendt kopi af
samtlige ministeriets og Udlændingestyrelsens sagsakter vedrørende alle de-
le af sagskomplekset om Udlændingestyrelsens fact finding-rapport om Eri-
trea og de spørgsmål, der var rejst i den forbindelse.
Jeg anførte, at min anmodning omfattede – men ikke nødvendigvis var be-
grænset til – samtlige akter i Udlændingestyrelsens og Justitsministeriets sa-
ger vedrørende:
-
tilblivelsen af fact finding-rapporten om Eritrea, herunder tilvejebringelsen
af kommissoriet for og gennemførelsen af fact finding-missionen til Eri-
trea,
de ansættelsesretlige advarsler til to medarbejdere i Udlændingestyrel-
sen,
Udlændingestyrelsens beslutning om at udsætte afgørelsen af sager
vedrørende asylansøgere fra Eritrea,
Udlændingestyrelsens og Justitsministeriets indbyrdes kommunikation og
kommunikation med andre myndigheder og parter i Danmark og i udlan-
det om forholdene i Eritrea og behandlingen af asylansøgere herfra,
Udlændingestyrelsens overvejelser om fact finding-rapportens betydning
for behandlingen af konkrete asylsager og instrukser til styrelsens med-
arbejdere herom, herunder kontorcirkulærer, praksisoversigter eller lig-
nende,
orientering af offentligheden om behandlingen af sager om asylansøgere
fra Eritrea og
betjeningen af justitsministeren og Folketinget, herunder forberedelsen af
samråd og besvarelse af spørgsmål fra Folketinget og dets udvalg.
-
-
-
-
-
-
5/24
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 24: Folketingets Ombudsmand med redegørelse om Eritrea-sagen, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
REDEGØRELSE
Min anmodning omfattede alt internt materiale, herunder eventuelle interne
notater, korrespondance mv., der måtte foreligge i styrelsen eller ministeriet
om sagerne.
På et møde med Justitsministeriet og Udlændingestyrelsen den
26. februar
2015
tilkendegav jeg, at jeg ikke umiddelbart havde anledning til at bede om
sagsakter om andre end de anførte temaer. Forskellige afgrænsnings-
spørgsmål blev herefter løbende drøftet med myndighederne.
Jeg modtog sagsakterne fra Justitsministeriet og Udlændingestyrelsen den
12., 16. og 27. marts 2015.
Efter en nærmere gennemgang bad jeg den
13. maj 2015
Justitsministeriet
og Udlændingestyrelsen om at udpege nogle konkrete akter i det sagsmateri-
ale, som jeg havde fået tilsendt. Jeg bad også om at få tilsendt eventuelt ma-
teriale, som måtte have vist sig at være relevant, og som jeg endnu ikke hav-
de modtaget. Jeg bad om, at dette skete snarest belejligt og senest den 29.
maj 2015.
Jeg modtog den
28. maj 2015
yderligere sagsakter fra Udlændingestyrelsen.
Den
10. juni 2015
meddelte Justitsministeriet mig, at der ikke i ministeriet ses
at foreligge yderligere relevante sagsakter.
2. Metode og rammer for min gennemgang af Eritrea-sagen
2.1. Mine fokuspunkter ved gennemgangen
2.1.1.
Folketingets Ombudsmand skal bedømme, om myndigheder eller per-
soner omfattet af hans virksomhed handler i strid med gældende ret eller på
anden måde gør sig skyldige i fejl eller forsømmelser i deres arbejde (§ 7, stk.
1, og § 21 i lov om Folketingets Ombudsmand, jf. lovbekendtgørelse nr. 349
af 22. marts 2013). Med udtrykket ”på anden måde gør sig skyldige i fejl eller
forsømmelser” i lovens § 21 sigtes særligt til god forvaltningsskik.
Der kan i sager af et omfang og en karakter som den foreliggende erfarings-
mæssigt ikke altid i akterne findes svar på ethvert spørgsmål. Der kan erfa-
ringsmæssigt også vise sig forskellige mindre fejl og uhensigtsmæssigheder
mv.
Jeg har ikke set det som min opgave at forfølge enhver ”løs ende” eller mulig
fejl eller uhensigtsmæssighed mv., men koncentrereret mig om mulige
væ-
sentlige spørgsmål og problemstillinger.
6/24
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 24: Folketingets Ombudsmand med redegørelse om Eritrea-sagen, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
REDEGØRELSE
2.1.2.
Ved vurderingen af, om jeg skal gå videre med sagen, har jeg derfor i
første række lagt vægt på, om sagsakterne giver grundlag for at antage, at
der foreligger
væsentlige brud på gældende ret.
Var der f.eks. tale om ulov-
lig politisk indblanding? Var det usagligt at iværksætte fact finding-missionen
om Eritrea og udsætte afgørelsen af konkrete asylsager vedrørende Eritrea?
Blev der lagt pres på medarbejdere i Udlændingestyrelsen for at tegne et po-
sitivt billede af forholdene i Eritrea i strid med de faktiske forhold?
Jeg har i den forbindelse også inddraget andre hensyn – herunder om der er
holdepunkter for, at videre undersøgelser
reelt ville kunne have betydning
for de enkelte asylansøgeres sager,
og om der er tale om spørgsmål, som
ombudsmandsinstitutionen er
egnet til at vurdere og afklare.
Det anførte indebærer bl.a., at der kan foreligge mindre væsentlige fejl fra
myndighedernes side, som jeg ikke nærmere går ind i. F.eks. kommer jeg ikke
ind på tvivlsspørgsmål om den præcise udstrækning af notatpligt mv.
Spørgsmålet om væsentlige brud på gældende ret gennemgår jeg i pkt. 3 ne-
denfor.
2.1.3.
I lyset af omfanget og karakteren af de spørgsmål, der har været rejst
om myndighedernes håndtering af sagen, har jeg endvidere ment at burde
pege på forskellige forhold, som – selv om de ikke har karakter af væsentlige
brud på gældende ret – synes at have
bidraget til et problematisk indtryk
af myndighedernes håndtering af sagen, og dermed påvirket tilliden til
myndighederne.
Dette gør jeg for, at myndighederne – med sigte på fremtiden – kan reflektere
over det samlede sagsforløb og i relevant omfang lære af det.
Jeg henviser til pkt. 4 nedenfor.
2.2. Generelle begrænsninger i ombudsmandens undersøgelsemulighe-
der
Ombudsmandens undersøgelse af sager er undergivet begrænsninger, som
er relevante i Eritrea-sagen. De kan sammenfattes således:
Min gennemgang er
for det første
baseret på sagens akter, således som jeg
har modtaget dem fra Justitsministeriet og Udlændingestyrelsen.
Jeg har ikke mulighed for at afdække forhold, som ikke er afspejlet i sagens
skriftlige materiale. Det skyldes, at ombudsmanden efter fast praksis ikke fore-
tager afhøring af enkeltpersoner. Forhold, som alene ville kunne komme frem
gennem afhøringer, har jeg altså ikke kunnet tage højde for.
7/24
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 24: Folketingets Ombudsmand med redegørelse om Eritrea-sagen, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
REDEGØRELSE
Jeg har
for det andet
ikke særlig sag- og fagkyndig viden om den mest hen-
sigtsmæssige måde at tilrettelægge og gennemføre fact finding-missioner på,
eller om opbygning af rapporter på området.
Jeg har derfor bl.a. kun begrænset mulighed for at vurdere, om den forelig-
gende fact finding-rapport eventuelt kunne have været opbygget og strukture-
ret på en anden og mere hensigtsmæssig måde, eller om der er foretaget en
hensigtsmæssig udvælgelse og vægtning af kilder til rapporten.
For det tredje
behandles konkrete klagesager om afslag på asyl – herunder
til ansøgere fra Eritrea – af Flygtningenævnet.
Efter § 58 a i udlændingeloven (lovbekendtgørelse nr. 1021 af 19. september
2014) omfatter Folketingets Ombudsmands virksomhed ikke Flygtningenæv-
net, jf. dog ombudsmandslovens § 17. Det betyder, at ombudsmanden ikke
kan behandle klager over nævnets afgørelser, men kun tage sager op af egen
drift. Det sidste har ombudsmanden været yderst tilbageholdende med, bl.a. i
lyset af Flygtningenævnets domstolslignende karakter og procesform.
Ombudsmanden tager således i praksis ikke stilling til konkrete asylsager. Det
indebærer, at jeg også i andre sammenhænge – i konsekvens af Flygtninge-
nævnets rolle og funktion – må være meget tilbageholdende med at udtale
mig om asylretlige spørgsmål af relevans for enkeltsager.
3. Er der grundlag for at antage, at der er sket væsentlige brud på gæl-
dende ret i Eritrea-sagen?
3.1. Indledning
I dette afsnit behandler jeg spørgsmålet om, hvorvidt der i sagens akter er
grundlag for at antage, at der foreligger væsentlige brud på gældende ret.
Jeg har koncentreret mig om:
-
de ansættelsesretlige advarsler til to medarbejdere i Udlæn-
dingestyrelsen (pkt. 3.2),
beslutningen om iværksættelse af en fact finding-mission om
Eritrea og baggrunden for denne beslutning, herunder udar-
bejdelse af kommissoriet for missionen (pkt. 3.3),
udsættelsen af afgørelsen af sager om asyl fra personer, der
oplyste at være fra Eritrea (pkt. 3.4),
-
-
8/24
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 24: Folketingets Ombudsmand med redegørelse om Eritrea-sagen, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
REDEGØRELSE
-
udarbejdelsen af fact finding-rapporten om Eritrea (pkt. 3.5),
og
forløbet efter offentliggørelsen af fact finding-rapporten, her-
under navnlig Udlændingestyrelsens generelle vurdering af de
asylretlige konsekvenser af rapporten (pkt. 3.6).
-
3.2. De ansættelsesretlige advarsler til to medarbejdere i Udlændinge-
styrelsen
Justitsministeriet har i afgørelser af 10. februar 2015 ophævet begge advars-
ler, og jeg har forstået, at begge medarbejdere efterfølgende har indgået frivil-
lige fratrædelsesaftaler med Udlændingestyrelsen.
Ombudsmanden behandler normalt ikke klager over afgørelser, som allerede
er ophævet af en overordnet klageinstans, eller klager over myndighedernes
håndtering af personalesager, hvor der efter forhandling er indgået aftaler om
fratrædelse.
Jeg har ikke kendskab til det nærmere indhold af fratrædelsesaftalerne. Jeg
har imidlertid efter min gennemgang af sagen under alle omstændigheder
ikke holdepunkter for at fravige den nævnte praksis på området. Jeg har i
denne vurdering også inddraget det sagsmateriale, der ikke særligt angår
personalesagerne (dvs. materialet vedrørende bl.a. iværksættelsen, gennem-
førelsen og afrapporteringen af fact finding-missionen om Eritrea).
Som anført i pkt. 1.1 ovenfor bemærkede Justitsministeriet i sine afgørelser
om at ophæve de to advarsler, at der ikke sås varetaget usaglige hensyn fra
Udlændingestyrelsens side.
Efter min gennemgang af sagens akter har heller ikke jeg grundlag for at an-
tage, at der er varetaget usaglige hensyn. Jeg har således ikke grundlag for at
antage, at de forskellige afgørelser i Udlændingestyrelsen og Justitsministeri-
et skyldtes andet end forskellige faglige vurderinger af de personaleretlige
spørgsmål.
3.3. Beslutningen om iværksættelse af en fact finding-mission om Eri-
trea og baggrunden for denne beslutning, herunder udarbejdelse af
kommissoriet for missionen
3.3.1.
Det fremgår af Udlændingestyrelsens supplerende udtalelse af 16. de-
cember 2014 til Justitsministeriet, at styrelsen på eget initiativ iværksatte fact
finding-missionen om Eritrea.
9/24
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 24: Folketingets Ombudsmand med redegørelse om Eritrea-sagen, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
REDEGØRELSE
Det fremgår endvidere af Udlændingestyrelsens redegørelse af 12. december
2014 til Justitsministeriet, at Danmark i sommeren 2014 oplevede en betyde-
lig stigning i antallet af asylansøgere, der oplyste at være fra Eritrea. Det
fremgår også, at styrelsen havde konstateret, at den ”ikke havde tilstrækkeligt
med oplysninger om Eritrea til at kunne foretage en afprøvning af ansøgernes
nationalitet”.
På den baggrund fandt styrelsen, at der var behov for ”at tilvejebringe yderli-
gere oplysninger om Eritrea til brug for fastlæggelsen af ansøgernes nationali-
tet, ligesom Udlændingestyrelsen fandt, at der var behov for at sikre, at Ud-
lændingestyrelsens oplysninger om forholdene i Eritrea var fyldestgørende og
tidssvarende”.
Det fremgår også af redegørelsen, at Udlændingestyrelsen på et møde den
12. august 2014 orienterede Justitsministeriet om sin beslutning om at iværk-
sætte en fact finding-mission om Eritrea.
3.3.2.
Jeg har efter min gennemgang af sagen ikke grundlag for at antage, at
iværksættelsen af fact finding-missionen om Eritrea ikke var begrundet i de
hensyn, som Udlændingestyrelsen har anført i redegørelsen til Justitsministe-
riet. Disse hensyn er saglige og lovlige.
Jeg har heller ikke grundlag for at antage, at beslutningen om iværksættelsen
af fact finding-missionen ikke blev truffet af Udlændingestyrelsen.
3.3.3.
Jeg er opmærksom på, at der i offentligheden har været rejst spørgs-
mål om, hvorvidt iværksættelsen af missionen om Eritrea blev besluttet af
justitsministeren eller Justitsministeriet. Jeg er også opmærksom på, at der i
medierne har været anvendt udtryk som f.eks. ”politisk bestillingsarbejde”, der
skulle begrænse asyltilstrømningen fra Eritrea til Danmark.
I pkt. 4 nedenfor vender jeg tilbage til baggrunden for, at denne opfattelse kan
være opstået, og til, hvad man efter min opfattelse – med sigte på fremtiden –
kan lære af forløbet. Jeg har imidlertid som anført ikke grundlag for at antage,
at beslutningen om iværksættelse af missionen ikke byggede på saglige hen-
syn til at sikre det bedst mulige beslutningsgrundlag i de enkelte asylsager.
Iværksættelsen af missionen kan naturligvis herudover meget vel have inde-
båret en politisk ”gevinst” for daværende justitsminister Karen Hækkerup i den
forstand, at den samlede situation omkring tilstrømningen af asylansøgere fra
Eritrea har gjort det hensigtsmæssigt – og ønskeligt – for ministeren, at der
blev iværksat initiativer, som muligvis kunne føre til en strammere linje i afgø-
relsen af de enkelte konkrete asylsager vedrørende Eritrea. Og i givet fald kan
Udlændingestyrelsen meget vel have været fuldt ud bekendt med dette.
10/24
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 24: Folketingets Ombudsmand med redegørelse om Eritrea-sagen, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
REDEGØRELSE
Så længe beslutningen om iværksættelse af missionen om Eritrea var sagligt
korrekt, er det imidlertid uden betydning for dens lovlighed, at den herudover
måtte stemme med den daværende justitsministers politiske ønsker (og at
Udlændingestyrelsen måtte være bekendt med dette). En sagligt korrekt be-
slutning fra en myndigheds side bliver ikke mindre korrekt af, at den flugter
med vedkommende ministers politiske ønsker og interesser.
3.3.4.
Det fremgår af Udlændingestyrelsens redegørelse af 12. december
2014 til Justitsministeriet, at Flygtningenævnet ikke – som det er sædvanlig
procedure – blev anmodet om at komme med bemærkninger til kommissoriet
for fact finding-missionen om Eritrea.
Det fremgår endvidere af redegørelsen, at det efter Udlændingestyrelsens
opfattelse havde været rigtigst også i dette tilfælde at iagttage den sædvanli-
ge procedure. Udlændingestyrelsen har beklaget, at der ikke blev foretaget en
egentlig høring af Flygtningenævnet.
Dette noterer jeg mig. Det har ikke betydning for den anførte konklusion.
3.4. Udsættelsen af afgørelsen af sager om asyl fra personer, der oplyste
at være fra Eritrea
Det fremgår af Udlændingestyrelsens redegørelse af 12. december 2014 til
Justitsministeriet, at styrelsen i forlængelse af beslutningen om at iværksætte
fact finding-missionen om Eritrea besluttede, at sagsbehandlingen af asylan-
søgninger fra personer, der oplyste at være fra Eritrea, skulle fortsætte. Men
der skulle som udgangspunkt ikke træffes afgørelse, før der forelå de nød-
vendige baggrundsoplysninger.
Jeg har forstået Udlændingestyrelsens henvisning til ”de nødvendige bag-
grundsoplysninger” således, at det efter styrelsens vurdering var nødvendigt
med yderligere oplysninger til brug for fastlæggelse af asylansøgernes natio-
nalitet og om forholdene i Eritrea, før styrelsen på tilstrækkeligt grundlag kun-
ne træffe afgørelse om asylansøgninger fra personer, der oplyste at være fra
Eritrea.
Jeg har efter min gennemgang af sagen ikke grundlag for at antage, at det var
usagligt – herunder udtryk for ”overoplysning” af sagen – at styrelsen ønskede
yderligere oplysninger til brug for fastlæggelse af asylansøgernes nationalitet
og om forholdene i Eritrea, før man mente at kunne træffe afgørelse på et til-
strækkeligt grundlag. Jeg bemærker, at denne vurdering i vidt omfang bygger
på asylretlig fag- og sagkundskab, jf. pkt. 2.2 ovenfor.
11/24
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 24: Folketingets Ombudsmand med redegørelse om Eritrea-sagen, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
REDEGØRELSE
3.5. Udarbejdelsen af fact finding-rapporten om Eritrea
Om den rapport, som Udlændingestyrelsen udarbejdede på grundlag af fact
finding-missionen, fremgår det af Udlændingestyrelsens supplerende udtalel-
se af 16. december 2014 til Justitsministeriet bl.a., at styrelsen har tilstræbt at
sikre en objektiv og klar beskrivelse af forholdene gennem inddragelse af for-
skellige og troværdige kilder. Det fremgår også, at der er tilstræbt en så bred
sammensætning af kilder som muligt.
Det fremgår endvidere af den supplerende udtalelse, at rapportens format –
der har været omdiskuteret – udelukkende er valgt med henblik på at sikre en
læsevenlig og overskuelig fremstilling af kildernes udsagn.
Udlændingestyrelsen har herudover anført, at man ikke ved udarbejdelsen af
rapporten har ”forsøgt at tegne et bestemt billede af Eritrea”, ligesom styrel-
sen har peget på, at fact finding-rapporten om Eritrea ikke indeholder konklu-
sioner og anbefalinger i forhold til asylpraksis.
Jeg har efter min gennemgang af sagens akter ikke grundlag for at gå videre
med dette spørgsmål, jf. herved også pkt. 2.2 ovenfor.
Jeg har i den forbindelse ikke grundlag for at antage, at Udlændingestyrelsen
har ønsket at give sammenfatningen af rapporten et uholdbart udtryk, eller at
der med dette formål for øje er blevet lagt pres på medarbejdere i styrelsen.
3.6. Forløbet efter offentliggørelsen af fact finding-rapporten, herunder
navnlig Udlændingestyrelsens generelle vurdering af de asylretlige kon-
sekvenser af rapporten
3.6.1.
Om de asylretlige konsekvenser af fact finding-rapporten om Eritrea
anføres i Justitsministeriets pressemeddelelse af 25. november 2014 bl.a.:
”Udlændingestyrelsen har (…) oplyst, at der på baggrund af oplysninger-
ne i rapporten vil være grundlag for at prøve en række sager med henblik
på fastlæggelse af ny praksis i Flygtningenævnet.
Udlændingestyrelsen finder således på baggrund af de opdaterede op-
lysninger, at forholdene i Eritrea vedrørende nationaltjeneste og illegal
udrejse ikke i sig selv udgør forfølgelse eller giver de pågældende krav
på beskyttelse.”
På linje med dette hedder det i Udlændingestyrelsens notat af 24. november
2014 bl.a.:
12/24
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 24: Folketingets Ombudsmand med redegørelse om Eritrea-sagen, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
REDEGØRELSE
”Det er Udlændingestyrelsens vurdering, at der på baggrund af oplysnin-
gerne i rapporten er grundlag for at prøve en række sager med henblik
på fastlæggelse af ny praksis i Flygtningenævnet. Udlændingestyrelsen
finder således på baggrund af de opdaterede oplysninger, at forholdene i
Eritrea vedrørende nationaltjeneste og illegal udrejse ikke i sig selv udgør
forfølgelse eller giver de pågældende krav på beskyttelse.”
3.6.2.
Udlændingestyrelsen ændrede i løbet af kort tid opfattelse af spørgs-
målet.
Af styrelsens pressemeddelelse af 9. december 2014 fremgår således bl.a.:
”Udlændingestyrelsen udgav den 25. november 2014 rapporten ‘Eritrea –
Drivers and Root Causes of Emigration, National Service and the Possi-
bility of Return’. Rapporten indeholder en sammenfatning af de oplysnin-
ger, som Udlændingestyrelsen har modtaget ved interview med en ræk-
ke kilder i Eritrea, Etiopien og London. I Annex A i rapporten er i fuld
længde trykt de godkendte referater af de interviews, som styrelsen har
gennemført.
Efter offentliggørelsen af rapporten har professor Gaim Kibreab, London
South Bank University, tilkendegivet, at han ikke ønsker at medvirke til
rapporten.
På det foreliggende grundlag er det Udlændingestyrelsens opfattelse, at
de generelle oplysninger rejser tvivl om, hvorvidt der er en asylbegrun-
dende risiko for personer, der indrejser i Eritrea efter illegal udrejse og
unddragelse fra national tjeneste. Udlændingestyrelsen finder derfor, at
der efter en konkret og individuel vurdering kan være grundlag for at
meddele asyl til personer med dette asylmotiv. Udlændingestyrelsen vil
således som i andre asylsager lade enhver rimelig tvivl komme ansøge-
ren til gode.
Udlændingestyrelsen fortsætter sagsbehandlingen, og hvis det kan læg-
ges til grund, at ansøgerne er fra Eritrea, forventer Udlændingestyrelsen
på dette grundlag at meddele asyl i mange sager.”
Det fremgår endvidere af Udlændingestyrelsens redegørelse af 16. december
2014 til Justitsministeriet bl.a., at Udlændingestyrelsen er af den opfattelse, at
der foreligger en sådan tvivl, at denne skal komme asylansøgere til gode, og
at Udlændingestyrelsen således fortsat som udgangspunkt vil meddele asyl til
ansøgere fra Eritrea, der er udrejst illegalt eller har unddraget sig nationaltje-
neste.
13/24
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 24: Folketingets Ombudsmand med redegørelse om Eritrea-sagen, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
1546550_0014.png
REDEGØRELSE
Jeg har i forlængelse heraf noteret mig, at Udlændingestyrelsen i en presse-
meddelelse af 26. januar 2015 oplyste, at styrelsen efter den 8. december
2014 havde truffet afgørelse i 122 asylsager med personer, der havde oplyst
at være fra Eritrea. Heraf fik 119 personer asyl, og tre fik afslag. I to af de sa-
ger, hvor der blev meddelt afslag på asyl, var begrundelsen, at styrelsen vur-
derede, at asylansøgerne ikke var fra Eritrea. I den sidste sag havde ansøge-
ren opnået beskyttelse i et andet land.
Så vidt jeg kan se, har Udlændingestyrelsen i det samlede sagsforløb kun i
meget overordnede vendinger forklaret, hvorfor man i slutningen af november
2014 lagde én linje i behandlingen af asylsager vedrørende Eritrea og en an-
den linje kun ca. 14 dage senere. I www.politiken.dk den 9. december 2014 er
Udlændingestyrelsen f.eks. citeret for, at ”den asylretlige vurdering har ændret
sig”, at det er ”vores vurdering helt nøgternt juridisk, at den er tippet”, og at
der er ”en sådan tvivl, at vi ikke generelt kan komme til et resultat om afslag”.
3.6.3.
Spørgsmålet om, hvorvidt den udarbejdede fact finding-rapport vedrø-
rende Eritrea ville have kunnet begrunde en skærpelse af praksis i konkrete
asylsager, er således ikke blevet endeligt efterprøvet. Som anført i Justitsmi-
nisteriets pressemeddelelse af 25. november 2014 ville dette i givet fald skulle
være sket gennem relevante enkeltsager i Flygtningenævnet.
Som anført i pkt. 2.2 finder jeg – bl.a. i konsekvens af Flygtningenævnets rolle
på asylområdet – at måtte være meget tilbageholdende med at udtale mig om
asylretlige spørgsmål af relevans for enkeltsager. Jeg kan derfor ikke gå
nærmere ind på, om Udlændingestyrelsens oprindelige linje – som bl.a. ud-
trykt i Justitsministeriets pressemeddelelse af 25. november 2014 – kunne
anses for rigtig. Det ville være at forholde sig til spørgsmål, som det efter lov-
givningen er Flygtningenævnet, der skal forholde sig til.
Jeg kan blot konstatere, at de omstridte dele af rapporten endte med ikke at
få betydning for, om de enkelte ansøgere fik asyl.
3.6.4.
Tilbage står, at det som nævnt forekommer uklart, hvad begrundelsen
for Udlændingestyrelsens kursændring den 9. december 2014 var. Jeg ven-
der tilbage til dette spørgsmål i pkt. 4 nedenfor.
4. Er der noget at lære af Eritrea-sagen?
4.1. Indledning
4.1.1.
I pkt. 3 ovenfor har jeg redegjort for, om der efter min gennemgang af
Eritrea-sagens akter er grundlag for at antage, at der foreligger væsentlige
brud på gældende ret.
14/24
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 24: Folketingets Ombudsmand med redegørelse om Eritrea-sagen, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
REDEGØRELSE
Dette er som anført efter min opfattelse ikke tilfældet.
Jeg har derfor ikke grundlag for videre undersøgelser på dette punkt, og jeg
afslutter hermed denne del af sagen.
Der har imidlertid været rejst alvorlig tvivl om myndighedernes håndtering af
sagen, bl.a. med spørgsmål om usaglig politisk indblanding i asylsagsbehand-
lingen. Spørgsmålene har haft et omfang og en karakter, der synes at have
været egnet til at påvirke den offentlige tillid til Udlændingestyrelsen og
Justitsministeriet.
Det er et fundamentalt led i offentlige forvaltningsmyndigheders virksomhed,
at den ikke bare skal være lovlig og i overensstemmelse med almindelige for-
valtningsretlige principper mv., men også bør tilrettelægges og udøves på en
måde, der i videst muligt omfang understøtter offentlig tillid.
Det anførte gælder bl.a. på asylsagsområdet, hvor der træffes beslutninger af
indgribende betydning for enkeltpersoner. Ikke mindst på et område som det-
te er det således vigtigt, at de ansvarlige myndigheder ikke kun rent faktisk
forvalter sagligt og lovligt, men også er meget opmærksomme på i deres
sagsbehandling og kommunikation mv. at understøtte offentlig tillid til, at dette
er tilfældet.
Uanset mine konklusioner i pkt. 3 ovenfor er det derfor efter min opfattelse
væsentligt, at myndighederne – med sigte på fremtiden – reflekterer over det
samlede sagsforløb og i relevant omfang lærer af det.
4.1.2.
Jeg har i den forbindelse noteret mig, at daværende justitsminister Met-
te Frederiksen i en pressemeddelelse af 17. december 2014 har betegnet det
samlede forløb i Eritrea-sagen som ”noget rodet”.
Efter min gennemgang af sagen har jeg forståelse for denne karakteristik fra
ministerens side. Og der kan efter min opfattelse peges på forskellige forhold,
som – uden at have karakter af væsentlige brud på gældende ret – ikke desto
mindre synes at have bidraget til et problematisk indtryk af myndighedernes
håndtering af sagen.
Jeg fremhæver i det følgende nogle af de forhold, som jeg har hæftet mig ved.
Det sker som nævnt med sigte på fremtiden og med afsæt i den del af god
forvaltningsskik, der vedrører understøttelse af offentlig tillid til myndigheder-
ne.
Jeg tilføjer, at det samlede indtryk af myndighedernes håndtering af Eritrea-
sagen tillige kan skyldes andre forhold end dem, jeg kommer ind på – herun-
15/24
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 24: Folketingets Ombudsmand med redegørelse om Eritrea-sagen, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
REDEGØRELSE
der forhold, som Udlændingestyrelsen og Justitsministeriet har været uden
indflydelse på.
4.2. Tvivl om beslutningen om iværksættelsen af fact finding-missionen
og baggrunden herfor
4.2.1.
Det fremgår af pkt. 3.3 ovenfor, at jeg efter min gennemgang af sagen
ikke har grundlag for at antage, at iværksættelsen af fact finding-missionen
om Eritrea ikke var begrundet i de forhold, som Udlændingestyrelsen har an-
ført i redegørelsen til Justitsministeriet.
Som anført har jeg heller ikke grundlag for at antage, at beslutningen om
iværksættelsen af missionen ikke blev truffet af Udlændingestyrelsen.
4.2.2.
Det forekommer imidlertid forståeligt, at der i offentligheden kan have
været den opfattelse, at missionen om Eritrea blev besluttet af justitsministe-
ren eller Justitsministeriet, og at den var udtryk for usaglig politisk indblanding
i asylsagsbehandlingen.
Jeg kan i den forbindelse bl.a. pege på følgende:
Den 13. august 2014 udsendte Justitsministeriet en pressemeddelelse med
overskriften ”Minister sætter ind over for stigning af asylansøgere fra Eritrea”. I
pressemeddelelsen anføres bl.a.:
”Justitsminister Karen Hækkerup vil have undersøgt stigning i an-
tallet af asylansøgere fra Eritrea.
Danmark oplevede i juli måned en markant stigning i antallet af asylan-
søgere fra Eritrea. Således modtog Danmark i juli måned cirka 510 asyl-
ansøgere mod cirka 10 per måned i første kvartal 2014.
Justitsminister Karen Hækkerup vil have undersøgt, hvad der ligger bag
stigningen:
’Vi er nødt til at blive klogere på, hvem asylansøgerne fra Eritrea er, hvor-
for de kommer til Danmark, og om de har et reelt beskyttelsesbehov. Har
de ikke det, skal de sendes tilbage. Jeg har noteret mig, at Udlændinge-
styrelsen oplyser, at de vil sende en mission til nærområdet for at vurde-
re situationen, og at der som udgangspunkt ikke vil blive meddelt eritrea-
nere asyl, før denne vurdering foreligger’.
Pludselige strømme af asylansøgere fra Eritrea til Europa er ikke et nyt
fænomen. Både Norge, Holland og Tyskland har tidligere oplevet pludse-
lige stigninger i antallet af indrejsende fra Eritrea. Justitsministeriet er i
16/24
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 24: Folketingets Ombudsmand med redegørelse om Eritrea-sagen, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
REDEGØRELSE
tæt dialog med myndighederne i disse lande med henblik på at inddrage
deres erfaringer.
Karen Hækkerup frygter, at en af årsagerne til den pludselig strøm af
asylansøgere fra Eritrea kan være organiseret menneskesmugling.
’Det virker jo påfaldende, når rejsemønstret for en bestemt gruppe af
asylansøgere pludselig – og uden nogen oplagt forklaring – ændrer sig
så radikalt, som tilfældet er her. Jeg ved, at politiet har stor fokus på be-
kæmpelse af menneskesmugling, og Rigspolitiet har oplyst, at der allere-
de er iværksat en omfattende analyseindsats med henblik på at afdække,
om der kan være tale om organiseret menneskesmugling’.”
Justitsministeriet udsendte pressemeddelelsen, selv om det ifølge Justitsmini-
steriet og Udlændingestyrelsen var Udlændingestyrelsen selv, der besluttede,
iværksatte og gennemførte arbejdet med fact finding-rapporten om Eritrea.
Pressemeddelelsen har endvidere en overskrift (”Minister sætter ind over for
stigning i antallet af asylansøgere”) og en tekst (f.eks. ”Vi er nødt til at blive
klogere på, hvem asylansøgerne fra Eritrea er, hvorfor de kommer til Dan-
mark, og om de har et reelt beskyttelsesbehov. Har de ikke det, skal de sen-
des tilbage.”), der må efterlade indtryk af en meget aktiv rolle for justitsmini-
steren.
Det er samtidig fremgået i medierne, at Karen Hækkerup den 12. december
2014 fandt anledning til at beklage nogle udtalelser i et ikke tidligere offentlig-
gjort TV-interview, som var optaget den 13. august 2014 – dvs. samme dag
som offentliggørelsen af den nævnte pressemeddelelse.
I interviewet sagde Karen Hækkerup bl.a., at ”(…) jeg slår bremserne i nu og
sørger for, at Udlændingestyrelsen tager afsted til Eritrea og undersøger, om
vi kan sende de her mennesker retur (…) det er jo også et stærkt signal at
sende til menneskehandlerne, at de altså ikke skal kaste deres kærlighed på
Danmark”. Karen Hækkerup oplyste i forbindelse med beklagelsen, at hun
intet havde haft med hverken kommissorium for missionen eller udarbejdelsen
af rapporten eller dens konklusioner at gøre.
Det fremgår endvidere af Udlændingestyrelsens redegørelse af 12. december
2014 til Justitsministeriet, at Flygtningenævnet ikke – som det er sædvanlig
procedure – blev anmodet om at komme med bemærkninger til kommissoriet
for fact finding-missionen om Eritrea. Det fremgår også, at det efter Udlæn-
dingestyrelsens opfattelse havde været rigtigst også i dette tilfælde at følge
den sædvanlige procedure.
17/24
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 24: Folketingets Ombudsmand med redegørelse om Eritrea-sagen, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
REDEGØRELSE
Udlændingestyrelsen har beklaget, at der ikke blev foretaget en egentlig hø-
ring af Flygtningenævnet. Jeg henviser til pkt. 3.3 ovenfor.
4.2.3.
Det anførte illustrerer for mig at se, at det i situationer som den forelig-
gende – hvor der erfaringsmæssigt kan være risiko for mistanke om usaglig
politisk indblanding – er vigtigt med stor omhu og præcision bl.a. i den formel-
le fremgangsmåde og i den måde, som beslutninger bliver formidlet på.
Det er således for mig at se nærliggende at antage, at den beskrevne frem-
gangsmåde – herunder formuleringen af pressemeddelelsen af 13. august
2014 – har været væsentligt medvirkende til at efterlade det indtryk, at beslut-
ningen om iværksættelse af missionen blev truffet af justitsministeren eller
Justitsministeriet, og at den var udtryk for usaglig politisk indblanding i asyl-
sagsbehandlingen.
Set i forhold til det, som efter myndighedernes efterfølgende redegørelser må
lægges til grund at have været tilfældet – nemlig at iværksættelsen af fact fin-
ding-missionen blev besluttet af Udlændingestyrelsen, og at den var begrun-
det i saglige hensyn – har Justitsministeriets fremgangsmåde således for mig
at se været klart egnet til at efterlade indtryk af det modsatte.
Jeg kan ikke vide, hvad der har været styrende for udformningen af presse-
meddelelsen. Under alle omstændigheder synes udformningen imidlertid at
have skabt væsentlig uklarhed i opfattelsen af rollefordelingen mellem mini-
steren og Udlændingestyrelsen, og dermed grobund for mistanke om usaglig
politisk indblanding.
4.3. Forløbet efter offentliggørelsen af fact finding-rapporten, herunder
navnlig Udlændingestyrelsens generelle vurdering af de asylretlige kon-
sekvenser af rapporten
4.3.1.
Som det fremgår i bl.a. pkt. 1.2 ovenfor, endte de dele af fact finding-
rapporten om Eritrea, som der havde været kritik af, med ikke at få betydning
for behandlingen af de enkelte asylsager vedrørende Eritrea.
4.3.2.
Det forekommer imidlertid forståeligt, at de – skiftende – asylretlige vur-
deringer, som Udlændingestyrelsen på baggrund af fact finding-rapporten har
anlagt, har givet anledning til spørgsmål i offentligheden.
Den 25. november 2014 udsendte Justitsministeriet en pressemeddelelse
med overskriften ”Udlændingestyrelsen offentliggør fact finding-rapport om
Eritrea”. I pressemeddelelsen anføres bl.a.:
”På baggrund af rapporten (…) har Udlændingestyrelsen oplyst, at sty-
relsen forventer at gennemføre fornyede samtaler med asylansøgere fra
18/24
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 24: Folketingets Ombudsmand med redegørelse om Eritrea-sagen, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
REDEGØRELSE
Eritrea, hvor styrelsen på baggrund af oplysninger indhentet i bl.a. Eritrea
vil afklare ansøgernes nationalitet. Endvidere vil ansøgerne blive spurgt
yderligere om deres asylmotiver.
Udlændingestyrelsen har endelig oplyst, at der på baggrund af oplysnin-
gerne i rapporten vil være grundlag for at prøve en række sager med
henblik på fastlæggelse af ny praksis i Flygtningenævnet.
Udlændingestyrelsen finder således på baggrund af de opdaterede op-
lysninger, at forholdene i Eritrea vedrørende nationaltjeneste og illegal
udrejse ikke i sig selv udgør forfølgelse eller giver de pågældende krav
på beskyttelse.”
Som beskrevet i pkt. 3.6 ændrede Udlændingestyrelsen i løbet af kort tid
holdning til spørgsmålet. I en pressemeddelelse af 9. december 2014 anførte
styrelsen således bl.a., at ”der efter en konkret og individuel vurdering kan
være grundlag for at meddele asyl til personer med dette asylmotiv”, og sty-
relsen ville ”således som i andre asylsager lade enhver rimelig tvivl komme
ansøgeren til gode”. Styrelsen forventede ”på dette grundlag at meddele asyl i
mange sager”.
Som ligeledes anført i pkt. 3.6 har Udlændingestyrelsen – så vidt jeg kan se –
kun i meget overordnede vendinger forklaret, hvorfor man i slutningen af no-
vember 2014 lagde én linje i behandlingen af asylsager fra Eritrea, og en an-
den linje kun ca. 14 dage senere. Jeg henviser bl.a. til de refererede citater fra
Udlændingestyrelsen i www.politiken.dk. I selve pressemeddelelsen af 9. de-
cember 2014 synes det eneste spor af forklaring at være, at professor Gaim
Kibreab fra London South Bank University havde trukket sig som kilde til rap-
porten.
En gennemgang af den mediemæssige formidling i den pågældende fase af
sagen viser i den forbindelse, at Udlændingestyrelsen den 2. december 2014
– altså en uge efter Justitsministeriets pressemeddelse af 25. november 2014
og en uge før kursændringen den 9. december 2014 – fastholdt, at fact fin-
ding-rapporten var ”valid”, ligesom betydningen af professor Gaim Kibreabs
bidrag til rapporten blev nedtonet.
I www.jyllandsposten.dk udtalte Udlændingestyrelsen sig således den 2. de-
cember 2014 om det særlige forløb vedrørende professor Gaim Kibreab. Sty-
relsen udtalte bl.a. (ifølge artiklen skriftligt), at Gaim Kibreab ”er ikke en cen-
tral kilde”, og at ”[r]apportens kvalitet står fast”.
4.3.3.
Det er selvsagt afgørende, at forvaltningsmyndigheder er parate til at
ændre én gang trufne beslutninger, hvis de viser sig at være forkerte. Det
19/24
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 24: Folketingets Ombudsmand med redegørelse om Eritrea-sagen, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
REDEGØRELSE
gælder, uanset om det skyldes forhold, som forelå allerede på tidspunktet for
beslutningen, eller forhold, som er opstået efterfølgende.
Omvendt bør forvaltningsmyndigheder naturligvis i almindelighed stå fast på
én gang trufne beslutninger, hvis de – uanset offentlig kritik – faktisk anser
dem for rigtige. Det gælder også i tilfælde, hvor disse beslutninger er til
ugunst for de berørte borgere.
Mit indtryk er, at offentligheden – bl.a. af de grunde, der er anført i pkt. 4.3.2
ovenfor – blev efterladt med en meget uklar opfattelse af, hvad der var bag-
grunden for de helt modsatrettede udmeldinger fra Udlændingestyrelsen hen-
holdsvis den 25. november og 9. december 2014.
Mit indtryk er også, at dette kan have bidraget yderligere til usikkerhed om
myndighedernes håndtering af Eritrea-sagen. Det kan således have skabt et
indtryk af, at kursændringen den 9. december 2014 var styret af andre fakto-
rer end faglige hensyn, f.eks. offentligt pres på Udlændingestyrelsen eller util-
bøjelighed til at vedgå tvivl om rapportens kvalitet.
Et sådant indtryk må anses for meget problematisk. Det gælder ikke mindst
på et sagområde som det foreliggende, hvor der træffes afgørelser af indgri-
bende betydning for enkeltpersoner, og hvor behovet for konsekvens og vel-
overvejethed – også i forhold til offentligheden – kan siges at være særlig
stort.
4.4. Det såkaldte ”armslængdeprincip”
4.4.1.
Som jeg vurderer det samlede forløb, har en mere generel uklarhed
også spillet ind.
Det drejer sig om det såkaldte armslængdeprincip i forholdet mellem justits-
ministeren og udlændingemyndighederne.
4.4.2.
Justitsministeriet har i besvarelsen af 19. januar 2015 af spørgsmål nr.
257 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik
bl.a. anført følgende om forholdet mellem Justitsministeriet og Udlændinge-
styrelsen:
”Det er Justitsministeriets opfattelse, at hensynet bag udlændingelovens
bestemmelser om klageadgang til Flygtningenævnet bl.a. er at undgå po-
litisk indblanding i de konkrete asylsager.
Der er ved oprettelsen og opretholdelsen af Flygtningenævnet således
lagt vægt på, at der er tale om et sagkyndigt nævn, som sikrer politisk
uafhængighed af hensyn til asylansøgeres retssikkerhed. Udlændingelo-
20/24
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 24: Folketingets Ombudsmand med redegørelse om Eritrea-sagen, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
REDEGØRELSE
vens forarbejder og systematik bygger således grundlæggende på det
princip, at asylsager behandles af Udlændingestyrelsen og Flygtninge-
nævnet, og at justitsministeren ikke har nogen kompetence i konkrete
asylsager.
Det er på den baggrund Justitsministeriets opfattelse, at departementet
og ministeren
ikke vil kunne give konkrete tjenestebefalinger til Udlæn-
dingestyrelsen om behandlingen af enkeltsager på asylområdet.
Den nuværende regering efterlever
ligesom tidligere regeringer – des-
uden et armslængdeprincip. Det indebærer, at departementet skal und-
lade at fastsætte generelle retningslinjer, som direkte eller indirekte kan
få indflydelse på asylsagers indholdsmæssige afgørelse.”
I samme besvarelse anførte Justitsministeriet endvidere følgende:
”Justitsministeriet er som udgangspunkt forpligtet og berettiget til at føre
tilsyn med sine underliggende styrelser og til konkret at undersøge for-
hold, som ministeriet bliver opmærksomt på, hvis der er en vis sandsyn-
lighed for, at der er begået en ulovlighed. Det ovenfor anførte om hensy-
net bag udlændingelovens bestemmelser om klageadgang til Flygtninge-
nævnet fører imidlertid efter Justitsministeriets opfattelse til, at der bør
udvises tilbageholdenhed ved udøvelsen af ministeriets tilsyn med Ud-
lændingestyrelsens asylsagsbehandling.”
I besvarelsen af 9. januar 2015 af spørgsmål nr. 242 (Alm. del) fra Folketin-
gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har Justitsministeriet bl.a.
anført følgende:
”Hvis justitsministeren gav Udlændingestyrelsen en konkret tjenestebefa-
ling om at indhente nye baggrundsoplysninger vedrørende Eritrea, ville
det kunne få indflydelse på behandlingen og udfaldet af konkrete asylsa-
ger, der verserer i asylsystemet. Det er Justitsministeriets opfattelse, at
justitsministeren er afskåret fra at give en sådan tjenestebefaling, og der-
for bør en justitsminister heller ikke komme med en ’opfordring’ til Ud-
lændingestyrelsen om at indhente nye baggrundsoplysninger vedrørende
Eritrea.”
4.4.3.
Til dette skal jeg bemærke følgende:
Jeg er enig i, at der gælder vigtige begrænsninger i ressortministerens (under
Eritrea-sagen justitsministerens, nu udlændinge- integrations- og boligministe-
rens) kompetence på asylområdet, bl.a. i kraft af, at afgørelsen af konkrete
asylsager ved udlændingeloven er henlagt til Udlændingestyrelsen og Flygt-
ningenævnet. Jeg henviser herved bl.a. til Jørgen Albæk Jensen m.fl., For-
21/24
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 24: Folketingets Ombudsmand med redegørelse om Eritrea-sagen, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
REDEGØRELSE
valtningsret, Almindelige Emner, 5. udgave (2009), s. 45 ff., med yderligere
henvisninger.
Samtidig er ressortministeren overordnet ansvarlig for asylområdet og herun-
der ansvarlig for lovgivningen på området. Det er således klart, at en minister
er fuldt ud berettiget til at vise politisk interesse for asylområdet og herunder
for situationer, hvor der måtte ske en øgning af antallet af asylsansøgere fra
bestemte lande eller områder.
Det vil i en række tilfælde kunne give anledning til tvivl, hvor langt ministeren
kan gå i sine tilkendegivelser, uden at det bliver problematisk i forhold til kom-
petenceforholdene med hensyn til konkrete asylsager. Der kan således i visse
tilfælde være et skisma mellem på den ene side justitsministerens rolle som
overordnet politisk ansvarlig på asylområdet og på den anden side den særli-
ge kompetenceordning i afgørelsen af enkeltsager.
Dette kan der næppe gives klare generelle svar på. Det ”armslængdeprincip”,
som Justitsministeriet har henvist til, er derfor for mig at se ikke et entydigt
juridisk begreb, men en betegnelse for et almindeligt princip om, at den an-
svarlige minister – som led i respekten for udlændingelovens kompetenceord-
ning – generelt bør udvise varsomhed med udtalelser mv., der kan opfattes
som usaglig indblanding i f.eks. Udlændingestyrelsens virksomhed på asyl-
området.
Når de ansvarlige myndigheder formulerer et sådant princip, er det naturligvis
meget vigtigt, at det så også efterleves systematisk. Sker det ikke, kan det
netop give anledning til mistanke om usaglig politisk indblanding. Det gælder
ikke mindst i politisk sensitive situationer, hvor princippet i praksis særligt skal
stå sin prøve.
Jeg nævner dette, fordi Justitsministeriet i adskillige sammenhænge i Eritrea-
sagen har henvist til armslængdeprincippet. Således er det bl.a. i den nævnte
besvarelse af 19. januar 2015 over for Folketingets Udvalg for Udlændinge-
og Integrationspolitik anført, at ”[d]en nuværende regering
ligesom tidligere
regeringer – [efterlever] (…) et armslængdeprincip”. Jeg kan i det hele taget
konstatere, at justitsministeren og Justitsministeriet særligt i sagens sene fa-
ser i betydeligt omfang har gjort det nævnte princip gældende.
En gennemgang af Eritrea-sagen kan samtidig efterlade det indtryk, at Ju-
stitsministeriet i tidligere faser af sagen har været væsentlig mindre optaget af
armslængdeprincippet.
Jeg henviser bl.a. til Justitsministeriets pressemeddelelse af 13. august 2014
(”Minister sætter ind over for stigning af asylansøgere fra Eritrea” og ”Vi er
nødt til at blive klogere på, hvem asylansøgerne fra Eritrea er, hvorfor de
22/24
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 24: Folketingets Ombudsmand med redegørelse om Eritrea-sagen, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
REDEGØRELSE
kommer til Danmark, og om de har et reelt beskyttelsesbehov. Har de ikke
det, skal de sendes tilbage”).
Jeg henviser også til det i december 2014 offentliggjorte TV-interview af 13.
august 2014 med den daværende justitsminister Karen Hækkerup (”(…) jeg
slår bremserne i nu og sørger for, at Udlændingestyrelsen tager afsted til Eri-
trea og undersøger, om vi kan sende de her mennesker retur (…) det er jo
også et stærkt signal at sende til menneskehandlerne, at de altså ikke skal
kaste deres kærlighed på Danmark”).
Tilkendegivelser af denne karakter må forekomme vanskeligt forenelige med
det armslængdeprincip, som Justitsministeriet ellers netop har understreget
betydningen af.
Sagen kan således efterlade det indtryk, at der under Eritrea-sagens forløb
ikke har været en konsekvent og ensartet efterlevelse af armslængdeprincip-
pet. Der synes nærmere at have været tale om en betydelig uensartethed.
Et sådant indtryk af uklarhed og mangel på konsekvens i efterlevelsen af et
centralt princip på udlændingeområdet har – som jeg bedømmer det – yderli-
gere bidraget til et problematisk indtryk af myndighedernes håndtering af den
samlede Eritrea-sag.
5. Sammenfatning og opfølgning
Jeg har ikke grundlag for at antage, at der er sket væsentlige brud på gæl-
dende ret i Eritrea-sagen. F.eks. har jeg ikke belæg for, at det var usagligt at
iværksætte fact finding-missionen om Eritrea og udsætte afgørelsen af kon-
krete asylsager vedrørende Eritrea, eller for, at der blev lagt pres på medar-
bejdere i Udlændingestyrelsen for at tegne et positivt billede af forholdene i
Eritrea i strid med de faktiske forhold. Jeg henviser til pkt. 3 ovenfor.
Efter min opfattelse kan der imidlertid samtidig peges på forskellige forhold,
som – uden at have karakter af væsentlige brud på gældende ret – ikke desto
mindre synes at have bidraget til et problematisk indtryk af myndighedernes
håndtering af sagen, og dermed påvirket tilliden til myndighederne. Jeg henvi-
ser til pkt. 4 ovenfor.
Det drejer sig generelt sagt bl.a. om vigtigheden af præcis kommunikation
med hensyn til den ansvarlige ministers rolle på asylområdet (pkt. 4.2), vigtig-
heden af forståelige forklaringer på væsentlige beslutninger (pkt. 4.3) og vig-
tigheden af systematisk efterlevelse af væsentlige principper – især i situatio-
ner hvor disse principper i praksis skal stå deres prøve (pkt. 4.4).
23/24
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 24: Folketingets Ombudsmand med redegørelse om Eritrea-sagen, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
1546550_0024.png
REDEGØRELSE
Jeg har anmodet Udlændingestyrelsen og Udlændinge-, Integrations- og Bo-
ligministeriet (der nu har overtaget området fra Justitsministeriet) om be-
mærkninger til mine synspunkter i pkt. 4.
24/24