Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2014-15 (2. samling)
UUI Alm.del Bilag 12
Offentligt
1540420_0001.png
Kompetenceudredning
af asylansøgere
PREPARE YOUR FUTURE
Prepare your future omhandler kompetenceudredning– og udvikling af
alle asylansøgere i Jammerbugt Asylafdelings regi. Formålet er at sætte
fokus på mulighederne for uddannelse, selvforsørgelse og beskæftigelse
(herunder at styrke mulighederne for at opnå beskæftigelse) her i landet
eller i hjemlandet efter hjemvenden ved afslag på asyl.
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 12: Pjece fra Jammerbugt Asylafdeling: Kompetenceudredning af asylansøgere, Prepare your future
1540420_0002.png
INDHOLDSFORTEGNELSE
Prepare your future................................
Model: 5 ugers forløb..............................
Fremtidsplaner........................................
Økonomiske rammer...............................
Udredningsskema...................................
Statistik..................................................
Brobygning.............................................
Undervisningspræsentation......................
Spørgeskema..........................................
Erfaringsopsamling..................................
04
06
08
09
12
16
21
26
32
34
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 12: Pjece fra Jammerbugt Asylafdeling: Kompetenceudredning af asylansøgere, Prepare your future
1540420_0003.png
Prepare your future
Med afsæt i regeringens ønske om en hurtigere udslusning af flygtninge på arbejdsmarkedet – uanset om de befinder sig i integrationsfasen eller asyl-
fasen, har Jammerbugt Asylafdeling, på eget initiativ, besluttet at iværksætte et nyt projektforløb; Prepare your future omhandlende kompetenceudred-
ning– og udvikling af alle asylansøgere i Jammerbugt Asylafdelings regi. Formålet er at sætte fokus på mulighederne for uddannelse, selvforsørgelse
og beskæftigelse (herunder at styrke mulighederne for at opnå beskæftigelse) her i landet eller i hjemlandet efter hjemvenden ved afslag på asyl.
Forud for dette projektforløb har Jammerbugt Asylafdeling benyttet empiri i form af
telefoninterviews samt spørgeskemaer til forskellige kommuner for at klarlægge om beho-
vet for en mere fyldestgørende udredning er tilstede forud for asylansøgernes eventuelle
ophold i en kommune. Ud fra disse udmeldinger kan vi konstatere, at der er et tydeligt
behov for en mere omfattende kompetenceudredning, og at flere kommuner ikke selv har
et fysisk udredningsskema til dette formål.
Kommunernes samtale er mere helhedsbaseret og ofte ikke tilstrækkelig dybdegående i
forhold til den enkeltes uddannelse- og erhvervsmæssige baggrund samt deres ønsker for
fremtiden. Vores initiativ har vakt en stor begejstring hos kommunerne, da de mener, at
denne udredning i høj grad vil supplere integrationskommunens arbejde og komme den
nye borger til gode.
Grundet den høje opholdskvote ser begge parter en god mening i at skabe en bro-
bygning mellem asylfasen og integrationsfasen for at sikre en mere ensrettet indsats
omkring den enkelte asylansøger/borger. Kommunerne samt Jammerbugt Asylaf-
deling har derfor et gensidigt ønske om løbende evaluering og sparring af effekten
af dette nye tiltag. Kompetenceudredningsafsnittet vil tage initiativ til denne evalu-
ering ved løbende at være i dialog med de involverede integrationskommuner. Her
vil formålet være at klarlægge om projektet; Prepare your future har haft en positiv
effekt for både den nye borgers og integrationskommunens handleplan.
Beskrivelse af kompetence udredningen:
SOM EKSEMPEL KAN NÆVNES FØLGENDE UDSAGN:
”Det vil lette vores arbejde at
modtage uddybende oplys-
ninger samt dokumentation for
evt. uddannelse, eftersom vi
herved kan målrette vores ind-
sats fra start i integrationspro-
grammet”
” At I har disse samtaler med
borgeren, hvor I netop taler
færdigheder/kompetencer og
konkrete beskæftigelsesmål vil
understøtte vores arbejde, da
borgeren herved har forholdt
sig til det fokus, som vi har i det
videre arbejde og forløb i kom-
munen”
”Jo mere vi har på skrift fra asylcente-
ret, jo lettere kan kommunikationen og
udfærdigelsen af integrationskontrakten
være allerede ved den første samtale”
” Vi vil meget gerne modtage oplys-
ninger om forudsætninger/kompetenc-
er, som svarer til, hvad der typisk vil
fremkomme af et cv; uddannelsesmæs-
sig baggrund, om borgeren har med-
bragt dokumentation fra skolegang/
uddannelse (oversat/ikke oversat?),
erhvervserfaring (stillingsbetegnelse,
ansættelses periode, arbejdsopgaver,
ansvar m.v.) og naturligvis hvilke
tanker/ønsker borgeren har i forhold
til fremtidig ønsker for uddannelser/
beskæftigelse”
For at varetage det nye tiltag har Jammerbugt Asylafdeling oprettet et
nyt afsnit; Kursus- og kompetenceudredningsafsnittet, der er ansvarlig
for både dette tiltag samt de eksterne undervisnings- og aktiveringstil-
bud i henhold til den nye asyllov. Her er i høj grad tale om en helheds-
orienteret indsats for at udrede og udvikle den enkelte asylansøgers
faglige og personlige kompetencer. Der er blevet udpeget et specifikt
antal medarbejdere på de enkelte afdelinger til at varetage denne opga-
ve, der alle vil blive introduceret til den nødvendige spørgeteknik. For
at sikre kvalitet i samtalen vil der blive gjort brug af tolkebistand i det
omfang, det vurderes nødvendigt.
Vores mål er, at senest fjorten dage efter ankomst skal en asylansøger gennemgå
denne kompetenceudredning – dog vil den ordinære udredning i forbindelse med
velkomstsamtalen stadig finde sted straks efter ankomst på opholdscenteret. Res-
sourceforbruget på personalesiden vil være særlig omfattende i opstarten, da de
mange nuværende indkvarterede asylansøgere ligeledes skal kompetenceudredes.
Som udredningsredskab har afsnittet udarbejdet et skema (s.11-13) med fokus på
asylansøgerens tidligere skolegang, uddannelse samt erhvervserfaring. Her er der
plads til en mere grundlægende uddybning af faglige kompetencer samt fremtids-
ønsker i forhold til arbejdsmarkedet.
Fortsættes
4
5
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 12: Pjece fra Jammerbugt Asylafdeling: Kompetenceudredning af asylansøgere, Prepare your future
1540420_0004.png
Det nye udredningsskema bliver placeret inde i databasen; LetAsyl og opdateres lø-
bende, hvis en asylansøger eksempelvis har deltaget i kurser eller har udviklet gode
sprogkundskaber i sin opholdstid på asylcenteret. Skemaet suppleres med eventu-
elle bilag i form af uddannelsespapirer fra hjemlandet, diplomer, deltagerbeviser
m.m. og medsendes overgivelsesdokumentet ved ophold i en kommune.
Med afsæt i udredningssamtalen vil asylansøgerne blive præsenteret for mulighe-
den for at deltage på introkurser på eksisterende uddannelsesinstitutioner – her
tænkes bl.a. på EUC, SOSU, AMU.
Uge 2-4
Introkursus på ovennævnte uddannelses-
institutioner. Her er hensigten, at deltager-
ne bliver introduceret til 4-6 fagområder à
to dages varighed hver. Præsentationen af
hvert fagområde skal være meget specifik
og visuel, og der vil gøres brug af tolke, så
deltagerne får det optimale ud af hvert for-
løb. Som udgangspunkt etableres der for-
løb for kvinder, forløb for mænd samt blan-
dede hold. Fagområder der kunne komme
på tale vil eksempelvis være Bygge- og an-
læg, mekanik, køkken, rengøring, hjemme-
pleje m.m.
AFSNITTET HAR UDARBEJDET EN MODEL PÅ ET FEM UGERS
FORLØB:
Uge 1
Afdækning af personlige kompetencer,
der varetages af Kursus - og kompetence-
udredningsafsnittet. Til udarbejdelsen af
undervisningsmateriale har afsnittet hentet
inspiration hos diverse aktører, der beskæf-
tiger sig med kompetenceafklaring- og ud-
vikling af bl.a. jobsøgende. De fysiske ram-
mer vil variere fra afdeling til afdeling, men
der satses på at afholde undervisningen på
de involverede institutioner, så deltagerne
bliver en del af et uddannelsesmiljø. Her
påtænkes tolkebistand
Uge 5
Opsamling af introkursusforløbet, der va-
retages af Kursus- og kompetenceudred-
ningsafsnittet. I denne afsluttende fase vil
deltagerne blive præsenteret for et spør-
geskema, hvor den enkelte skal udfylde
skemaet og derved give udtryk for udbyt-
tet af hele forløbet.
6
7
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 12: Pjece fra Jammerbugt Asylafdeling: Kompetenceudredning af asylansøgere, Prepare your future
1540420_0005.png
Desuden vil dette forum give dem lejlighed til at udtænke og drøfte eventuelle nye
fremtidsønsker og muligheder inden for uddannelsessystemet og arbejdsmarkedet.
Her vil de endvidere blive præsenteret for muligheden for at komme i ekstern prak-
tik; en opgave der vil blive udført i samarbejde med aktiveringsmedarbejdere på
Jammerbugt Asylafdeling. Her påtænkes tolkebistand
Alle der har gennemført introkursusforløbet vil få udleveret et engelsksproget delta-
gerbevis. Dette bevis vil opfylde de samme lovmæssige krav, jf. den nye asyllov, som
der stilles til deltagerbeviser på eksterne kurser.
I de fortløbende uger har afsnittet forsøgt at indgå aftaler omkring introkurser for
samtlige regioner (Nord, Syd og Jammerbugt).
Selvom alle institutioner er under tidspres og lærermangel pga. eksamenstid lige
inden sommerferien, er det dog lykkedes afsnittet, i samarbejde med EUC Nord, at
få etableret et introkursusforløb i juni for asylansøgere i henholdsvis Brønderslev og
Hjørring kommune. Dette forløb med tolv deltagere, vil hovedsaligt henvende sig til
de mandlige asylansøgere.
Fremadrettet er det planen, at der på årsbasis etableres 18 kursusforløb med varia-
belt fagindhold ved forskellige uddannelsesinstitutioner. På grund af de forskellige
adresser er vi bevidste om, at der vil være mange transportmæssige udfordringer
forbundet med dette. Asylansøgerne vil få tildelt buskort i det omfang, det er nød-
vendigt.
Teamkoordinatoren vil være ansvarlig for al koordinering samt administration af
forløbene: Kursusindkaldelser, oprettelse- og opdatering af protokoller, registrering
af fremmødet, kontakt med øvrige kollegaer på afdelingerne, undervisning i og
afdækning af personlige kompetencer og ikke mindst samarbejdet med de involve-
rede institutioner.
Deltagerbeviset vil derfor indeholde:
underleverandørens cvr.nr./cpr.nr og logo/stempel samt adresse
navn på deltager navnet på kurset, antallet af timer, som undervisnin
gen dækker
kort beskrivelse af kursets indhold og form samt overordnet formål
med kurset
Målgruppen vil afgrænses ud fra følgende mulige udvælgelses-
kriterier:
asylansøgerens faglige/erhvervsmæssige baggrund fra hjemlandet
eller ønske om faglig udvikling
Økonomiske rammer
det tilstræbes at samle nationalitetsgrupper for at mindske tolkeom
kostningerne.
asylansøgerens engelskkundskaber
motivationen vil desuden være en væsentlig udvælgelsesfaktor – har
asylansøgeren fx passet sine aktivering/undervisningsforpligtelser
inden næstkommende introkursusforløb?
De årlige økonomiske rammer er sammensat af udgifter til introkurser, undervis-
ningsmateriale, tolke samt transport.
Introkurser pr. kalenderår:
6 introkursusforløb i Aalborg
(asylansøgere i Jammerbugt)
6 kurser à 70.000 kr. inkl. lokaler og materialer
= 420.000 kr.
6 introkursusforløb i Hjørring
(asylansøgere i Brønderslev og Hjørring kommune)
6 kurser à 70.000 kr. inkl. lokaler og materialer
Fremtidsplaner
Senest medio maj har Kursus – og kompetenceudredningsafsnittet afholdt under-
visningsmøder med de involverede medarbejdere på Jammerbugt Asylafdeling, så
alle er klædt på til de forskellige arbejdsopgaver – herunder metoder og procedurer.
I forhold til udredningsdelen er det Kursus – og kompetenceudredningsafsnittets
visioner, at alle indkvarterede beboere er udredt senest medio juli. For at mindske
tolkeudgiften bestræbes der på, at asylansøgere med samme nationalitet bliver ud-
redt i forlængelse af hinanden.
= 420.000 kr.
Fortsættes
8
9
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 12: Pjece fra Jammerbugt Asylafdeling: Kompetenceudredning af asylansøgere, Prepare your future
1540420_0006.png
6 introkursusforløb i Sønderjylland
(asylansøgere i Sønderborg og Haderslev kommune)
6 kurser à 70.000 kr. inkl. lokaler og materialer
Transportudgifter
= 420.000 kr.
Undervisningsmateriale til 18 kursusforløb
18 forløb à 12 kursister x 50 kr.
Jammerbugt – Aalborg - egen bus
6 kursusforløb, undervisning og opfølgning à 168 km daglig
90 gange kørsel x 168 km x 4.84 kr. pr. km.
=
73.180.80 kr.
=
10.800 kr.
Transportudgifter – Hjørring – buskort
6 kursusforløb, undervisning og opfølgning
72 buskort à 688 kr.
= 49.536 kr.
Tolkeomkostninger ved kompetenceudredningen
(Der tages forbehold for udsving i antallet af asylansøgere samt engelsktalende
asylansøgere. Desuden vil der løbende vurderes om indkvarterede asylansøgere kan
benyttes til tolkning)
Forventet antal asylansøgere til kompetenceudredning
3727 til samtaler à 30 minutter i gennemsnit
= 1864 tolketimer inkl. kørselstid og km
1864 tolketimer à 690 kr.
Alt I alt
= 2.779.036.80 KR.
Med udgangspunkt i ovenstående samt det på nuværende tidspunkt forventede an-
tal indkvarterede årspersoner for Jammerbugt Asylafdeling vil deltagelsesprocenten
udgøre 10%.
Ovenstående beløb var et udgangspunkt. På det tidspunkt havde vi flere beboere
indkvarteret – beløbene forholder sig til det antal beboere vi har indkvarteret og
passer nogenlunde med den finansiering vi har på de eksterne kurser der ligger i
Asylloven af 19. september 2012.
= 1.286.160 kr.
Tolkeomkostninger ved afdækning af personlige kompetencer og
opfølgning af introkurset
18 undervisningsforløb og 18 opfølgningsforløb à 4 timer
= 144 tolketimer
144 tolketimer inkl. kørselstid og kilometer
144 tolketimer à 690 kr.
=
99.360 kr.
10
11
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 12: Pjece fra Jammerbugt Asylafdeling: Kompetenceudredning af asylansøgere, Prepare your future
1540420_0007.png
UDREDNINGSSKEMA
Bilag 1
KOMPETENCEUDREDNING
Evt?
Skolegang
Uddannelse
Erhvervserfaring
Kompetencer
Praktik
Kurser
Fremtidsønsker
Evt?
1
1
1
1
1
1
1
1
Skolegang
Fremtidsønsker
Uddannelse
Kurser
Erhvervserfaring
Praktik
Kompetencer
Navn:
ID nr.
0
0
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 12: Pjece fra Jammerbugt Asylafdeling: Kompetenceudredning af asylansøgere, Prepare your future
1540420_0008.png
Kompetenceudredning
Evt?
Fremtidsønsker
Bilag 1
Bilag 1
KOMPETENCEUDREDNING
Skolegang
Uddannelse
Erhvervserfaring
Kompetencer
Praktik
Kurser
Fremtidsønsker
Evt?
1
1
1
1
1
1
1
1
Skolegang
Evt?
KOMPETENCEUDREDNING
Skolegang
Uddannelse
Erhvervserfaring
Kompetencer
Praktik
Kurser
Fremtidsønsker
Evt?
1
1
1
1
1
1
1
1
Skolegang
Uddannelse
Fremtidsønsker
Uddannelse
Kurser
Erhvervserfaring
Kurser
Erhvervserfaring
Praktik
Kompetencer
Praktik
Kompetencer
Navn:
ID nr.
0
0
Navn:
ID nr.
0
0
Udredningen kan fremsendes til den kommende intergrationskommune, skoler og evt. praktiksteder,
under samtykke fra nævnte hovedperson
Navn
Id nummer
Fødselsdato
Fødselsland
Etnicitet
Dato for indrejse
Gift
Børn
Sprog
Lidt
Grunddata
Mobil nr.
Alder
Pizza kursus
Kursusindhold:
Photo shop
Kursusindhold:
Frisør
Kursusindhold:
Varighed
Varighed
Varighed
Kurser
Start dato
Start dato
Start dato
Udbyder
Udbyder
Udbyder
Pinocchio Pizzaria
Ng21 - Per
Mobilfrisør - Louise
VUC har i Tranum /
Brovst
EUC Nord - Nord
AUF syd - sønderborg
EUC Syd / EUC Nord /
fritidsskolen -
Nørreløgum
EUC Nord / Euc Syd
Euc Nord
EUC syd
Jammerbugt
ungdomskole
Jammerbugt
Ungdomskole
EUC Nord / EUC Syd
Samlevende
Single
Ja
Nej
Sprogkundskaber
Godt
Flydende Læser
Enke/enkemand
skriver
Andet
Computer
Kursusindhold:
Mad og service
Kursusindhold:
Bygge og anlæg
Kursusindhold:
Murer
Kursusindhold:
Elektronik
Kursusindhold:
Mekaniker
Kursusindhold:
Varighed
Start dato
Udbyder
Varighed
Varighed
Varighed
Varighed
Varighed
Varighed
Varighed
Varighed
Start dato
Start dato
Start dato
Start dato
Start dato
Start dato
Start dato
Start dato
Erhvervspraktik
Start dato
Start dato
Start dato
Fremtids ønsker
Ja
Fritidsinteresser / Evt?
Udbyder
Udbyder
Udbyder
Udbyder
Udbyder
Udbyder
Udbyder
Udbyder
Varighed
Varighed
Varighed
Grundskole
Gymnasium
Handelskole
Teknisk skole
Universitet
Andet
Ja
Har du nogen dokumenter på din uddannelse
Ja
Kan du skaffe dokumenter på din uddannelse
Kørekort
Ja
Nej
Medbragt Ja
Nej
Motorcykel
Bil
Lastbil
Bus
It kompetencer
Kan du bruge en PC Ja
Nej
Niveau:
Expert
God
Middel
Kender du til følgende Office pakken
Mail
Skype
Internet
Erhverserfaring
Har du været i arbejde?
Arbejdstitel
Indenfor hvilket fag
Faglært
Ufaglært Antal år
Indenfor hvilket fag
Faglært
Ufaglært Antal år
Indenfor hvilket fag
Faglært
Ufaglært Antal år
Evt. Ansvarsområder
Kompetencer
Ja
Nej
Uddannelse
Antal år
Hjemland
Andre lande
Nej
Nej
Ligger ved NUC
Internationalt
Begynder
Sociale medier
Husholdning
Kursusindhold:
Intro Kursus
Kursusindhold:
Andet:
Kursusindhold:
Sted:
Sted:
Sted:
Hvor:
Hvor:
Hvor:
Specielt beboere under 30 år vil vi gerne høre om udannelses planer:
Ønsker du at deltage på Intro kursus?
Nej
14
15
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 12: Pjece fra Jammerbugt Asylafdeling: Kompetenceudredning af asylansøgere, Prepare your future
1540420_0009.png
Statistik
Grøn  Syd  -­‐  Gul  Nord  og  blå  Tranum  /  Brovst  
600  
500  
400  
300  
200  
100  
0  
521  
283  
56   36  
Udredt  
114  
0  
42  
448  
340  
2  
17  
72  
Ophold  
Mangler  udredning  pr.  
Mangler  udredning  pr.  
1/7  
Aug  
JAMMERBUGT ASYLAFD. SYD
Sommersted
126
Sønderborg
228
Nordborg
167
Center
Udredt
Ophold Mangler udredning pr. 1/7 Mangler udredning pr. Aug
25
0
31
0
0
0
31
304
5
Total
521
56
0
340
JAMMERBUGT ASYLAFD.
Tranum
Brovst
Brovst Kvindehus
Brovst Selvstændigeboliger
Brovst Særlige boliger
Total
189
54
7
24
9
283
20
9
0
5
2
36
42
0
0
0
0
42
16
1
0
0
0
17
JAMMERBUGT ASYLAFD. NORD
Tygelsgadecenteret - Brønderslev 78
Brønderslev II
4
Brønderslev Selvstændige boliger 47
Brønderslev Særlige boliger
5
Center Vrå
76
Foldbjerg Centeret - Vrå
91
Nordbovej - Hjørring
12
Hyttebyen - Hjørring
15
Gunderuplund - Hjørring
120
Total
16
448
25
4
3
0
11
22
12
15
22
114
0
0
0
0
1
0
0
0
1
2
17
0
0
0
10
26
0
0
19
72
17
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 12: Pjece fra Jammerbugt Asylafdeling: Kompetenceudredning af asylansøgere, Prepare your future
1540420_0010.png
Udskrevet fra LetAsyl:
2015-08-04 09:27:08
Udvidet udredning
Familieforhold
NAVN
PERSONID
FØDSELSLAND
DATO FOR INDREJSE
BØRNENES LOKATION
FAMILIE OG VENNER I
DANMARK
FOTO
Victoria Berna Mackinnon
2873443
Pakistan
2013-12-23
STATUS
FØDSELSDAG
NATIONALITET
MOBIL NR.
-
ANTAL BØRN
1974-02-23
ALDER
41
Sprog
Sprog #1
NIVEAU
ANDET
-
TALER
LÆSER
SKRIVER
Uddannelse
Skolegang
GRUNDSKOLE
GYMNASIUM
HANDELSSKOLE
TEKNISK SKOLE
UNIVERSITET
ANDET
-
-
-
-
-
-
ANTAL ÅR
ANTAL ÅR
FAG
FAG
FAG
ANTAL ÅR
ANTAL ÅR
ANTAL ÅR
ANTAL ÅR
LAND
LAND
LAND
LAND
LAND
LAND
jammerbugt asylafd.
Kørekort
-
-
18
19
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 12: Pjece fra Jammerbugt Asylafdeling: Kompetenceudredning af asylansøgere, Prepare your future
1540420_0011.png
BROBYGNING
20
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 12: Pjece fra Jammerbugt Asylafdeling: Kompetenceudredning af asylansøgere, Prepare your future
1540420_0012.png
Uddannelses Brobygning Intro Håndværk
Projekt Terrasse, Projekt Legehus
Tværfaglig brobygningsforløb til indgangen Bygge og anlæg.
Formål:
Indhold:
• Formålet med brobygningen, er at give dig et begyndende kendskab til fagenes
materialer og deres anvendelse indenfor Bygge og anlæg samt give dig mulighed
for at tilegne dig kompetence til at udføre en mindre faglig arbejdsopgave og
samtidig forstå sammenhængen i den samlede byggeproces, herunder samarbej-
de med de forskellige faggrupper i bygge- og anlægsbranchen ud fra en grund-
læggende forståelse af samarbejdets værdi og nødvendighed samt kendskab til
faggruppernes overordnede arbejdsområder.
• Du vil samtidig få en mulighed for at opleve vores studiemiljø, hvor det du skal
lære sker i forbindelse med en praktisk tværfaglig opgave.
• I forbindelse med den opgave du skal udføre sammen med andre, vil du også
opleve de krav der stilles i uddannelsen, samt blive orienteret om de muligheder
og spændende udfordringer der vil være for hvert enkelt fag i fremtiden.
• Du vil får et begyndende kendskab til fagenes materialer og deres anvendelse
indenfor Bygge og anlæg samt så småt blive i stand til at udføre selvstændige
arbejdsopgaver ud fra tegninger eller skitser
• Du får mulighed for, sammen med de andre elever og dine faglærere, at skabe et
godt psykisk og psykisk arbejdsmiljø.
• Det vigtigste mål med brobygningen, er at give dig lyst til at starte på en faglig
uddannelse samt give dig inspiration og udfordring i dit valg af fag/ uddannel-
se.
• Målet med byggeprojektet, er også at give dig mulighed for at vurdere hvilket
fag der tiltaler dig mest samt give dig en fornemmelse af de kvalifikationskrav
der i dag stilles for at kunne gennemføre en uddannelse.
• Du vil efter de 3 uge have tilegnet dig en forståelse af fagene, der gør dig i stand
til at vælge fagretning og vurdere egne styrker og ressourcer i forhold til det fag
du evt. vil vælge.
• Du kan indgå i et engageret og konstruktivt samarbejde med undervisere og
andre deltagere.
• Du skal i samarbejde med andre elever fremstille og efterbehandle et Terrasse-
projekt / legehus, med tilhørende murerkonstruktion, der indeholder materialer
og arbejdsfunktioner fra alle fag i bygge og anlæg.
• Der vil være en introduktion og et tegningssæt til forløbet, der beskriver hvad I
skal nå og hvilke faglige og sociale krav det stilles.
• De materialer og tegningssæt I skal bruge vil være til stede på værkstedet, hvor
ligeledes arbejdstøj, sikkerhedssko og hånd- og elværktøj vil være lagt frem.
• Samarbejde, sikkerhed og arbejdsmiljø, vil være et gennemgående element i
hele forløbet
Fagbeskrivelse:
• Murer/ struktørfaget
• Du vil i forløbet skulle støbe et fundament til en murkonstruktion og efterfølgen-
de opmure en blomsterkumme efter gældende regler for murefaget.
• Udlægning af terrassefliser vil indgå i projektet.
• Du vil i forbindelse med dette tilegne dig en viden om fagets materialer og deres
anvendelse, samt oparbejde en grundlæggende viden om murerteknik og anven-
delse af fagets værktøjer.
Malerfaget:
Mål:
• Du skal i forbindelse med overfladebehandling af træhuset male alle udvendige
flader.
• Der bruges tape og alle farver udføres dækkende.
• Du vil under dette projekt tilegne dig en grundlæggende viden om farvers sam-
mensætning, korrekt anvendelse af de forskellige materialer, samt grundlæggen-
de maleteknik.
Tømrer/snedkerfaget
• Du vil i forbindelse med fremstilling af huset skulle konstruere spær og sideele-
menter, som senere samles.
• Fremstille bordebænkesæt.
• Du vil i forbindelse med fremstilling af huset skulle konstruere spær og sideele-
menter, som senere samles.
22
23
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 12: Pjece fra Jammerbugt Asylafdeling: Kompetenceudredning af asylansøgere, Prepare your future
1540420_0013.png
• Der skal udføres bræddebeklædning på gavle og sider.
• Du skal fremstille dør og vindue til huset.
• Gennem opbygningen af de forskellige elementer til huset, vil du opbygge et
kendskab til fagets materialer og deres anvendelse.
• Du vil gennem fremstilling af elementerne tilegne dig en praktisk viden om
anvendelse af fagets hånd- og el værktøjer, samt få en forståelse for fagets kon-
struktions og samlemetoder.
Didaktiske overvejelser:
Varighed:
12 dage
Aktivitetsformer:
• Du vil sammen med 3 eller 4 andre elever få mulighed for at fremstille og opfø-
re et mindre træhus/ legehus med tilhørende murkonstruktion.
• Arbejdet vil foregå på et af skolens værksteder, og der vil altid være en faglærer
til at støtte og vejlede jer gennem projektet.
• I vil blive vejledt i hvordan i kan planlægge arbejdet samt hvordan i rent fagligt
får det bedste resultat.
• Der vil være plads til kreativ tankegang og konstruktive ideer.
• Der vil blive sat høje krav til den faglige kvalitet og I vil blive udfordret i forhold
til engagement og samarbejde.
• Der vil være plads til at vælge hvilket fag du gerne vil fokusere på når blot jeres
fælles projektide også bliver udført.
• I forbindelse med dette projekt, er det vigtigt at eleverne udfordres både fagligt
som personligt samt at der stilles store faglige krav til kvaliteten af produktet.
• Det skal klart fremgå, at projektet er bygget op omkring målene fra de forskel-
lige grundforløb og at det til faget hørende geometri og matematik anvendes i
projektforløbet.
• Det er ligeledes vigtigt at de forstår betydningen af at samarbejde i grupperne
og på tværs.
• Tidsplan, samarbejde, kreativitet, selvstændighed og kvalitet er nøgleord i dette
projekt men elevernes ejerskab af deres eget projekt er dog vigtigst.
• Dette vil betyde at underviserne løbende må afpasse elevernes forventninger til
og ambitioner for produktet, så alle grupper når målet med et færdigt produkt
af rimelig høj kvalitet.
• Målet med brobygningen, er at give eleverne et realistisk billede af de udfor-
dringer, muligheder og krav der er i uddannelsen og samtidig give dem en bag-
grund for personligt at reflektere over egne evner og kompetencer i forbindelse
med et uddannelsesvalg.
Vejledning
• Du vil løbende få en vurdering og vejledning i forhold til de opstillede mål for at
sikre den, for dig, bedste læringsproces.
• Du er med til i samarbejde med underviseren at vurdere og justere dit personli-
ge, sociale og faglige engagement på forløbet.
• Du vil løbende kunne søge vejledning i forhold til løsning af faglige opgaver
eller inspiration til selvstændig løsning af opgaverne.
• Du vil løbende kunne få personlig feedback samt personlig vejledning i forbin-
delse med senere fagvalg.
• Du vil gennem hele projektet modtage evaluering af dit faglige og teoretiske
arbejde, med henblik på fremtidige ønsker om uddannelse.
24
25
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 12: Pjece fra Jammerbugt Asylafdeling: Kompetenceudredning af asylansøgere, Prepare your future
1540420_0014.png
UNDERVISNINGSMATERIALE
Præsentation/Presentation
Præsentation af alle deltagere
Præsentation af det samlede kursus -
Indhold, længde, mødetider, pauser m.m.
Præsentation af de personlighedstræk der
kendertegner forskellige typer af mennesker/
Presentation of the personality traits that
characterize different types of people
Personprofil/Personal profile
Dominans/Dominance
Skaffer øjeblikkelig hjælp
(Provides immediate help)
Sætter handling i gang
(Puts action started)
Tager udfordringer op
(Taking challenges)
Træffer hurtige beslutninger
(take quick decisions)
Håndterer vanskeligheder
(Handles difficulties)
Løser problemer
(solves problems)
Social indflydelse/Social
influence
Kontakter andre mennesker
(contacting people)
Skaber et motiverende miljø
(creates a motivating environment)
Er optimistisk (is optimistic)
Deltager i grupper
(participating in groups)
Underholder andre
(entertains others)Skaber entusiasme
(creates enthusiasm)
Tirsdag d. 26 kl. 9-13 - undervisning
Onsdag d. 27 kl. 9-13 - undervisning
Mandag d. 1. juni kl. 8.05-13.50 - fredag d. 26.
juni kl. 13.50 - introkursus
Mandag d. 22. juni kl. 9-13-opfølgning/followup
Stabilitet/Stability
Kompetence/Competence
Er opmærksom på regler
(is aware of rules)
Koncentrerer sig om detaljer
(concentrates on the details)
Tjekker tingene igen og igen
(checking things over and over again)
Arbejder systematisk
(working systematic)
Er diplomatisk over for andre
(is diplomatic to others)
Er analytisk - vejer for og imod
Kursisternes forventninger til kurset /
personlige holdninger og barrierer/
expectations of the course
/
personal attitudes and barriers
Motivation/Motivation
Udbytte/Benefit
from the course
26
Arbejder efter et bestemt arbejdsmønster
(working for a particular work pattern)
Udviser tålmodighed
(exhibit patience)
Udvikler specialiserede færdigheder
(exhibit-specialized skills)
Viser loyalitet
(shows loyalty)
Er en god lytter
(is a good listener)
(is analytically - weighing for and against)
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 12: Pjece fra Jammerbugt Asylafdeling: Kompetenceudredning af asylansøgere, Prepare your future
1540420_0015.png
Kompetencer - Skills Personlige kompetencer –
Hvem og hvordan er du som person?
Personal skills - Who and how are
you as a person?
Personlige kompetencer -
Personal skills
Målbevidst -
purposeful
Planlæggende -
planning
Positiv/optimistisk
-positive
Engageret -
engaged
Følsom
-sensitive
Impulsiv -impulsive
Visionær - visionary Ambitiøs -
ambitious
Kreativ -creative
Resultatorienteret -
Erfaring -
experince
Høflig
-polite
Struktureret -
structured
result - oriented
Social -
Stædig -stubborn
social Loyal
–loyal
Dominant -
dominant
Uafhængig -
independent
Faglige kompetencer – Hvilke arbejdsopgaver
kan du løse?
vice
Faglige kompetencer -
Professional skills
Salg
-sales
Regnskab/budget
- accounting/budget
Kundebetjening –customer
ser-
Undervisning -
education
Skriftlig formidling -written-
Produktion -production
Professional skills - What tasks can you solve?
communication
Vedligeholde maskiner
-maintain machines
Projektledelse/styring
-project management /control
Administration -
administration
Rådgivning/vejle -consulting /
supervisor
Sociale kompetencer – Er du god til at opbygge re-
lationer til andre mennesker, hvordan håndterer du
sociale situationer, foretrækker du at arbejde alene
eller i teams?
Social skills – Are you good at building relati-
onships with other people, how do you handle so-
cial situations, do you prefer to work alone or in
teams?
28
Sociale kompetencer
-
Social skills
Indfølingsevne/empati
- empathy
Fleksibel
-flexible
Problemløser
- problemsolver
Selvbevidst -
selfconscious
Tillid til andre
- trust in others
Koordinerende
- coordinating
Samarbejdende
- cooperating
Pligtopfyldende
-dutiful
Selvstændig
- independent
Foretrækker teamarbejde
- prefer team work
Konflikthåndtering -conflict
management
Serviceminded -
serviceminded
Kundeorienteret -
customer oriented
Lederskab -leadership
29
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 12: Pjece fra Jammerbugt Asylafdeling: Kompetenceudredning af asylansøgere, Prepare your future
1540420_0016.png
Personlige kompetencer
Afklaring af personlige kompetencer/Clarification of personal
skills
Faglige kompetencer
Afklaring af faglige kompetencer/ Clarification of professi-
onal skills
Jobønsker/Job wishes
Matcher kompetencerne jobønskerne
Hvordan når du sit mål/How do you reach
your goal?
Sociale kompetencer
Afklaring af sociale kompetencer/ Clarification of social skills
Personprofil/Personal profile
Gennemgå modellen –
indsætte personlighedstræk
Handleplan
På opfølgningsdagen udarbejdes en handleplan for
den enkelte med udgangspunkt i jobønsker
At follow-up day prepared an action plan for
the individual based on job requirements På op-
følgningsdagen udleveres deltagerbeviserne for
introkursusforløbet
Afklaring/Clarification
Realistisk billede af egne kompetencer - både
personlige og faglige/
Realistic image of
your own skills - both
personal and professional
Afklaring af muligheder/Clarification of options
Hvilke job kunne du tænke dig i fremtiden?
Which job would you like in the future?
Hvordan vil du få dette job?
How will you get this job
30
31
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 12: Pjece fra Jammerbugt Asylafdeling: Kompetenceudredning af asylansøgere, Prepare your future
1540420_0017.png
Spørgeskema / questions
1.Hvad synes du om kurset?
What do you think about the course?
2. Forslag til ændringer af kurset?
Suggestions to any changes to the course?
3. Lærte du noget nyt?
Did you learned something new?
4. Har du fået nye faglige kompetencer, som du kan
bruge i fremtiden? Did you get new professional
skills that you can use in the future?
5. Hvad synes du om skolen / underviseren på
kurset?
What do you think about the school here / the
teacher at the school?
6. Hvad synes du om de første 2 dages
undervisning?
What do you think of the first two days of educa-
tion?
7. Forslag til ændringer af undervisningen?
Suggestions to any changes in the two days of
education?
32
33
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 12: Pjece fra Jammerbugt Asylafdeling: Kompetenceudredning af asylansøgere, Prepare your future
1540420_0018.png
Erfaringsopsamling af Jammerbugt
Asylafdelings projekt
KOMPETENCEUDREDNING AF ASYLANSØGERE;
PREPARE YOUR FUTURE
Som projektet beskriver har det været Kursus- og kompetenceudredningsafsnittets mål at kompetence-
udrede samtlige beboere over 18 år i Jammerbugt Asylafdelingens regi senest medio juli 2015. Dette mål
er nået (se vedlagte statistik) gennem en ihærdig indsats fra de implicerede medarbejdere. Der har været
en del justeringer undervejs bl.a. af udredningsskemaet, hvor der er blevet tilføjet flere relevante punk-
ter.
Efter de to undervisningsdage startede kursisterne op på Introkurset ugen efter. Her havde skolen lavet
en plan for de tre ugers forløb (se vedlagte brobygning). De tre uger forløb planmæssigt og efterfølgende
afholdte Kursus- og kompetenceudredningsafsnittet en opfølgningsdag, hvor kursusforløbet blev gen-
nemgået i fællesskab ved hjælp af et spørgeskema, der bl.a. fokuserede på udbyttet af kurset (vedlagt i
undervisningsmaterialet). Kursisterne var alle enige om, at de havde fået et stort udbytte af kurset og
lært meget om både sig selv og om at arbejde alene og samarbejde i et team. De havde især været be-
gejstret for undervisningen omkring kompetencer, da flere havde oplevet, at de nu kendte sig selv meget
bedre end før. De mente, at en kombination af undervisningen samt kurset gjorde dem bedre i stand til
at reflektere over deres fremtid på det danske arbejdsmarked eller i deres hjemland ved afslag på asyl, og
hvordan de kunne nå deres mål. Dog ville det have været optimalt, hvis undervisningen og kursusdelen
havde været over en længere periode, da det ville have givet dem mulighed for at lære noget mere.
Kursus-og kompetenceudredningsafsnittets samlede erfaringer
Erfaringer fra kompetenceudredningen
Gennem kompetenceudredningen er det blevet tydeligt, at rigtig mange asylansøgere ikke har den sam-
me forståelse for værdien og betydningen af personlige- og faglige kompetencer. Det er ikke kompeten-
cer, der vægtes, men derimod hvilken arbejdstitel personen har haft. Vi har erfaret, at størstedelen af de
hidtil udredte asylansøgere har en kort eller slet ingen skolegang og finder det utrolig svært at beskrive
deres kompetencer. I forhold til arbejdsmarkedet er der mange, især unge kvinder, der aldrig har vare-
taget et job, hvorfor de har været meget fokuseret på mere viden omkring uddannelsesmuligheder og
arbejdsmarkedet her i landet. Der har været et flertal af kvinder, der har varetaget rollen som husmor
og mange ufaglærte af begge køn. Vi har kompetenceudredt en del højtuddannede asylansøgere, der
har haft svært ved at forstå, hvorfor de ikke kan gøre brug af deres erfaringer og uddannelse og få lov til
at arbejde med det samme. Dette har en negativ effekt på deres psykiske tilstand, fordi de føler afmagt
og derved bliver meget frustreret og demotiverede.
Kompetenceudredningen har desuden sat fokus på forskellige sprog, hvor der tydeligt har vist sig et
billede af, at størstedelen af asylansøgerne fra bl.a. Somalia, Eritrea samt Tjetjenien kun taler deres mo-
dersmål. I forhold til uddannelse i hjemlandet er det ligeledes forskelligt fra nationalitet til nationalitet.
Mange af de højtuddannede asylansøgere, der har læst på universitetet, kommer fra bl.a. Syrien og Iran
og har i mange tilfælde medbragt deres uddannelsespapirer eller kan få dem tilsendt fra hjemlandet.
Adskillige med kortere uddannelser som fx de håndværksmæssige har enten ikke dokumenter på ud-
dannelsen eller har aldrig taget en reel uddannelse på en skole. Dette skyldes at adskillige har lært faget
gennem oplæring hos enten deres forældre eller familiemedlemmer.
Asylansøgerne er blevet præsenteret for muligheden for at deltage på Introkursusforløb, hvor et flertal
har takket ja, når der er ledige pladser. Disse kursusforløb bliver, som beskrevet i projektet, afholdt på
diverse fagskoler, hvor kursisterne bliver introduceret til forskellige faggrene over en tre ugers periode.
Det at kompetenceudrede alle indkvarterede beboere anser vi for at være et positivt tiltag, da det giver
et klare billede af hver enkel asylansøgers kompetencer på mange områder samt deres fremtidsønsker
ift. arbejdsmarkedet. Ved at kombinere undervisning og kursusforløb opnås der en bredere vifte af nye
færdigheder, der kombineret med en evt. praktikplads i en virksomhed vil kunne medføre endnu bedre
mulighed for at blive integreret på arbejdsmarkedet både hvis asylansøgeren tildeles ophold her i landet
eller hjemsendes.
Jammerbugt Asylafdeling forventer at kunne gennemføre de omtalte Introkurser med den økonomi, der
ligger til eksterne kurser i Asylloven af 19. september 2012.
1.Introkursusforløb
Det første forløb startede op på EUC Nord d. 26 juni 2015. Her blev der først afholdt to undervisnings-
dage, der blev varetaget af Kursus- og kompetenceudredningsafsnittet. Indholdet af undervisningen var
fokuseret på at kortlægge hver enkelte kursists sociale, personlige- og faglige kompetencer. Det var en ny
oplevelse for samtlige kursister og noget der virkelig fik dem til at reflektere over egen kunnen. De var
meget forundret over, hvor mange kompetencer de egentlige havde, og hvordan de kunne relateres til
arbejdsmarkedet.
34
35
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 12: Pjece fra Jammerbugt Asylafdeling: Kompetenceudredning af asylansøgere, Prepare your future
1540420_0019.png