Udenrigsudvalget 2014-15 (2. samling)
URU Alm.del Bilag 5
Offentligt
Global Green Growth Institute
–
Value-for-Money studie
RESUMÉ
Introduktion
På et samråd med Udenrigsudvalget d. 2. april 2014 stillede den daværende handels- og
udviklingsminister i udsigt, at Danmark ville tage skridt til udarbejdelse af et Value-for-Money
studie af Global Green Growth Institute som en del af grundlaget for udbetaling af det danske
2015-bidrag til GGGI på 29 mio. kr. Studiet er udarbejdet af KPMG for USD 187.000.
Finansieringen er sket med midler, som udgør en integreret del af det danske 2014-2016 bidrag.
Et udkast til studiets konklusioner blev indhentet d. 13. april d.å. forud for udarbejdelse af en
redegørelse til Danidas Eksterne Bevillingskomité og udbetaling af det danske 2015-bidrag d.
12. juni d.å. Studiets mandat blev godkendt primo d.å., hvorefter opgaven blev udbudt og
vundet af KPMG, som indledte arbejdet i februar. Studiet skulle oprindelig have været afsluttet
d. 3. april, blev herefter forventet afsluttet i maj, men blev først leveret til GGGI d. 13. juni,
idet der foregik en længere dialog mellem GGGI og KPMG om den endelige version af studiet.
Studiets fokusområder
Studiet dækker 2-års perioden 2013-2014. Studiets hovedformål er at vurdere 3 aspekter af
GGGIs arbejde: i)
economy
(ansvarlig anvendelse af økonomiske midler), ii)
efficiency
(producere
resultater der står mål med de anvendte ressourcer) og iii)
effectiveness
(effektiv anvendelse af
ressourcer i henhold til mål). Vurderingen af disse aspekter anvendes indenfor følgende 6 felter:
i) strategi og planlægning, ii) økonomistyring, iii) IT-systemer iv) indkøbsprocedurer, v)
personalepolitik og vi) organisatorisk ledelse og administration. Fsva. de tre sidstnævnte
fokuserer vurderingerne på GGGIs programmer i Mongoliet og Rwanda.
Studiets hovedkonklusioner
Studiet efterlader et generelt positivt billede af GGGIs organisatoriske, administrative og
operationelle arbejde. Dog er den overordnede konklusion på studiet, at GGGI i perioden
2013-2014 kun har leveret value-for-money
”partially satisfactory”. Årsagen til at GGGI ikke
vurderes ”satisfactory” ligger især i forhold der vedrører GGGIs program i Mongoliet.
Her
sætter studiet fokus på to ”abnormal transactions”: 1) at der er sket en sammenblanding af
GGGIs indkøbsregler og rekrutteringsprocedurer i forb.m. ansættelse af GGGIs
landerepræsentant, og 2) at GGGI har udbetalt honorarer til offentligt ansatte i forb.m. deres
deltagelse i en række workshops. Dermed bliver vurderingerne af både indkøbspolitik og
personalepolitik i Mongoliet-programmet
”partially satisfactory” og det samlede billede for
organisatorisk ledelse og administration i Mongoliet-programmet
”not satisfactory”.
På de øvrige felter, herunder strategi og planlægning, økonomistyring (både i Mongoliet- og
Rwanda-programmet) og IT-systemer,
vurderes GGGI ”satisfactory”.
Overordnet vurderer
studiet således, at GGGIs
”internal management, institutional systems,
policies, and procedures are well
designed to achieve the organization’’s objectives…”.
Til gengæld peges der på, at de etablerede
”systems
and standards are not fully implemented in practice”.
GGGI anerkendes for, at relevante enheder gør
en indsats for at
”introduce and enhance the appropriate business practice to GGGI by providing guidance
and training to end users”.
Derfor drager studiet den konklusion, at det er sandsynligt, at GGGIs
”operations management will be operating efficiently and effectively in the near future”.
Ligeledes noteres, at
GGGI er i færd med at følge op på flere af studiets anbefalinger, og at GGGI på flere områder
har implementeret nødvendige tiltag. Samlet vurderes GGGI at have udviklet sig dag-for-dag
mhp. at forfølge sin vision om at fremme stærk, inklusiv og bæredygtig vækst.