Det Udenrigspolitiske Nævn 2014-15 (2. samling)
UPN Alm.del Bilag 80
Offentligt
Samlenotat til Folketingets Europaudvalg: Lempelse af restriktive
foranstaltninger mod Iran som følge af atomaftalen
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
Rådet forventes at vedtage rådsbeslutning og forordning, der som led i implementeringen af aftalen om Irans
atomprogram medfører sanktionslempelser, som beskrevet i atomaftalen. Ophævelsen af sanktioner forventes
tidligst at træde i kraft primo 2016.
2. Baggrund
Efter mere end et årtis forhandlinger med Iran om landets atomprogram blev der den 14. juli
2015 indgået en aftale (”Joint Comprehensive Plan of Action”) mellem Iran og E3+3 (Frankrig,
Tyskland og UK, samt Kina, Rusland og USA). Aftalen har nu passeret den amerikanske
kongres. For EU betyder indgåelsen af aftalen, at der er behov for at tilpasse en række af de
restriktive foranstaltninger, som blev truffet i 2010 og 2012 med henblik på at lægge pres på
Iran. Med atomaftalens implementering er der ikke længere basis for at opretholde sanktioner,
der er begrundet i Irans atomprogram.
Det forventes, at vedtagelsen ikke kan afvente rådsmødet (udenrigsanliggender) d. 9. oktober
2015, hvorfor det sandsynligvis vil ske via en skriftlig procedure eller på et snarligt rådsmøde.
3. Formål og indhold
Det er alene de sanktioner, der er indført som følge af Irans atom-program (”nuclear-related
measures”) som vil blive lempet. Sanktioner, der er indført som følge af Irans
menneskerettighedskrænkelser mv. forbliver således gældende.
Aftalen er fase-opdelt, og der lægges op til, at størstedelen af lempelserne finder sted på den
såkaldte ”Implementation Day”, der indtræder, når Det International Atomenergiagentur har
verificeret, at Iran har efterlevet sine forpligtelser ifølge aftalen. De sanktioner, som skal
suspenderes, vedrører bl.a. bankaktiviteter, forsikring, shipping, finansiel støtte til handel med
Iran, importrestriktioner på olie og gas fra Iran samt indefrysning og indrejseforbud i forhold til
en række listede personer og selskaber.
Det følger af aftalen, at EU ved den såkaldte ”Adoption Day” (senest 18. oktober 2015) skal
have et retsgrundlag på plads, der medfører, at man er klar til at suspendere de relevante
sanktioner på ”Implementation Day”.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant
6. Gældende dansk ret
UPN, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 80: Udenrigsministeriets samlenotater vedr. hhv. Iran og Burundi
Retsgrundlaget for de eksisterende sanktioner mod Iran omfatter såvel dansk lovgivning som
EU-retsakter. De dele af sanktionssuspensionerne, der berører dansk lovgivning, vil kunne
implementeres administrativt, og der er således ikke behov for tilpasning af dansk lovgivning.
7. Konsekvenser
Sanktionslempelserne vil åbne nye muligheder for dansk erhvervslivs samhandel med Iran og
derved formentlig have en positiv betydning for erhvervslivet og samfundsøkonomien. Det skal
dog bemærkes, at danske virksomheder ikke forventes ikke at opleve positiv effekt af
atomaftalen før tidligst primo 2016. Desuden har de fleste danske virksomheder i de forgangne
år reduceret deres engagement i Iran, og det vil det tage tid, inden forretningsforbindelserne er
genetableret og samhandlen normaliseret.
Der vil muligvis være en mindre administrativ byrde forbundet med at administrere de
tilladelsesordninger, der er indeholdt i aftalen. Det er dog vanskeligt på nuværende tidspunkt at
skønne det nærmere omfang heraf.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes enighed om forslaget til rådsbeslutning og forordning.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter forslaget, der er en naturlig forlængelse af den historiske atomaftale med
Iran. Det vil både mindske risikoen for atomvåben i Mellemøsten, samtidig med at det iranske
marked åbner sig til gavn for Danmark.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Aftalen om Irans atomprogram har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg forud
for rådsmødet den 20. juli 2015. Indførelsen af sanktioner mod Iran blev i 2010 og 2012
forelagt til forhandlingsoplæg.