Det Udenrigspolitiske Nævn 2014-15 (2. samling)
UPN Alm.del Bilag 100
Offentligt
1551625_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa og Nordamerika
EUK, sagsnr: 2015-28643
Den 1. oktober 2015
Rådsmøde (udenrigsanliggender) den 12. oktober 2015
SUPPLERENDE SAMLENOTAT
4. Migration ......................................................................................................................................2
1
UPN, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 100: Udenrigsministeriets supplerende samlenotat for rådsmøde (udenrigsanliggender) den 12. oktober 2015 vedr. Dop. 4: Migration
1551625_0002.png
4. Migration
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
det ekstraordinære møde i Det Europæiske Råd den 23. september 2015, blev der vedtaget en erklæring, der
indeholder både umiddelbare prioriteter og mere langsigtede forslag til løsninger på migrationskrisen. På rådsmødet
(Udenrigsanliggender) den 12. oktober ventes en opfølgning på de udenrigspolitiske elementer af denne erklæring
mhp. mødet i Det Europæiske Råd den 15.-16. oktober 2015, samt en generel drøftelse af de eksterne aspekter
af migration.
2. Baggrund
Kommissionen fremlagde den 23. september, forud for det uformelle ekstraordinære møde
blandt stats- og regeringscheferne, en meddelelse, der dels gjorde status over hidtidige tiltag gen-
nemført siden Kommissionens første meddelelse af 13. maj 2015 og dels fremhæver hvilke tiltag,
der ifølge Kommissionen skal gennemføres i nærmeste fremtid. På den baggrund blev der på
topmødet den 23. september vedtaget en erklæring, der indeholdt både umiddelbare prioriteter
samt forslag til mere langsigtede løsninger. Det drejede sig blandt andet om:
Umiddelbar ekstra finansiel støtte fra EU og medlemslandene til UNHCR, WFP og andre
agenturer på mindst 1 mia. euro for at afhjælpe umiddelbare behov for flygtninge i
nærområderne.
Ekstra bistand til Libanon, Jordan og Tyrkiet til at håndtere flygtningesituationen.
Styrket dialog og samarbejde med Tyrkiet og landene på Det Vestlige Balkan om at
håndtere og dæmme op for flygtningestrømmene, herunder afholdelse af konference om
ruten på Vestbalkan den 8. oktober 2015.
Øget støtte til en ”Emergency Trust Fund”, der skal adressere de grundlæggende årsager
til tvungen og irregulær migration fra Afrika, samt grundig forberedelse af Valletta-
topmødet med de afrikanske partnere den 11.-12. november 2015.
Styrket kontrol med de eksterne grænser gennem øget støtte til FRONTEX, EASO og
Europol.
Øget bistand til frontlinjestater, der måtte ønske det, i forhold til etablering af ”hot
spots”, hvor der skal ske registrering af flygtning og migranter og sikre omfordeling og
tilbagesendelse. Disse er forudset at være operationelle i slutningen af november 2015.
En diplomatisk indsats i forhold til at finde løsninger på kriserne i Syrien og Libyen
Understregning af behovet for at sikre gennemførelse af EU-retten, herunder Dublin-
regelsættet.
3. Formål og indhold
På rådsmødet (udenrigsanliggender) forventes der gjort status på de eksterne elementer i håndte-
ringen af migrationsudfordringen frem mod Det Europæiske Råd den 15.-16. oktober 2015.
Opfølgning på højniveau konferencen om Østlige Middelhav/Vestbalkan ruten
Den 8. oktober bliver der afholdt fælles møde i Luxembourg hvor medlemslandenes udenrigs-
og indenrigsministre (med ansvar for migration), Vestbalkan landene, Tyrkiet, Jordan, Libanon,
Norge, Island, Schweiz, Liechtenstein, samt relevante internationale organisationer og FN-
2
UPN, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 100: Udenrigsministeriets supplerende samlenotat for rådsmøde (udenrigsanliggender) den 12. oktober 2015 vedr. Dop. 4: Migration
aktører er inviteret. Der lægges op til en erklæring om initiativer inden for følgende områder: 1)
støtte til første asyl lande (Tyrkiet, Jorden og Libanon), 2) støtte til de mest berørte transitlande,
3) samarbejde vedr. bekæmpelse af organiseret kriminalitet vedr. menneskesmugling og menne-
skehandel, 4) adressering af de grundlæggende årsager til tvungen migration, og 5) samarbejde
med oprindelseslandene fsva. irregulære migranter.
Valletta topmødet den 11.-12. november 2015
På Valletta-topmødet den 11.-12. november 2015 mødes medlemslandene og EU-institutioner,
partnerlande i Khartoum-processen og Rabat-processen, Den Afrikanske Unions Kommission,
ECOWAS og andre afrikanske regionale samarbejdsorganisationer samt FN-aktører. Formålet
med mødet er at styrke samarbejdet mellem EU og de afrikanske lande om håndteringen af mi-
grationsudfordringen, herunder at vedtage en handlingsplan med konkrete initiativer. Det er for-
ventningen, at handlingsplanen vil indeholde konkrete initiativer indenfor fem områder: 1) adres-
sering af de grundlæggende årsager til migration, 2) samarbejde med tredjelande om lovlig migra-
tion og mobilitet, 3) international beskyttelse og asyl, 4) forebyggelse og bekæmpelse af menne-
skesmugling og menneskehandel, samt 5) hjemsendelses- og tilbagetagelsesaftaler.
Herudover forventes det, at der ved topmødet præsenteres en EU Handlingsplan for Afrikas
Horn, som er en opdateret politisk og strategisk ramme for EU's initiativer og aktioner i regio-
nen, der tager højde for de nyeste udfordringer, som regionen er konfronteret med, herunder 1)
øget indflydelse fra Golf-landene, 2) radikalisering samt 3) migration.
Etablering og finansiering af EU trustfond
Kommissionen har fremlagt forslag om at etablere en trustfond. Herudover har Kommissionen
stillet forslag om at anvende et beløb fra reserven på 1 mia. euro fra den 11. europæiske udvik-
lingsfond (EUF) til den nye fond. Den samlede finansiering fra EU’s forskellige programmer
forventes at beløbe sig til 1,8 mia. euro.
Fondens geografiske fokus er Sahel-regionen, Tchad-søen samt Afrikas Horn og Nordafrika.
Fonden vil adressere alle aspekter af destabilisering og grundlæggende årsager til tvungen og irre-
gulær migration, bl.a. ved at fremme modstandsdygtighed, økonomiske og lige muligheder, sik-
kerhed og udvikling. Fondens indsatser skal koordineres med nationale og regionale rammeafta-
ler og andre udviklingspartneres instrumenter.
Fonden vil blive etableret på baggrund af aftale mellem Kommissionen og de donorer, der øn-
sker at bidrage finansielt til fonden. Følgende lande har bl.a. tilkendegivet interesse: Spanien,
Frankrig, Italien, Nederlandene,
Den militære operation i Middelhavet (EUNAVFOR MED/SOPHIA)
Rådet (udenrigsanliggender) ventes desuden at gøre status på den militære CSDP-operation i
Middelhavet til bekæmpelse af menneskesmugling (EUNAVFOR MED/SOPHIA). Operatio-
nen er gået fra informationssøgningsfasen til næste fase, som giver mulighed for bording, ran-
sagning, beslaglæggelse og omdirigering på åbent hav af fartøjer, der mistænkes for at blive an-
vendt til menneskesmugling eller menneskehandel. Forhåbningen er, at man fremadrettet vil
kunne gå til de efterfølgende faser, der bl.a. giver mulighed for at agere i eksempelvis libysk eller
egyptisk territorialfarvand og bortskaffe smuglernes fartøjer. Dette forudsætter enten en Sikker-
3
UPN, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 100: Udenrigsministeriets supplerende samlenotat for rådsmøde (udenrigsanliggender) den 12. oktober 2015 vedr. Dop. 4: Migration
hedsrådsresolution eller en invitation fra den pågældende stat. Som følge af forsvarsforbeholdet
deltager Danmark ikke i operationen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelserne af migration på Rådet(udenrigsanliggender) den 12. oktober ventes ikke i sig selv at
indebære statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget, for samfundsøko-
nomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Det er dog muligt, at drøftelserne vil
blive fulgt op af konkrete retsakter, målsætninger, konklusioner eller andet, der vil kunne få så-
danne konsekvenser. Disse kan dog ikke vurderes på nuværende tidspunkt.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre landes holdninger kendes ikke på nuværende tidspunkt. Der forventes at være bred op-
bakning blandt medlemslandene til de foreslåede initiativer på det udenrigspolitiske område.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen finder, at der er behov for en omfattende indsats for at håndtere de store udfordrin-
ger, som Europa står over for i relation til migration. Der må trækkes på alle de instrumenter,
EU har til rådighed. Der er tale om et problem for hele Europa, derfor er der også brug for eu-
ropæiske løsninger.
Regeringen støtter op om øget humanitær indsats fra EU til igangværende kriser. Fra regeringens
side lægges der vægt på, at medlemslandene lever op til erklæringen fra det uformelle ekstraordi-
nære møde blandt stats- og regeringscheferne den 23. september i forhold til økonomisk støtte til
humanitære indsatser i og omkring Syrien, på Afrikas Horn og Afrika i øvrigt.
Fra regeringens side lægges der desuden vægt på at styrke samarbejdet og dialogen mellem EU
og de afrikanske lande om de fælles migrationsudfordringer og løsninger. Regeringen støtter en
langt mere effektiv tilbagesendelsespolitik, herunder til det afrikanske kontinent, og lægger vægt
på en bedre samtænkning af udviklingspolitik, handelspolitik og andre udenrigspolitiske instru-
menter med henblik på at sikre effektive tilbagesendelsesaftaler. Fra regeringens side ser man
frem til højniveau konferencen om Vestbalkan ruten den 8. oktober 2015 og Valletta-topmødet
om migrationsstrømmene fra og i Afrika den 11.-12. november 2015, der begge er vigtige skridt i
styrkelse af samarbejdet transit- og oprindelseslande om konkrete resultater på dette område.
4
UPN, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 100: Udenrigsministeriets supplerende samlenotat for rådsmøde (udenrigsanliggender) den 12. oktober 2015 vedr. Dop. 4: Migration
Fra regeringens side finder man det vigtigt, for opnåelsen af konkrete resultater, at Valletta-
topmødet – baseret på et fælles ansvar og solidaritet – fokuserer på to spørgsmål: 1) Hvordan
kan EU hjælpe de afrikanske lande med at sikre stabilitet og udvikling og undgå at deres unge og
ressourcestærke borgere emigrerer? 2) Hvordan kan de afrikanske lande til gengæld hjælpe EU
med at tage imod de statsborgere, som EU's medlemslande sender tilbage (tilbagetagelsesaftaler)
og forhindre at andre tager afsted? Regeringen ser positivt på EU Kommissionens forslag om at
oprette en ”European Union Emergency Trust Fund for stability and addressing root causes of
irregular migration and displaced persons in Africa” og forventer at kunne bidrage finansielt til
fonden.
Fra regeringens side støtter man også et fortsat fokus og aktivt engagement fra EU's side ift.
konflikterne i Syrien, Irak, Libyen, Mali og Somalia. Dette er direkte i forlængelse af eksisterende
danske indsatser samt det danske engagement i koalitionen mod ISIL. Der er behov for en mar-
kant styrket nærområdeindsats for at sikre flygtninge og internt fordrevnes tilstrækkelig beskyttel-
se, værdige leveforhold og rettigheder samt at lokale værtssamfund støttes i fornøden grad.
Fsva. indsatsen i Afrika, er det vigtigt, at man bidrager til at sikre stabilitet og udvikling for at
imødegå de grundlæggende årsager til migration, særligt blandt de mange unge. Dette skal blandt
andet ske med frihandel som drivkraft for vækst.
Som følge af forsvarsforbeholdet deltager Danmark ikke i EUNAVFOR MED.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Migration har senest været forelagt i forbindelse med rådsmøder (udenrigsanliggender) på møder
i Europaudvalget d. 21. april 2015, 12. maj 2015 og 22. maj 2015. Derudover har migration været
forelagt skriftligt d. 20. april 2015 ifb. med rådsmødet (udenrigsanliggender) d. 20. april 2015.
5