Udvalget for Landdistrikter og Øer 2014-15 (2. samling)
ULØ Alm.del Spørgsmål 28
Offentligt
Udvalget for Landdistrikter og Øer 2014-15 (2. samling)
ULØ Alm.del endeligt svar på spørgsmål 3
Offentligt
Dato
21-05-2015
Aftale om lavere færgetakster - UDKAST
Regeringen (Socialdemokraterne og Radikale Venstre), [Venstre, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, og Det Konservative Folkeparti] er enige om at
gennemføre en væsentlig nedsættelse af færgetaksterne for passager- og biltrafikken
mv. på en række færger med virkning fra efter skolernes sommerferie 2016.
Færgebetjeningen er helt central for at bevare og udvikle øerne som levende helårs-
samfund. Parterne ønsker med det nye initiativ til nedsættelse af færgetaksterne at
fremme mulighederne for vækst på øerne, herunder ikke mindst ved at understøtte
udviklingen af turisterhvervene uden for den egentlige højsæson. Lavere færgetakster
vil – ud over at fremme erhvervsudviklingen – også understøtte bosætningen på øer-
ne.
Det nye initiativ ligger i forlængelse af den nedsættelse af taksterne for godstransport,
der gennemføres fra den 1. juni 2015.
Parterne er enige om at afsætte 60 mio. kr. i 2016 og fra og med 2017 133 mio. kr.
(2015-niveau) til nedsættelse af færgetakster. Initiativet finansieres med de 48 mio.
kr., der er til overs fra den ramme, der blev afsat med sidste års vækstpakke til reduk-
tion af godstakster. Derudover finansieres initiativet under udgiftsloftet for drift.
Det samlede tilskudsbehov er baseret på en model, hvor der betales for bil og hver
enkelt person særskilt. Der er i de økonomiske beregninger lagt til grund, at der for
hver passager betales 1,27 kr. og for biler 3,62 kr. pr. sejlet kilometer. Derudover er
modellen afgrænset til ikke at omfatte højsæsonen forstået som skolernes sommerfe-
rie (6 uger). Og endelig er beregningerne foretaget med en fast grundpris på 20 kr. pr.
passager for en returbillet.
Parterne er i forhold til udmøntningen af initiativet opmærksomme på, at der eksisterer
en lang række forskellige billettyper og forskellige rabatordninger på de enkelte færge-
ruter. Der er tale om ordninger, der afspejler forskellige lokale behov og prioriteringer.
Parterne er derfor enige om, at der fortsat bør være en vis frihed til at fastlægge den
takst- og billetstruktur, som det lokalt vurderes er den bedste løsning i forhold til at
understøtte vækst og bosætning.
Den kommende tilskudsordning baseres derfor på følgende principper:
Inden for den samlede tilskudsramme fordeles midlerne til de enkelte ruter ef-
ter en fordelingsnøgle baseret på gennemsnitlige omsætnings- og passager-
tal for perioden 2012-14.
Midlerne øremærkes til nedsættelse af færgetakster uden for skolernes
sommerferie, jf. dog nedenfor for så vidt angår de statslige ruter.
Opfølgning og kontrol med midlernes anvendelse søges tilrettelagt med fær-
rest mulige administrative omkostninger for kommunerne og staten.