Udvalget for Landdistrikter og Øer 2014-15 (2. samling)
ULØ Alm.del Spørgsmål 22
Offentligt
Dato
J. nr.
26. maj 2015
2015-942
Tillægsaftale mellem regeringen (Socialdemokraterne og Radikale
Venstre) Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti om:
Den fremtidige færgebetjening af Bornholm
Parterne blev den 11. december 2014 enige om en aftale om den fremtidige fær-
gebetjening af Bornholm. En aftale som var det bedst mulige resultat under de
givne økonomiske begrænsninger.
Efter aftalen har der været et ønske om at forbedre denne. På den baggrund har
parterne indgået nærværende tillægsaftale, som har til formål at forbedre ro-
bustheden i færgebetjeningen i forhold til aftalen fra 11. december 2014.
Tillægsaftalen er muliggjort, fordi der er tilført ekstra midler til færgebetjenin-
gen, så den årlige ramme på 279 mio. kr. forøges med 30 mio. kr. til en erstat-
ningsfærge.
Erstatningsfærge
Det har været en høj prioritet for parterne at forbedre robustheden i færgebe-
tjeningen, fordi den har stor betydning for det bornholmske samfund. Det gæl-
der både borgere og virksomheder, der er afhængige af at kunne komme til og
fra Bornholm i dårligt vejr og ved akutte tekniske problemer. Parterne er derfor
enige om følgende:
Der stilles krav om, at operatøren råder over en erstatningsfærge til brug på
Rønne-Ystad og Rønne-Køge, med følgende minimumskrav:
Passagerer
1.200
Biler
250
Fri dækshøjde
4,1 m
Lanemeter
500 m
I forhold til færgens indretning vil minimumskravene være lempeligere end
for de andre færger, da der er tale om erstatningssejlads. Der skal dog som
minimum være siddepladser, adgang for mennesker med handicap, samt
mulighed for køb af mad og drikke.
Andet
Side 2/2
Med aftalen af 11. december 2014 blev det aftalt at reducere antallet af kahytter
til 67 på ruten Rønne-Køge. Det rettes til 67 køjepladser.
Lavere billetpriser
Parterne mødes igen om udmøntningen af midler til lavere billetpriser, når
disse er fordelt, jf. de indledte forhandlinger i regi af Økonomi- og Indenrigs-
ministeriet om udmøntning af 133 mio. kr. årligt til lavere færgebilletpriser til
gavn for de danske ø-samfund.