Udvalget for Landdistrikter og Øer 2014-15 (2. samling)
ULØ Alm.del Bilag 5
Offentligt
Pinligt, helt utilstedeligt og fejlagtigt!
Den kommunale tilføjelse i referatet fra et KB-møde om en hensigtserklæring! Teksten i referatet lyder
således:
”Rammerne for det kommende færgeforlig er fastlagt for perioden 2018 til 2028 og heri indgår ikke LNG,
hvilket i overvejede grad skyldes økonomi.
Der vil i givet fald skulle investeres yderligere fra statens side, da LNG-færger er dyrere at bygge og
dyrere i drift grundet det begrænsede udbud og dermed højere pris pr færge.
F.eks. er den LNG-baserede færge, der sejler fra Stavanger til Hirtshals støttet med over 90 mio. kroner
fra den norske stat og EU. Uden disse ekstra tilskud ville færgen aldrig være kommet i drift baseret på
LNG
Transportministeriet ønskede ikke at begrænse de bud, der måtte komme på næste færgeudbud
yderligere, ved også at kræve LNG-baserede færger.
Endelig vil et LNG-tankanlæg være en dyr investering, som vil komme oveni den pris staten har fastsat til
færgedrift, som fra 2018 er over 330 mio. kr. om året til Bornholm. Rønne Havn vil ikke kunne bære
denne investering.
I overvejelserne indgik også, at de to nuværende hurtigfærger ikke kan ombygges til LNG.”
Da det forekom mig meget underligt, at Fjord Line skulle have fået tilskud fra bl.a. EU til den ene af deres 2
færger på ruten Stavanger – Hirtshals (Stavangerfjord og Bergensfjord), som påstået i den kommunale
administrations tilføjelse under KBs behandling af Bente Johansens hensigtserklæring, tog jeg mig den
frihed at spørge hos Fjord Line:
Hej hos Fjord Line,
Kan det være rigtigt, at den LNG-baserede færge, der sejler fra Stavanger til Hirtshals bliver støttet med
over 90 mio. kroner fra den norske stat og EU, samt at uden disse ekstra tilskud ville færgen aldrig være
kommet i drift baseret på LNG?
Jeg kan ikke sige hvor og af hvem den kommunale administration har disse oplysninger fra, men jeg har
en anelse om hvorfra de kommer.
Da det drejer sig om, at vi – en hel del borgerne, vores passagerforening og nogle lokalpolitikere – gerne
vil have, at kommunen skal arbejde for, at vi i fremtiden får LNG-baserede færger til at besejle Bornholm
i fast rutefart [måske det var en idé for Fjordline] samt at vi får planlagt et LNG-tankanlæg på Rønne
Havn [selvfølgelig i privat regi] til at servicere vore færger samt øvrige skibe, der sejler rundt i Østersøen
På forhånd tusind tak fordi De tog Dem tid til at læse denne mail.
Jeg håber også De vil finde tid og lyst til at svare mig.
Venlig hilsen
Jørn Holger Christensen
Fjord Line svarede således:
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 5: Henvendelse af 12/7-15 vedrørende LNG-baserede færger, fra Jørn Holger Christensen, Rønne
1537726_0002.png
Hei Jørn og takk for din epost,
For å svare konkret på ditt spørsmål, så ga NOx-fondet et betydelig bidrag på 90 MNOK (per skip) til
Fjord Line sin investering da vi besluttet å investerer i at våre nye cruiseferger utelukkende skulle seile på
LNG.
Dette ble gitt på grunn av den banebrytende miljøteknologoen som benyttes.
Bakgrunnen for vår beslutning var de nye og strenge krav til svovelinnhold i marine drivstoffer som
trådte i kraft 1. januar 2015, som skjerper miljøkravene til skipsfarten markant.
Beslutningen om å ferdigstille våre to nye cruisefergen som da var under bygging ble tatt i juni 2012. Med
å stats på dette fra dag en unngikk vi å ta skipene ut av drift for en lengre periode før de nye
utslippsbestemmelsene ble innført.
Fjord Line har en klar og tydelig "grønn profil" strategi, hvor at våre to nye cruiseferger utelukkende
skulle seile på LNG er et element.
Bidraget fra NOx-fondet var ett av flere elementene som ble lagt til grunn i vurderingen da beslutningen
om å seile utelukkende på LNG ble tatt.
Håper dette er oppklarende og svar på ditt spørsmål.
Med vennlig hilsen / Kind regards
Eva Sørås Mellgren
Kommunikasjonsdirektør/ Communication Director
For at være helt sikker på både jeg og Eva Sørås Mellgren, Fjord Line havde forstået det korrekt, spurgte jeg
endnu en gang således:
Hei Eva Sørås,
Undskyld meg, men jeg ønsker være helt sikker.
Men dere kan ikke kjenne igjen denne passagen, fra vårt kommuneledelse:
”den LNG-baserede færge, der sejler fra Stavanger til Hirtshals støttet med over 90 mio.
kroner fra den norske stat og EU. Uden disse ekstra tilskud ville færgen aldrig være
kommet i drift baseret på LNG. ”
Det er ikke sandheten, at EU og den norske stat har bidraget med 90 mio. NOK, for at få LNG-fergen i
drift?
Venlig hilsen
Jørn Holger Christensen
Fjord Line svarede således:
Hei,
Den støtten vi fikk (90 MNOK kroner per skip) var fra NOx-fondet.
Her kan du lese om NOx-fondet:
https://www.nho.no/Prosjekter-og-programmer/NOx-fondet/Dette-er-NOx-fondet/Om-NOx-fondet/
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 5: Henvendelse af 12/7-15 vedrørende LNG-baserede færger, fra Jørn Holger Christensen, Rønne
Bidraget var et viktig element i vår beslutning om utelukkende å seile på LNG, men ikke det eneste.
Med vennlig hilsen / Kind regards
Eva Sørås Mellgren
Kommunikasjonsdirektør/ Communication Director
Det ville også undre, hvis Fjord Line udelukkende ville basere deres beslutning om at bygge af 2 LNG-
baserede færger til en værdi af NOK 2,1 mia. pr. skib på et tilskud NOK 90 mio., der svarer til 4,29 % af
byggomkostningerne pr. skib.
Når man i det lys ser på
Den kommunale administrations tilføjelse!
Er det jo ikke ligefrem det Fjord Line fortæller os! Man kan vel sige, at der er intet belæg for den tekst
administrationen har fabrikeret. Det er efter min mening ikke et fornuftigt argument for ikke at se fremad.
Ikke mindst i betragtning af, at bl.a. Gotlandsbolaget har bestilt LNG færge til levering 2017, ligeledes
TALLINK samt et projekt til VASA LINE i den Botniske Bugt. Endvidere sejler der pt. en LNG-baseret færge
mellem Stockholm,-Ålandsøerne -Finland.
De kan vel ikke alle tage fejl i det hensigtsmæssige i at investere i LNG færger?
Der er en betragtelig signalværdi ved at sejle med miljørigtige færger, ikke mindst når man brander sig som
”Bright Green Island”.
Der skal investeres målrettet for ikke at sakke agterud i Østersøens udvikling og ikke mindst for Bornholms
vækst og udvikling.
Dette i forbindelse med at udnytte at EU's tilgængelige muligheder for såvel start og driftstilskud til et
sammenhængende Europa - TEN-tec.
Venlig hilsen
Jørn Holger Christensen
Thorkildsvej 19
3700 Rønne