Udvalget for Landdistrikter og Øer 2014-15 (2. samling)
ULØ Alm.del Bilag 35
Offentligt
1551353_0001.png
OKTOBER 2015
BEDRE
BALANCE
STATSLIGE ARBEJDSPLADSER
TÆTTERE PÅ BORGERE OG
VIRKSOMHEDER
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Publikationen Bedre Balance - statslige arbejdspladser
1551353_0002.png
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Publikationen Bedre Balance - statslige arbejdspladser
1. Sammenfatning ................................................................................................................... 3
2. Balance, nærhed, faglighed og effektivitet......................................................................... 11
2.1 Balance og udvikling i hele landet ............................................................................ 11
2.2 Tæt på borgerne og opgaveløsningen ..................................................................... 12
2.3 Faglige miljøer og en effektiv offentlig sektor ........................................................... 12
3. Flytninger .......................................................................................................................... 15
3.1 Til Region Sjælland .................................................................................................. 16
3.2 Til Region Syddanmark ............................................................................................ 18
3.3 Til Region Midtjylland ............................................................................................... 20
3.4 Til Region Nordjylland .............................................................................................. 23
3.5 Til Region Hovedstaden ........................................................................................... 25
3.6 Yderligere initiativer til fremme af bedre balance i Danmark ..................................... 27
Bilag A. Definition og afgrænsning af statslige arbejdspladser ............................................ 29
Bilag B. Opgørelse og fordeling på landsplan af statslige arbejdspladser ............................. 33
Bilag C. Erfaringer med at flytte statslige arbejdspladser ...................................................... 37
Bilag D. De berørte medarbejdere......................................................................................... 41
Bedre balance – statslige arbejdspladser tættere på borgere og virksomheder · Oktober 2015
1
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Publikationen Bedre Balance - statslige arbejdspladser
1551353_0004.png
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Publikationen Bedre Balance - statslige arbejdspladser
1551353_0005.png
1. Sammenfatning
Nyt kapitel
De statslige arbejdspladser skal være fordelt i hele
landet og tættere på bor-
gerne. Regeringen flytter derfor et historisk stort antal statslige arbejdspladser
fra hovedstaden til de fire andre regioner i landet.
De statslige institutioner er sat i verden for at løse opgaver til gavn for borgere og virksomhe-
der i hele Danmark. Statens arbejdspladser skal derfor også være fordelt i hele landet.
Staten skal løse opgaverne effektivt med høj faglig kvalitet og være tæt på virksomheder og
borgere. Samtidig skal de statslige arbejdspladser medvirke til at skabe aktivitet i hele landet.
For at tilgodese disse hensyn bedst muligt vil regeringen over de kommende år flytte ca.
3.900 statslige arbejdspladser fra hovedstadsområdet til landets fire andre regioner. Over 10
pct. af de ca. 32.000 relevante statslige arbejdspladser i hovedstaden flyttes.
1
Det er den
største samlede flytning af statslige arbejdspladser nogensinde herhjemme.
Væsentligt flere statslige arbejdspladser vil fremover ligge uden for hovedstadsområdet
sammenlignet med i dag,
jf. figur 1.1.
1
Afgrænsning, opgørelse og fordeling af statslige arbejdspladser er uddybet i bilag A og B.
Bedre balance – statslige arbejdspladser tættere på borgere og virksomheder · Oktober 2015
3
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Publikationen Bedre Balance - statslige arbejdspladser
1551353_0006.png
Figur 1.1
Der flyttes i alt 3.899 statslige arbejdspladser fra hovedstadsområdet til landets øvrige
regioner
Årsværk
7.000
6.000
5.000
4.000
3.000
2.000
1.000
0
Sjælland
Syddanmark
Midtjylland
Nordjylland
ATP-/Udbetaling
Danmark-centre mv.
Årsværk
+ 976
+ 1.205
+ 659
+ 500
+ 559
7.000
6.000
5.000
4.000
3.000
2.000
1.000
0
Antal statslige arbejdspladser før
Antal statslige arbejdspladser efter
Anm.: Se bilag A og B for afgrænsning, opgørelse og fordeling af statslige arbejdspladser. Søjlen
”ATP-/Udbetaling Danmark-centre mv.” viser bl.a. arbejdspladser flyttet til ATP-/Udbetaling
Danmark-centre og til byer i Region Hovedstaden (Helsingør og Rønne).
Kilde: Finansministeriets Forhandlingsdatabase, egne beregninger. Tallene er fra 2. kvartal 2015.
Arbejdspladserne flyttes til nye placeringer fordelt over hele Danmark. Der flyttes
arbejdspladser til 38 byer.
2
Dermed får staten en bredere geografisk tilstedeværelse,
jf. figur
1.2.
2
Inklusiv byer med ATP-/Udbetaling Danmark-centre og eksisterende lokationer for SKAT, hvortil der flyttes
arbejdspladser.
4
Bedre balance – statslige arbejdspladser tættere på borgere og virksomheder · Oktober 2015
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Publikationen Bedre Balance - statslige arbejdspladser
1551353_0007.png
Figur 1.2
Placeringen af de flyttede statslige arbejdspladser
Flytning > 300
Flytning > 100
Flytning < 100
Nye årsværk til inddrivelse
og udbyttekontrol hos SKAT
ATP‐/Udbetaling
Danmark-centre
Aalborg (219)
Thisted
Hjørring (257)
Brønderslev (37)
Frederikshavn
Lemvig (15)
Djursland (13)
Viborg (248)
Karup (10)
Aarhus (201)
Silkeborg (25)
Ikast (35)
Skanderborg (32)
Rønne (5)
Grenå
Holstebro
Ringkøbing (40)
Herning (40)
Helsingør (8)
Hillerød
Holbæk (119)
Billund (16)
Randbøl (81)
Esbjerg (105)
Fredericia (47)
Middelfart
Odense (286)
Slagelse (121)
Sorø (13)
Korsør (190)
Ringsted (281)
Ribe (85)
Haderslev
Tønder (20)
Sønderborg (392)
Næstved (395)
Vordingborg
Nykøbing Falster (86)
Bedre balance – statslige arbejdspladser tættere på borgere og virksomheder · Oktober 2015
5
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Publikationen Bedre Balance - statslige arbejdspladser
1551353_0008.png
Flytningen vil ske som en kombination af flytning af hele institutioner og flytning af dele af
institutioner. I alt flyttes 3.899 arbejdspladser,
jf. tabel 1.1.
Tabel 1.1
Samlet flytning
Flytning
20 hele institutioner
Øvrige flytninger
I alt
Andel af statslige arbejdspladser i hovedstaden, der flyttes
Flyttede arbejdspladser
1.835
2.064
3.899
11�½ pct.
Anm: Se bilag A og B for afgrænsning og opgørelse af andelen af statslige arbejdspladser.
Der flyttes 20 hele institutioner, heraf en række mindre råd, centre mv.,
jf. tabel 1.2.
6
Bedre balance – statslige arbejdspladser tættere på borgere og virksomheder · Oktober 2015
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Publikationen Bedre Balance - statslige arbejdspladser
1551353_0009.png
Tabel 1.2
Hele institutioner, der flyttes
Institution
Flyttede arbejdspladser
Udlændingestyrelsen
375
1)
Arbejdsskadestyrelsen
Statens Administration
Søfartsstyrelsen
325
294
2)
190
96
88
Geodatastyrelsen
Dansk Institut for Internationale Studier (DIIS)
1)
Civilstyrelsen
84
Naturstyrelsen
81
65
62
Færdselsstyrelsen
Danmarks Evalueringsinstitut
Spillemyndigheden
Danmarks Akkrediteringsinstitution
Børnerådet
50
42
16
Danida Fellowship Centre
15
Nationalt Center for Undervisning i Natur, Teknik og Sundhed
Jagt- og Skovbrugsmuseet
Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbane
13
13
11
8
5
Statens Værksteder for Kunst
Rådet for Socialt Udsatte
Taksationssekretariatet
2
1.835
I alt
Anm.: Se bilag A og B for afgrænsning og opgørelse af andelen af statslige arbejdspladser. Det bemærkes,
at hele klagenævn ikke er medtaget i listen over hele institutioner.
1)
Flytning kræver lovændring. 2) Flytning af Statens Administrations Finansservicecenter til
Udbetaling Danmark kræver lovændring.
I flere tilfælde skabes i forbindelse med flytningen et renere opgavesnit ved at opdele
forholdsvis store styrelser i to nye styrelser, hvoraf den ene del flyttes ud af
hovedstadsområdet:
Naturstyrelsen (deles op i Naturstyrelsen med hovedsæde i Randbøl og Styrelsen for
Vand- og Naturforvaltning med hovedsæde i København)
Geodatastyrelsen (deles op i Geodatastyrelsen i Aalborg og Styrelsen for Dataforsyning
og Effektivisering i København)
Trafik- og Byggestyrelsen (deles op i Færdselsstyrelsen i Ribe og Trafik- og
Byggestyrelsen i København)
Bedre balance – statslige arbejdspladser tættere på borgere og virksomheder · Oktober 2015
7
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Publikationen Bedre Balance - statslige arbejdspladser
1551353_0010.png
Derudover foretages en række flytninger, som indebærer, at dele af institutioner flyttes til
enten nye lokationer eller til eksisterende statslige arbejdspladser uden for hovedstaden,
jf.
tabel 1.3.
Tabel 1.3
Øvrige flytninger
Institution
Flyttede arbejdspladser
Dele af NaturErhvervstyrelsen flyttes
Dele af Banedanmark flyttes til to byer
Dele af SKAT fordeles i byer rundt om i landet
1)
390
310
200
177
162
Socialstyrelsen samles på én lokation
Diverse klagenævn mv. samles i ”Klagenævnenes Hus”, herunder Natur- og
Miljøklagenævnet og Forbrugerklagenævnet
Dele af Styrelsen for Patientsikkerhed (ny styrelse) flyttes
100
Dele af Miljøstyrelsen flyttes
Dele af Arbejdstilsynet flyttes
Dele af Energinet.dk flyttes til to byer
61
60
56
51
50
Dele af Energistyrelsen flyttes
Dele af Ankestyrelsen flyttes
Dele af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering flyttes
37
37
35
32
Dele af Styrelsen for Vand- og Naturforvaltning (ny styrelse) flyttes til to byer
Dele af Patent- og Varemærkestyrelsen flyttes
Dele af Bygningsstyrelsen flyttes
Dele af Erhvervsstyrelsen flyttes til to byer
Dele af Skatteankestyrelsen flyttes
Øvrige flytninger fra hovedstaden
31
25
250
I alt
2.064
Anm.: Se bilag A og B for afgrænsning og opgørelse af andelen af statslige arbejdspladser.
1)
De 200 arbejdspladser fra SKAT er ekskl. stillinger som følge af regeringens handlingsplan for
SKAT.
Flytning af de enkelte styrelser og institutioner er beskrevet i kapitel 3. Hvor det har været
muligt, er institutioner placeret i faglige klynger med henblik på at understøtte stærke faglige
miljøer.
Mange af arbejdspladserne – særlig i de tilfælde, hvor der er tale om flytning af mindre dele
af en institution – placeres af økonomiske og praktiske hensyn på lokationer, hvor der i forve-
jen er placeret statslige arbejdspladser.
8
Bedre balance – statslige arbejdspladser tættere på borgere og virksomheder · Oktober 2015
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Publikationen Bedre Balance - statslige arbejdspladser
1551353_0011.png
Flytningerne berører mange dele af den statslige sektor og mange medarbejdere. Der vil fra
start til slut blive taget en række hensyn, så medarbejderne i de berørte institutioner kommer
så godt som muligt gennem processen.
Fem overordnede personalepolitiske pejlemærker er styrende for processen med at flytte
statslige arbejdspladser,
jf. boks 1.1.
Boks 1.1
Personalepolitiske pejlemærker for flytningen
1.
2.
3.
4.
5.
Sikre tidlig og åben kommunikation
Fastholde medarbejdere og kompetencer
Hjælpe medarbejdere videre, som ikke ønsker at flytte med
Give medarbejdere, der flytter med, en god start
Sikre og fastholde stærke faglige miljøer på den nye beliggenhed
Regeringen er bevidst om, at det for de omfattede institutioner og medarbejdere er en svær
proces med betydelige udfordringer. Det vil tage tid, før institutionerne er helt på plads i de
nye rammer med en normal drift.
Der kan opstå tilfælde, hvor opgaveløsningen midlertidigt taber fart og bliver mindre effektiv
som følge af flytningerne. Det kan medføre, at borgere og virksomheder i en overgangsperio-
de fx kan risikere længere sagsbehandlingstider, og at institutionerne i lavere grad opfylder
deres mål. Det kan ikke undgås helt, når der foretages så omfattende flytninger.
Det er derfor vigtigt at huske på formålet med flytningerne: bedre geografisk balance og mere
nærhed til borgere og virksomheder.
Arbejdspladserne flyttes så hurtigt, som det er praktisk muligt. De fysiske flytninger forventes
at strække sig over flere år. De konkrete flytninger gennemføres på grundlag af planer, som
de ansvarlige ministerier udarbejder.
Flytningen indebærer personalerelaterede udgifter (fx fratrædelsesgodtgørelse for overens-
komstansatte, udgifter til rekruttering mv.), flytte- og etableringsomkostninger samt eventuelle
udgifter til yderligere personalemæssige tiltag.
Regeringen har afsat en reserve på 400 mio. kr. i 2016, der kan indgå i finansieringen af
udgifter i forbindelse med flytningen. Udgifter fra 2017 og frem indarbejdes på finanslovsfor-
slaget for 2017.
Med denne plan tager regeringen et væsentligt skridt i retning af et mere geografisk balance-
ret Danmark. Regeringen har ikke planer om yderligere flytninger af statslige arbejdspladser.
Regeringen vil dog fortsat tage hensyn til en balanceret geografisk placering af statslige
arbejdspladser og en effektiv organisering af staten.
Bedre balance – statslige arbejdspladser tættere på borgere og virksomheder · Oktober 2015
9
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Publikationen Bedre Balance - statslige arbejdspladser
1551353_0012.png
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Publikationen Bedre Balance - statslige arbejdspladser
1551353_0013.png
2. Balance, nærhed, faglighed
og effektivitet
Nyt kapitel
Flytningen
af statslige arbejdspladser gennemføres for at opnå en bedre
balance og udvikling i hele landet og for at sikre
statslige institutioner, der er
tæt på borgere
og virksomheder. Flytningen sker samtidig under hensyntagen
til opretholdelsen af faglige miljøer og effektiv drift af statslige institutioner og
myndigheder.
2.1 Balance og udvikling i hele landet
Regeringen står for en offensiv regional- og landdistriktspolitik. Det indebærer først og frem-
mest et stærkt fokus på vækst i den private sektor i alle dele af landet. Men det indebærer
også, at flere statslige arbejdspladser skal ligge uden for hovedstadsområdet og i højere grad
være til stede i alle landsdele. Statslige arbejdspladser er ikke sig selv tilstrækkelige til at
skabe vækst og udvikling i et område. Men statslige arbejdspladser kan bidrage til at skabe
aktivitet og stimulere udviklingen i et område.
Der er mange gode grunde til, at en stor del af de statslige arbejdspladser ligger i hoved-
stadsområdet. Mange myndigheders opgavevaretagelse kræver hyppig kontakt til andre
myndigheder, Folketinget og øvrige samarbejdspartnere, som er lokaliseret i hovedstadsom-
rådet. Visse institutioner kræver også specialiseret arbejdskraft og særlige kompetencer, som
er lettere tilgængelig i en storby.
Derfor vil der altid være en vis ubalance i fordelingen af statslige arbejdspladser. Det er
grundlæggende hensigtsmæssigt med en stor andel af statslige arbejdspladser i hoved-
stadsområdet.
Men det er vigtigt, at balancen ikke bliver for skæv. Og mange statslige institutioner kan
drives ligeså effektivt uden for hovedstadsområdet. Med denne omfattende flytning ønsker
regeringen at sikre en mere decentral placering af statslige arbejdspladser til gavn for hele
Danmark.
Bedre balance – statslige arbejdspladser tættere på borgere og virksomheder · Oktober 2015
11
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Publikationen Bedre Balance - statslige arbejdspladser
1551353_0014.png
2.2 Tæt på borgerne og opgaveløsningen
Statslige institutioner og myndigheder er til for borgerne. Staten løser opgaver og skaber
rammer for borgeres liv og virksomheders udfoldelse, som i sidste ende skal komme alle
borgere til gavn. Derfor er det afgørende, at statslige institutioner og myndigheder er tæt på
borgerne.
Det er allerede i et vist omfang tilfældet. En række institutioner, som i dag er placeret i ho-
vedstadsområdet, har imidlertid ikke særlige behov eller opgaver, der nødvendiggør denne
placering. Disse institutioner kan opnå en hensigtsmæssig placering andre steder i landet.
2.3 Faglige miljøer og en effektiv offentlig sektor
Statslige institutioner skal være eksperter på deres respektive områder og være garanter for
et fagligt højt niveau. Derfor er det vigtigt, at placeringen af statslige arbejdspladser sker
under hensyntagen til fastholdelsen og udviklingen af faglige miljøer.
Regeringens plan for flytning indebærer, at statslige institutioner tilstræbes placeret i områ-
der, hvor der kan opnås sammenhængende faglige miljøer og synergier. Ved at samle stats-
lige arbejdspladser, der har overlappende eller ensartede opgaveområder og medarbejder-
profiler, skabes der grobund for nyttige samarbejder institutioner imellem, ligesom det bliver
muligt at opnå synergieffekter mellem statslige institutioner, uddannelsesinstitutioner og
private aktører i erhvervslivet.
Regeringen lægger stor vægt på, at den offentlige sektor leverer mest mulig værdi til borger-
ne for skattekronerne. Det er hensigten med flytningerne, at de på sigt skal understøtte dette.
Flytningen giver mulighed for at reorganisere institutioner og optimere processer og arbejds-
gange. Det kan danne grundlag for mere velfungerende organisationer i fremtiden.
Samtidig er det komplekst at flytte så mange statslige arbejdspladser. Det er uundgåeligt, at
flytningerne vil medføre væsentlige omkostninger. Det er et bærende hensyn i flytningerne at
begrænse disse omkostninger.
Det er desuden et bærende hensyn at imødegå de midlertidige følgevirkninger for produktivi-
tet mv., som følger af en omfattende flytning. For at sikre effektive og smidige flytninger, og
for så vidt muligt at sikre de berørte institutioners funktionsdygtighed, vil de ansvarlige mini-
sterier udarbejde detaljerede implementeringsplaner for de enkelte institutioners flytning og
følge op på, at planerne føres ud i livet.
12
Bedre balance – statslige arbejdspladser tættere på borgere og virksomheder · Oktober 2015
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Publikationen Bedre Balance - statslige arbejdspladser ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Publikationen Bedre Balance - statslige arbejdspladser
1551353_0016.png
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Publikationen Bedre Balance - statslige arbejdspladser
1551353_0017.png
3. Flytninger
Nyt kapitel
Flytningen af statslige arbejdspladser styrker den statslige tilstedeværelse i alle
regioner uden
for hovedstadsområdet. I alt flyttes 3.899 arbejdspladser,
svarende til over 10 pct. af de relevante statslige
arbejdspladser i hovedstads-
området.
Regeringen har i valget af institutioner og nye lokationer tilstræbt at sikre en fornuftig geogra-
fisk balance, nærhed til borgere og virksomheder samt mulighed for effektiv drift. Vægten af
de forskellige hensyn varierer mellem de enkelte institutioner.
Af hensyn til de flyttede institutioners opgavevaretagelse og effektivitet vil der i visse tilfælde
ske omorganiseringer i institutionerne i forbindelse med flytningen, således at udvalgte funk-
tioner med behov for tæt kontakt til hovedstaden udskilles og forbliver i hovedstadsområdet.
Det kan fx være ministerbetjeningsfunktioner.
Der vil kunne ske mindre justeringer i antal flyttede arbejdspladser eller placeringen af ar-
bejdspladserne i forbindelse med de ansvarlige ministeriers udarbejdelse af konkrete imple-
menteringsplaner.
Regeringen ønsker at overflytte alle konkrete sagsbehandlingsopgaver vedrørende person-
skader fra Arbejdsskadestyrelsen til ATP eller Udbetaling Danmark. De konkrete sagsbe-
handlingsopgaver vedrører arbejdsskadesager, private erstatningssager samt øvrige mindre
sagsområder. Området for Klagesager om Arbejdsløshedsforsikring (CKA) samt koordine-
rings- og udviklingsopgaver på arbejdsskadeområdet påtænkes ikke overflyttet. Desuden
flyttes en række udbetalingsordninger, der i forvejen administreres af ATP på vegne af Be-
skæftigelsesministeriet, til Haderslev, Holstebro og Frederikshavn.
Regeringen ønsker endvidere at overflytte opgaver fra Statens Administrations Finansser-
vicecenter til Udbetaling Danmark. Opgaverne omfatter tilbagebetaling af SU-lån, tjeneste-
mandspensioner, forsikringsordninger for selvstændige erhvervsdrivende, statslige tilskuds-
ordninger, udlån og garantier mv. samt øvrige mindre opgaveområder i Finansservicecente-
ret. Afgrænsede tværgående statslige regnskabsopgaver påtænkes ikke overflyttet.
Regeringen vil i 2016 fremsætte lovforslag om overflytningen af Arbejdsskadestyrelsen og
Statens Administrations Finansservicecenter til Udbetaling Danmark.
Bedre balance – statslige arbejdspladser tættere på borgere og virksomheder · Oktober 2015
15
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Publikationen Bedre Balance - statslige arbejdspladser
1551353_0018.png
I tillæg til de arbejdspladser, der allerede er fundet nye placeringer til rundt om i landet, vil der
som led i regeringens handlingsplan for SKAT blive tilført 350 nye årsværk på inddrivelses-
området og 50 årsværk til at styrke udbetaling og kontrol på udbytteområdet. 300 af disse
arbejdspladser vil blive etableret på SKATs eksisterende lokationer i Thisted, Ringkøbing,
Herning, Grenaa, Tønder og Middelfart.
3.1 Til Region Sjælland
Der flyttes i alt 1.205 arbejdspladser til byer i Region Sjælland,
jf. figur 3.1.
16
Bedre balance – statslige arbejdspladser tættere på borgere og virksomheder · Oktober 2015
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Publikationen Bedre Balance - statslige arbejdspladser
1551353_0019.png
Figur 3.1
Placeringen af de statslige arbejdspladser,
der flyttes til Region Sjælland
Flytning > 300
Flytning > 100
Holbæk (119)
- Danmarks
Evalueringsinstitut (62)
- Danmarks Akkrediteringsinstitution (42)
- Danida Fellowship Centre (15)
Flytning < 100
ATP‐/Udbetaling
Danmark-centre
Slagelse (121)
‐ Dele af Miljøstyrelsen (61)
- Dele af Arbejdstilsynet (60)
Holbæk (119)
Ringsted (281)
Korsør (190)
- Søfartsstyrelsen (190)
Slagelse (121)
Sorø (13)
Korsør (190)
Næstved (395)
Ringsted (281)
‐ Dele af Banedanmark (270)
‐ Havarikommissionen for
Civil Luftfart og Jernbane (11)
Sorø (13)
- Nationalt Center for
Undervisning i Natur, Teknik
og Sundhed (13)
Næstved (395)
- Udlændingestyrelsen (375)
- Dele af SKAT (20)
Vordingborg
Nykøbing Falster (86)
Nykøbing Falster (86)
- Dele af Slots- og
Kulturstyrelsen (60)
- Dele af Erhvervsstyrelsen (26)
Bedre balance – statslige arbejdspladser tættere på borgere og virksomheder · Oktober 2015
17
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Publikationen Bedre Balance - statslige arbejdspladser
1551353_0020.png
Udlændingestyrelsen placeres i
Næstved,
idet dog den del af Udlændingestyrelsen, som
håndterer asylsagsbehandlingen, indtil videre fortsat vil være placeret i Center Sandholm i
Allerød. Udlændingestyrelsen har i dag ca. 550 medarbejdere, og det vurderes, at flytningen
berører ca. 375 medarbejdere. Udlændingestyrelsen behandler sager om udlændinges ad-
gang til og ophold i Danmark. Det omfatter bl.a. sager om asyl, familiesammenføring og
permanent ophold. Udlændingestyrelsen sørger også for underhold og indkvartering af asyl-
ansøgere mv.
I
Ringsted
placeres 270 arbejdspladser under Banedanmark. Ringsted er med sin centrale
placering i jernbanenettet midt på Sjælland velegnet som udgangspunkt for varetagelse af
infrastruktur og vedligeholdelse af banenettet. Også i Ringsted placeres Havarikommissionen
for Civil Luftfart og Jernbane med 11 arbejdspladser.
I
Korsør
placeres Søfartsstyrelsen med 190 arbejdspladser. Søfartsstyrelsen er allerede
delvist lokaliseret her i forvejen.
I
Holbæk
placeres en klynge af institutioner med relation til undervisning: Danmarks Evalue-
ringsinstitut (EVA), Danmarks Akkrediteringsinstitution samt Danida Fellowship Centre. I alt
vil 119 årsværk fra de tre institutioner fremover være lokaliseret i området. Det er intentionen,
at placeringen af institutioner med en fælles faglig referenceramme i samme område skal
bidrage til et stærkt fagligt miljø i Nordvestsjælland.
I
Slagelse
placeres dele af Miljøstyrelsen med 61 arbejdspladser. Derudover placeres dele af
Arbejdstilsynet også i Slagelse (60 arbejdspladser).
I
Nykøbing Falster
placeres et nyoprettet kontor, Statens Kulturarvskontor, under Slots- og
Kulturstyrelsen med 60 arbejdspladser, som skal varetage opgaver vedrørende Danmarks
kulturarv (fortidsminder, bygningsfredning og statslige ejendomme). Derudover flyttes dele af
Erhvervsstyrelsen til Nykøbing Falster (26 arbejdspladser).
I Region Sjælland placeres desuden følgende statslige arbejdspladser:
Næstved:
Dele af SKAT (20 arbejdspladser)
Sorø:
Nationalt Center for Undervisning i Natur, Teknik og Sundhed
(ca. 13 arbejdspladser)
Vordingborg:
Et antal arbejdspladser i ATP/Udbetaling Danmarks regionale center
3.2 Til Region Syddanmark
Der flyttes i alt 976 arbejdspladser til byer i Region Syddanmark,
jf. figur 3.2.
Hertil kommer
56 arbejdspladser fra den selvstændige offentlige virksomhed Energinet.dk.
18
Bedre balance – statslige arbejdspladser tættere på borgere og virksomheder · Oktober 2015
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Publikationen Bedre Balance - statslige arbejdspladser
1551353_0021.png
Figur 3.2
Placeringen af de statslige arbejdspladser,
der flyttes til Region Syddanmark
Flytning > 300
Flytning > 100
Flytning < 100
Nye årsværk til inddrivelse
og udbyttekontrol hos SKAT
ATP‐/Udbetaling
Danmark-centre
Billund (16)
- Børnerådet (16)
Randbøl (81)
- Naturstyrelsen (81)
Esbjerg (105)
- Dele af Energistyrelsen (51)
‐ Dele af Energinet.dk (49)
‐ Dele af Erhvervsstyrelsen (5)
Billund (16)
Fredericia (47)
Randbøl (81)
‐ Dele af Banedanmark (40)
- Dele af Energinet.dk (7)
Esbjerg (105)
Middelfart
Fredericia (47)
Ribe (85)
Odense (286)
Ribe (85)
Haderslev
‐ Færdselsstyrelsen (65)
- Dele af SKAT (20)
Tønder (20)
Sønderborg (392)
Odense (286)
- Socialstyrelsen (177)
‐ Spillemyndigheden (50)
‐ Dele af Styrelsen for
Forskning og Innovaton (39)
‐ Dele af SKAT (20)
Tønder (20)
- Dele af NaturErhvervstyrelsen (20)
Sønderborg (392)
- Dele af NaturErhvervstyrelsen (370)
- Dele af Styrelsen for Vand‐
og Naturforvaltning (22)
Bedre balance – statslige arbejdspladser tættere på borgere og virksomheder · Oktober 2015
19
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Publikationen Bedre Balance - statslige arbejdspladser
1551353_0022.png
I
Sønderborg
etableres der en større faglig klynge af institutioner på natur- og
landbrugsområdet. Klyngen kommer til at bestå af NaturErhvervsstyrelsen med 370
arbejdspladser og dele af en ny Styrelse for Vand- og Naturforvaltning med 22
arbejdspladser. I alt vil 392 arbejdspladser med tilknytning til natur- og landbrugsområdet
blive placeret i Sønderborg.
NaturErhvervsstyrelsen er desuden i forvejen til stede i
Tønder.
Der flyttes yderligere 20
arbejdspladser fra styrelsen til Tønder.
Naturstyrelsen flyttes til
Randbøl,
hvor styrelsen i forvejen har en række funktioner placeret.
Der tilføres 81 arbejdspladser til det nye hovedsæde for Naturstyrelsen, således at
Naturstyrelsen samlet set får ca. 600 medarbejdere, der alle arbejder uden for
hovedstadsområdet (med undtagelse af medarbejdere beskæftiget med arealdriften ved
Dyrehaven og på Amager).
Socialstyrelsen samles nu i
Odense.
Styrelsen har hovedkontor i Odense, men har også en
afdeling i København, som med tiden er vokset til at være lige så stor som hovedkontoret.
Afdelingen i København med 177 arbejdspladser flyttes til Odense til den øvrige del af styrel-
sen. Til Odense flyttes ligeledes Spillemyndigheden med 50 arbejdspladser, Det Frie
Forskningsråd under Styrelsen for Forskning og Innovation med 39 arbejdspladser og dele af
SKAT med 20 arbejdspladser.
I
Esbjerg
styrkes byens faglige kompetencer på energiområdet, idet der flyttes ca. 100 ar-
bejdspladser til byen. Arbejdspladserne fordeler sig nogenlunde ligeligt mellem Energistyrel-
sen og opgaver relateret til den selvstændige offentlige virksomhed Energinet.dk. Opgaverne
fra Energistyrelsen relaterer sig bl.a. til administration af puljer og ordninger på energiområ-
det. Fra Energinet.dk er der tale om forskellige myndighedsopgaver.
I
Ribe
placeres Færdselsstyrelsen, som er en ny styrelse, der skal varetage opgaver, som i
dag er placeret i Trafik- og Byggestyrelsen. Den nye styrelse i Ribe kommer til at rumme 65
arbejdspladser.
I
Fredericia
placeres 40 arbejdspladser under Banedanmark, som skal varetage opgaver
vedrørende styring og tilsyn med fornyelses- og anlægsprojekter på jernbanen i Jylland.
I Region Syddanmark placeres desuden følgende statslige arbejdspladser:
Ribe:
Dele af SKAT (20 arbejdspladser)
Billund:
Børnerådet (16 arbejdspladser)
Fredericia:
Dele af Energinet.dk (7 arbejdspladser)
Esbjerg:
Dele af Erhvervsstyrelsen (5 arbejdspladser)
Haderslev:
Et antal arbejdspladser i ATP/Udbetaling Danmarks regionale center
Tønder og Middelfart:
Som led i regeringens handlingsplan for SKAT placeres et antal
stillinger i SKATs eksisterende centre
3.3 Til Region Midtjylland
Der flyttes i alt 659 arbejdspladser til byer i Region Midtjylland,
jf. figur 3.3.
20
Bedre balance – statslige arbejdspladser tættere på borgere og virksomheder · Oktober 2015
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Publikationen Bedre Balance - statslige arbejdspladser
1551353_0023.png
Figur 3.3
Placeringen af de statslige arbejdspladser,
der flyttes til Region Midtjylland
Flytning > 300
Flytning > 100
Flytning < 100
Nye årsværk til inddrivelse
og udbyttekontrol hos SKAT
ATP‐/Udbetaling
Danmark-centre
Viborg (248)
Lemvig (15)
- Dele af Styrelsen for Vand‐
og Naturforvaltning (15)
- Diverse klagenævn (162)
- Civilstyrelsen (84)
‐ Taksationssekretariat (2)
Djursland (13)
Karup (10)
Lemvig (15)
‐ Dele af DMI (10)
‐ Jagt‐ og Skovbrugs-
museet (13)
Grenå
Holstebro
Karup (10)
Silkeborg (25)
Herning (40)
Ringkøbing (40)
Ikast (35)
Viborg (248)
Djursland (13)
Aarhus (201)
Skanderborg (32)
Aarhus (201)
Ringkøbing (40)
‐ Dele af SKAT (40)
- Dele af Styrelsen for
Patientsikkerhed (100)
- Dansk Institut for
Internationale Studier (88)
- Dele af GEUS (13)
Silkeborg (25)
Herning (40)
‐ Dele af SKAT (40)
‐ Dele af Skatte-
ankestyrelsen (25)
Skanderborg (32)
‐ Dele af Bygningsstyrelsen (32)
Ikast (35)
‐ Dele af Patent‐ og
Varemærkestyrelsen (35)
Bedre balance – statslige arbejdspladser tættere på borgere og virksomheder · Oktober 2015
21
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Publikationen Bedre Balance - statslige arbejdspladser
1551353_0024.png
I
Viborg
samles en lang række af statens klagenævn i et ”Klagenævnenes Hus,
jf. boks 3.1.
Boks 3.1
I alt 162 arbejdspladser fra en række statslige klagenævn og -centre samles i Viborg
Natur- og Miljøklagenævnet (80)
Forbrugerklagenævnet (40)
Klagecenter for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri (10)
Energiklagenævnet (7)
Disciplinær- og Klagenævnet for beskikkede Bygningssagkyndige og huseftersynsordningen (6)
Revisornævnet (5,5)
Klagenævnet for udbud (4)
Teleklagenævnet (4)
Disciplinærnævnet for Ejendomsmæglere (2)
Erhvervsankenævnet (1,5)
Tvistighedsnævnet og Ankenævnet for Praktikpladsvirksomhed (1)
Ankenævnet for Søfartsforhold (0,5)
Med ”Klagenævnenes Hus” etableres et stærkt fagligt miljø omkring klagesagsbehandling i
Viborg. Det er hensigten, at samlokaliseringen af mange mindre institutioner med lignende
opgavetyper og kompetencer kan bidrage til på sigt at skabe bedre og mere effektiv klage-
sagsbehandling end i dag.
I Viborg placeres desuden Civilstyrelsen med 84 arbejdspladser og Taksaktionssekretariatet
med 2 arbejdspladser. Begge samlokaliseres med ”Klagenævnenes Hus”.
I
Aarhus
placeres dele af den nye Styrelse for Patientsikkerhed med 100 arbejdspladser.
Derudover foreslår regeringen, at Dansk Institut for Internationale Studier (DIIS) flytter fra
København til Aarhus, hvilket indebærer flytning af 88 arbejdspladser. En flytning af DIIS vil
kræve en ændring af instituttets lovgrundlag, således at instituttets hjemsted fastsættes ved
lov.
I
Ringkøbing
og
Herning
placeres der i hver by yderligere 40 arbejdspladser fra SKAT. I
Silkeborg
placeres dele af Skatteankestyrelsen med 25 arbejdspladser, mens dele af Byg-
ningsstyrelsen flyttes til
Skanderborg
med 32 arbejdspladser.
I
Ikast
placeres dele af Patent- og Varemærkestyrelsen med 35 arbejdspladser, mens dele af
den nye Styrelse for Vand- og Naturforvaltning med 15 arbejdspladser placeres i
Lemvig
i
sammenhæng med Kystdirektoratet.
22
Bedre balance – statslige arbejdspladser tættere på borgere og virksomheder · Oktober 2015
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Publikationen Bedre Balance - statslige arbejdspladser
1551353_0025.png
I Region Midtjylland placeres desuden følgende statslige arbejdspladser:
Karup:
Dele af DMI (10 arbejdspladser)
Aarhus:
Dele af GEUS (De Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark og Grøn-
land) (13 arbejdspladser)
Djursland:
Jagt- og Skovbrugsmuseet (13 arbejdspladser)
Holstebro:
Et antal arbejdspladser i ATP/Udbetaling Danmarks regionale center
Ringkøbing, Herning og Grenå:
Som led i regeringens handlingsplan for SKAT place-
res et antal stillinger i SKATs eksisterende centre
Derudover bevares skattecentret i
Struer
med nuværende opgaver og bemanding. Det var
ellers planlagt, at centret skulle lukke i 2019.
3.4 Til Region Nordjylland
Der flyttes i alt 500 arbejdspladser til byer i Region Nordjylland,
jf. figur 3.4.
Hertil kommer 13
søopmålere fra Forsvaret.
Bedre balance – statslige arbejdspladser tættere på borgere og virksomheder · Oktober 2015
23
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Publikationen Bedre Balance - statslige arbejdspladser
1551353_0026.png
Figur 3.4
Placeringen af de statslige arbejdspladser,
der flyttes til Region Nordjylland
Flytning > 300
Flytning > 100
Flytning < 100
Nye årsværk til inddrivelse
og udbyttekontrol hos SKAT
ATP‐/Udbetaling
Danmark-centre
Hjørring (257)
‐ Statens Administration (226)
‐ Dele af Forsvarsministeriets
Personalestyrelse (31)
Hjørring (257)
Frederikshavn
Brønderslev (37)
‐ Dele af Styrelsen for Arbejds-
marked og Rekruttering (37)
Brønderslev (37)
Aalborg (219)
Thisted
Aalborg (219)
‐ Dele af SKAT (60)
- Geodatastyrelsen (96) og
søopmåling fra forsvarets skibe (13)
‐ Dele af Ankestyrelsen (50)
24
Bedre balance – statslige arbejdspladser tættere på borgere og virksomheder · Oktober 2015
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Publikationen Bedre Balance - statslige arbejdspladser
1551353_0027.png
I
Hjørring
placeres Statens Administration med 226 arbejdspladser. Desuden overtager
Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse i Hjørring opgaver fra Forsvarsministeriets Persona-
lestyrelse i Ballerup. Det medfører, at der flyttes 31 arbejdspladser til byen. Det er hensigten,
at samlingen af regnskabsfaglige arbejdspladser og kompetencer i Hjørring skal bidrage til et
fagligt miljø, som på sigt kan skabe bedre kvalitet og højere effektivitet.
I
Aalborg
placeres Geodatastyrelsen, hvilket medfører, at der flyttes 96 arbejdspladser til
byen. Forsvarets 13 søopmålere, som indgår i Geodatastyrelsens organisation og er sampla-
ceret hermed, flytter med Geodatastyrelsen til Aalborg.
Ankestyrelsen har i forvejen et kontor i Aalborg, som nu udbygges ved at flytte yderligere 50
arbejdspladser fra København til Aalborg. Dele af SKAT flyttes ligeledes til Aalborg med 60
arbejdspladser.
I
Brønderslev
placeres dele af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering med 37 arbejds-
pladser.
I Region Nordjylland placeres desuden følgende statslige arbejdspladser:
Thisted:
Som led i regeringens handlingsplan for SKAT placeres et antal stillinger i
SKATs eksisterende center
Frederikshavn:
Et antal arbejdspladser i ATP/Udbetaling Danmarks regionale center
3.5 Til Region Hovedstaden
Størstedelen af flytningerne af statslige arbejdspladser sker fra København til byer i andre
regioner end Region Hovedstaden. Der sker imidlertid også få flytninger fra København til
byer inden for Region Hovedstaden,
jf. figur 3.5.
Disse indgår også i den samlede flytning.
Bedre balance – statslige arbejdspladser tættere på borgere og virksomheder · Oktober 2015
25
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Publikationen Bedre Balance - statslige arbejdspladser
1551353_0028.png
Figur 3.5
Placeringen af de statslige arbejdspladser,
der flyttes til Region Hovedstaden
Flytning > 300
Flytning > 100
Flytning < 100
Helsingør (8)
ATP‐/Udbetaling
Danmark-centre
Helsingør (8)
‐ Statens Værksteder
for Kunst (8)
Hillerød
Rønne (5)
‐ Rådet for Socialt
Udsatte (5)
Rønne (5)
26
Bedre balance – statslige arbejdspladser tættere på borgere og virksomheder · Oktober 2015
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Publikationen Bedre Balance - statslige arbejdspladser
1551353_0029.png
I
Helsingør
placeres Statens Værksteder for Kunst med 8 arbejdspladser.
I
Rønne
placeres Rådet for Socialt Udsatte med 5 arbejdspladser.
I
Hillerød
placeres et antal arbejdspladser i ATP/Udbetaling Danmarks regionale center.
3.6 Yderligere initiativer til fremme af bedre balance i
Danmark
I tillæg til flytningerne af arbejdspladser vil regeringen bringe en række initiativer i spil, som
kan bidrage til øget aktivitet i hele Danmark og en bedre balance mellem landsdelene:
Politiuddannelse.
Regeringen ønsker at etablere en politiuddannelse i det vestlige
Danmark.
Bedre kulturpolitisk balance.
Regeringen ønsker at fremme en geografisk balanceret
kulturpolitik bl.a. i forhold til DR’s produktionsvirksomhed, sagkyndige udvalg samt tilde-
lingen af tilskudsmidler.
Bedre balance – statslige arbejdspladser tættere på borgere og virksomheder · Oktober 2015
27
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Publikationen Bedre Balance - statslige arbejdspladser
1551353_0030.png
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Publikationen Bedre Balance - statslige arbejdspladser
1551353_0031.png
Bilag A. Definition og
afgrænsning af statslige
arbejdspladser
Nyt kapitel
Det statslige forhandlingsområde refererer samlet set til ca. 184.000 medarbejdere, som har
staten som øverste arbejdsgiver. Det er imidlertid langt fra alle disse arbejdspladser, det er
relevant at overveje at flytte. Når man fraregner de arbejdspladser, det ikke er relevant at
overveje at flytte (fx fordi arbejdspladserne allerede er spredt ud over hele landet på fx gym-
nasier, erhvervsskoler og lignende), er der ca. 49.000 statslige arbejdspladser tilbage inden
for det statslige forhandlingsområde. Heraf er ca. 32.000 i dag placeret i Region Hovedsta-
den. Det er disse ca. 32.000 arbejdspladser, der har dannet afsæt for arbejdet med at identi-
ficere institutioner egnet til flytning.
De ca. 32.000 arbejdspladser er bl.a. karakteriseret ved, at de er placeret i institutioner, der
løser myndighedsopgaver i form af kontrol, tilsyn, sagsbehandling, faglige udredninger, ana-
lyser mv. Blandt de flytningsrelevante arbejdspladser er statslige institutioner som fx styrel-
ser, centre og råd, som indgår i den statslige styringskæde og i sidste ende refererer til den
ressortansvarlige minister.
Der er som udgangspunkt set bort fra institutioner, der ikke indgår i den statslige styringskæ-
de, og fra institutioner, der hovedsageligt eller i væsentligt omfang løser opgaver knyttet til
offentlig service og typisk er præget af direkte borger- eller brugerkontakt (fx på undervis-
ningsområdet). Disse er i høj grad allerede decentralt placeret.
En række arbejdspladser indgår på den baggrund som udgangspunkt ikke i basen for flytning
af arbejdspladser:
Selvejende institutioner på uddannelsesområdet mv., selvstændige offentlige virk-
somheder og Folkekirken.
Universiteter, professionshøjskoler, gymnasier, erhvervssko-
ler, frie grundskoler, Folkekirken, DSB mv. er allerede i vidt omfang spredt ud over landet
og har typisk en stedbunden karakter og/eller institutionel uafhængighed, som gør, at dis-
se institutioner ikke regnes som flytningsrelevante i denne sammenhæng.
Politiet og de militære dele af forsvaret.
Disse institutioner er allerede i vidt omfang
spredt ud over landet og har en stedbunden karakter, som bl.a. gør, at disse institutioner
ikke regnes som flytningsrelevante i denne sammenhæng.
Bedre balance – statslige arbejdspladser tættere på borgere og virksomheder · Oktober 2015
29
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Publikationen Bedre Balance - statslige arbejdspladser
1551353_0032.png
Helt eller delvist statsligt ejede selskaber som fx DONG indgår ikke i basen for flytning af
arbejdspladser.
Dog indgår i flytningen arbejdspladser fra den selvstændige offentlige virksomhed Energi-
net.dk og fra Udbetaling Danmark, jf. også bilag B.
30
Bedre balance – statslige arbejdspladser tættere på borgere og virksomheder · Oktober 2015
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Publikationen Bedre Balance - statslige arbejdspladser ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Publikationen Bedre Balance - statslige arbejdspladser
1551353_0034.png
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Publikationen Bedre Balance - statslige arbejdspladser
1551353_0035.png
Bilag B. Opgørelse og
fordeling
på landsplan af
statslige arbejdspladser
Nyt kapitel
Som følge af flytningen stiger antallet af statslige arbejdspladser i alle regioner uden for ho-
vedstadsområdet,
jf. tabel B.1.
Tabel B.1
Effekten af flytning på antallet af statslige arbejdspladser i regioner uden for
hovedstadsområdet
Fordelt
til UDK
1)
Sjælland
Syddanmark
Før
Statslige
arbejdspladser,
Efter
jf. bilag A
Ændring
Arbejdspladser
uden for staten,
Ændring
jf. bilag A
Samlet
flytning
Midtjylland
5.447
6.106
+659
Nordjylland
3.345
3.845
+500
I alt
16.846
20.186
2)
3.045
5.009
4.250
+1.205
5.985
+976
+393
+3.746
+56
+1.205
+1.032
+659
+13
+84
+153
Ændring
+513
+477
+3.899
2)
Anm.: Afgrænsning af statslige arbejdspladser følger af bilag A. Der tages forbehold for, at arbejdssteds-
kommune for statsansatte i visse tilfælde i Finanministeriets forhandlingsdatabase er oplyst som
den kommune, hvorfra lønudbetalingen sker. Dette kan påvirke regionsfordelingen.
1)
Kolonnen ”Fordelt til UDK” viser arbejdspladser, der flyttes fra statslige styrelser i hovedstadsom-
rådet til eksisterende decentrale centre under ATP/Udbetaling Danmark. Den endelige fordeling på
ATP/Udbetaling Danmarks centre i Frederikshavn, Holstebro, Haderslev, Vordingborg og Hille-
rød vil blive afklaret senere.
2)
Totalen summerer ikke, idet der i totalen er medregnet 8 arbejdspladser fra Statens Værksteder for
Kunst, der flyttes fra København til Helsingør, samt 5 arbejdspladser fra Rådet for Socialt Udsatte,
der flyttes til Rønne. Disse er talt med som en del af den samlede flytning, idet Helsingør og Rønne
i denne sammenhæng ikke regnes for en del af hovedstadsområdet, selvom byerne ligger i Region
Hovedstaden.
Kilde: Finansministeriets Forhandlingsdatabase, egne beregninger. Tallene er fra 2. kvartal 2015.
I alt vil regeringen flytte 3.899 arbejdspladser fra hovedstadsområdet. Der indgår i optællin-
gen 153 arbejdspladser fra den selvstændige offentlige virksomhed Energinet.dk og fra Ud-
betaling Danmark, som er en offentligt reguleret, selvejende institution med myndighedsan-
svar administreret af og forankret i ATP Koncernen,
jf. tabel 5.1.
Disse indgår imidlertid ikke i
Bedre balance – statslige arbejdspladser tættere på borgere og virksomheder · Oktober 2015
33
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Publikationen Bedre Balance - statslige arbejdspladser
1551353_0036.png
definitionen af de flytningsrelevante arbejdspladser i hovedstadsområdet på ca. 32.000.
Følgelig indgår de heller ikke i den opgjorte andel (11�½ pct.) af flytningsrelevante arbejds-
pladser, som flyttes ud af hovedstadsområdet.
Flytningen af statslige arbejdspladser medfører som udgangspunkt ingen ændringer i det
samlede antal arbejdspladser. Dog vil oprettelsen af nye stillinger som følge af regeringens
handlingsplan for SKAT medføre en stigning i antallet af statslige arbejdspladser.
Samtidig vil 393 arbejdspladser fra Arbejdsskadestyrelsen og Statens Administration i fremti-
den blive placeret i ATP/Udbetaling Danmarks centre rundt om i landet i stedet for i styrelser-
nes nuværende kontorer i København,
jf. tabel 5.1.
Idet ATP/Udbetaling Danmark ikke er en
statslig arbejdsgiver, vil disse flyttede arbejdspladser således formelt set ikke længere være
statslige arbejdspladser.
34
Bedre balance – statslige arbejdspladser tættere på borgere og virksomheder · Oktober 2015
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Publikationen Bedre Balance - statslige arbejdspladser ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Publikationen Bedre Balance - statslige arbejdspladser
1551353_0038.png
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Publikationen Bedre Balance - statslige arbejdspladser
1551353_0039.png
Bilag C. Erfaringer med at
flytte statslige arbejdspladser
Nyt kapitel
Der er begrænsede danske erfaringer med flytninger af statslige arbejdspladser og ingen
danske erfaringer med flytning i så stor skala,
jf. eksemplerne i boks C.1.
Boks C.1
Eksempler på tidligere flytninger af statslige arbejdspladser
Tidligere flytninger i Danmark har alle været i væsentlig mindre skala end det nuværende intitiativ, fx:
Sikkerhedsstyrelsen til Esbjerg (2004) – ca. 80 ÅV
SKATs betalingscenter til Ringkøbing (2005) – ca. 285 ÅV
Statsforvaltningen til Nykøbing Falster (2007) – ca. 90 ÅV
Herudover er der blandt andet samlet og flyttet administrative opgaver fra staten og kommunerne til
Udbetaling Danmarks fem regionale centre i Vordingborg, Frederikshavn, Holstebro, Hillerød og Haderslev.
Der er dog opnået en række erfaringer fra de tidligere flytninger såvel som fra flytninger i bl.a.
vores nabolande
3
:
Der er ikke uvæsentlige transaktionsomkostninger forbundet med flytninger.
Med
transaktionsomkostninger menes de umiddelbare engangsomkostninger, som følger di-
rekte af flytningen. Erfaringer fra Danmark og udlandet peger på, at omfanget af transak-
tionsomkostningerne i høj grad afhænger af de konkrete institutioner, der flyttes, antallet
af medarbejdere, der vælger at flytte med til den nye lokation, samt mulighed for etable-
ring i eksisterende bygninger. Disse omkostninger har varieret meget på tværs af lande
og tidspunkter, og der er ingen generaliserbare erfaringer, som umiddelbart kan overfø-
res til den aktuelle flytning.
Tilstedeværelse af relevante kompetencer har stor betydning for kvaliteten og
effektiviteten af de offentlige ydelser, som de flyttede institutioner leverer.
Erfa-
ringsmæssigt er der store udsving i andelen af medarbejdere, der flytter med til en ny lo-
kation. Hvorvidt en medarbejder vælger at flytte med til en ny lokation afhænger bl.a. af
personlige forhold og den nye lokations afstand til medarbejderens bopæl. Der må derfor
3
Kilder: Kristensen, H. H., Drejer, I., & Halkier, H. (2013). Staten i provinsen: Nye potentialer for Nordjyl-
land. Aalborg: Institut for Kultur og Globale Studier, Aalborg Universitet; Det norske fornyings- og admini-
strationsdepartement (2009): Evaluering av uttflytting af statslig virksomhet - komparativ analyse; Riksrevi-
sionen (2009): Omlokalisering av myndigheter.
Bedre balance – statslige arbejdspladser tættere på borgere og virksomheder · Oktober 2015
37
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Publikationen Bedre Balance - statslige arbejdspladser
1551353_0040.png
forventes store forskelle fra institution til institution. De danske erfaringer med flytning af
statslige arbejdspladser,
jf. boks 6.1,
peger på, at det er muligt at tiltrække velkvalificeret
arbejdskraft og dermed etablere styrelser uden for hovedstadsområdet, som efter en
overgangsperiode med flytning og etablering kommer til at fungere godt og effektivt. Digi-
talisering og nutidens teknologi bidrager endvidere til at reducere betydningen af den fy-
siske afstand mellem institutioner.
Flytning kan have midlertidige effekter på de berørte institutiones opgavevareta-
gelse.
Der foreligger ikke systematiske undersøgelser af effekten på opgavevaretagel-
sen i forbindelse med flytninger i Danmark, hverken på kort eller lang sigt. Der vil dog
med sikkerhed være en overgangsperiode med nedsat produktivitet mv. Overgangsperi-
odens varighed påvirkes i særlig grad af institutionens evne til at fastholde og rekruttere
relevante kompetencer.
Effekten for en by eller en region af at modtage statslige arbejdspladser kan varie-
re betydeligt.
Effekterne er ydermere vanskelige at måle. Erfaringer fra Norge og Stor-
britannien viser meget små effekter på det lokalområde, der får flere statslige arbejds-
pladser, mens der findes svenske erfaringer, som viser, at flytning af statslige arbejds-
pladser til yderområder kan bidrage til at kompensere for abejdspladser, der tidligere er
blevet flyttet eller nedlagt.
38
Bedre balance – statslige arbejdspladser tættere på borgere og virksomheder · Oktober 2015
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Publikationen Bedre Balance - statslige arbejdspladser ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Publikationen Bedre Balance - statslige arbejdspladser
1551353_0042.png
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Publikationen Bedre Balance - statslige arbejdspladser
1551353_0043.png
Bilag D. De berørte
medarbejdere
Nyt kapitel
Regeringen er bevidst om, at en ambitiøs flytning af statslige arbejdspladser er en kompleks
proces, der har store konsekvenser for medarbejderne på de institutioner, der skal flytte, og
for deres familier. Det er derfor en vigtig prioritet for regeringen, at der bliver taget hånd om
medarbejderne i forandringsprocessen. Fem overordnede personalepolitiske pejlemærker er
styrende for implementeringen,
jf. boks D.1.
Boks D.1
Personalepolitiske pejlemærker for flytningen
1.
2.
3.
4.
5.
Sikre tidlig og åben kommunikation
Fastholde medarbejdere og kompetencer
Hjælpe medarbejdere videre, som ikke ønsker at flytte med
Give medarbejdere, der flytter med, en god start
Sikre og fastholde stærke faglige miljøer på den nye beliggenhed
En tidlig og åben kommunikation med medarbejderne samt løbende dialog kan bidrage til at
mindske usikkerhed og skabe klarhed om situationen for den enkelte medarbejder. Samtidig
er det vigtigt at søge at fastholde medarbejdere og kompetencer med henblik på at sikre en
god opgaveløsning før, under og efter flytningen.
Medarbejdere, der vælger ikke at flytte med institutionen, skal hjælpes videre. Medarbejdere,
der vælger at flytte med, skal have en god opstart på den nye beliggenhed, hvor der samtidig
sættes fokus på at sikre og fastholde stærke faglige miljøer.
Det er en stor opgave at sikre en vellykket implementering, og de berørte institutioners arbej-
de med flytningen vil derfor blive understøttet gennem bl.a. personalejuridisk rådgivning,
generel vejledning af institutionerne samt informationsmøder, erfaringsudveksling mv.
I den kommende tid vil der særligt være fokus på at give de berørte medarbejdere besked om
deres situation og muligheder i forbindelse med flytningen. Det vil være ledelsen i de berørte
institutioner, der informerer medarbejderne om de nærmere omstændigheder for flytningen.
Bedre balance – statslige arbejdspladser tættere på borgere og virksomheder · Oktober 2015
41
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Publikationen Bedre Balance - statslige arbejdspladser ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Publikationen Bedre Balance - statslige arbejdspladser
1551353_0045.png
BEDRE BALANCE
STATSLIGE
ARBEJDSPLADSER
TÆTTERE PÅ
BORGERE OG
VIRKSOMHEDER
2015/16: 2
I tabeller kan afrunding medføre,
at tallene ikke summer til totalen.
Publikationen kan bestilles hos:
Rosendahls a/s
Herstedvang 10,
2620 Albertslund
T 4322 7300
E [email protected]
rosendahls.dk
Henvendelse om publikationen
kan i øvrigt ske til:
Finansministeriet
Christiansborg Slotsplads 1
1218 København K
T 3392 3333
Omslag:
Tryk:
Oplag:
ISBN:
Kontrapunkt
Rosendahls a/s
1.500
978-87-93214-80-4
Elektronisk Publikation:
ISBN:
978-87-93214-81-1
Publikationen kan hentes på
Finansministeriets hjemmeside:
fm.dk
04
1
P
ri
n
t
e
d
m
a
tt
e
Rosendahls
4
r0
5
7
5
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Publikationen Bedre Balance - statslige arbejdspladser
1551353_0046.png