Udvalget for Landdistrikter og Øer 2014-15 (2. samling)
ULØ Alm.del Bilag 24
Offentligt
1546194_0001.png
15.9.15 RB/TLM (til FT)
Folketinget kan sikre succesfuld flytning af statslige arbejdspladser – gennem trygge vilkår og
klare rammer for medarbejderne
Størst mulig tryghed for alle medarbejdere er afgørende vigtigt, hvis en politisk beslutning
om flytning af statslige arbejdspladser skal lykkes. Det nuværende regelsæt på området
er langtfra tilstrækkeligt og kræver et supplement.
En politisk aftale om tryghed og omstilling er derfor påkrævet for at skabe de nødvendige
rammer – inklusiv en særskilt finansiering af flytningerne leveret af et politisk flertal i
Folketinget (f.eks. ifm forbindelse med finanslovene).
HK Stat foreslår derfor følgende:
Der indgås snarest en politisk aftale i Folketinget om tryghedsskabende initiativer
og finansiering af udflytningen.
Aftalen bør indeholde et mindre antal obligatoriske, tryghedsskabende foranstaltninger samt et antal
tryghedsskabende emner til forpligtende drøftelse i samarbejdssystemet:
Obligatoriske tryghedsskabende foranstaltninger:
o
Særskilt finansiering via f.eks. finansloven.
o
Størst mulig jobsikkerhed – både for medarbejdere, der flytter med
arbejdspladsen og for dem, der ikke gør det.
o
Løngaranti.
o
Ret til uddannelse eller outplacement, hvis man er afskedstruet/afskediget.
o
Klare, forpligtende bestemmelser om samarbejdssystemets rolle før, under og
efter flytninger.
Til forpligtende drøftelse i samarbejdssystemet:
o
Pligt til etablering af jobbanker med f.eks. ret til jobsamtale til ledige stillinger
o
Fastholdelsestiltag (i hele landet)
o
Mulighed for en form for ”prøveperiode” som medarbejder på udflyttet
arbejdsplads uden tab af rettigheder.
o
Rekrutteringstiltag
o
Øget hensyntagen til seniorer
o
Justering af reglerne for flyttegodtgørelse
De økonomiske omkostninger ved at udvise politisk lederskab for flytninger gennem en
tryghedsaftale vil være forholdsvis begrænsede. Men erfaringerne viser, at politisk medansvar er
afgørende for en succesfuld proces.
Yderligere oplysninger: Thomas Lynge Madsen, politisk-økonomisk konsulent i HK Stat på
[email protected]
eller telefon 6155 4465
HK/DANMARK
TELEFON +45 7011 4545
[email protected]
Weidekampsgade 8
Postboks 470
DK-0900 København C
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 24: HK Stats oplæg til mødet med Udvalget om udflytning af statslige arbejdspladser den 15/9-15
1546194_0002.png
Bilag – uddybning omkring flytning af statslige arbejdspladser
HK Stat har mange erfaringer med mere eller mindre succesrige omstruktureringer på
statens område såsom de store forandringsprocesser i forbindelse med kommunalreformen
(jobcentre, miljøcentre, Skat, statsforvaltninger, kulturområdet, gymnasier,
voksenuddannelse, vejområdet mv. men også på en række andre områder uafhængigt af
kommunalreformen (politireform, domstols- og tinglysningsreform, løbende forsvarsforlig
mv.).
Vores erfaringer, at de mest succesrige reformer ikke kun tager hensyn til at statslige
institutioner skal drives effektivt og rationelt og løbende udvikle sig og forandres.
Men
også,
at man politisk anerkender, at forandringer skal gennemføres, så de tilgodeser de
ansattes tryghed mest muligt og ikke underfinansieres, så de flyttede arbejdspladser
decimeres efter en udflytning.
Flytninger er dyre - mellem 500.000 og 1 mio. kr. pr. årsværk og kan erfaringsmæssigt IKKE
finansieres af eventuelle besparelser på driften, som i øvrigt også er usikre.
Yderområderne har ikke fortjent at modtage nødlidende institutioner. Og ikke-udflyttede
arbejdspladser kan ikke finansiere omkostningerne.
Trygheden er særdeles central: I forbindelse med kommunalreformen var der eksempelvis et
særskilt lovgivnings- og aftalemæssig fokus på spørgsmålet om medarbejdernes vilkår,
opgaver og flytning, som efter manges vedkommende i høj grad var med til at understøtte
reformen. Andre områder har også med ganske stor succes haft et særskilt fokus på disse
forhold. Her kan f.eks. nævnes Forsvarets håndtering gennem årene, tinglysningsprocessen
og mange andre.
I den forbindelse vil vi kraftigt fraråde den generelle trend, vi ser nogle steder i øjeblikket,
nemlig at statens eksisterende regler er gode nok og fuldt tilstrækkelige og der derfor ikke
behøves at gøres en særskilt indsats omkring personalemæssige forhold i lovgivning og/eller
aftaler.
Hvis man politisk ønsker at understøtte processen mest muligt, kræver det et særligt fokus.
Hvis man fra politisk hold ønsker udflytning, så må man også levere de værktøjer, som
kræves.
De mange reformer i den offentlige sektor taler deres eget sprog: De mest succesfulde
reformer har prioriteret, at forholdene for medarbejderne så vidt muligt har været forankret i
tryghed. Det skyldes en politisk indsats kombineret med aftaler mellem parterne.
I forhold til udflytning af statslige arbejdspladser er der tre typer af medarbejdergrupper, som
alle bør sikres størst mulig tryghed før, under og efter udflytningerne, hvis flytningerne skal
blive en succes:
HK/DANMARK
TELEFON +45 7011 4545
[email protected]
Weidekampsgade 8
Postboks 470
DK-0900 København C
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 24: HK Stats oplæg til mødet med Udvalget om udflytning af statslige arbejdspladser den 15/9-15
1546194_0003.png
De medarbejdere, der
vælger
at flytte med arbejdspladsen til en ny landsdel.
De medarbejdere, der
ikke
ønsker at flytte med til en ny landsdel og som enten
forlader arbejdspladsen frivilligt (ofte i utide) eller som kan betragte sig som opsagt
grundet nej til at flytte med. Med videnstab til følge.
De medarbejdere, der
nyansættes
på de udflyttede arbejdspladser, i stedet for de
personer, der ikke vælger at flytte med.
Forholdene for alle de tre medarbejdertyper er faktisk afgørende for, at de udflyttede
arbejdspladser kan blive en succes og i forhold til at de eventuelt tilbageblevne dele af
institutionen kan løse dens opgave.
Det vil derfor være optimalt, hvis den enkelte medarbejder før, under og efter en flytning kan
få leveret helt klare svar på det meget centrale spørgsmål, som alle stiller sig i forbindelse
med sådanne processer:
Hvad betyder beslutningen om flytningen FOR MIG? For min jobsikkerhed? For min
løn? For min tryghed? Og det gælder alle typer medarbejdere: De medflyttende, de
ikke-medflyttende og de nyansatte.
Hvis den kommende flytning skal blive en succes, er det afgørende, at medarbejderne kan få
svar på disse spørgsmål.
HK Stat opstiller derfor neden for en række anbefalinger omkring en politisk aftale om
tryghedsskabende foranstaltninger og finansiering af udflytningerne.
Arbejdet skal levere et fundament for flytninger, som kan anvendes i den aktuelle situation og
kommende situationer, hvor større forandringer er på tapetet.
Forslagene er inspireret af kommunalreformen og andre reformer, som indeholdt nogle
obligatoriske forhold samt en række emner, som parterne skulle udmønte på forpligtende vis.
Elementer i en politisk aftale om tryghedsskabende foranstaltninger og finansiering af
udflytninger
Den politiske aftale bør indeholde et mindre antal obligatoriske, tryghedsskabende
foranstaltninger samt et antal tryghedsskabende emner til forpligtende drøftelse i
samarbejdssystemet:
Udgangspunket for en aftale er dels, at det er særdeles vigtigt, at der udvises politisk
lederskab i sådanne situationer men også at det eksisterende regelsæt er helt utilstrækkeligt.
Forholdene omkring de eksisterende regler og aftaler mv. på området er beskrevet i en ældre
publikation fra den daværende Personalestyrelse fra 2002
1
1
http://pav.perst.dk/~/media/PDF%20filer/Vejledninger/Udlytning_20021001.ashx
HK/DANMARK
TELEFON +45 7011 4545
[email protected]
Weidekampsgade 8
Postboks 470
DK-0900 København C
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 24: HK Stats oplæg til mødet med Udvalget om udflytning af statslige arbejdspladser den 15/9-15
1546194_0004.png
De eksisterende regler, aftaler mv. kan som sagt ikke stå alene, hvis man ønsker en
succesfuld implementering af flytningerne. Det har været erfaringen i forbindelse med
kommunalreformen og en række andre reformer. Såfremt man ønsker en smidig proces,
kræver det yderligere tiltag end de utilstrækkelige regler på området.
I forbindelse med kommunalreformen blev der eksempelvis indgået relevant lovgivning på
området (Lov om visse proceduremæssige spørgsmål mv.)
2
samt indgået en politisk aftale
om tryghedsskabende foranstaltninger suppleret med forskellige aftaler mellem parterne om
emnet, såsom eksempelvis løngaranti mv.
Lovgivningen og aftalerne blev foranstaltet med henblik på at skabe en så smidig
implementering som muligt, hvilket de faktisk understøttede godt.
Situationen omkring udflytning adskiller sig på visse områder men kunne politisk,
lovgivningsmæssigt og aftalemæssigt adressere nogle af de samme forhold, som
kommunalreformen beskæftigede sig med:
Obligatoriske tryghedsskabende foranstaltninger:
o
o
o
o
o
Særskilt finansiering via f.eks. finansloven.
Størst mulig jobsikkerhed – både for medarbejdere, der flytter med
arbejdspladsen og for dem, der ikke gør det.
Løngaranti.
Ret til uddannelse eller outplacement, hvis man er afskedstruet/afskediget.
Klare, forpligtende bestemmelser om samarbejdssystemets rolle før, under og
efter flytninger.
Emnerne uddybes kort i det følgende:
o
Særskilt finansiering via f.eks. finansloven
Som nævnt er særskilt finansiering absolut påkrævet. Flytningerne kan på ingen måde være
selvfinansierende, hvis det koster mellem 500.000-1.000.000 kr. at flytte en statslig arbejdsplads.
o
Størst mulig jobsikkerhed – både for medarbejdere, der flytter med og dem,
som ikke gør
Hvis din arbejdsplads eller dine opgaver udflyttes og du vælger at flytte familien og sælge din
bopæl, bør der naturligvis være jobsikkerhed tilknyttet. Reglen bør være, at hvis din arbejdsplads
eller dine opgaver udflyttes, så flytter alle medarbejdere med (hvis de vil) – suppleret med en
jobgaranti i en given periode. Der er ikke tale om en spareøvelse.
o
Løngaranti
2
Lov om visse proceduremæssige spørgsmål LOV nr 539 af 24/06/2005
https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=10067
HK/DANMARK
TELEFON +45 7011 4545
[email protected]
Weidekampsgade 8
Postboks 470
DK-0900 København C
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 24: HK Stats oplæg til mødet med Udvalget om udflytning af statslige arbejdspladser den 15/9-15
1546194_0005.png
Hvis du flyttes ud, bevarer du som minimum din nuværende løn i en given periode, også selvom
din stilling ændres væsentligt (sidestilles med virksomhedsoverdragelsesloven suppleret med
aftale om løngaranti som i kommunalreformen). På HK-området er der eksempelvis visse forskelle
mellem hovedstads- og provinssatser.
o
Ret til uddannelse eller outplacement, hvis afskedstruet/afskediget:
Krav om
ret
til betalt uddannelse og/eller outplacement i arbejdstiden og/eller opsigelsesperioden, hvis
man er afskedstruet eller afskediget. Det kunne f.eks. være en rettighed at opsigelsesperioden
øremærkes til formålet eller gennem en uddannelsesaftale af op til 1års varighed i og/eller forlænget
opsigelsesvarsel øremærket til uddannelse. Det kunne f.eks. ske gennem en central kompetencebank,
evt. med centrale midler til opgaven. Indsatsen må ikke ske på bekostning af institutionens løbende
kompetenceudviklingsindsats.
o
Mere forpligtende og rettidige bestemmelser om SU’s drøftelser om forandringer
og økonomien, retningslinjer for omstillingsprocesser samt for støtte til
afskedigede medarbejdere
Den politiske aftale bør stille krav om mere forpligtende bestemmelser om
rettidige retningslinjer om SU’s drøftelser om budget og finanslovsbidrag i
forhold til udflytning - med henblik på at tænke mere langsigtet og bedre
muligheder for planlægning sammen med ledelsen. Bestemmelserne skal sikre,
at institutionerne får mulighed for at planlægge økonomien bedre og mere
rettidig omhu således at udflytning kan understøttes og f.eks. afskedigelser kan
minimeres.
Den politiske aftale bør stille krav til SU om bedre samarbejde mellem ledelse
og medarbejdere om tryghedsskabende foranstaltninger gennem større krav til
SU’s arbejde om personalepolitiske retningslinjer, f.eks. SU-retningslinjer for
naturlig afgang, frivillige fratrædelsesordninger, seniorordninger,
deltidsbeskæftigelse, (over- og merarbejde og afspadsering),
(personalesammensætning), genplacering/omplacering, fortrinsret til ledige
stillinger, jobbank, tjenestefrihed, ny- og fastansættelser mv.). Bestemmelserne
skal sikre, at afskedigelser kan afværges/minimeres.
Den politiske aftale bør indeholde krav om forpligtende drøftelser i SU om
retningslinjer for støtte til afskedigede medarbejdere: Krav til SU om at der
skal
udarbejdes retningslinjer for støtte til afskedigede medarbejdere (”afbøde-
foranstaltninger”, f.eks. om støtte til kompetenceudvikling i opsigelsesperioden,
bistand (konsulentbistand) ved vurdering af den afskedigedes kvalifikationer,
jobsituation og jobmuligheder, ansøgning om midler fra f.eks. fonde til
iværksættelse af særlige tiltag fx kompetenceafklaring og –udvikling, oplysning
om efterløn, pension mv., fortrinsstilling for afskedigede ved besættelse af
fremtidige stillinger, herunder vikariater, psykologhjælp, fritstilling, jobbank mv.
3
Rettighederne skal sikre, at de afskedigede medarbejdere kommer videre i
deres arbejdsliv. Kravet kunne kobles til en central omstillingsfond/pulje.
o
o
o
Se f.eks. http://perst.dk/Publications/2011/Personaletilpasninger%20i%20staten%20-
%20Gennemgang%20af%20gaeldende%20regler.aspx.
HK/DANMARK
TELEFON +45 7011 4545
[email protected]
Weidekampsgade 8
Postboks 470
DK-0900 København C
3
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 24: HK Stats oplæg til mødet med Udvalget om udflytning af statslige arbejdspladser den 15/9-15
1546194_0006.png
o
Mere klar og formel rolle til TR under omstillingsprocesser:
Krav om bedre
samarbejde mellem ledelse og medarbejdere om tryghedsskabende foranstaltninger
gennem TR’s rolle
før, under
og
efter
omstillingsprocesser med henblik på pligt til
involvering af TR langt tidligere.
Til forpligtende drøftelse i samarbejdssystemet:
o
o
o
o
o
o
Pligt til etablering af jobbanker med f.eks. ret til jobsamtale til ledige stillinger
Fastholdelsestiltag
(i hele landet)
Mulighed for en form for ”prøveperiode” som medarbejder på udflyttet
arbejdsplads uden tab af rettigheder.
Rekrutteringstiltag
Øget hensyntagen til seniorer
Justering af reglerne for flyttegodtgørelse
Disse emner uddybes i det følgende:
o
Pligt til jobbanker med f.eks. ret til jobsamtale til ledige stillinger
Krav om at arbejdspladsen/koncernen
skal
etablere koncernfælles jobbanker, hvor afskedstruede har
ret til at komme til jobsamtale til ledige stillinger indenfor deres ansættelsesområde og arbejdsgiver-
forpligtelse til at genplacere samt pligt til information om ledigie stillinger via eksempelvis job-i-
staten.dk.
o
Fastholdelsestiltag
Der bør være mulighed for tiltag, der kan medvirke til, at relevante medarbejdere vælger at flytte
med ud af hovedstadsområdet eller fastholdes på en udflytningsbesluttet arbejdsplads med henblik
på at undgå videnstab.
o
Mulighed for ”prøveperiode”, fleksibel indfasning mv.:
Der bør arbejdes med tiltag, der kan anspore udflytning såsom en given prøveperiode på den nye
arbejdsplads med rettigheder tilknyttet. Der bør også ses på muligheder for distancearbejde mv.
Det kunne også være, at rekruttering af kommende medarbejdere fra yderområderne kunne
foretages fleksibelt før en given udflytning.
o
Rekrutteringstiltag
Der bør arbejdes med rekrutteringstiltag af både økonomisk og uddannelsesmæssig art.
o
o
Øget hensyntagen til seniorer.
Flyttegodtgørelse:
HK/DANMARK
TELEFON +45 7011 4545
[email protected]
Weidekampsgade 8
Postboks 470
DK-0900 København C
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 24: HK Stats oplæg til mødet med Udvalget om udflytning af statslige arbejdspladser den 15/9-15
1546194_0007.png
Justér reglerne flyttegodtgørelse, således at der ikke kun kan ydes flyttegodtgørelse for flytninger
INDENFOR medarbejderens givne ansættelsesområde.
HK/DANMARK
TELEFON +45 7011 4545
[email protected]
Weidekampsgade 8
Postboks 470
DK-0900 København C