Udvalget for Landdistrikter og Øer 2014-15 (2. samling)
ULØ Alm.del Bilag 18
Offentligt
Læsø 31. august 2015
Notat vedr. nedsættelse af billetprisen for færgen til- og fra Læsø
Ingen er i tvivl om hvor vigtigt det vil være at få billigere færgebilletter til Læsø.
Færgepriserne har i mange år fået skylden for at turistsæsonen på Læsø er alt for kort.
Læsø Kommune fik lavet en rapport -
Betalingsringen
Læsø, Samsø og Ærø v/ Jess
Jessen-Klixbüll 2013.
Denne rapport dannede det seriøse grundlag for at få folketingspolitikerne i tale.
Dette resulterede i at økonomi- og indenrigsministeriet i marts 2015 lavede
Analyse
af konkurrencemæssig ligestilling af små øer og Ø-kommuner.
Læsø færgen har i juni 2015 fået lavet en analyserapport -
Potentialet for
fremtidens færgebetjening af Læsø
3 gode rapporter der har bragt borgmestrene for Økommunerne derhen hvor der i
Folketinget er politisk forståelse for øernes manglende transportmæssige ligestilling.
Mange beregninger er blevet lavet og groft sagt er tallet for ligestilling udenfor
skolernes sommerferie nævnt som 133 mill kr og total ligestilling efter
landevejsprincippet ca 285 mill kr - altså hele året,
I analyse af Konkurrencemæssig ligestillingsrapporten
kan flg. udsagn læses p.7
Det skal i forlængelse heraf bemærkes, at borgmestrene fra ø-kommunerne som
nævnt fremførte et ønske om nogle samfundsøkonomiske beregninger over indtægter
og udgifter ved en indførelse af et landevejsprincip. Dette har imidlertid ligget uden
for arbejdsgruppens kommissorium.
.
Endvidere kan man i analysen se opgørelse over omkostninger ved indførelse af
landevejsprincippet fuld implementering (altså hele året)
Øget tilskudsbehov tabel 6.3 incl 2,5 pax pr bil
Læsø-
Frederikshavn 13.825 2.751 0 59 70 311
17.017 mill
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 18: Materiale fra den tekniske gennemgang og høring om trafikal ligestilling af øerne
-
2
-
Det ses ikke umiddelbart hvor meget tilskuddet vil være for perioden uden for
skolesommerferien og hvor meget i skolesommerferien – højsæsonen.
For Læsø Turist- og erhvervsforening har det været væsentligt at se på
indtægtspotentialet ved indførelse af landevejsprincippet. Da der i princippet er
udsolgt på såvel færger som på overnatningsstederne i højsæsonen har en
nedsættelse af færgetaksterne udenfor skolesommerferien absolut første prioritet.
Af
færgens Inzights rapport
af potentialet for fremtidens færgebetjening vist at en
nedsættelse af færgepriserne med 50% vil medføre en volumeneffekt på mellem 40
og 60 %
Citat p.15
Analysens resultater peger
derved på en volumeneffekt i niveauet 40%-60%.
Omend det er en markant effekt vil en nedsættelse af
prisen for færgeturen til Læsø, således ikke være
omsætningsneutral og forudsætter derfor lavere
driftsomkostninger og/eller øget tilskud. Ligeledes
forudsætter det naturligvis, at færgen har tilstrækkelig
kapacitet. Men medregnes de positive gevinster for
Læsø som samfund ved øgede turismeindtægter på
dette niveau, vil en nedsættelse af billetpriserne på
færgen kunne få uvurderlig positiv betydning for Læsø fremadrettet
.
Ovenstående er et lille extrat af forløbet og de tre rapporter. Efterfølgende
forsøges ordene at omsættes til tal.
Det står klart for enhver at mange faktorer spiller ind når værdien af en
takstnedsættelse søges omsat til faktuelle tal.
Ved at se på det sidste års antal biler der er overført kan flg skema udarbejdes.
Nov 14 og Dec 14 samt Jan 15 og Feb 15 er ikke medtaget idet de som Læsøs turisme
agerer pt. Ikke har relevans for en beregning idet Læsø i disse mdr. er ”lukket ned” .
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 18: Materiale fra den tekniske gennemgang og høring om trafikal ligestilling af øerne
1542724_0003.png
-
3
-
Meromsætning i turisterhvervet ved 50% takstnedsættelse på færgen udenfor
skolesommerferien.
måned
Antal biler
Frh - Læsø
3.984
1.992
2.917
2.865
2.305
2.700
3.372
3.719
4.980
7.292
7.162
5.762
6.750
8.430
9.297
+ 1.992
+ 2.917
+ 2.865
+ 2.305
+ 2.700
+ 3.372
+ 3.719
+ 2.988
+ 4.375
+ 4.297
+ 3.457
+ 4.050
+ 5.058
+ 5.578
Pax
2,5 pr bil
40 % stigning
Ant. Pax
60 % stigning
Ant. pax
Aug 14
2 uger = 50%
Sep 14
Okt 14
Mar 15
Apr 15
Maj 15
Juni 15
Off season
I alt
19.870
49.675
+ 19.870
+ 29.805
Jf. Visit Denmark er de sidste nye døgnforbrugstal:
Danskere, ferie: 574 kr.
Danskere, erhverv: 1.750 kr.
Danskere, gennemsnit: 772 kr.
Tyskere: 464 kr.
Nordmænd: 1.184 kr.
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 18: Materiale fra den tekniske gennemgang og høring om trafikal ligestilling af øerne
-
Svenskere: 1.370 kr.
4 -
Off season vil primært være domineret af danskere og jf. Inzights vil stigningen i
gæstetal være koncentreret omkring weekends. Pt. Har Visit Denmark ikke tal for
døgnforbrug i weekends, men disse er erfaringsmæssigt højere end hverdagsophold.
For ikke at anlægge et for optimistisk skøn sættes døgnforbruget for Læsø Off
season til 600,- kr pr døgn.
Flg. indtjeningsscenarier kan derfor opstilles:
Gæsterne Off season er på Læsø i 2 døgn i gns:
40 % stigning: 19.870 x 2 døgn á 600,- kr = 23.844.000,- kr
60 % stigning: 29.805 x 2 døgn á 600,- kr = 35.766.000,- kr
Hæves døgnforbruget 50,- kr kan tillægges:
40 % stigning: 19.870 x 2 døgn á 650,- kr = 25.831.000,- kr
60 % stigning: 29.805 x 2 døgn á 650,- kr = 38.746.500,- kr
Gæsterne Off season er på Læsø i 3 døgn i gns:
40 % stigning: 19.870 x 3 døgn á 600,- kr = 35.766.000,- kr
60 % stigning: 29.805 x 3 døgn á 600,- kr = 53.649.000,- kr
Hæves døgnforbruget 50,- kr kan tillægges:
40 % stigning: 19.870 x 3 døgn á 650,- kr = 38.746.500,- kr
60 % stigning: 29.805 x 3 døgn á 650,- kr = 58.119.000,- kr
Uanset om man antager en meget forsigtig vurdering med 40 % og 2 dage gns og
opnår en meromsætning på ca. 24 mill kr eller man antager en mere optimistisk
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 18: Materiale fra den tekniske gennemgang og høring om trafikal ligestilling af øerne
-
5 -
vurdering hvor resultatet ender på ca 58 mill kr så er det så store tal at der vil være
tale om en væsentlig ændring af Læsøs turisme og dermed hele øen i almindelighed.
Den samfundsøkonomiske påvirkning:
En meromsætning i turisterhvervet vil ganske naturligt give mange afledte effekter
som er langt sværere at sætte tal på.
En omsætningsstigning i erhvervet på mellem 24 og 58 mill kr vil uden tvivl
medføre en økonomisk gevinst i forhold til ansatte i branchen. Dels vil den stærkt
forøgede omsætning Off season betyde at ansatte på korttidskontrakter vil få udvidet
deres ansættelse i varighed. Dette vil betyde en offentlig besparelse på dagpenge.
Mange virksomheder er små og derfor klares driften af et ægtepar måske bistået af
unge i den absolutte højsæson. Dette kan ikke ske på samme måde med en væsentlig
aktivitetsstigning udenfor skolesommerferien. Der vil derfor være behov for at
ansætte voksen arbejdskraft. Dette vil betyde bedre indtjening og højere
skatteindtægt i kommunen - måske ikke umiddelbart målbart, men i løbet af et par år
vil der være denne effekt.
Det øvrige erhvervsliv vil også blive påvirket. Hvis overnatningsstederne skal
tilbyde kvalificerede overnatningsfaciliteter vil en opgradering være nødvendig.
Også opgraderinger i forhold til energioptimering vil betyde merarbejde for
håndværksvirksomhederne både når det drejser sig om hoteldelen hvor mange
værelser stadig opvarmes med el, men bestemt også i sommerhussektoren hvor en
naturlig følge vil være at flere huse end de nuværende ca 300 vil komme til udlejning
for nu vil sæsonen blive af en varighed så en opgradering af de ældre huse vil være
lønsom. Beløbsstørrelser vil på det nuværende grundlag være svære at dokumentere,
men der vil uden tvivl være tale om en del - specielt år 2 og 3 når effekten af de
billigere off seasonfærgebilletter for alvor viser gennemslag.
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 18: Materiale fra den tekniske gennemgang og høring om trafikal ligestilling af øerne
-
Udfordring for Turist- og erhvervslivet:
6 -
Hele Læsøs erhvervsliv vil blive udfordret. Hvis vi ønsker at udnytte mulighederne
fuldt ud vil der være behov for en ikke uvæsentlig markedsføring af Læsø på en
anden måde end nu. Tilrettelæggelse og gennemførelse af en så omfattende ændring
vil dels udfordre de enkelte virksomheder idet ændringen af driften vil være
væsentlig, men også på det administrative område vil der være behov for ændringer i
form af en væsentlig styrkelse af
udvikling.
Der vil være behov for at tænke
anderledes organisatorisk - men dybest set må dette vurderes at være en særdeles
positiv udfordring for Læsø.
Resulterer det politiske arbejde i en 100 % implementering af landevejsmodellen -
altså gældende for hele året, må der for alvor udvikles på Læsø, idet der for det første
vil være for lav færgekapacitet med den nuværende tonnage, hvilket også omtales i
Økonomi- og indenrigsministeriets analyse af marts 2015, men der vil samtidig være
behov for en større overnatningskapacitet både hvad sommerhuse angår, men også
udvidelse af de eksisterende hoteller. Sådanne investeringer vil utvivlsomt påkalde
investorers interesse for Læsø.
Vil det være en god business case for staten ?
Det enkle svar er JA
En investering vil være 17 mill kr for den fulde implementering (altså hele året).
Her er kun Off season vurderet. Sættes investeringen for Off season til 50 % altså
8,5 mill kr vil der allerede år 1 være en enorm aktivitetsstigning i turisterhvervet
(mellem 24 og 58 mill kr i forøget omsætning) og samtidig vil der på personalesiden
være både besparelser i form af mindre dagpenge og indtjening i form af mere skat.
Hertil skal lægges aktiviteten ved det øvrige erhvervsliv - specielt håndværkerne.
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 18: Materiale fra den tekniske gennemgang og høring om trafikal ligestilling af øerne
-
Læsø 31/8 2015
7 -
Karsten Christensen
Formand for Læsø Turist- og erhvervsforening