Udvalget for Landdistrikter og Øer 2014-15 (2. samling)
ULØ Alm.del Bilag 18
Offentligt
Læsø 31. august 2015
Notat vedr. nedsættelse af billetprisen for færgen til- og fra Læsø
Ingen er i tvivl om hvor vigtigt det vil være at få billigere færgebilletter til Læsø.
Færgepriserne har i mange år fået skylden for at turistsæsonen på Læsø er alt for kort.
Læsø Kommune fik lavet en rapport -
Betalingsringen
Læsø, Samsø og Ærø v/ Jess
Jessen-Klixbüll 2013.
Denne rapport dannede det seriøse grundlag for at få folketingspolitikerne i tale.
Dette resulterede i at økonomi- og indenrigsministeriet i marts 2015 lavede
Analyse
af konkurrencemæssig ligestilling af små øer og Ø-kommuner.
Læsø færgen har i juni 2015 fået lavet en analyserapport -
Potentialet for
fremtidens færgebetjening af Læsø
3 gode rapporter der har bragt borgmestrene for Økommunerne derhen hvor der i
Folketinget er politisk forståelse for øernes manglende transportmæssige ligestilling.
Mange beregninger er blevet lavet og groft sagt er tallet for ligestilling udenfor
skolernes sommerferie nævnt som 133 mill kr og total ligestilling efter
landevejsprincippet ca 285 mill kr - altså hele året,
I analyse af Konkurrencemæssig ligestillingsrapporten
kan flg. udsagn læses p.7
Det skal i forlængelse heraf bemærkes, at borgmestrene fra ø-kommunerne som
nævnt fremførte et ønske om nogle samfundsøkonomiske beregninger over indtægter
og udgifter ved en indførelse af et landevejsprincip. Dette har imidlertid ligget uden
for arbejdsgruppens kommissorium.
.
Endvidere kan man i analysen se opgørelse over omkostninger ved indførelse af
landevejsprincippet fuld implementering (altså hele året)
Øget tilskudsbehov tabel 6.3 incl 2,5 pax pr bil
Læsø-
Frederikshavn 13.825 2.751 0 59 70 311
17.017 mill