Udvalget for Landdistrikter og Øer 2014-15 (2. samling)
ULØ Alm.del Bilag 18
Offentligt
1542723_0001.png
ULØ høring om trafikal
ligestilling af øerne
1. September 2015
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 18: Materiale fra den tekniske gennemgang og høring om trafikal ligestilling af øerne
1542723_0002.png
V 59 om konkurrencevilkår for økommuner
og småøer
Folketinget opfordrede regeringen til at udarbejde en
analyse af, hvordan der kan sikres bedre og billigere
transport til og fra økommuner og små øer for biler og
personer.
Vedtaget juni 2014 – alle partier stemte for.
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 18: Materiale fra den tekniske gennemgang og høring om trafikal ligestilling af øerne
1542723_0003.png
Udvalgets sammensætning
4 repræsentanter fra KL, herunder med en repræsentant for
henholdsvis Bornholms Regionskommune, en for de øvrige
selvstændige ø-kommuner samt en for kommuner med små
øer.
1 fra Sammenslutningen af Danske Småøer
1 fra Småøernes Færgeselskaber
1 fra Transportministeriet
1 fra Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter
1 fra Finansministeriet
1 fra Økonomi- og Indenrigsministeriet (formand)
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 18: Materiale fra den tekniske gennemgang og høring om trafikal ligestilling af øerne
1542723_0004.png
Landevejsprincippet
Rapporten præciserer at:
Landevejsprincippet er grundlæggende simpelt, men
beregningsmæssigt mere kompliceret.
Der er forskellige måder at operationalisere princippet
på.
Hvilket giver forskellige finansieringsbehov.
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 18: Materiale fra den tekniske gennemgang og høring om trafikal ligestilling af øerne
1542723_0005.png
To modeller
Et landevejsprincip kan beregnes på flere måder.
Arbejdsgruppen valgte to modeller:
Model 1: Beregnet med udgangspunkt i, at der i
gennemsnit er 2,5 personer i en bil.
Model 2: Beregnet med udgangspunkt i, at der
betales særskilt for biler og særskilt for fører og
passagerer.
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 18: Materiale fra den tekniske gennemgang og høring om trafikal ligestilling af øerne
1542723_0006.png
Resultat af beregninger
Arbejdsgruppen afgav rapport i marts 2015.
Fanø indgik ikke i beregningerne.
Tilskudsbehov ved
indførelse af et
landevejsprincip
Tilskudsbehov i mio. kr.
Model 1, hvor der er 2,5
passagerer i en bil
Model 2, hvor biler er
ekskl. personer i bilen
281
181
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 18: Materiale fra den tekniske gennemgang og høring om trafikal ligestilling af øerne
1542723_0007.png
Landevejsprincippet
Billetprisen for at sejle med en færge svarer til udgiften
ved at køre en tilsvarende afstand på landevejen:
Billetprisen beregnes således:
Sejlafstand i km*antal passagertype*kilometertakst i kr.
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 18: Materiale fra den tekniske gennemgang og høring om trafikal ligestilling af øerne
1542723_0008.png
Kilometertaksterne
Taksterne i rapporten er baseret på
Transportministeriets rapport fra 2014 ”Rammerne
for den fremtidige færgebetjening for Bornholm”.
Her blev omkostningerne ved at køre 1 km på
landevej skønnet på baggrund af oplysninger fra FDM
(Forenede Danske Motorejere) og DTL (Dansk
Transport og Logistik).
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 18: Materiale fra den tekniske gennemgang og høring om trafikal ligestilling af øerne
1542723_0009.png
Takster til beregning af et landevejsprincip
Billettype
Passager til fods
Pris pr. km (2015-niveau)
1,27 kr.
Cykler
Personbil
Motorcykler og knallerter mv.
Campingvogn
Bus
1,27 kr.
3,62 kr.
1,81 kr.
3,62 kr.
6,11 kr.
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 18: Materiale fra den tekniske gennemgang og høring om trafikal ligestilling af øerne
1542723_0010.png
Datagrundlag
Data blev indhentet fra Danmarks Statistik, kommuner med
små øer og økommunerne.
Sejlafstand.
Antal passagerer, biler, cykler, motorcykler, knallerter mv.,
busser og campingvogne i perioden 2011-2013.
Omsætning fordelt på ovennævnte passagertyper i
perioden 2011-2013.
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 18: Materiale fra den tekniske gennemgang og høring om trafikal ligestilling af øerne
1542723_0011.png
Forbehold vedr. beregningerne
Taksten for at køre 1 km på landevejen varierer alt efter,
hvilken personbil, lastbil mv. der køres i.
Priserne på benzin og diesel ændrer sig over tid og
påvirker taksten for at køre 1 km på landevej.
Der er ikke taget højde for evt. kapacitetsproblemer ved
øgede passagertal som konsekvens af lavere takster.
Store forskelle i billetstrukturen på færgerne, herunder
bl.a. personer i biler og rabatordninger.
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 18: Materiale fra den tekniske gennemgang og høring om trafikal ligestilling af øerne
1542723_0012.png
Regneeksempel Omø
Priser til Omø i Slagelse Kommune:
Passagerbillet for en gående passager (Model 1 og 2):
11,1 km*1 pass.*1,27 kr. = 14,10 kr.
Pris for bil med 2 passagerer (Model 1):
11,1 km.*1 bil*3,62 kr. = 40,18 kr.
Pris for bil med 2 passagerer (Model2):
(11,1 km.*2 pass.*1,27 kr.)+(11,1 km*1 bil*3,62 kr.) = 68,37 kr.
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 18: Materiale fra den tekniske gennemgang og høring om trafikal ligestilling af øerne
1542723_0013.png
Regneeksempel Fur
Priser til Fur i Skive Kommune:
Passagerbillet for en gående passager (Model 1 og 2):
0,7 km*1 pass.*1,27 kr. =0,89 kr.
Pris for bil med 2 passagerer (Model 1):
0,7 km*1 bil*3,62 kr. =2,53 kr.
Pris for bil med 2 passagerer (Model 2):
(0,7 km*2 pass.*1,27 kr.)+(0,7 km*1 bil*3,62 kr.) = 4,31 kr.
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 18: Materiale fra den tekniske gennemgang og høring om trafikal ligestilling af øerne
1542723_0014.png
Regneeksempel Ærø
Priser til Ærø, ruten Svendborg-Ærøskøbing:
Passagerbillet for en gående passager (Model 1 og 2):
22,5 km*1 pass.*1,27 kr. = 28,58 kr.
Pris for bil med 2 passagerer (Model 1):
22,5 km*1 bil*3,62 kr. = 81,45 kr.
Pris for bil med 2 passagerer (Model 2):
(22,5 km*2 pass.*1,27 kr.)+(22,5 km*1 bil*3,62 kr.) = 138,60 kr.
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 18: Materiale fra den tekniske gennemgang og høring om trafikal ligestilling af øerne
1542723_0015.png
Tilskudsbehovet
Forskellen mellem billetindtægterne ved et
landevejsprincip – Model 1 eller Model 2 og så den
gennemsnitlige omsætning på de enkelte ruter i
perioden 2011-2013.
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 18: Materiale fra den tekniske gennemgang og høring om trafikal ligestilling af øerne
1542723_0016.png
Effekter og udfordringer
Stigning i antal besøgende på øerne.
Kapacitetsproblemer i højsæson og andre tidspunkter,
hvor der i forvejen er høj belastning.
Administrationsomkostninger ved at opkræve meget
billige billetter.