Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (2. samling)
UFU Alm.del Bilag 26
Offentligt
1548675_0001.png
Uddannelseseksport på de videregående uddannelser i Danmark
1
Uddannelseseksport
på de videregående uddannelser i Danmark
Uddannelsesinstitutionernes erfaringer
samt perspektiver på uddannelseseksport
UFU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 26: Oversendelse af den endelig afrapportering vedr. udbud af erhvervsrettede videregående uddannelser i udlandet, fra uddannelses- og forskningsministeren
1548675_0002.png
Uddannelseseksport på de videregående uddannelser i Danmark
2
Udarbejdet af:
Rambøll Management Consulting for Uddannelses- og Forskningsministeriet
Forsidefoto:
Jonas Fuchs, Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering
UFU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 26: Oversendelse af den endelig afrapportering vedr. udbud af erhvervsrettede videregående uddannelser i udlandet, fra uddannelses- og forskningsministeren
1548675_0003.png
Uddannelseseksport på de videregående uddannelser i Danmark
3
Indhold
Kapitel 1.
Kapitel 2.
Kapitel 3.
Kapitel 4.
Kapitel 5.
Introduktion
Hvad er uddannelseseksport?
Erfaringer med uddannelseseksport på danske videre-
gående uddannelser –
Hvorfor? Hvad? Hvordan?
Internationale erfaringer med uddannelseseksport
Tre danske perspektiver på uddannelseseksport
UFU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 26: Oversendelse af den endelig afrapportering vedr. udbud af erhvervsrettede videregående uddannelser i udlandet, fra uddannelses- og forskningsministeren
1548675_0004.png
Uddannelseseksport på de videregående uddannelser i Danmark
4
Om undersøgelsen
Rambøll Management Consulting har i perioden november 2014 til februar 2015 gennemført en undersøgelse om uddannel-
seseksport på danske videregående uddannelser. Formålet med undersøgelsen har været:
med afsæt i udvalgt dansk og international litteratur at udvikle en begrebsramme, der giver et anvendeligt afsæt for en
kortlægning af de danske videregående uddannelsers arbejde med uddannelseseksport
at kortlægge de videregående uddannelsesinstitutioners erfaringer med uddannelseseksport
at belyse dansk uddannelseseksport fra et institutionsperspektiv, et virksomhedsperspektiv og et interessentperspektiv.
Metode
Undersøgelsens tredelte formål udmøntes i tre delanalyser. Den samlede undersøgelse består af en eksplorativ undersøgel-
se, en breddeundersøgelse og en dybdeundersøgelse. Indledningsvis er der gennemført en række eksplorative interview
med ledere og nøglepersoner på de videregående uddannelsesinstitutioners internationale område, ligesom der er foretaget
et litteraturstudie med fokus på begrebet uddannelseseksport. Den eksplorative undersøgelse danner udgangspunkt for en
spørgeskemaundersøgelse blandt universiteter, erhvervsakademier, professionshøjskoler og kunstneriske og kulturelle ud-
dannelser. Tredje del af undersøgelsen består i dybdeinterview med repræsentanter for Københavns Universitet, Arla Foods
og Dansk Industri.
Læs mere om undersøgelsen i publikationens bilagsrapport.
Foto: Tao Lytzen, Copenhagen Business School
UFU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 26: Oversendelse af den endelig afrapportering vedr. udbud af erhvervsrettede videregående uddannelser i udlandet, fra uddannelses- og forskningsministeren
1548675_0005.png
Uddannelseseksport på de videregående uddannelser i Danmark
5
Kapitel 1
Introduktion
Uddannelseseksport og bedre internationale læringsmil-
jøer i danske uddannelser kan bidrage til at udvikle
kvaliteten og relevansen af danske videregående ud-
dannelser. Samtidig kan eksport af danske uddannel-
sesydelser skabe økonomiske gevinster og bidrage til
at forbedre uddannelsesinstitutionernes mulighed for at
generere forskellige typer af private og offentlige udvik-
lingsmidler, eksempelvis gennem samarbejde med
organisationer og virksomheder.
Uddannelseseksport er et relativt nyt felt i en dansk
kontekst. Derfor er der behov for viden om eksisterende
erfaringer, ligesom der er behov for at afdække de
forskellige perspektiver, der kan anlægges på eksport
af danske videregående uddannelser. Desuden er der
grundlæggende behov for viden om, hvad uddannel-
seseksport som begreb dækker over.
nelseseksport. Publikationen indeholder erfaringer om
og perspektiver på uddannelseseksport, som er rele-
vante på tværs af fagområder og uddannelsesinstitutio-
ner. Formålet med publikationen er at skabe et fælles
grundlag for dialog og debat om uddannelseseksport,
som skal være med til at styrke de videregående ud-
dannelsesinstitutioners internationale læringsmiljøer og
forbedre kvaliteten af danske uddannelser.
Læsevejledning
I kapitel 2 stilles spørgsmålet
hvad er uddannelses-
eksport?
og her præsenteres definitionen af begrebet,
som den videre undersøgelse bygger på. Dernæst
udfoldes i kapitel 3 kortlægningen af danske videregå-
ende
uddannelsesinstitutionernes
eksportaktiviteter
med fokus på udvalgte temaer. I kapitel 4 vendes blik-
ket mod internationale erfaringer med uddannelsesek-
sport og der stilles skarpt på Nederlandene som ud-
dannelseseksporterende land, Danmark kan sammen-
ligne sig med. Afslutningsvis præsenterer kapitel 5 tre
danske cases, der repræsenterer forskellige perspekti-
ver på uddannelseseksport. I tre interview gør hen-
holdsvis Københavns Universitet, Arla Foods og Dansk
Industri rede for deres syn på dansk uddannelsesek-
sport og de muligheder, eksport af videregående ud-
dannelser rummer. I publikationens bilagsrapport findes
en gennemgang af spørgeskemaundersøgelsens resul-
tater, herunder beskrivelse af den anvendte metode.
Formålet med publikationen
Denne publikation er et skridt mod mere systematisk
viden om dansk uddannelseseksport, og der sættes for
første gang fokus på
de danske videregående uddan-
nelsers uddannelseseksport
. Målet er at skabe et sam-
let billede af de forskellige videregående uddannelses-
institutioners eksportaktiviteter. Publikationen bygger på
resultaterne af en undersøgelse af uddannelseseksport
på de videregående uddannelser i Danmark og retter
sig mod uddannelsesinstitutioner, virksomheder, orga-
nisationer og andre, som måtte have interesse i uddan-
UFU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 26: Oversendelse af den endelig afrapportering vedr. udbud af erhvervsrettede videregående uddannelser i udlandet, fra uddannelses- og forskningsministeren
1548675_0006.png
Uddannelseseksport på de videregående uddannelser i Danmark
6
Kapitel 2
Hvad er uddannelseseksport?
Uddannelseseksport er et relativt nyt begreb i dansk
kontekst, og der findes ikke en udtømmende beskrivel-
se i lovgrundlaget af, hvad der definerer eller kendeteg-
ner uddannelseseksport. Derfor har international littera-
tur, der beskæftiger sig med uddannelseseksport, dan-
net grundlag for den definition af uddannelseseksport
som denne undersøgelse anvender. Definitionen be-
skriver uddannelseseksport som:
”Uddannelsesaktiviteter, der iværksættes
af danske aktører i udlandet (offshore)
eller ved at gennemføre aktiviteter i
Danmark (onshore), hvor der modtages
betaling fra en udenlandsk aktør.”
De internationale definitioner af uddannelseseksport
arbejder typisk med parametre, der beskriver: 1)
Hvor
uddannelsesaktiviteten geografisk udbydes, og 2)
hvem
der henholdsvis udbyder og efterspørger (betaler) den
pågældende uddannelsesydelse. Disse to parametre er
ligeledes indarbejdet i undersøgelsens definition af
uddannelseseksport, ligesom World Trade Organi-
zation’s (WTO) typologi over uddannelseseksport har
bidraget til begrebsdefinitionen. Figur 1 viser typologien.
WTO definerer fire eksportformer, som falder inden for
to tilstedeværelsestyper. De to tilstedeværelsestyper
svarer til denne undersøgelses definition af onshore
henholdsvis offshore uddannelseseksport.
Både forbrug i udlandet i form af internationale stude-
rende, der mod betaling studerer i Danmark, samt de
grænseoverskridende aktiviteter, som vi bedst kender
fra e-learning-ydelser, er eksempler på ydelser, som
kan varetages, uden at uddannelsesinstitutionen behø-
ver at være fysisk til stede i købers land. Dette er med
andre ord eksempler på onshore-uddannelseseksport.
Kommerciel tilstedeværelse ved for eksempel etable-
ring af en uddannelsescampus i udlandet og fysisk
tilstedeværelse af personer i form af eksempelvis udsta-
tionering af lærerkræfter eller pædagogiske konsulenter
er derimod eksempler på offshore-aktiviteter.
Uddannelseseksport behøver ikke at være salg af hele
uddannelsesforløb. Det kan for eksempel også være
eksport af specifikke undervisningsmoduler, lærerkræf-
ter med en særlig ekspertise eller levering af knowhow
om særlige pædagogiske metoder. Uddannelsesek-
sport kan varetages af såvel offentlige som private
uddannelsesudbydere, selvstændigt eller i konsortier.
Der er tale om uddannelseseksport, når uddannelsesin-
stitutioner modtager betaling for uddannelsesydelser,
gennemført i eller uden for landets grænser, fra en
udenlandsk aktør.
Figur 1. WTO’s typologi over uddannelseseksport
Eksportform
Grænseoverskridende
aktiviteter
Forbrug i udlandet
Kommerciel
tilstedeværelse
Fysisk tilstedeværelse af
personer
Beskrivelse
Services leveres fra eget til pågældende
land, fx via e-learning
Studerende tager til udlandet for at
studere
Tjeneste leveres inden for købers område
med leverandør til stede kommercielt
Tjeneste leveres inden for købers område
med leverandør fysisk til stede
Tilstedeværelse
Udbyder ikke til stede
fysisk i købers land
(dvs. onshore
uddannelseseksport)
Udbyder til stede fysisk
i købers land
(dvs. offshore
uddannelseseksport)
UFU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 26: Oversendelse af den endelig afrapportering vedr. udbud af erhvervsrettede videregående uddannelser i udlandet, fra uddannelses- og forskningsministeren
1548675_0007.png
Uddannelseseksport på de videregående uddannelser i Danmark
7
Internationale definitioner af uddannelseseksport
Transnational education
dækker over uddannelsessituationer, hvor de studerende læser i et andet land, end der hvor den
uddannelsesinstitution, de tager uddannelsen på, befinder sig. Kilde: UNESCO, 2011
Borderless education
er en kategori under transnational education. Begrebet dækker over uddannelsesaktiviteter, der
krydser grænser i form af geografi, sektorer eller koncepter. Kilde: McBurnie & Ziguras, 2007
Crossborder education
kan rumme enhver uddannelsesaktivitet og udgør en platform for internationalt samarbejde om
eksempelvis studentermobilitet, grænseoverskridende akkreditering eller forskningssamarbejder. Kilde: Burgess &
Berquist
Crossborder higher education
anvendes om situationer, hvor den studerende, underviseren, undervisningsmaterialet eller
andet med relation til uddannelsen krydser nationale retsområder. Der kan være tale om tilstedeværelsesundervisning
såvel som ikke-tilstedeværelsesundervisning. Kilde: OECD & UNESCO, 2005; McBurnie & Ziguras, 2007
Export education
er en udveksling af uddannelsesservices og finansiering på tværs af grænser og er én blandt mange
internationale uddannelsesaktiviteter. Kilde: Infometrics, NRB and Skinnerstrategic, 2008; New Zealand Ministry of Chil-
dren and Education, 2011
Foto: Jesper Rais, Aarhus Universitet
UFU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 26: Oversendelse af den endelig afrapportering vedr. udbud af erhvervsrettede videregående uddannelser i udlandet, fra uddannelses- og forskningsministeren
1548675_0008.png
Uddannelseseksport på de videregående uddannelser i Danmark
8
Kapitel 3
Erfaringer med uddannelseseksport på danske videregående
uddannelser –
Hvorfor? Hvad? Hvordan?
I dette kapitel præsenteres resultaterne af bredde-
undersøgelsen af uddannelseseksport på de videregå-
ende uddannelser i Danmark.
Breddeundersøgelsen
har undersøgt
uddannelses-
Denne overordnede opdeling af uddannelsesinsti-
tutionerne er foretaget, for at skabe overblik over
de forskellige uddannelsesinstitutioner i sektoren.
På udvalgte parametre og spørgsmål behandles
erhvervsakademier,
professionshøjskoler
m.fl.
særskilt, for at kaste lys på de forskelligheder, der
måtte være mellem uddannelsesinstitutionerne. De
kunstneriske og kulturelle uddannelser beskrives
separat på side 16 i publikationen.
eksport på tre typer uddannelsesinstitutioner:
Universiteter
Erhvervsakademier, professionshøjskoler m.fl.,
herunder de maritime uddannelser (benævnes her-
efter erhvervsakademier, professionshøjskoler m.fl.
og i figurer EA + PH m.fl.)
Uddannelsesinstitutioner, der udbyder kunstneriske
og kulturelle uddannelser.
Undersøgelsens målgrupper
Breddeundersøgelsen er gennemført som en spørgeskemaundersøgelse på de tre uddannelsesinstitutionstyper. Spørge-
skemaet havde to målgrupper: dels uddannelsesinstitutionernes strategiske niveau, dels nøglemedarbejdere på det inter-
nationale område. Sidstnævnte kan eksempelvis være ansat i uddannelsesinstitutionens internationale kontor eller i afde-
linger med faglig ekspertise i relation til uddannelseseksportydelsen. Flere medarbejdere fra samme institution har derfor
modtaget spørgeskemaet. I denne præsentation af resultaterne fra spørgeskemaundersøgelsen skelnes der ikke mellem
besvarelserne fra de to målgrupper.
Figur 2 viser, hvor mange respondenter fra de forskellige uddannelsesinstitutioner, som har modtaget spørgeskemaet og
hvor mange der har besvaret det. Det er disse respondenter, som størstedelen af publikationens præsentation af uddan-
nelseseksport på de videregående uddannelser dermed baseres på.
Figur 2. Hvem har besvaret spørgeskemaet? Antal.
Modtaget spørgeskema
Fulde besvarelser
166
67
UNI
74
EA
47
152
82
15
PH
6
Kunst og
kultur
UFU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 26: Oversendelse af den endelig afrapportering vedr. udbud af erhvervsrettede videregående uddannelser i udlandet, fra uddannelses- og forskningsministeren
1548675_0009.png
Uddannelseseksport på de videregående uddannelser i Danmark
9
De følgende afsnit er inddelt i fem temaer. Uddannel-
sesinstitutionerne sammenlignes inden for hvert tema
for at belyse, hvor institutionerne dels ligner hinanden,
dels adskiller sig fra hinanden, hvad angår uddannel-
seseksport. De fem temaer er:
1.
2.
3.
4.
5.
Formål med uddannelseseksport
Eksportaktiviteter og -ydelser
Omfang af arbejdet med uddannelseseksport
Økonomiske aspekter ved uddannelseseksport
Potentialer og udfordringer ved uddannelses-
eksport.
De fem temaer præsenterer ikke spørgeskemaunder-
søgelsens resultater udtømmende, men fremdrager
væsentlige pointer fra kortlægningen af de videregåen-
de uddannelsesinstitutioners erfaringer med uddannel-
seseksport. For en udtømmende gennemgang af un-
dersøgelsen henvises der til bilagsrapporten.
Tema 1:
Formål med uddannelseseksport
Er det ønsker om at styrke uddannelsesinstitutionernes
internationale miljø, faglige miljø, de studerendes kom-
petencer eller noget helt fjerde, der driver uddannelses-
eksporten på de videregående uddannelser i Danmark?
Hvad er uddannelsesinstitutionernes formål med ud-
dannelseseksport, og oplever de, at formålene opnås?
Det fremgår af figur 3, at de videregående uddannel-
sesinstitutioner på tværs af institutionstyper grundlæg-
gende har de samme primære formål med at drive
uddannelseseksport; nemlig at styrke deres internatio-
nale miljø og at styrke de studerendes internationale
kompetencer.
Uddannelsesinstitutionerne
oplever
i
overvejende grad, at uddannelseseksporten bidrager til
at opnå disse formål, ligesom de påpeger, at eksporten
bidrager til at styrke det faglige miljø og de involverede
medarbejderes internationale kompetencer.
Figur 3. Uddannelsesinstitutionernes primære formål med
uddannelseseksport. Procent.
UNI
EA+PH m.fl.
91
91
90
87
At styrke institutionens
internationale miljø
At styrke de
studerendes
internationale
kompetencer
Andelen af respondenter, der i meget høj grad, i høj grad eller i nogen grad er enige i, at ovenstående er
uddannelsesinstitutionens formål med uddannelseseksport.
UFU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 26: Oversendelse af den endelig afrapportering vedr. udbud af erhvervsrettede videregående uddannelser i udlandet, fra uddannelses- og forskningsministeren
1548675_0010.png
Uddannelseseksport på de videregående uddannelser i Danmark
10
Tema 2:
Eksportaktiviteter og -ydelser
Hvad kendetegner de ydelser, uddannelsesinstitutio-
nerne eksporterer? Er der tale om onshore- eller off-
shore-uddannelseseksport? Hvem er de studerende,
der gør brug af ydelserne? Og hvem samarbejder ud-
dannelsesinstitutionerne med om eksportaktiviteterne?
Uddannelseseksport kan inddeles i tre aktivitetstyper.
Der kan være tale om enkeltstående aktiviteter, genta-
gende aktiviteter uden betydning for institutionens virke,
og gentagende aktiviteter med betydning for institutio-
nens virke. De tre aktivitetstyper kan ses som tre stadi-
er i en proces, hvor uddannelseseksport intensiveres og
får et strategisk såvel som økonomisk omfang med
betydning for uddannelsesinstitutionerne. Det karakteri-
serer uddannelseseksporten på de videregående ud-
dannelser, at der er tale om aktiviteter, der gentages,
men som ikke er afgørende for institutionernes virke.
En lidt større andel af respondenterne på erhvervsaka-
demierne, professionshøjskolerne m.fl. end på universi-
teterne svarer, at deres institutions uddannelsesek-
sportaktiviteter placerer sig i den sidste kategori og
altså har betydning for institutionens virke.
En anden måde at skelne mellem uddannelseseksport-
aktiviteter er ved at dele dem op efter, om de foregår
onshore eller offshore.
De videregående uddannelsesinstitutioner udfører i
stort omfang uddannelseseksport i form af salg af dan-
ske uddannelser i Danmark til internationale studerende
– det vil sige onshore uddannelseseksport. Billedet er
dog ikke entydigt, og respondenter fra henholdsvis
universiteter, erhvervsakademier og professionshøjsko-
ler angiver blandt andet også, at deres institutioner
afholder uddannelseseksportaktiviteter i samarbejde
med udenlandske institutioner (joint ventures) og udby-
der betalte studieophold eller har besøg af internationa-
le studerende. Figur 4 viser de mest hyppige uddannel-
seseksportaktiviteter på de tre institutionstyper.
Mens salg af hele uddannelser i Danmark for internati-
onale studerende er blandt de mest hyppige uddannel-
seseksportydelser på universiteter og erhvervsakade-
mier, er salg af enkeltstående studieaktiviteter og gen-
nemførelse af betalte studiebesøg og –ophold mere
fremtrædende på professionshøjskolerne.
Joint ventures i samarbejde med udenlandske instituti-
oner, fx gennem EU-programmer, hvor uddannelsesin-
stitutionen modtager kompensation for sine ydelser,
figurerer over de mest hyppige ydelser på alle tre insti-
tutionstyper.
Foto: Rambøll Management Consulting
UFU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 26: Oversendelse af den endelig afrapportering vedr. udbud af erhvervsrettede videregående uddannelser i udlandet, fra uddannelses- og forskningsministeren
1548675_0011.png
Uddannelseseksport på de videregående uddannelser i Danmark
11
Figur 4. De mest hyppige typer uddannelseseksportydelser
UFU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 26: Oversendelse af den endelig afrapportering vedr. udbud af erhvervsrettede videregående uddannelser i udlandet, fra uddannelses- og forskningsministeren
1548675_0012.png
Uddannelseseksport på de videregående uddannelser i Danmark
12
Tema 3:
Omfang af arbejdet med
uddannelseseksport
Hvad kendetegner uddannelsesinstitutionernes uddan-
nelseseksportaktiviteter? Hvor meget tid bruger institu-
tionerne på uddannelseseksport? Og hvor stor erfaring
har de med at arbejde med uddannelseseksport?
Ifølge figur 2 gennemfører eller deltager ca. 60 pct. af
de videregående uddannelsesinstitutioner, der har
besvaret spørgeskemaundersøgelsen i uddannelsesek-
sportaktiviteter.
Selv om de forskellige typer institutioner i samme om-
fang gennemfører eller deltager i uddannelseseksport-
aktiviteter, er omfanget af de ansattes arbejdstid på
aktiviteterne forskellig. Ansatte på universiteter bruger
mere tid på uddannelseseksport end ansatte på er-
hvervsakademier, professionshøjskoler m.fl. De ansatte
fra uddannelsesinstitutionerne, der bruger tid på ud-
dannelseseksport, bruger typisk mellem 1 og 20 pct. af
deres arbejdstid. Tidsforbruget på uddannelseseksport
er altså ikke dominerende i løbet af en arbejdsuge,
hverken på universiteterne eller erhvervsakademier,
professionshøjskoler m.fl.
Figur 5 viser, at ansatte på universiteterne har arbejdet
med uddannelseseksport på deres nuværende arbejds-
plads i længere tid end ansatte på erhvervsakademier,
professionshøjskoler m.fl.
Af figur 6 fremgår det, at eksportaktiviteterne på hen-
holdsvis erhvervsakademier og professionshøjskoler er
mere tilbøjelige til at knytte an til en strategisk satsning,
Figur 5. Erfaring med uddannelseseksport. Procent.
end det er tilfældet på universiteterne. En forklaring kan
være, at universiteterne har en længere historie end
erhvervsakademier og professionshøjskoler, og derfor
har været involveret i arbejdet med at internationalisere
uddannelserne igennem flere år. Universiteternes stra-
tegiske ledere og nøglemedarbejdere har altså længere
tids erfaring med uddannelseseksport fra deres nuvæ-
Størstedelen af de ansatte på universiteterne har arbej-
det med uddannelseseksport i over to år, og 21 pct.,
sammenlignet med 9 pct. på erhvervsakademier, pro-
fessionshøjskoler m.fl. har arbejdet med uddannelses-
eksport i over 10 år. På erhvervsakademier, professi-
onshøjskoler m.fl. har de ansatte typisk arbejdet med
uddannelseseksport i 1-5 år, og 24 pct., sammenlignet
med 7 pct. på universiteterne, har arbejdet med uddan-
nelseseksport i under et år.
Figur 6. Uddannelseseksportens anknytning til strategisk
satsning. Procent.
EA+PH m.fl.
UNI
44
34
24
7
20
9
13
19
9
21
rende ansættelse, end de samme grupper har på er-
hvervsakademier og professionshøjskoler. Sidstnævnte
gruppes arbejde ses i højere grad som en del af ud-
dannelsesinstitutionernes strategiske satsning.
Under 1 1 - 2 år 2 - 5 år 5 - 10 år Mere
år
end 10
år
UFU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 26: Oversendelse af den endelig afrapportering vedr. udbud af erhvervsrettede videregående uddannelser i udlandet, fra uddannelses- og forskningsministeren
1548675_0013.png
Uddannelseseksport på de videregående uddannelser i Danmark
13
Strategiske overvejelser
I de eksplorative interview giver ledere og nøglemedarbejdere fra erhvervsakademier, professionshøjskoler og universite-
ter generelt udtryk for, at det har strategisk bevågenhed at udvikle det internationale område på institutionerne. Det er
typisk ledelsen, der prioriteter, hvilke områder der skal satses på, hvorefter den konkrete indsats delegeres til organisatio-
nen og forankres hos uddannelsesledere for det faglige område. De uddannelsesområder, man strategisk prioriterer, er
oftest nicheområder, hvor den enkelte uddannelsesinstitution har en komparativ fordel.
Strategiske satsninger i forhold til at udvikle nye uddannelseseksportinitiativer bygger i høj grad videre på det internationa-
le arbejde, uddannelsesinstitutionen allerede har igangsat. En af årsagerne hertil er, at det internationale samarbejde
skaber relationer til nye samarbejdspartnere, som kan føre til nye fælles uddannelseseksportinitiativer.
Kilde: Eksplorative interview med repræsentanter for Syddansk Universitet, Via University College, University College Nordjylland og
Erhvervsakademi Sjælland.
Mange uddannelsesinstitutioner samarbejder med både
danske og internationale aktører, når de skal udvikle
både onshore og offshore uddannelseseksportydelser.
Samarbejdet kan blandt andet være med til at sikre, at
den enkelte ydelse udformes, så den imødekommer
behovet for kompetencer i det marked, ydelsen skal
gøre sig gældende. Nationalt arbejder de videregående
uddannelsesinstitutioner primært sammen med sekto-
rens internationale netværk, når de udvikler eksport-
ydelserne. Omkring halvdelen af respondenterne fra
begge typer uddannelsesinstitutioner angiver, at net-
værkene enten har en rådgivende funktion eller er aktivt
deltagende partnere i udviklingsfasen.
Blandt eksterne aktører samarbejder de videregående
uddannelsesinstitutioner primært med udenlandske
organisationer. Derudover er erhvervsakademier, pro-
fessionshøjskoler m.fl. mere tilbøjelige end universite-
terne til at inddrage udenlandske virksomheder i deres
udviklingsfase.
På tværs af uddannelsesinstitutionerne
I de eksplorative interview fremhæver flere ledere og
medarbejdere fra universiteter, erhvervsakademier
og professionshøjskoler, at der ligger et potentiale i
at samarbejde mere på tværs af uddannelsesinstitu-
tionerne.
Samarbejde og partnerskaber
blandt
andet som konsortier eller joint ventures forventes at
kunne styrke dansk uddannelseseksport generelt.
Foto: Rambøll Management Consulting
UFU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 26: Oversendelse af den endelig afrapportering vedr. udbud af erhvervsrettede videregående uddannelser i udlandet, fra uddannelses- og forskningsministeren
1548675_0014.png
Uddannelseseksport på de videregående uddannelser i Danmark
14
Tema 4:
Økonomiske aspekter ved
uddannelseseksport
Hvordan ser det økonomiske aspekt ud for de institutio-
ner, der driver uddannelseseksport? Hvor mange midler
bruges på eksport? Og bidrager eksporten positivt eller
negativt til institutionens økonomiske overskud?
Nedenstående er et billede af opfattelserne blandt de
ansatte på uddannelsesinstitutionerne. Uddannelsesek-
sport må ifølge reglerne om indtægtsdækket virksom-
hed ikke medføre økonomisk underskud for uddannel-
sesinstitutionerne. Dog kan eksporten medføre midlerti-
digt underskud. Oplysninger om situationer, hvor ek-
sportydelser har ført til underskud, vil således typisk
vedrøre aktiviteter, der er lukket ned, eller aktiviteter,
der genererer midlertidigt underskud.
Det generelle billede er, som det fremgår af figur 7, at
universiteternes eksportaktiviteter i højere grad end på
erhvervsakademierne,
professionshøjskolerne
m.fl.
Efter indførelse af deltagerbetaling for studerende fra
lande uden for EU/EØS i 2006 faldt tilgangen af nye
studerende fra disse lande og er aldrig kommet op på
samme niveau igen. En del af de studerende fra 3.
lande modtager desuden fri-plads/stipendier. I 2012 var
der ca. i alt 269.000 studerende på de videregående
uddannelser, heraf 22.260 internationale studerende og
heraf kun ca. 1.300 selvbetalende.
Figur 7. Uddannelseseksportens økonomi – bidra-
ger uddannelseseksport til økonomisk overskud,
balance eller underskud? Procent.
opfattes at bidrage positivt til driften. Til gengæld er der
også en lidt større andel af universiteter end erhvervs-
akademier, professionshøjskoler m.fl. der oplever at
have økonomisk underskud som følge af deres ek-
sportaktiviteter. De ansatte, der har angivet, at de ikke
ved, om eksporten skaber over- eller underskud, er ikke
medtaget i figuren, men udgør 37 pct. på universiteter-
ne og 41 pct. på erhvervsakademier, professionshøj-
skoler m.fl.
Samtidig med, at det på universiteterne sammenlignet
med de øvrige uddannelsesinstitutioner i højere grad
opfattes, at man opnår overskud i forhold til eksportakti-
viteterne, er det også universiteterne, der gennemsnit-
ligt bruger flest personaleressourcer på uddannelses-
eksport opgjort i årsværk.
De videregående uddannelsesinstitutioner tiltrækker
mange internationale studerende, men få betalingsstu-
derende. Kun studerende uden for EU/EØS kan opkræ-
ves betaling for modtagelse af dansk heltidsuddannel-
se. Det er altså omfanget af denne gruppe af studeren-
de, der bestemmer uddannelsesinstitutionernes indtæg-
ter som følge af uddannelseseksport.
De ansatte fra uddannelsesinstitutioner, som ikke gen-
nemfører eller deltager i uddannelseseksportaktiviteter,
er blevet bedt om at angive årsager til, at institutionen
ikke engagerer sig i uddannelseseksport. På både
universiteter og erhvervsakademier, professionshøjsko-
ler m.fl. angiver omkring 50 pct., at uddannelseseksport
er for omkostningstungt, og at dette medvirker til, at
man ikke gennemfører eller deltager i hverken onshore
eller offshore uddannelseseksport.
EA+PH m.fl.
UNI
32
22
30
22
7
9
Overskud
Balance
Underskud
UFU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 26: Oversendelse af den endelig afrapportering vedr. udbud af erhvervsrettede videregående uddannelser i udlandet, fra uddannelses- og forskningsministeren
1548675_0015.png
Uddannelseseksport på de videregående uddannelser i Danmark
15
Hvem vælger de engelsksprogede uddannelser?
At en videregående uddannelsesinstitution udbyder uddannelser på engelsk kan indikere, at institutionen er klar til uddannelses-
eksport. Blandt de videregående uddannelsesinstitutioner, der udbyder hele engelsksprogede uddannelser, udbyder størstedelen
typisk 2-5 hele uddannelser. Universiteterne er mere tilbøjelige end erhvervsakademierne, professionshøjskolerne m.fl. til at have
påbegyndt udbuddet af hele engelsksprogede uddannelser.
Figur 8. Studerende på de engelsksprogede uddannelser. Procent.
EA
PH
UNI
60
50
28
29
54
32
18
12
16
Danske studerende
Studerende fra EU/EØS
Studerende fra 3. lande
Som figur 8 viser, adskiller de tre typer uddannelsesinstitutioner sig, når det kommer til fordelingen af studerende, der tager de
engelsksprogede uddannelser.
På universiteternes engelsksprogede uddannelser er andelen af danske studerende dominerende. Erhvervsakademierne angiver
den største andel af studerende fra EU/EØS, ligesom også denne gruppe studerende udgør størstedelen af de studerende på
professionshøjskolernes engelsksprogede uddannelser. Studerende fra EU/EØS betaler ikke for hele uddannelser.
Ser man på andelen af studerende fra lande uden for EU/EØS, udgør de på universiteterne en lidt større andel af det samlede
antal studerende på de engelsksprogede uddannelser sammenlignet med erhvervsakademierne og professionshøjskolerne. Det
er studerende fra disse lande, der betaler for de danske uddannelsesydelser og dermed er aftagere af den nuværende uddan-
nelseseksport fra de videregående uddannelsesinstitutioner. Såfremt der kommer flere studerende til Danmark fra lande uden for
EU/EØS, vil de videregående uddannelsesinstitutioners onshore uddannelseseksport styrkes
Dansk Institut for Study Abroad (DIS)
er en privat uddannelsesinstitution i København, som har eksisteret siden 1959. DIS er
et godt eksempel på, at der er et stort potentiale i uddannelseseksport. DIS udbyder kurser på engelsk og har 190 valgfrie
kursusfag og 22 forskellige akademiske programmer. Langt de fleste kurser er undervist af danske undervisere, mens de stude-
rende hovedsageligt er bachelorstuderende fra amerikanske universiteter. DIS rekrutterer et stigende antal selvbetalende stu-
derende til Danmark. I studieåret 2011-12 havde DIS i alt 2229 selvbetalende studerende, mens tallet for studieåret 2014-2015
var 3029 selvbetalende studerende.
Betalende studerende fra skoleår 2011/12:
Efterår 2011
Forår 2012
Sommer 2012
910 studenter
839 studenter
480 studenter
Betalende studerende fra skoleår 2014/15
Efterår 2014
Forår 2015
Sommer 2015
1183 studenter
1166 studenter
680 studenter
UFU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 26: Oversendelse af den endelig afrapportering vedr. udbud af erhvervsrettede videregående uddannelser i udlandet, fra uddannelses- og forskningsministeren
1548675_0016.png
Uddannelseseksport på de videregående uddannelser i Danmark
16
De
kunstneriske
og
kulturelle
uddannelsesinstitutioner
Følgende er et kort overblik over centrale karakteristika ved de kunstneriske og kulturelle uddannelsesinstitutioners arbejde med
uddannelseseksport.
Seks respondenter i kategorien for kunstneriske og kulturelle uddannelsesinstitutioner har besvaret spørgeskemaet. De seks respon-
denter er henholdsvis fagledere, internationale chefer/koordinatorer eller studiechefer. Fem af seks har besvaret spørgeskemaet på
vegne af hele uddannelsesinstitutionen, den sidste på vegne af sin campus eller sit institut. Af de seks respondenter svarer fire be-
kræftende, at deres uddannelsesinstitution
har gennemført eller deltaget i uddannelseseksportaktiviteter.
Billedet af de kunstneriske
og kulturelle uddannelsers eksportaktiviteter baserer sig altså på få respondenter, men kan være med til at belyse omfanget og karak-
teren af eksportaktiviteter på dele af området.
Nye eksportinitiativer undervejs
To respondenter angiver, at uddannelseseksportaktiviteterne gentages løbende og er afgørende for institutionens virke. De to andre
respondenter angiver, at uddannelsesinstitutionernes aktiviteter er henholdsvis enkeltstående og tilbagevendende og i begge tilfælde
uden afgørende betydning for institutionens virke. Til trods for det blandede billede af eksportaktiviteternes betydning for uddannel-
sesinstitutionernes virke svarer tre ud af fire, at aktiviteterne knytter an til uddannelsesinstitutionens overordnede strategiske satsning.
Ligeledes er der konkrete planer på alle institutionerne om
udvikling af nye eksportinitiativer.
Forskellige eksportaktiviteter
De fire institutioner afholder forskellige typer uddannelseseksportaktiviteter. Nogle eksporterer faglig, pædagogisk/didaktisk eller
ledelsesmæssig vejledning til udenlandske uddannelsesinstitutioner, mens andre eksporterer dele af uddannelser til udlandet. Den
mest fremtrædende type af eksportaktivitet er
salg af uddannelser i Danmark til internationale studerende
– det vil sige onshore ud-
dannelseseksport. Alle uddannelsesinstitutionerne udbyder både dansk- og engelsksprogede uddannelser. For begge typer uddan-
nelser gælder det på alle institutionerne, at det primært er danske studerende, der tager uddannelserne.
Formål med uddannelseseksport
Repræsentanterne for uddannelsesinstitutionerne angiver flere formål med deres uddannelseseksport. Mest entydigt på tværs af de
fire institutioner er formålene om at
styrke de studerendes internationale kompetencer
og
institutionernes internationale omdømme.
Spørgeskemaundersøgelsen viser, at uddannelsesinstitutionerne generelt oplever, at uddannelseseksporten bidrager positivt til op-
nåelse af formålene. Der er dog en undtagelse, hvad angår styrkelsen af
institutionernes økonomiske situation.
En uddannelsesinsti-
tution finder kun i mindre grad, at dette gør sig gældende, mens en anden institution faktisk oplever, at uddannelseseksporten har
bidraget til at skabe økonomisk underskud.
Muligheder og potentialer
Respondenterne er blevet bedt om at vurdere fremtidige muligheder og potentialer i forbindelse med uddannelseseksport. Uddannel-
sesinstitutionerne øjner flere muligheder og potentialer ved uddannelseseksport i fremtiden, og størst enighed er der om, at
uddan-
nelseseksport øger efterspørgslen efter ydelser på det internationale marked,
samt at
nye samarbejdspartnere skaber nye muligheder
for institutionerne.
Udfordringer og barrierer
Respondenterne er også blevet bedt om at vurdere interne og eksterne udfordringer og barrierer i forbindelse med uddannelses-
eksport. Tre interne udfordringer er særligt fremtrædende:
Manglende tid og kompetencer i relation til uddannelseseksport, manglen-
de intern opbakning til at prioritere arbejdet og manglende indblik i lovgivningen på området opleves som vanskeligt at overskue.
Blandt de eksterne udfordringer er den mest fremtrædende, at
eksportinitiativets udviklingsfase er omkostningsfuld.
Derudover er de
fleste uddannelsesinstitutioner enige om, at det er
vanskeligt at få danske uddannelser akkrediteret i udlandet.
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse med strategiske ledere og nøglemedarbejdere på universiteter (herunder kunstneriske og kulturelle uddannelses-
institutioner)
UFU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 26: Oversendelse af den endelig afrapportering vedr. udbud af erhvervsrettede videregående uddannelser i udlandet, fra uddannelses- og forskningsministeren
1548675_0017.png
Uddannelseseksport på de videregående uddannelser i Danmark
17
Tema 5:
Potentialer og udfordringer ved
uddannelseseksport
Hvilke muligheder ser de videregående uddannelsesin-
stitutioner i uddannelseseksport i fremtiden? Og hvilke
udfordringer gør sig samtidig gældende?
Der kan peges på en lang række muligheder og poten-
tialer for uddannelseseksport nu og i fremtiden, og
mange videregående uddannelsesinstitutioner forfølger
allerede nogle af disse. Men uddannelseseksport rejser
også nye udfordringer og problemstillinger for uddan-
nelsesinstitutionerne.
I spørgeskemaundersøgelsen er de ansatte på uddan-
nelsesinstitutionerne blevet bedt om at vurdere, hvilke
fremtidige muligheder og potentialer de særligt ser i
relation til uddannelseseksport generelt, det vil sige
både onshore og offshore uddannelseseksport.
Der tegner sig et billede af, at uddannelsesinstitutioner-
ne ser et bredt spektrum af fremtidige muligheder og
potentialer. Spørgeskemaundersøgelsen viser, at sær-
ligt respondenter fra universiteterne og erhvervsakade-
mierne ser store muligheder i nye samarbejdspartnere.
En øget efterspørgsel efter uddannelsesydelserne på
universiteterne og professionshøjskolerne præger end-
videre opfattelsen af fremtidige muligheder og potentia-
ler ved uddannelseseksport, mens der på erhvervsaka-
demierne også er blik for de muligheder, der ligger i
væksten i nye produkttyper som e-learning. Figur 9
viser, hvad der opfattes som de mest hyppige mulighe-
der og potentialer blandt de tre typer uddannelsesinsti-
tutioner.
Foto: Uffe Weng, Roskilde Universitet
UFU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 26: Oversendelse af den endelig afrapportering vedr. udbud af erhvervsrettede videregående uddannelser i udlandet, fra uddannelses- og forskningsministeren
1548675_0018.png
Uddannelseseksport på de videregående uddannelser i Danmark
18
Figur 9. De største muligheder og potentialer ved uddannelseseksport
UFU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 26: Oversendelse af den endelig afrapportering vedr. udbud af erhvervsrettede videregående uddannelser i udlandet, fra uddannelses- og forskningsministeren
1548675_0019.png
Uddannelseseksport på de videregående uddannelser i Danmark
19
Udfordringer i forhold til uddannelsesinstitutionernes onshore og offshore eksport kan opdeles i interne og eksterne ud-
fordringer. Figur 10 viser, at den største interne udfordring for universiteterne er manglende tid og kompetencer til arbej-
det med uddannelseseksport.
På erhvervsakademier, professionshøjskoler m.fl. vurderes tre udfordringer at gøre sig næsten lige meget gældende.
Der er tale om udfordringer i at gennemskue lovgivningen på området, at kommercialisere eksportydelserne, samt at
institutionerne mangler økonomisk og juridisk viden og rådgivning om uddannelseseksport.
På de videregående uddannelsesinstitutioner tegner sig altså et billede af interne udfordringer, der muligvis kan imøde-
gås ved at sætte fokus på opkvalificering af medarbejdere samt råd og sparring fra eksterne aktører med viden om ud-
dannelseseksport.
Figur 10. De største interne udfordringer
UFU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 26: Oversendelse af den endelig afrapportering vedr. udbud af erhvervsrettede videregående uddannelser i udlandet, fra uddannelses- og forskningsministeren
1548675_0020.png
Uddannelseseksport på de videregående uddannelser i Danmark
20
Figur 11 viser, at de to største eksterne udfordringer for uddannelseseksporten på universiteterne er, at det er van-
skeligt at tiltrække betalende studerende, og at det er svært at tilbyde dem der kommer et sted at bo i Danmark. På
erhvervsakademier, professionshøjskoler m.fl. påpeges også boligproblematikken som central. Den største eksterne
udfordring vurderes dog at være, at udviklingsfasen af et nyt eksportinitiativ er for omkostningsfuld.
Figur 11. De største eksterne udfordringer
UFU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 26: Oversendelse af den endelig afrapportering vedr. udbud af erhvervsrettede videregående uddannelser i udlandet, fra uddannelses- og forskningsministeren
1548675_0021.png
Uddannelseseksport på de videregående uddannelser i Danmark
21
Det er på nuværende tidspunkt vanskeligt at vurdere,
om muligheder og potentialer ved uddannelsesekspor-
ten vil overskygge udfordringerne og i fremtiden føre til
mere uddannelseseksport på de videregående uddan-
nelser. Dog har flere uddannelsesinstitutioner allerede
nu planer om nye eksportinitiativer. Figur 12 viser, at
især erhvervsakademier og professionshøjskoler har
nye initiativer på vej, og kun en mindre andel af de
ansatte fra disse institutioner angiver, at man
ikke
har
konkrete planer om nye eksportinitiativer.
Figur 12. Har de videregående uddannelsesinstitutioner konkrete planer om nye eksportinitiativer? Procent.
UNI
51
40
32
32
13
Ja
Nej
7
EA
PH
Fremtidens uddannelseseksport
I de eksplorative interview giver ledere og nøglemedarbejdere fra professionshøjskoler, erhvervsakademier og universiteter en
række forskellige bud på fremtidens
muligheder
inden for uddannelseseksport.
Det danske brand
stiller danske uddannelsesinstitutioner stærkt på det internationale marked. Der knytter sig en forventning om
høj kvalitet i ydelser, der kommer fra Danmark og danske uddannelsesinstitutioner.
Praksisnære og anvendelsesorienterede
uddannelser oplever efterspørgsel i udlandet, fordi mange vækstmarkeder mangler
udbud af korte og mellemlange uddannelser, der kan sikre en veluddannet arbejdsstyrke.
Eksport af hele uddannelser kan skabe
stærkere og mere attraktive forskningsmiljøer
i Danmark, blandt andet fordi det ofte
anses som en styrke at få mulighed for udlandsophold i sin ansættelse som underviser eller forsker.
Kilde: Eksplorative interview med repræsentanter for SDU, VIA, UCN, EAS.
UFU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 26: Oversendelse af den endelig afrapportering vedr. udbud af erhvervsrettede videregående uddannelser i udlandet, fra uddannelses- og forskningsministeren
1548675_0022.png
Uddannelseseksport på de videregående uddannelser i Danmark
22
Foto: Københavns Erhvervsakademi
Kapitel 4
Internationale erfaringer med uddannelseseksport
Formålet med dette kapitel er at se ud over Danmarks grænser og belyse uddannelseseksport i et internationalt perspek-
tiv. I kapitlet beskrives de forskellige strategier for uddannelseseksport, som kan identificeres internationalt. Nederlande-
nes uddannelseseksport fremhæves som et succesfuldt eksempel på onshore uddannelseseksport. Kapitlet giver indblik
i de nederlandske erfaringer med uddannelseseksport og kan bruges som inspiration på danske videregående uddan-
nelser.
UFU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 26: Oversendelse af den endelig afrapportering vedr. udbud af erhvervsrettede videregående uddannelser i udlandet, fra uddannelses- og forskningsministeren
1548675_0023.png
Uddannelseseksport på de videregående uddannelser i Danmark
23
Omfanget af det internationale uddannelsesmarked
Uddannelse er et stort internationalt eksportmarked med stigende efterspørgsel. Især vækstlandene – blandt andet Kina,
Vietnam og Singapore – efterspørger i stigende grad videregående uddannelser. Også Brasilien forventes at blive en cen-
tral efterspørgselsaktør, fordi omkring 2,1 millioner unge brasilianere vil søge om optagelse på videregående uddannelser i
løbet af det næste årti (OBHE, 2013).
I takt med den stigende efterspørgsel på uddannelse har flere lande oprettet uddannelsesinstitutioner uden for landets egne
grænser. Sådanne institutioner kan betegnes filialcampusser. USA, England og Frankrig var i 2011 de lande, der havde
flest filialcampusser. Antallet af campusser var i 2006 82 – i løbet af 2015 forventes antallet at stige til mellem 240 og 250
(Lawton, 2013).
Værdien af det internationale uddannelsesmarked estimeres til at være over 4.400 mia. USD om året – og ventes at stige til
6.300 mia. USD i 2017 (DEA, 2013).
To modeller for uddannelseseksport
Det er svært at få et samlet og fyldestgørende billede af
uddannelseseksport forskellige steder i verden, fordi
der endnu ikke er etableret en international norm for
systematisk indsamling og rapportering af viden og
aktiviteter i relation til uddannelseseksport. Kun Austra-
lien, England, Tyskland og Irland gør i nogen grad det-
te. England og Australien er sammen med USA og New
Zealand på nuværende tidspunkt blandt de fire største
uddannelseseksporterende lande i verden. På trods af
manglende systematisk viden tegner der sig et billede
af to overordnede strategier for uddannelseseksport i
international kontekst. England er det land i verden, der
har satset stærkest på en offshore-strategi og har do-
kumenteret succes hermed. Nederlandene er et ek-
sempel på et land, der har succes med onshore-
uddannelseseksport af videregående uddannelser.
Engelske uddannelsesinstitutioner satser på offshore-
uddannelseseksport og udmønter denne gennem filial-
campusser forskellige steder i verden. England havde i
2011 25 filialcampusser.
De primære aftagere af de engelske uddannelsesydel-
ser kommer fra Malaysia, Singapore, Hong Kong, Paki-
stan og Nigeria. Næsten halvdelen af den engelske
uddannelseseksport af hele uddannelser sælges i Asi-
en, mens den andenstørste aftagerregion er Afrika.
Nederlandene satser - modsat England på onshore-
uddannelseseksport, ligesom det er gældende for de
danske videregående uddannelser. Det kan derfor være
relevant for de danske uddannelsesinstitutioner at hen-
te viden og erfaringer fra nederlandsk uddannelsesek-
sport, som udfoldes nærmere i det følgende.
UFU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 26: Oversendelse af den endelig afrapportering vedr. udbud af erhvervsrettede videregående uddannelser i udlandet, fra uddannelses- og forskningsministeren
1548675_0024.png
Uddannelseseksport på de videregående uddannelser i Danmark
24
Uddannelseseksport i Nederlandene
Nederlandenes onshore uddannelseseksport er blandt andet bun-
det op på, at landets videregående uddannelsesinstitutioner har
mange engelsksprogede uddannelser og kurser, som tiltrækker et
stort antal internationale studerende. Nederlandene havde i 2011
19.450 studerende fra ikke-EU/EØS-lande. Til sammenligning
havde Danmark 2.790. Internationale studerende kommer til Ne-
derlandene og betaler for at tage dele af deres uddannelse eller for
at læse en hel uddannelse på landets universiteter eller professi-
onsrettede og tekniske uddannelser. Hvad kan forklare den neder-
landske succes? Og hvad kan vi i Danmark lære af landet mod
sydvest, som vi så ofte sammenligner os med?
Sammenligning med Nederlandene
Danmark og Nederlandene kan sammenlig-
nes på en række parametre. Begge lande er
små, åbne økonomier, og der er tale om
små og afgrænsede sprogområder. Hverken
Danmark eller Nederlandene har altså den
sproglige fordel, som eksempelvis Australi-
en og England har. Desuden er der ligheder
mellem danske og nederlandske videregå-
ende uddannelser.
Der er dog også forskelle mellem Danmark
og Nederlandene, hvad angår strukturen på
de videregående uddannelser.
Studerende på nederlandske videregående
uddannelser opkræves brugerbetaling for
deres uddannelsesydelser. Brugerbetalin-
gen er en del af den samlede finansiering af
de videregående uddannelser i Nederlan-
dene, som dog – ligesom i Danmark – pri-
mært udgøres af det statslige grundtilskud
(ca. 70 pct. af de samlede udgifter dækkes
ad denne vej).
I kraft af brugerbetalingen har de neder-
landske videregående uddannelsesinstituti-
oner erfaring med markedsføring af deres
uddannelsesydelser. Dette kan være en
fordel i en eksportsammenhæng, som dan-
ske videregående uddannelsesinstitutioner
ikke i udgangspunktet besidder. Her kan de
danske institutioner hente inspiration i Ne-
derlandene.
Strategisk prioritering af onshore-
uddannelseseksport
I Nederlandene har man både politisk og i uddannelsessystemet
en klar strategisk prioritering af, hvilken type uddannelseseksport
landet skal satse på – og der er stor konsensus blandt ministerium
og uddannelsesinstitutioner om strategien. De nederlandske ud-
dannelsesinstitutioner specialiserer sig i onshore uddannelsesek-
sport og satser altså på at tiltrække internationale studerende til
landet.
Den klare nationale strategi med fokus på onshore-aktiviteter op-
stod allerede i 1990’erne, hvor det nederlandske ministerium for
uddannelse, kultur og videnskab begyndte at opfordre til, at de
nederlandske uddannelsesinstitutioner henvendte sig til studeren-
de uden for EU, som dermed skulle betale for at tage deres ud-
dannelse i Nederlandene. Det høje antal af engelsksprogede ud-
dannelser og kurser i landet afspejler denne strategi. Ministeriet
har i dag to strategiske målsætninger – en kortsigtet og en langsig-
tet – for den nederlandske uddannelseseksport. Det kortsigtede
mål er at skabe økonomisk afkast via studieafgifter, mens det
langsigtede mål er at rekruttere udenlandsk arbejdskraft til fremti-
dens jobmarked, som i de kommende år vil opleve mangel på
fagfolk, særligt på det naturfaglige og tekniske område.
De strategiske prioriteringer og målsætninger bærer frugt i Neder-
landene. Landet er førende på udbud af engelsksprogede uddan-
nelser blandt ikke-engelsktalende lande og tiltrækker et stort antal
ikke-EU/EØS-studerende
Internationale uddannelser i
Nederlandene
Ifølge Netherlands Organisation for Interna-
tional Cooperation in Higher Education
(NUFFIC) var Nederlandene det første ikke-
engelsktalende land, der udbød kurser på
engelsk. I dag er Nederlandene det ikke-
engelsktalende land, der udbyder flest kurser
på engelsk.
I 2012 udbød Nederlandene 1.150 studie-
programmer på engelsk, og tallet er stigen-
de.
UFU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 26: Oversendelse af den endelig afrapportering vedr. udbud af erhvervsrettede videregående uddannelser i udlandet, fra uddannelses- og forskningsministeren
1548675_0025.png
Uddannelseseksport på de videregående uddannelser i Danmark
25
Perspektiver for offshore-uddannelseseksport
Til trods for, at hverken politikere eller uddannelsesin-
stitutioner i Nederlandene har offshore uddannelses-
eksport højt på dagsordenen, så er det lykkedes for ni
videregående uddannelsesinstitutioner at få etableret
succesfulde offshore-aktiviteter.
Erfaringerne peger på, at de professionsrettede og
tekniske uddannelser er mere aktive og succesfulde
med offshore-aktiviteter end de traditionelle universi-
teter. Denne erfaring synes også at gøre sig gælden-
de i Danmark, hvor flere danske erhvervsakademier,
professionshøjskoler m.fl. end universiteter peger på,
at de oplever efterspørgsel efter deres ydelser på de
nye vækstmarkeder.
Hvad er nederlandske uddannelsesinstitutioners formål med uddannelseseksport?
De danske uddannelsesinstitutioners formål med uddannelseseksport er, jf. kapitel 3, primært at styrke deres internationa-
le miljø. Det samme gør sig gældende i Nederlandene. En nederlandsk spørgeskemaundersøgelse blandt uddannelsesdi-
rektører om uddannelseseksport peger på, at de primære formål med eksporten er at styrke kvaliteten af de nederlandske
uddannelsesprogrammer og at skabe et attraktivt internationalt uddannelsesmiljø.
Kilde: Vossensteyn et al. 2007
Forklaringer på den nederlandske succes
Et forhold, der kan være med til at belyse den neder-
landske succes med uddannelseseksport, er rækken
af understøttende initiativer til den nationale eksport-
strategi. De politiske prioriteringer og strategier affø-
der altså konkrete tiltag, som understøtter uddannel-
seseksporten. Den nederlandske regering yder finan-
siel støtte til uddannelsesinstitutionernes markedsfø-
ring af deres uddannelser i udlandet.
Desuden har nederlandske uddannelsesinstitutioner
glæde af det nationalt støttede netværk NESO (Net-
herland’s Education Support Offices), hvis opgave er
at sætte fokus på og markedsføre nederlandske ud-
dannelser i udlandet. NESO har kontorer i ti lande
over hele verden, som understøtter uddannelsesek-
sporten, idet de udgør naturlige baser for netværk,
juridisk rådgivning og generel information. Kommende
studerende i Nederlandene kan således henvende sig
på NESO-kontorerne, som formidler information og
kontakt til de videregående uddannelser i Nederlan-
dene.
NESO drives af nonprofit-organisationen NUFFIC
(Netherlands Organization for International Coopera-
tion in Higher Education), som spiller en central rolle i
relation til understøttende aktiviteter for uddannelses-
eksport. NUFFIC udarbejder blandt andet handlepla-
ner for, hvordan organisationer, uddannelsesinstituti-
oner og det politiske system sammen kan styrke den
nederlandske uddannelseseksport. Senest er udar-
bejdet ”Make it in the Netherlands 2013-16”, som er
en målstyret handlingsplan for, hvordan Nederlande-
ne kan fastholde internationale studerende og på den
måde styrke den nederlandske vidensøkonomi.
UFU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 26: Oversendelse af den endelig afrapportering vedr. udbud af erhvervsrettede videregående uddannelser i udlandet, fra uddannelses- og forskningsministeren
1548675_0026.png
Uddannelseseksport på de videregående uddannelser i Danmark
26
Nederlandske erfaringer
Med det udgangspunkt, at Nederlandene er relevant for Danmark at sammenligne sig med, kan tre opmærksom-
hedspunkter hentes i den nederlandske uddannelseseksportsucces:
For det første har Nederlandenes klare nationale strategi med fokus på onshore-aktiviteter været med til at un-
derstøtte de nederlandske resultater i relation til uddannelseseksport. Tegn på dette er det store udbud af hele
engelsksprogede uddannelser samt det høje antal engelsksprogede studerende.
For det andet har Nederlandene udmøntet den nationale strategi i konkrete initiativer, såsom NESO, der er med
til at markedsføre de nederlandske uddannelser. Markedsføring anses som en vigtig del af det at drive succes-
fulde eksportinitiativer. Også organisationen NUFFICs indsatser, herunder handleplaner, vidner om de konkrete
initiativer for at styrke uddannelseseksport i Nederlandene.
For det tredje kan et potentiale for fremtidig offshore-uddannelseseksport muligvis anes i den nederlandske hori-
sont – og nye initiativer kan i høj grad stå på skuldrene af onshore-succeserne, blandt andet det fokus der igen-
nem mange år har været på markedsføring.
Foto: Rambøll Management Consulting
UFU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 26: Oversendelse af den endelig afrapportering vedr. udbud af erhvervsrettede videregående uddannelser i udlandet, fra uddannelses- og forskningsministeren
1548675_0027.png
Uddannelseseksport på de videregående uddannelser i Danmark
27
Kapitel 5
Tre danske perspektiver på uddannelseseksport
Eksport af danske videregående uddannelser er ikke kun relevant og
aktuelt for de videregående uddannelsesinstitutioner. En række danske
virksomheder har et tæt og velfungerende samarbejde med uddannelses-
udbyderne om udvikling af uddannelseseksport i og uden for Danmark.
Uddannelseseksport er derfor også et vigtigt emne ud fra både et virk-
somheds- og interessentperspektiv.
I dette kapitel belyses uddannelseseksport ud fra tre perspektiver, for på
den måde at tegne et bredere billede af, hvilke muligheder og udfordrin-
ger, der knytter sig til eksport af danske videregående uddannelser.
Institutionsperspektivet er repræsenteret ved Københavns Universitet,
Arla repræsenterer virksomhedsperspektivet, og interessentperspektivet
er repræsenteret ved Dansk Industri. De tre perspektiver supplerer hinan-
den og giver forskellige bud på, hvordan eksport af danske videregående
uddannelser kan tilrettelægges, så der tages hensyn til både muligheder
og udfordringer.
Fælles for de tre organisationer er deres nuværende fokus på onshore-
uddannelseseksport. Både Dansk Industri, Københavns Universitet og
Arla ser, at de største potentialer for uddannelseseksporten inden for den
nærmeste fremtid ligger i, at de videregående uddannelsesinstitutioner
tiltrækker betalende internationale studerende. Her vil de fleste danske
videregående uddannelser have mulighed for at få erfaring med uddan-
nelseseksport og opbygge værdifulde samarbejdsrelationer med uden-
landske uddannelsesinstitutioner og virksomheder.
Danske videregående uddannelsesinstitutioners offshore-uddannelses-
eksport er fortsat i sin vorden. Det er ressourcekrævende at udvikle ydel-
ser til det globale uddannelsesmarked, og det er derfor relativt få uddan-
nelsesinstitutioner, der har fået et mere permanent fodfæste med et over-
skudsgivende salg af offshore-ydelser.
De tre perspektiver fremhæver vigtigheden af, at kvaliteten af de danske
uddannelsesydelser vedbliver at være høj, og at uddannelseseksporten
målrettes de fagområder, hvor danske videregående uddannelsesinstitu-
tioner har unikke komparative fordele og derfor står stærkest.
UFU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 26: Oversendelse af den endelig afrapportering vedr. udbud af erhvervsrettede videregående uddannelser i udlandet, fra uddannelses- og forskningsministeren
1548675_0028.png
Uddannelseseksport på de videregående uddannelser i Danmark
28
Perspektiv 1
Uddannelseseksport fordrer uddannelser i verdensklasse
Exporting Excellence: At sælge uddannel-
se på det globale uddannelsesmarked er
kun muligt, hvis ydelsen er i verdensklas-
se. Ambitionen om at tiltrække internati-
onale talenter til engelsksprogede kandi-
datuddannelser betyder et skærpet kvali-
tetsfokus på Københavns Universitet.
”We are not in it for the money, but because we care
about quality.” Sådan lyder begrundelsen for Køben-
havns Universitets strategiske satsning på at udvikle
stærke engelsksprogede uddannelsesydelser, der kan
omsættes på det globale uddannelsesmarked.
Udtalelsen kommer fra Trine Sand, der er leder af det
internationale
uddannelsesområde
Københavns
Universitet. Hun forklarer, at uddannelseseksport i form
af salg af uddannelsesydelser til udenlandske betalere
fortsat udgør en meget lille andel af universitetets inter-
nationale aktiviteter. I forhold til universitets årlige om-
sætning på 8,3 mia. kr. er uddannelseseksporten en
ganske ubetydelig indtægtskilde. Alligevel er ambitio-
nen om at rekruttere talenter fra hele verden til kandi-
datuddannelser på Københavns Universitet en vigtig
strategisk satsning, der indgår som ét blandt 12 mål-
punkter i universitetets nye udviklingskontakt.
1
rende med differentierede kompetencer. De studerende
tilegner sig ikke blot faglige kompetencer på allerhøje-
ste niveau, men også et globalt udsyn og en interkultu-
rel forståelse, der gør dem omstillingsparate og værdi-
fulde for et fremtidigt arbejdsmarked.”
Trine Sand, Københavns Universitet
Positiv kvalitetsspiral
Københavns Universitet finder værdi i at udvikle uddan-
nelser, der har potentiale for uddannelseseksport, på
andre dimensioner end den økonomiske. Det handler
om at udvikle kvaliteten og relevansen af uddannelser-
ne og skabe attraktive internationale læringsmiljøer, der
kan klæde de studerende på til fremtidens arbejdsmar-
ked.
Som Trine Sand udtrykker det: ”De hele engelskspro-
gede kandidatuddannelser tiltrækker talentfulde stude-
1
Foruden talentfulde studerende tiltrækker uddannelser-
ne også dygtige undervisere og forskere. Det er denne
positive kvalitetsspiral, der er afgørende for Køben-
havns Universitet. Uddannelseseksporten kan derfor
ikke ses som en afgrænset satsning, men er en integre-
ret del af Københavns Universitets indfrielse af to over-
ordnede strategiske målsætninger: Den ene målsæt-
ning handler om at udvikle bedre uddannelser, mens
den anden handler om at styrke samarbejdet med om-
verdenen – både nationalt og internationalt.
Københavns Universitet (2015): Udviklingskontrakt
2015-17.
UFU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 26: Oversendelse af den endelig afrapportering vedr. udbud af erhvervsrettede videregående uddannelser i udlandet, fra uddannelses- og forskningsministeren
1548675_0029.png
Uddannelseseksport på de videregående uddannelser i Danmark
29
Engelsksprogede uddannelser
Trine Sand forklarer, at Københavns Universitet har en
lang tradition for at samarbejde internationalt i både
forskningsregi og på uddannelserne. I dag er der 60
engelsksprogede kandidatuddannelser på Københavns
Universitet. De senere år har fokus været at udvikle
kandidatuddannelser på engelsk, der kan tiltrække
internationale studerende til hele uddannelser.
”Det er en helt naturlig udviklingsproces, som Køben-
havns Universitet gennemgår i disse år og som vi også
ser generelt i det kontinentaleuropæiske universitetsmil-
jø. Vi er på vej op ad en internationaliseringstrappe,
hvor det første trin udgøres af de korte udvekslingsfor-
løb for både studerende og undervisere. Nu tager vi et
skridt op til næste trin på trappen, hvor vi supplerer de
eksisterende udvekslingsaktiviteter med hele kandidat-
uddannelser,” siger Trine Sand.
Desuden kræver udvikling af uddannelseseksportydel-
ser grundig analyse af markedsmulighederne og beho-
vene for udvikling af organisatorisk kvalitet. Dette kan
ifølge Trine Sand kun ske, hvis ledelsen bakker fuldt op
om satsningen og afsætter ressourcer hertil.
På Københavns Universitet har satsningen det sidste år
taget afsæt i en række analyser og udviklingsarbejder,
der har givet svar på tre nøglespørgsmål:
Hvilke fagområder skal vi satse på?
Hvilke kompetencer skal vi tilvejebringe og ud-
vikle for at understøtte kvaliteten?
Hvilke samarbejdspartnere har vi i vores omgi-
velser?
For at svare på det første spørgsmål er der foretaget en
større kortlægning og analyse af internationale stude-
rendes efterspørgsel samt kvaliteten i udbuddet af
engelsksprogede kandidatuddannelser i Danmark og
internationalt. Analysen har bidraget til at identificere,
hvor universitetet allerede har unikke komparative for-
dele, og hvor der er et potentiale for at udvikle nye
engelsksprogede kandidatuddannelser.
I forhold til spørgsmålet om at udvikle den organisatori-
ske kapacitet har Københavns Universitet gjort brug af
universitetets viden om sprog og didaktik.
Opbakning fra fakulteter og ledelse
Det er væsentligt for Trine Sand at understrege, at
udviklingen på Københavns Universitet ikke er en top-
down-styret proces, men derimod sker i et tæt samspil
mellem fakulteterne og deres faglige miljøer, universite-
tets ledelse og relevante administrative enheder. Uni-
versitetet har en governancemodel, der giver fakulteter-
ne meget stor selvbestemmelse. Det betyder, at ud-
dannelseseksporttiltag kun lykkes, hvis fakulteterne ser
mulighederne og prioriterer området.
Tværfakultært samarbejdsprojekt om internationalisering og sprog
Den markante stigning i antallet af internationale studerende, der tager hele uddannelser på Københavns Universitet, har skabt et fokus på
behovet for at udvikle de studerendes sprogkompetencer undervejs i studiet og som kvalifikation ved overgangen til et globalt arbejdsmar-
ked, ligesom der er behov for at udvikle universitetspædagogikken.
Projektet indeholder bl.a. metoder til at styrke de studerendes sproglige og multikulturelle kompetencer, tilgange, der kan kvalificere under-
visningen af internationalt sammensatte grupper, samt skræddersyede vejledningsforløb.
Konkret skal projektet munde ud i udarbejdelsen af et inspirationskatalog til brug for undervisere, vejledere og studerende på tværs af
universitetet. Kataloget vil bestå af en række gennemprøvede initiativer, der kan styrke den internationale dimension i universitets studie- og
læringsmiljøer.
Kilde: Center for Internationalisering og Parallelsproglighed, Københavns Universitet
UFU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 26: Oversendelse af den endelig afrapportering vedr. udbud af erhvervsrettede videregående uddannelser i udlandet, fra uddannelses- og forskningsministeren
1548675_0030.png
Uddannelseseksport på de videregående uddannelser i Danmark
30
Eksempler på uddannelseseksportydelser fra Københavns Universitet (KU)
Engelsksprogede kandidatuddannelser
Udbuddet af engelsksprogede kandidatuddannelser på KU er vokset fra 13 i 2007 til 61 i 2015. Der udbydes uddannelser
inden for en lang række fagområder. Eksempelvis Food Science and Technology; Environmental and Natural Ressource
Economics; Global Development og Film and Media Studies.
KU deltager i Sino-Danish Center, hvor der udbydes syv uddannelser, hvoraf KU har ansvaret for uddannelserne Water
and Environment og Nanoscience and Technology.
KU deltager i uddannelsessamarbejde med andre institutioner om udbud af engelsksprogede kandidatuddannelser.
Eksempelvis uddannelserne Sustainable Development in Agriculture og Tropical Forestry, som udbydes i konsortier med
andre europæiske uddannelsesinstitutioner.
Engelsksprogede masteruddannelser
KU udbyder masteruddannelser. Det er etårige uddannelser – ofte med stor international søgning.
Sommerkurser
KU udbyder internationale sommerkurser i juli og august på bachelor- og kandidatniveau.
Copenhagen Summer University udbyder sommerkurser som efter- og videreuddannelse med et mindre antal kurser på
engelsk hvert år.
Semesterophold
KU udbyder en lang række kurser på engelsk. Internationale studerende, som ikke er udvekslingsstuderende, betaler for
fritstående kurser som study abroad-studerende.
www.ku.dk
Der er udviklet tilbud om sproglig kompetenceudvikling
til de undervisere, der varetager undervisningen på de
engelsksprogede kandidatuddannelser, ligesom der
med afsæt i universitetets viden om fx blended learning
er fokus på at udvikle universitetspædagogikken, så
den er tilpasset studerende med forskellige baggrunde.
Desuden er der fokus på, at internationaliseringen også
skal afspejle sig i rekrutteringen af undervisere.
Endelig tydeliggør analyserne et behov for at styrke
samspillet
med
universitetets
samarbejdspartnere.
Trine Sand peger konkret på væsentligheden af, at
universiteter i Danmark og relevante samarbejdspartne-
re i udlandet ikke konkurrerer om de samme uddannel-
sestilbud, men i stedet ser mulighederne i at samle
ressourcerne og samarbejde.
understreger imidlertid betydningen af, at der nu skabes
ro om internationaliseringsarbejdet.
”Som jeg ser det, konkurrerer den internationale ud-
dannelsesdagsorden lige nu med en række centrale
nationale tiltag i det danske uddannelseslandskab som
fx studiefremdriftsreform, dimensionering af uddannel-
serne, Kvalitetskommissionens og Produktivitetskom-
missionens anbefalinger, institutionsakkreditering etc.
Der er kort sagt
”Reformstau”
lige nu – og vi er nødt til
at kende konsekvenserne af reformerne, før vi investe-
rer i nye tiltag. Hvis vi skal overkomme de kulturelle
barrierer, som vi indimellem støder på. Både lokalt hos
os selv og i det nationale landskab vil det være hjælp-
somt, hvis vi i stedet for flere nye politiske initiativer får
støtte til udvikling og implementering af alt det nye, der
allerede er sat i søen – og det er jo faktisk en hel del.”
siger Trine Sand.
På Københavns Universitet bliver 2015 endnu et travlt
år på det internationale uddannelsesområde, hvor om-
drejningspunkterne er international rekruttering efter
dimensioneringen, udvikling af nye internationale ta-
2
Ro om de nationale rammer
Københavns Universitet hilser regeringens
2
høje ambi-
tionsniveau i forhold til internationaliseringen på de
videregående uddannelser velkomment. Trine Sand
Der henvises til SR-regeringen 2014-2015.
UFU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 26: Oversendelse af den endelig afrapportering vedr. udbud af erhvervsrettede videregående uddannelser i udlandet, fra uddannelses- og forskningsministeren
1548675_0031.png
Uddannelseseksport på de videregående uddannelser i Danmark
31
Perspektiv 2
Danske mejerikompetencer med globalt eksportpotentiale
lentpakker, flere studerende til kvalitetsophold i udlan-
det samt mere sprog ind i uddannelserne.
fortæller Jens Termansen, Vice President Corporate
Supply Chain Development.
Samarbejdet med europæiske uddannelsesinstitutioner
sikrer, at de internationale studerende, der kommer til
Danmark og tager deres kandidatuddannelse, har en
bachelorgrad, der gør dem i stand til at indgå og delta-
ge i det ambitiøse faglige miljø, der definerer specialise-
ringen mejeriingeniør i Food Science and Technology
på KU. Ifølge Arla er denne model for uddannelsesek-
sport gangbar i forhold til mange andre lande – også
uden for EU. ”Tanken har været at udforme uddannel-
sessamarbejdet på en måde, der kan overføres til an-
dre områder, hvor vi har aktiviteter. Samarbejdet med
Arla samarbejder med flere uddannelses-
institutioner om at uddanne danske og
internationale studerende på mejeriområ-
det. Målet er at uddanne fremtidens meje-
rister og mejeriingeniører, så de bliver de
bedste inden for deres felt – hvad enten de
kommer fra Danmark, Tyrkiet eller Kina.
”Vi har unikke kompetencer på mejeriområdet i Dan-
mark. Og når vi kombinerer mejeri og uddannelse, kan
vi noget, som også er værdifuldt internationalt”, siger
Lis Korsbjerg, head of Arla Supply Chain Education.
Arla er bevidste om, at den danske styrkeposition på
mejeriområdet skal udnyttes og udvikles. Derfor er det
et af virksomhedens strategiske indsatsområder at
samarbejde med både danske og udenlandske uddan-
nelsesinstitutioner om at skabe ny viden og uddanne
sig til fremtidens mejeriindustri.
”Vores indsats på uddannelsesområdet står på to ben.
Vi samarbejder med erhvervsuddannelserne og univer-
sitetsområdet for at støtte op om hele fødekæden”,
siger Lis Korsbjerg. På Kold College i Odense er Arla
med til at uddanne mejerister, mens man har indgået
samarbejde med Science-fakultetet på Københavns
Fakultet (KU) om at uddanne kandidater i Food Science
and Technology med speciale i mejeriteknologi.
”Samarbejdet med KU handler om at skabe en uddan-
nelse, der sikrer, at den danske førerposition inden for
mejeriteknologi bruges til at uddanne de bedste kandi-
dater til mejeriindustrien. Vi har kombineret industriens
viden og behov med universitetets kompetencer på
food science-området og blandt andet rekrutteret kan-
didater i England og Sverige til overbygningen på KU”,
Københavns Universitet
Københavns Universitet udbyder kandidatuddannelsen
i Food Science and Technology (fødevarevidenskab).
Mejeriteknologi (mejeriingeniør) er en af fem speciali-
seringer. Uddannelsen er toårig og består af obligatori-
ske fag og valgfag, hvorigennem de studerende får
viden og færdigheder, så de kan arbejde i bl.a. mejeri-
industrien.
Læs mere på
http://studier.ku.dk/kandidat/foedevarevidenskab/
KU har vist, at det kan lade sig gøre, og vi ser helt be-
stemt muligheder for at udbrede modellen, eksempelvis
til en kinesisk kontekst”, fortæller Lis Korsbjerg.
Vi skal satse på det, vi er gode til
Arla tror på dansk uddannelseseksport, men understre-
ger, at sandsynligheden for succes er størst på områ-
der, hvor man i Danmark har specialer og komparative
fordele, der stiller uddannelsesinstitutioner og virksom-
heder stærk.
UFU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 26: Oversendelse af den endelig afrapportering vedr. udbud af erhvervsrettede videregående uddannelser i udlandet, fra uddannelses- og forskningsministeren
1548675_0032.png
Uddannelseseksport på de videregående uddannelser i Danmark
32
”Vi tror på, at det er en fordel at orientere sig mod to
målsætninger i relation til uddannelseseksport. For det
første skal man overveje, på hvilke områder man alle-
rede har komparative fordele, og hvordan disse kan
styrkes, bringes i spil og markedsføres. For det andet
skal uddannelsesinstitutionerne satse og fokusere på
afgrænsede områder frem for at operere bredt. Det er
de specialiserede fagområder, hvor vi kan vise spids-
kompetencer, der gør sig godt i den internationale kon-
kurrence”, siger Jens Termansen.
internationalt om i fællesskab at uddanne de bedste
kandidater til sektoren. ”Vi må slå pjalterne sammen på
tværs af grænserne. Det er visionen, at vi sammen står
stærkere”, pointerer Jens Termansen.
Fælles målsætninger
Det var ikke et tilfælde, at det blev KU og Arla, der
indledte et samarbejde om uddannelseseksport. Indu-
strien foretog en kortlægning af uddannelser på ver-
densplan med fokus på, hvor man havde det stærkeste
curriculum inden for mejeri- og bioteknologi. KU viste
sig at være den stærkeste spiller på banen.
”Efterfølgende gik vi i dialog med KU om det indholds-
mæssige på kandidatuddannelsen. Det vigtige for både
os og KU var og er, at uddannelsen ligger på fagligt
topniveau på verdensplan. Det har vi i fællesskab gjort
en indsats for, og vi er lykkedes med det, fordi vi er en
industri og et universitet, der gerne vil opnå nogle fælles
målsætninger”, siger Jens Termansen. Lis Korsbjerg
tilføjer: ”Vi betragter KU som en udvidet samarbejds-
partner. Vi kan hjælpe dem, og de kan hjælpe os. KU
kan gå i dialog med uddannelsesinstitutioner i udlandet
om, hvilke kompetencer de studerende skal have for at
komme til Danmark og uddanne sig, så de får den kvali-
tet i deres faglighed, vi blandt andet efterspørger.”
Det er ikke kun Arla, der understøtter uddannelsesek-
sport på KU – hele mejeriindustrien samarbejder med
fokus på uddannelse. Mejeriindustrigruppen består af i
alt 23 aktører på det danske og internationale mejeri-
område. Tanken på tværs af gruppen og KU er, at KU
skal være kompetencecenter for mejeriteknologi først
Jens Termansen og Lis Korsbjerg, Arla Foods
Danmarks stærke profil på mejeriområdet gør, at der
også fra international side er interesse for danske ud-
dannelsesydelser. Jens Termansen og Lis Korsbjerg er
enige om, at denne indstilling dels kommer af en erken-
delse af de danske kompetencer og kvalitet, dels af at
hvert land ikke kan opretholde selvstændige uddannel-
ser på det specialiserede mejeriområde. I stedet må
virksomheder og uddannelsesinstitutioner samarbejde
og fremmest i Europa og på sigt også globalt. For at
dette kan lykkes, er det vigtigt for Arla at støtte KU’s
udvikling via tiltrækning af forskere og undervisere.
Viden og kvalitet på tværs
Kandidaterne i Food Science and Technology møder
verden med stærke faglige kompetencer og er vant til at
begå sig i det internationale miljø, der generelt præger
mejerisektoren. Fordelene for Arla ved at samarbejde
UFU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 26: Oversendelse af den endelig afrapportering vedr. udbud af erhvervsrettede videregående uddannelser i udlandet, fra uddannelses- og forskningsministeren
1548675_0033.png
Uddannelseseksport på de videregående uddannelser i Danmark
33
med KU er med andre ord mange. Men hvad får KU ud
af samarbejdet?
”Jeg tror den store fælles vinding ligger i, at der bliver
skabt en stærk og kvalitetsbaseret relation omkring
mejeri. Det er det, der efterlyses - også i EU. Proces-
sen, hvorigennem ny viden bliver omsat i virkeligheden
og løber tilbage til universiteterne, bliver mere dyna-
misk. Vi videndeler på tværs af industri, uddannelsesin-
stitutioner og landegrænser,” siger Lis Korsbjerg.
I samarbejdet mellem industri, universitet og uddannel-
seseksport findes imidlertid også udfordringer. ”Det
vigtigste for os er at samarbejde med uddannelsesinsti-
tutionerne om kvalitet og udvikling, og det kan være
udfordrende, fordi institutionerne samtidig skal rustes til
at agere på det internationale marked. Der findes tilsy-
neladende ikke så meget rådgivning med fokus på
dette”, siger Jens Termansen.
Desuden kan det være udfordrende at samarbejde i
krydsfeltet mellem industri og universitet. ”Selv om vi
har klare fælles målsætninger, kommer vi fra forskellige
systemer med forskellige muligheder og barrierer. Ek-
sempelvis kan det være svært for os at gennemskue,
hvilke procedurer en ændring i et kursus udbudt på en
uddannelsesinstitution skal igennem”, siger Lis Kors-
bjerg. Hun og Jens Termansen er enige om, at en form
for tværsektoriel instans med viden om vækst, uddan-
nelse og fødevareområdet ville kunne understøtte uni-
versiteternes udvikling mod mere uddannelseseksport,
virksomhedernes reelle muligheder for samarbejde med
uddannelsesinstitutionerne, samt ikke mindst udmønt-
ningen af den politiske målsætning om, at fødevareom-
rådet skal ekspandere i de kommende år.
Nye initiativer
Arla ønsker at bidrage til at udbrede mulighederne for
uddannelseseksport i fremtiden, både på erhvervsud-
dannelses- og universitetsområdet.
”Vi er blandt andet i gang med at undersøge mulighe-
derne for at igangsætte modellen på universitetsområ-
det i Tyskland, men modellen kan også sagtens blive
relevant uden for en europæisk kontekst. Det samme
gælder mejeristuddannelsen”, siger Jens Termansen.
Arla har fokus på den vækst og de nye behov i mejeri-
industrien, der i disse år opstår i både asiatiske og
sydamerikanske lande. Meget tyder på, at fremtidens
uddannelseseksport vil bringe spidskompetencer på
mejeriområdet i spil verden over.
Foto: Jesper Rais, Aarhus Universitet
UFU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 26: Oversendelse af den endelig afrapportering vedr. udbud af erhvervsrettede videregående uddannelser i udlandet, fra uddannelses- og forskningsministeren
1548675_0034.png
Uddannelseseksport på de videregående uddannelser i Danmark
34
Perspektiv 3
Et supplement til kerneydelsen
Dansk Industri lægger vægt på, at uddan-
nelseseksporten på de videregående ud-
dannelsesinstitutioner er præget af frivil-
lighed og differentierede mål. Det gælder
særligt for offshore aktiviteterne, hvor
kun et mindretal af de største danske vi-
deregående uddannelsesinstitutioner har
en chance i en hård international konkur-
rence.
Danske videregående uddannelsesinstitutioner er for-
skellige og har dermed også forskellige muligheder for
at udvikle danske uddannelseseksportinitiativer. Den
erkendelse er afgørende, mener Sarah Gade Hansen,
chefkonsulent i Dansk Industri (DI).
”Danske videregående uddannelser er meget forskelli-
ge i struktur og profil. Universiteterne har i kraft af kan-
didatuddannelserne, der giver den enkelte uddannel-
sesinstitution meget vide rammer for selv at bestemme
indhold og undervisningssprog, en naturlig platform for
at udvikle engelske uddannelsesforløb, der kan sælges
til internationale studerende i og uden for Danmark. Det
samme gælder ikke på de korte og mellemlange vide-
regående uddannelser, hvor studieordningerne ikke
rummer de samme muligheder for at udvikle og tilpasse
curriculum. Det giver de videregående uddannelsesin-
stitutioner et meget forskelligt afsæt for at udvikle ud-
dannelseseksportydelser.” siger Sarah Gade Hansen.
Derfor er det ifølge DI vigtigt, at det i diskussionen om
mulighederne for at styrke dansk eksport af videregå-
ende uddannelse indledningsvis gøres klart, hvad for-
udsætningerne er. Og det er, at ikke alle videregående
uddannelsesinstitutioner skal forfølge samme internati-
onaliseringsmål og have samme ambitioner, når det
gælder uddannelseseksport.
én blandt flere mulige veje til at styrke et internationalt
læringsmiljø og dermed sikre kvalitet og relevans i
uddannelserne. Og netop kvalitetsaspektet er centralt af
to grunde, forklarer Sarah Gade Hansen.
”For det første er det helt afgørende, at de uddannel-
sesydelser, som Danmark sælger til udenlandske købe-
re, har en ”kvalitetslabel”, der sikrer køberen en garanti
for kvalitet. For høj kvalitet i danske eksportydelser
giver et godt renommé, og det er fundamentet for al
dansk eksport. For det andet er det væsentligt, at ud-
dannelsesinstitutionernes opmærksomhed på kommer-
cielle ydelser og aktiviteter i udlandet ikke svækker
kvaliteten af kerneydelsen. Og det er de uddannelses-
ydelser, som de videregående uddannelsesinstitutioner
er forpligtede til at stille til rådighed for studerende i
Danmark.”
Hvis danske videregående uddannelsesinstitutioner kan
udvikle uddannelseseksportydelser og samtidig leve op
Et supplement, der kan berige kerne-
ydelsen
Med dette som afsæt er DI åbne for, at uddannelsesek-
sport fra danske videregående uddannelser kan være
Sarah Gade Hansen, Dansk Industri
UFU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 26: Oversendelse af den endelig afrapportering vedr. udbud af erhvervsrettede videregående uddannelser i udlandet, fra uddannelses- og forskningsministeren
1548675_0035.png
Uddannelseseksport på de videregående uddannelser i Danmark
35
til disse to kvalitetskrav, kan uddannelseseksport helt
sikkert være et positivt supplement til kerneydelsen,
mener Sarah Gade Hansen.
”Der er mange værdifulde elementer i den del af ud-
dannelseseksporten, der retter sig mod internationale
studerende, der kommer til Danmark og tager hele eller
dele af en videregående uddannelse. Det er klart, at når
danske uddannelsesinstitutioner lykkes med at tiltrække
dygtige studerende, så styrker det de danske uddan-
nelser som helhed. Det giver en mangfoldighed og
diversitet, som kan udvikle både danske og internatio-
nale studerendes faglige og interkulturelle kompeten-
cer.”
et område, hvor aktiviteten absolut skal være drevet af
frivillighed.
”Der er efterhånden flere gode eksempler på, at danske
videregående uddannelsesinstitutioner finder sammen
med udenlandske universiteter om ”joint” eller ”double
degrees”. Der er også enkelte eksempler på, at danske
virksomheder
og
danske
uddannelsesinstitutioner
sammen laver interessante og succesfulde eksport-
satsninger”. Sarah Gade Hansen understreger dog, at
det stadig er et mindretal af de danske videregående
uddannelsesinstitutioner, der lykkes med at etablere en
succesfuld udenlandsk satsning.
”Det kræver et meget omfattende udviklingsarbejde at
etablere sig som uddannelsesudbyder i udlandet. Det
forudsætter en grundig markedsanalyse, så vi får identi-
ficeret, hvor danske uddannelsesinstitutioner har noget
helt særligt at byde på. Og det forudsætter, at uddan-
nelsestilbuddet tilpasses den lokale kontekst. Det er en
både tids- og ressourcekrævende proces”.
Desuden pointerer Sarah Gade Hansen, at det er vig-
tigt, at danske uddannelsesinstitutioner ikke sammen-
ligner sig med udenlandske.
”De store amerikanske universiteter er i en helt anden
liga end de statsfinansierede danske videregående
uddannelser, når det handler om at eksportere uddan-
nelse. De er vant til at udvikle betalingsuddannelser, og
de har store private fonde i ryggen til at finansiere de
udviklingsomkostninger, der vil være, når de skal etab-
lere og markedsføre sig på nye markeder. De danske
videregående uddannelsesinstitutioner skal – fordi de er
offentlige - spille på en helt anden bane.”
Og det vil ifølge DI her være helt forkert, hvis det gik
hen og betød, at danske videregående uddannelsesin-
stitutioner fik mulighed for at få offentlige støttekroner til
at rejste ud i verden for at eksperimentere med at udvik-
le uddannelseseksporten.
En balanceret onshore strategi
En meget stor andel af de videregående uddannelser –
det gælder såvel på erhvervsakademier som på profes-
sionshøjskoler og universiteter – er de seneste år lyk-
kedes med at udvikle engelsksprogede uddannelser
eller uddannelsesforløb i Danmark. Sarah Gade Han-
sen ser mange af disse tilbud som et aktiv for danske
videregående uddannelser og det danske samfund som
helhed.
Det er DI’s vurdering, at de danske videregående ud-
dannelsesinstitutioner fortsat skal satse på at kvalitets-
udvikle de såkaldte onshore ydelser, hvor internationale
studerende kommer til Danmark, for at tage dele af eller
hele uddannelser på de videregående uddannelsesin-
stitutioner. Samtidig er det vigtigt for DI at understrege,
at eksporten af de engelsksprogede uddannelsesforløb
og uddannelser i Danmark skal have et omfang, der
ligger indenfor rimelighedens grænser. For danske
statsfinansierede uddannelser har først og fremmest til
opgave at stille uddannelser til rådighed for studerende
i Danmark.
Udvikling af offshore er ressourcekræ-
vende
Når det gælder offshore aktiviteter i form af salg af
danske uddannelsesydelser i udlandet, er det DI's vur-
dering, at potentialet for danske videregående uddan-
nelser er betydeligt mindre. Der er her desuden tale om
UFU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 26: Oversendelse af den endelig afrapportering vedr. udbud af erhvervsrettede videregående uddannelser i udlandet, fra uddannelses- og forskningsministeren
1548675_0036.png
Uddannelseseksport på de videregående uddannelser i Danmark
36
Offshore-indsatser skal målrettes fag-
områder og geografiske regioner
DI vurderer, at de danske videregående uddannelses-
institutioner skal målrette indsatsen til få, udvalgte sek-
torer eller geografiske områder, hvis de skal lykkes med
offshore uddannelseseksport. Men mulighederne eksi-
sterer. ”Alle går efter en plads på det kinesiske marked
lige nu.” Og på uddannelsesområdet er der spændende
projekter i gang indenfor biotek og miljø, i ingeniør- og
arkitektfagene samt sundhed- og omsorgsfagene.
Dansk Industri støtter op om uddannelsessatsningen i
Kina, blandt andet ved at støtte op om etableringen af
det dansk-kinesiske universitetscenter i Beijing, Sino-
Danish Centre for Education and Research. Etablerin-
gen er også hjulpet på vej af en donation på 100 mio.
kr. fra Industriens Fond.