Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (2. samling)
UFU Alm.del Bilag 25
Offentligt
1548552_0001.png
Notat
Profilmodel - andelen af unge der tager en videregående uddan-
nelse opgjort på hovedområde
Det fremgår af tabel 1, at de fleste, der forventes at fuldføre en erhvervsakademiud-
dannelse mv., forventes at fuldføre en økonomisk/merkantil erhvervsakademiud-
dannelse (1,7 pct.). Denne tendens har været den samme for de fire ungdomsår-
gange 2011-2014. Samfundsfaglige erhvervsakademiuddannelser er det fagområde
som næst flest forventer at uddanne sig indenfor, mens færrest forventer at uddan-
ne sig indenfor de designfaglige og sundhedsfaglige uddannelser.
Tabel 1 – Studerende, der forventes at tage en videregående uddannelser og
deres andele fordelt på hovedområder (pct.)
2011
Erhvervsakademiuddannelser mv.
Bio- og laboratorieteknik
Designfaglig
It-faglig
Samfundsfaglig
Sundhedsfaglig
Teknisk
Økonomisk-merkantil
Øvrige
Professionsbachelorer mv.
Pædagogik
Sundhed
Teknik
Øvrige MVU
Kandidatuddannelser
Humaniora
Natur
Samfund
Sundhed
Teknik
Øvrige
5,9
4,0
10,3
3,0
3,5
0,9
6,5
4,4
11,0
3,1
3,4
0,9
6,7
4,5
10,7
3,0
3,5
1,0
6,2
4,1
10,3
3,1
3,4
1,1
8
6
3
4
8
5
3
4
8
5
3
5
7
5
3
6
0,5
0,3
0,7
0,9
0,3
0,6
1,6
0,6
0,5
0,2
0,7
1,0
0,3
0,6
1,5
0,4
0,5
0,2
0,8
1,0
0,3
0,6
1,7
0,4
0,5
0,2
0,9
0,8
0,3
0,6
1,7
0,4
2012
2013
2014
22. september 2015
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
Statistik og Analyse
Bredgade 43
1260 København K
Tel.
7231 7800
Fax
7231 7801
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
3404 2012
Kilde: Fremskrivninger af uddannelsesadfærd for personer, der har gået i 9. klasse på en dansk grundskoleinstitution.
Metode udviklet af Styrelsen for IT og Læring på data fra Danmarks Statistik.
Noter:
Da grunddata ændres løbende også tilbage i tid, bliver alle historiske tal genberegnet hvert år og kan derfor afvige
fra sidste års opgørelse.
Side
1/2
UFU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 25: Oversendelse af notat om "Profilmodel 2014", fra uddannelses- og forskningsministeren
1548552_0002.png
Uddannelser, som ikke hører under én af de tre kategorier (erhvervsakademiuddannelse mv., professionsbachelor-
uddannelse mv. eller kandidatuddannelse mv.) er placeret under de uddannelser, som har den samme længde.
*Kategorien ’Professionsbacheloruddannelse mv.’ inkluderer også studerende, som opnår en universitetsbachelorud-
dannelse, som højest fuldførte uddannelse, og således ikke fortsætter på en kandidatuddannelse i forlængelse af
deres universitetsbachelor.
Blandt dem, der forventes at fuldføre en professionsbacheloruddannelse mv.er det
især er indenfor pædagogik og sundhed, at de fleste forventes at uddanne sig. Såle-
des forventes 7 pct. af ungdomsårgang 2013 at fuldføre en pædagogisk professions-
bacheloruddannelse, mens 5 pct. forventes at fuldføre en sundhedsuddannelse.
I forhold til kandidatuddannelserne mv. forventes de fleste at fuldføre en sam-
fundsvidenskabelig uddannelse (10,3 pct.), mens næst flest forventes at fuldføre en
humanistisk uddannelse. Andelen på de forskellige hovedområder har ligget no-
genlunde stabilt i perioden 2011 til 2014.
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
Faktaboks: Profilmodellen som metode til opgørelse af en ungdomsår-
gangs forventede fremadrettede uddannelsesniveau
I profilmodellen beregnes en gang årligt en ungdomsårgangs samlede uddannelses-
status fra de går i 9. klasse og 25 år frem.
Beregningerne foretages under antagelse af, at 9. klasseeleverne i deres vej gennem
uddannelsessystemet vil have samme adfærd (f.eks. fuldførelsesprocenter og over-
gangssandsynligheder mellem de forskellige uddannelser), som var kendt i frem-
skrivningsåret.
Profilen viser således det uddannelsesmønster en given ungdomsårgang vil nå som
cirka 40-årige, hvis årgangen i de næste 25 år forudsættes at have samme studiead-
færd, som alle de studerende havde i fremskrivningsåret.
Hermed viser profilmodellen hurtigere end forløbsbaserede opgørelser effekten af
ændret adfærd i uddannelsessystemet.
Profilmodelberegningerne er baseret på data fra Danmarks Statistik
Metoden og datagrundlaget gennemgås på
www.uvm.dk
(statistik/andel der får en
uddannelse)
Side
2/2