Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (2. samling)
UFU Alm.del Bilag 25
Offentligt
1548551_0001.png
Notat
Profilmodel - andelen af unge som gennemfører en videregående
uddannelse opgjort på etnisk herkomst
Andelen af personer med anden etnisk herkomst, der forventes at gennemføre en
videregående uddannelse indenfor 25 år efter 9. klasse, har ligget stabilt på 59-60
pct. fra 2011 til 2014, jf. tabel 1.
Andelen af personer med anden etnisk herkomst, der forventes at gennemføre en
kandidatuddannelse mv. indenfor 25 år efter 9. klasse, er steget lidt i perioden fra
27 pct. i 2011 til 28 pct. i 2014. Til gengæld er der sket et lille fald fra 27 til 26 pct. i
andelen af personer med anden etnisk herkomst, der forventes at gennemføre en
professionsbacheloruddannelse mv., mens andelen, der forventer at gennemføre en
erhvervsakademiuddannelse mv., ligger stabilt på 5 pct. i hele perioden.
Tabel 1 – Andelen af unge som forventes at gennemføre en videregående ud-
dannelse opgjort på sektor og etnisk herkomst (pct.)
2011
Alle med anden etnisk her-
komst
Erhvervsakademiuddannelse
mv.
Professionsbacheloruddannelse
mv.*
Kandidatuddannelse mv.
Alle med dansk herkomst
Erhvervsakademiuddannelse
mv.
Professionsbacheloruddannelse
mv.*
Kandidatuddannelse mv.
59
5
27
27
61
5
28
28
2012
60
5
26
29
62
5
28
29
2013
60
5
26
29
63
5
28
30
2014
59
5
26
28
62
6
28
28
22. september 2015
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
Statistik og Analyse
Bredgade 43
1260 København K
Tel.
7231 7800
Fax
7231 7801
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
3404 2012
Kilde: Fremskrivninger af uddannelsesadfærd for personer, der har gået i 9. klasse på en dansk grundskoleinstitution.
Metode udviklet af Styrelsen for IT og Læring på data fra Danmarks Statistik.
Noter:
Da grunddata ændres løbende også tilbage i tid, bliver alle historiske tal genberegnet hvert år og kan derfor afvige
fra sidste års opgørelse.
Uddannelser, som ikke hører under én af de tre kategorier (erhvervsakademiuddannelse mv., professionsbachelor-
uddannelse mv. eller kandidatuddannelse mv.) er placeret under de uddannelser, som har den samme længde.
*Kategorien ’Professionsbacheloruddannelse mv.’ inkluderer også studerende, som opnår en universitetsbachelorud-
dannelse, som højest fuldførte uddannelse, og således ikke fortsætter på en kandidatuddannelse i forlængelse af
deres universitetsbachelor.
Det fremgår ligeså af tabel 1, at andelen af personer med dansk herkomst, der for-
ventes at gennemføre en videregående uddannelse indenfor 25 år efter 9. klasse, er
steget fra 61 pct. i 2011 til 62 pct. i 2014. Andelen, der forventes at gennemføre en
professionsbacheloruddannelserne mv., har ligget stabilt på 28 pct. i hele perioden
Side
1/3
UFU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 25: Oversendelse af notat om "Profilmodel 2014", fra uddannelses- og forskningsministeren
1548551_0002.png
2011-2014, mens andelen der forventes at gennemføre en erhvervsakademiuddan-
nelse er steget fra 5 til 6 pct.
Generelt er forskellene mellem andelene med henholdsvis dansk og anden etnisk
herkomst, der forventes at gennemføre en videregående uddannelse, blevet en lille
smule større i perioden, hvilket figur 1 illustrerer. I 2011 er forskellen 2 procentpo-
int mod knap 4 procentpoint i 2014. Til gengæld er der i 2014 en lige stor andel af
personer med dansk og anden etnisk herkomst, der forventes at gennemføre en
kandidatuddannelse mv., nemlig 28 pct.
Figur 1 - Andelen af ungdomsårgangene 2010-2014, der forventer at tage en
videregående eller kandidatuddannelse indenfor 25 år efter 9. klasse fordelt på
herkomst (pct.)
Pct.
70
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
60
50
40
30
20
10
0
2011
2012
2013
2014
Videregående udd.: Dansk herkomst
Kandidatudd. Dansk herkomst
Videregående udd.: Anden etnisk herkomst
Kandidatudd. Anden etnisk herkomst
Køn og etnicitet
For ungdomsårgangen 2014 viser tabel 2, at der er langt flere piger end drenge, der
forventes at gennemføre en videregående uddannelse i løbet af 25 år efter 9. klasse.
Både piger af dansk herkomst og af anden etnisk herkomst forventes i højere grad
end drengene at gennemføre en videregående uddannelse. Den laveste andel udgø-
res af drenge med anden etnisk herkomst, hvor 50 pct. forventes at fuldføre en
videregående uddannelse, mens det samme tal for drenge af dansk herkomst er 55
pct.
Tabel 2 – Andelen som tager en videregående uddannelse fordelt på køn og
etnicitet 2014 (pct.)
Dansk herkomst
Piger
Drenge
I alt
69
55
62
Anden etnisk herkomst
68
50
59
I alt
69
55
62
Kilde: Fremskrivninger af uddannelsesadfærd for personer, der har gået i 9. klasse på en dansk grundskoleinstitution.
Metode udviklet af Styrelsen for IT og Læring på data fra Danmarks Statistik.
Noter: Da grunddata ændres løbende også tilbage i tid, bliver alle historiske tal genberegnet hvert år og kan derfor
afvige fra sidste års opgørelse.
Side
2/3
UFU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 25: Oversendelse af notat om "Profilmodel 2014", fra uddannelses- og forskningsministeren
1548551_0003.png
Ser man på, hvordan udviklingen har været de seneste år, er andelen af piger med
dansk herkomst, der forventes at gennemføre en videregående uddannelse i løbet
af 25 år efter 9. klasse, steget med 2 procentpoint i perioden 2011 til 2014, mens
andelen af drenge med dansk herkomst, der forventes at gennemføre en videregå-
ende uddannelse, er steget med knap 1 procentpoint. Forskellen i hvor store andele
af henholdsvis drenge og piger af dansk herkomst, der forventes at tage en videre-
gående uddannelse, er således steget en smule (knap 2 procentpoint).
Det fremgår samtidig af tabel 2, at drenge af anden etnisk herkomst halter endnu
længere ”bagefter” pigerne i forhold til at opnå en videregående uddannelse
end
drenge af dansk herkomst. Samtidig har forskellen været stigende for ungdomsår-
gangene 2011-2014. I perioden 2011 til 2014 er andelen af piger af anden etnisk
herkomst, der forventes at gennemføre en videregående uddannelse i løbet af 25 år
efter 9. klasse, steget med knap 2 procentpoint, mens andelen af drenge af anden
etnisk herkomst er faldet med knap 2 procentpoint. Forskellen mellem hvor stor en
andel af henholdsvis piger og drenge af anden etnisk herkomst, der forventes at
gennemføre en videregående uddannelse, er således også steget i perioden (godt 3
procentpoint).
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
Faktaboks: Profilmodellen som metode til opgørelse af en ungdomsår-
gangs forventede fremadrettede uddannelsesniveau
I profilmodellen beregnes en gang årligt en ungdomsårgangs samlede uddannelses-
status fra de går i 9. klasse og 25 år frem.
Beregningerne foretages under antagelse af, at 9. klasseeleverne i deres vej gennem
uddannelsessystemet vil have samme adfærd (f.eks. fuldførelsesprocenter og over-
gangssandsynligheder mellem de forskellige uddannelser), som var kendt i frem-
skrivningsåret.
Profilen viser således det uddannelsesmønster en given ungdomsårgang vil nå som
cirka 40-årige, hvis årgangen i de næste 25 år forudsættes at have samme studiead-
færd, som alle de studerende havde i fremskrivningsåret.
Hermed viser profilmodellen hurtigere end forløbsbaserede opgørelser effekten af
ændret adfærd i uddannelsessystemet.
Profilmodelberegningerne er baseret på data fra Danmarks Statistik.
Alene personer med anden etnisk herkomst, der har gået i 9. kl. i Danmark indgår i
profilmodelberegningerne.
Metoden og datagrundlaget gennemgås på
www.uvm.dk
(statistik/andel der får en
uddannelse)
Side
3/3