Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (2. samling)
UFU Alm.del Bilag 25
Offentligt
1548550_0001.png
Notat
Profilmodel - andelen af unge som tager en videregående uddan-
nelse fordelt på køn
Langt flere piger end drenge forventes at gennemføre en videregående uddannelse
indenfor 25 år efter 9. klasse. Af tabel 1 fremgår det, at 69 pct. af pigerne fra ung-
domsårgang 2014 forventes at gennemføre en videregående uddannelse indenfor
25 år mod 55 pct. af drengene. 31 pct. af pigerne forventes at gennemføre en kandi-
datuddannelse mv. mod 26 pct. af drengene.
Tabel 1 – Andelen af unge som forventer at fuldføre en videregående uddannel-
se fordelt på sektor og køn (pct.)
2011
Total
Erhvervsakademiuddannelse
mv.
Professionsbacheloruddannelse
mv.*
Kandidatuddannelse mv.
Drenge i alt
Erhvervsakademiuddannelse
mv.
Professionsbacheloruddannelse
mv.*
Kandidatuddannelse mv.
Piger i alt
Erhvervsakademiuddannelse
mv.
Professionsbacheloruddannelse
mv.*
Kandidatuddannelse mv.
61
5
28
28
55
6
23
26
67
4
34
29
2012
62
5
28
29
55
6
23
27
69
5
33
32
2013
62
5
28
30
56
6
23
27
69
5
33
32
2014
62
6
28
28
55
6
23
26
69
5
33
31
22. september 2015
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
Statistik og Analyse
Bredgade 43
1260 København K
Tel.
7231 7800
Fax
7231 7801
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
3404 2012
Kilde: Fremskrivninger af uddannelsesadfærd for personer, der har gået i 9. klasse på en dansk grundskoleinstitution.
Metode udviklet af Styrelsen for IT og Læring på data fra Danmarks Statistik.
Noter:
Da grunddata ændres løbende også tilbage i tid, bliver alle historiske tal genberegnet hvert år og kan derfor afvige
fra sidste års opgørelse.
Uddannelser, som ikke hører under én af de tre kategorier (erhvervsakademiuddannelse mv., professionsbachelor-
uddannelse mv. eller kandidatuddannelse mv.) er placeret under de uddannelser, som har den samme længde.
*Kategorien ’Professionsbacheloruddannelse mv.’ inkluderer også studerende, som opnår en universitetsbachelorud-
dannelse, som højest fuldførte uddannelse, og således ikke fortsætter på en kandidatuddannelse i forlængelse af
deres universitetsbachelor.
Side
1/3
UFU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 25: Oversendelse af notat om "Profilmodel 2014", fra uddannelses- og forskningsministeren
1548550_0002.png
Andelen af personer, som forventes at gennemføre en erhvervsakademiuddannelse
mv. ligger stabilt for både drengene og pigerne i perioden 2011 til 2014. I alt forven-
tes det, at 6 pct. af dem, som afsluttede 9. klasse i 2014, gennemfører en erhvervs-
akademiuddannelse mv., jf. tabel 1. Endelig fremgår det af tabel 1, at størstedelen af
de piger, som forventes at gennemføre en videregående uddannelse, forventes at
gennemføre en professionsbacheloruddannelse mv. (33 pct.). Hovedparten af de
drenge, som forventes at gennemføre en videregående uddannelse, forventes der-
imod at gennemføre en kandidatuddannelse mv. (26 pct.), jf. tabel 1.
Det fremgår endvidere af figur 1 nedenfor, at andelen af både drenge og piger, der
forventes at gennemføre en videregående uddannelse, har ligget nogenlunde stabilt
i perioden 2011 til 2014. Andelen af piger, der forventes at gennemføre en videregå-
ende uddannelse, er i perioden 2011 til 2014 steget fra 67 pct. til 69 pct., svarende
til 2 procentpoint, mens andelen af drenge, der forventes at gennemføre en videre-
gående uddannelse, er 55 pct. i både 2011 og 2014. Pigernes andel er således steget
mere end drengenes, og dermed er forskellen mellem piger og drenge, der forven-
tes at tage en videregående uddannelse, også øget.
Figur 1 – Andelen af ungdomsårgangene 2010-2014, der forventer at tage en
videregående uddannelse eller kandidatuddannelse mv. Indenfor 25 år efter 9.
klasse fordelt på køn (pct.)
Pct.
80
70
60
50
40
30
20
10
0
2011
2012
Videregående udd. Drenge
Kandidatuddannelse mv. Drenge
2013
2014
Videregående udd. Piger
Kandidatuddannelse mv. Piger
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
Side
2/3
UFU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 25: Oversendelse af notat om "Profilmodel 2014", fra uddannelses- og forskningsministeren
1548550_0003.png
Faktaboks: Profilmodellen som metode til opgørelse af en ungdomsår-
gangs forventede fremadrettede uddannelsesniveau
I profilmodellen beregnes en gang årligt en ungdomsårgangs samlede uddannelses-
status fra de går i 9. klasse og 25 år frem.
Beregningerne foretages under antagelse af, at 9. klasseeleverne i deres vej gennem
uddannelsessystemet vil have samme adfærd (f.eks. fuldførelsesprocenter og over-
gangssandsynligheder mellem de forskellige uddannelser), som var kendt i frem-
skrivningsåret.
Profilen viser således det uddannelsesmønster en given ungdomsårgang vil nå som
cirka 40-årige, hvis årgangen i de næste 25 år forudsættes at have samme studiead-
færd, som alle de studerende havde i fremskrivningsåret.
Hermed viser profilmodellen hurtigere end forløbsbaserede opgørelser effekten af
ændret adfærd i uddannelsessystemet.
Profilmodelberegningerne er baseret på data fra Danmarks Statistik
Metoden og datagrundlaget gennemgås på
www.uvm.dk
(statistik/andel der får en
uddannelse)
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
Side
3/3