Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (2. samling)
UFU Alm.del Bilag 25
Offentligt
1548549_0001.png
Notat
Profilmodel - andelen af unge som forventes at fuldføre en vide-
regående uddannelse
Til at opgøre, hvor stor en andel af de unge, som forventes at gennemføre en vide-
regående uddannelse avendes den såkaldte profilmodel. Modellen har gennem flere
år været anvendt til at vise, hvordan en 9. klasse årgang forventes at uddanne sig i
løbet af 25 år, hvis de unges uddannelsesmønster i fremskrivningsperioden er som i
fremskrivningsåret jf. afsluttende faktaboks.
De opdaterede profilmodeltal baseret på 2014 data viser, at andelen af ungdomsår-
gangen 2014, der forventes at opnå en videregående uddannelse, er på 62 pct. mod
61 pct. i 2011, jf. tabel 1. Det ses således af profilmodeltallene, at andelen, der for-
ventes at gennemføre en videregående uddannelse, ikke har ændret sig væsentligt
for ungdomsårgangene 2011, 2012, 2013 og 2014.
Andelen, der forventes at gennemføre en kandidatuddannelse mv. i løbet af 25 år
efter 9. klasse, er på 28 pct. for ungdomsårgang 2014, mens den for ungdomsår-
gang 2013 var lidt højere (30 pct.). Dermed har der for den seneste årgang været et
lille fald i andelen, som forventes at fuldføre en kandidatuddannelse mv., jf. tabel 1.
Tabel 1 – Andelen af unge som tager en videregående uddannelse
2011
Videregående uddannelser
- heraf erhvervsakademiuddan-
nelser mv.
- heraf professionsbachelorud-
dannelse mv.*
- heraf kandidatuddannelse mv.
61
5
2012
62
5
2013
62
5
2014
62
6
22. september 2015
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
Statistik og Analyse
Bredgade 43
1260 København K
Tel.
7231 7800
Fax
7231 7801
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
3404 2012
28
28
28
28
28
29
30
28
Kilde: Fremskrivninger af uddannelsesadfærd for personer, der har gået i 9. klasse på en dansk grundskoleinstitution.
Metode udviklet af Styrelsen for IT og Læring på data fra Danmarks Statistik.
Noter:
Da grunddata ændres løbende også tilbage i tid, bliver alle historiske tal genberegnet hvert år og kan derfor afvige
fra sidste års opgørelse.
Uddannelser, som ikke hører under én af de tre kategorier (erhvervsakademiuddannelse mv., professionsbachelor-
uddannelse mv. eller kandidatuddannelse mv.) er placeret under de uddannelser, som har den samme længde.
*Kategorien ’Professionsbacheloruddannelse mv.’ inkluderer også studerende, som opnår en universitetsbachelorud-
dannelse, som højest fuldførte uddannelse, og således ikke fortsætter på en kandidatuddannelse i forlængelse af
deres universitetsbachelor.
Side
1/2
UFU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 25: Oversendelse af notat om "Profilmodel 2014", fra uddannelses- og forskningsministeren
1548549_0002.png
Faktaboks: Profilmodellen som metode til opgørelse af en ungdomsår-
gangs forventede fremadrettede uddannelsesniveau
I profilmodellen beregnes en gang årligt en ungdomsårgangs samlede uddannelses-
status fra de går i 9. klasse og 25 år frem.
Beregningerne foretages under antagelse af, at 9. klasseeleverne i deres vej gennem
uddannelsessystemet vil have samme adfærd (f.eks. fuldførelsesprocenter og over-
gangssandsynligheder mellem de forskellige uddannelser), som var kendt i frem-
skrivningsåret.
Profilen viser således det uddannelsesmønster en given ungdomsårgang vil nå som
cirka 40-årige, hvis årgangen i de næste 25 år forudsættes at have samme studiead-
færd, som alle de studerende havde i fremskrivningsåret.
Hermed viser profilmodellen hurtigere end forløbsbaserede opgørelser effekten af
ændret adfærd i uddannelsessystemet.
Profilmodelberegningerne er baseret på data fra Danmarks Statistik
Metoden og datagrundlaget gennemgås på
www.uvm.dk
(statistik/andel der får en
uddannelse)
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
Side
2/2