Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (2. samling)
UFU Alm.del Bilag 14
Offentligt
Til Uddannelses- og Forskningsudvalget
Ledelsessekretariatet
Buddinge Hovedgade 80
2860 Søborg
T 4189 7000
www.ucc.dk
26. august 2015
Invitation til drøftelse af ambitioner og perspektiver for fremtidens lærer- og
pædagoguddannelse i et samlet campusbyggeri på Carlsberg i København.
Professionshøjskolen UCC samler i 2016 lærer- og pædagoguddannelse i et nyt
uddannelses- og forskningsmiljø i København og etablerer hermed et nyt kraft-
center for uddannelse og forskning på det pædagogiske område.
UCC indbyder hermed Uddannelses- og Forskningsudvalget til et konkret ind-
blik i UCC’s uddannelsesarbejde og til en drøftelse af aktuelle udfordringer og
perspektiver for lærer- og pædagoguddannelsen.
Lærer- og pædagoguddannelserne er uden sammenligning Danmarks største
videregående uddannelser. Over 6.000 studerende er aktuelt tilmeldt pæda-
goguddannelsen og mere end 4.000 studerende er tilmeldt læreruddannelsen
på UCC. Lærer- og pædagoguddannelserne er netop blevet reformeret for at
højne uddannelsernes kvalitet og sikre dygtigere lærere og pædagoger.
Ved at samle af lærer- og pædagoguddannelse i et nyt campusmiljø i Carlsberg
Byen i København forventer UCC yderligere at kunne forstærke tankerne bag
reformen af pædagoguddannelsen og læreruddannelsen om brobygning og
samspil på tværs af professioner og mellem teori og praksis.
Råhuset omkring Campus Carlsbergs syv etager står færdigt og danner en unik
ramme for en rundvisning og en drøftelse af de faglige visioner bag campus.
Det er vores oplevelse, at der allerede er en helt særlig stemning omkring byg-
geriet, hvilket vi gerne vil delagtiggøre udvalgets medlemmer i.
UCC inviterer derfor udvalgets medlemmer helt tæt på uddannelserne til en
drøftelse af bl.a.:
Uddannelsernes kvalitet og sammenhængen mellem kvalitet og lærer- og
pædagoguddannelsernes rammevilkår
Læreruddannelsens arbejde med at klæde nyuddannede lærere på til en ny
hverdag i folkeskolen
Pædagoguddannelsens betydning i forhold til et kvalitetsløft af dagtilbud og
pædagogernes nye rolle i folkeskolen
Professionshøjskolernes forskningsproduktion, og hvordan UCC’s praksis-
nære forskningsaktiviteter styrker lærer- og pædagoguddannelsernes kvali-
tet.