Udvalget vedrørende Det Etiske Råd 2014-15 (2. samling)
UER Alm.del Bilag 5
Offentligt
1550338_0001.png
NOTAT
29. september 2015
J.nr.: 1502376
Dok. nr.: 1785477
HKJ.DKETIK
Høring over afrapportering fra arbejdsgruppe om
gravide med et misbrug af rusmidler
Det Etiske Råd har modtaget afrapporteringen fra arbejds-
gruppen om gravide med et forbrug og misbrug af rusmidler i
høring. Rådet mener, at rapporten rummer flere udmærkede
kommentarer og anbefalinger, hvoraf Rådet særligt vil frem-
hæve de følgende tre.
Det er en rød tråd i rapporten, at der er behov for en forøget
og helhedsorienteret indsats i forhold til gravide med et mis-
brug, hvor der så vidt muligt og så tidligt som muligt sættes
ind med tiltag både før, under og efter graviditeten. Samtidig
lægges der op til, at de involverede aktører og institutioner –
læger, jordemødre, familieambulatorierne, kommunen osv. –
koordinerer deres indsats og laver samlede og forpligtende
tilbud og handlingsplaner, som kan støtte op om den gravide
kvinde og hendes familie både på det sundhedsmæssige og
sociale område. Efter Rådets vurdering er en sådan helheds-
orienteret indsats en nødvendig betingelse for, at indsatsen
kan fastholde kvinden og har mulighed for at føre til de øn-
skede resultater. Det fremgår ikke af rapporten, at der allere-
Side 1 af 17
UER, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 5: Høringssvar fra Det Etiske Råd vedr. afrapporteringen fra arbejdsgruppe om gravide med et forbrug og misbrug af rusmidler
de nu findes tilgængelige og attraktive døgntilbud, hvor det er
muligt at indgå frivillige behandlingsaftaler.
Flere steder i rapporten fremgår det, at der skal lægges stor
vægt på at skabe en tillidsfuld relation til den gravide misbru-
ger, yde hende omsorg som person og forsøge at motivere
hende til at deltage i forløbet og komme ud af sit misbrug.
Udgangspunktet er således, at kvindens deltagelse skal være
frivillig, og at indsatsen derfor skal være rettet mod at tilgode-
se kvindens egne interesser og behov. Det Etiske Råd mener
også, at frivillighedsprincippet bør være udgangspunktet for
kontakten med kvinden. Hvis dette udgangspunkt overhove-
det skal fraviges, bør det kun ske som en undtagelse og som
en absolut sidste mulighed, efter at alle andre tiltag har været
forsøgt. Et synpunkt i Rådet har i forlængelse heraf været, at
kvinden bør have ret til at få tilbudt et sammenhængende be-
handlingsforløb, som i tilstrækkelig grad tilgodeser hendes
behov, før tvang under nogen som helst form kan komme på
tale.
Det nævnes i rapporten, at flere kommuner undlader at be-
nytte de eksisterende muligheder for at tilbageholde en gra-
vid misbruger efter et forudgående samtykke - dels fordi de
ansatte mangler viden om, hvordan dette kan og må foregå,
og dels fordi der i nogle kommuner ikke eksisterer døgntil-
bud, som er i stand til at varetage opgaven på betryggende
vis. Dette bør der efter Det Etiske Råds opfattelse rettes op
på. I forlængelse heraf finder Rådet det velvalgt, at arbejds-
gruppen vurderer, ”at der kan være behov for at styrke de
Side 2 af 17
Det Etiske Råd
UER, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 5: Høringssvar fra Det Etiske Råd vedr. afrapporteringen fra arbejdsgruppe om gravide med et forbrug og misbrug af rusmidler
muligheder, der er i dag, for at kunne indgå en kontrakt med
kvinderne om behandling med mulighed for tilbageholdelse
som ramme for at yde en relevant behandlingsindsats i for-
hold til graviditeten, det kommende forældreskab og rusmid-
delproblematikken” (side 116).
Det Etiske Råd har derudover de følgende kommentarer til
rapporten.
1. Manglende etisk udredning
Det fremgår af kommissoriet for arbejdsgruppen om gravide
stof- og alkoholmisbrugere, at arbejdsgruppen skal ”belyse
de juridiske, organisatoriske, økonomiske, etiske og faglige
aspekter ved de foreslåede modeller”, dvs. de tre modeller,
arbejdsgruppen fremlægger i kapitel 8 i den fremsendte rap-
port. Det Etiske Råd gjorde på dialogmødet den 1. september
2015 opmærksom på, at det
ikke
fandt de etiske aspekter af
modellerne tilstrækkeligt belyst i det daværende udkast og ef-
terlyste samtidig et landkort over de etiske dilemmaer og
værdier, modellerne er forbundet med. Det samme gælder
efter Rådets opfattelse i forhold til den nu fremlagte rapport.
Rådet finder det nødvendigt, at rapporten udbygges med en
nærmere analyse af de involverede etiske dilemmaer og
værdier, hvis den skal fungere tilfredsstillende i forhold til en
politisk stillingtagen til reguleringen på området.
Rådet kan ikke inden for den korte tidsfrist for aflevering af
høringssvaret nå at udforme en samlet beskrivelse af de
Side 3 af 17
Det Etiske Råd
UER, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 5: Høringssvar fra Det Etiske Råd vedr. afrapporteringen fra arbejdsgruppe om gravide med et forbrug og misbrug af rusmidler
nævnte værdier og dilemmaer. De følgende to forholdsvis
kortfattede beskrivelser skal derfor kun betragtes som ek-
sempler på den type af analyser, Rådet efterspørger.
Det første eksempel vedrører fosteranlæggets eller fosterets
etiske status. På et rådsmøde i juni 2015 forholdt Det Etiske
Råd sig til en tidligere version af rapporten om gravide mis-
brugere. En af diskussionerne på mødet var, om det giver
mening på den ene side at indskrænke den gravide kvindes
frihed gennem tvangstilbageholdelse for at undgå skader på
fosteret og samtidig på den anden side at opfordre til, at de
praktiserende læger, jordemødre mv. skal være opmærk-
somme på at nævne muligheden for provokeret abort for de
gravide misbrugere. Rummer det ikke en form for inkonsi-
stens, at den gravide kvinde gerne må fjerne fosteret ved at
få en provokeret abort, hvis hun kan tvangstilbageholdes i til-
fælde af, at hun vælger at beholde det for at undgå skader?
Eller anderledes udtrykt: Opfattes hensynet til fosteret – fo-
sterets ”etiske status” – ikke forskelligt i de to situationer?
Under diskussionen blev det synspunkt, at der ikke nødven-
digvis er tale om en inkonsistens, fremført fra flere sider.
Tvangstilbageholdelsen kunne efter flere medlemmers me-
ning begrundes ud fra hensynet til
det kommende barn,
som
kan få sin livskvalitet drastisk nedsat, hvis det skades i foster-
tilstanden af kvindens misbrug. Men når begrundelsen for
tvangstilbageholdelsen er hensynet til det kommende barn,
hænger denne diskussion ikke nødvendigvis sammen med
problematikken om retten til fri abort. Det kritiske spørgsmål
Side 4 af 17
Det Etiske Råd
UER, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 5: Høringssvar fra Det Etiske Råd vedr. afrapporteringen fra arbejdsgruppe om gravide med et forbrug og misbrug af rusmidler
er snarere, om man kan have pligter over for eller bør tage
hensyn til fremtidige mennesker.
Andre medlemmer fremførte, at problematikken vedrører
kvindens ansvarlighed. Det er kvindens ansvar at udvise det
nødvendige ansvar for sit kommende barn - og det er ved at
støtte hendes evner som mor, at man styrker fosterets mulig-
heder for et sundt liv.
Et andet eksempel er, om og i givet fald hvornår, det er i den
gravide kvindes egen interesse at blive tvangstilbageholdt.
Som det fremgår af rapporten, åbner den eksisterende dan-
ske lovgivning op for, at gravide misbrugere på et givent tids-
punkt (T1) kan give samtykke til at blive tilbageholdt på et
senere tidspunkt (T2). På dette senere tidpunkt er der altså i
en vis forstand tale om tvangstilbageholdelse, hvilket under-
streges af, at det er tilladt for personalet rent fysisk at forhin-
dre, at kvinden forlader den institution, hvor hun opholder sig.
Det diskuteres ikke i rapporten, om og i givet fald hvordan
denne form for tilbageholdelse kan forsvares rent etisk.
Én mulighed er naturligvis at henvise til det kommende barns
interesser. Men en anden og lige så oplagt mulighed er at
henvise til den gravide misbrugers egne interesser. På tids-
punktet T1 er hun måske udmærket klar over, at hun på tids-
punktet T2 kan have svært ved at fastholde sin plan om at
komme ud af sit misbrug, selv om det egentlig er det, hun
ønsker. Netop derfor samtykker hun til tilbageholdelse på et
senere tidspunkt. Hun vil gerne have barnet og ønsker at få
Side 5 af 17
Det Etiske Råd
UER, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 5: Høringssvar fra Det Etiske Råd vedr. afrapporteringen fra arbejdsgruppe om gravide med et forbrug og misbrug af rusmidler
et barn, der ikke er skadet. Samtykket til tilbageholdelsen kan
derfor siges at udtrykke hendes ”egentlige vilje”, som hun blot
har brug for støtte til at gennemføre, når det bliver for svært
at undvære alkohol eller stoffer. På den måde kan tilbagehol-
delsen siges at være i kvindens egen interesse, også selv om
hun modsætter sig den.
Et andet spørgsmål er, hvordan man bedst kan begrunde
tvangstilbageholdelse
uden
kvindens samtykke. Dette disku-
teres heller ikke i rapporten. For nogle medlemmer er en mu-
lighed igen primært at begrunde tvangstilbageholdelsen ud
fra hensynet til det kommende barn. Men en anden mulighed
er ifølge de samme medlemmer også her at forsøge at be-
grunde tilbageholdelsen ud fra hensynet til kvinden selv. Ef-
tersom kvinden ønsker og vælger at få barnet, må det anta-
ges at være i hendes egen interesse, at hun føder et sundt
barn. Det må også antages at være i hendes egen interesse,
at hun er i stand til at tage vare på barnet efter fødslen, så
det ikke tvangsfjernes og anbringes andetsteds.
Andre medlemmer mener ikke, at det er rimeligt at sammen-
ligne tilbageholdelse uden samtykke med tilbageholdelse
med tidligere samtykke under henvisning til, at begge er ud-
tryk for kvindens egen interesse. For disse medlemmer er det
derfor væsentligt at pege på argumenterne imod tvangstilba-
geholdelse uden forudgående samtykke. Her er flere argu-
menter, blandt andet:
Side 6 af 17
Det Etiske Råd
UER, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 5: Høringssvar fra Det Etiske Råd vedr. afrapporteringen fra arbejdsgruppe om gravide med et forbrug og misbrug af rusmidler
-
At det vil afholde nogle gravide misbrugere fra at kontakte
læge eller jordemoder af frygt for risikoen for tvangstilbage-
holdelse. Disse kvinder vil ikke få den fornødne omsorg og
behandling. I sidste ende vil muligheden for tvangstilbage-
holdelse efter model 3 måske derfor føre til flere skadede
børn end til færre.
-
At det udgør en markant krænkelse af den enkelte kvinde at
tvangstilbageholde hende uden samtykke, fordi hun indta-
ger stoffer og/eller alkohol, hvilket ikke er strafbart. Dette
opvejes ikke af, at det kan være i både hendes egen og det
kommende barns interesse at gøre det.
-
At vi som samfund generelt skal være meget varsomme
med at tilsidesætte den enkelte borgers selvbestemmelse
og kropslige integritet, fordi det kan virke ind på vores men-
neskeopfattelse og hen ad vejen påvirke vores praksis i
uønsket retning også i andre sammenhænge. Det er med
andre ord hensigtsmæssigt, at vi kun helt undtagelsesvist
tilsidesætter en persons ret til at bevæge sig frit omkring.
-
Endelig kan man mene, at det taler imod tvangstilbagehol-
delse, at der ikke foreligger egentlig evidens for, at det gav-
ner barn og moder. De norske undersøgelser, som rappor-
ten henviser til, siger for det første ikke noget om, hvordan
de børn, som ikke er i behandling, klarer sig sammenlignet
med dem, der er. For det andet siger undersøgelserne ikke
noget om, hvorvidt nogle undlader at søge behandling på
grund af tvangen. Det er naturligvis også vanskeligt at un-
dersøge. Og for det tredje kan resultaterne fra Norge ikke
uden videre overføres til Danmark, fordi basistilbuddene i
Norge ikke sammenlignes med tilbuddene i Danmark. Et
fjerde problem er, at selv om nyfødtes vægt og størrelse er
enkle mål, er de ikke nødvendigvis de mest afgørende fak-
Side 7 af 17
Det Etiske Råd
UER, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 5: Høringssvar fra Det Etiske Råd vedr. afrapporteringen fra arbejdsgruppe om gravide med et forbrug og misbrug af rusmidler
torer i forhold til barnets tilstand. Alt i alt kan undersøgel-
serne derfor ikke bruges til at udelukke, at frivillighed i det
lange løb er det mest effektive, hvis man ønsker at bedre
sundheden for barn og mor. Omvendt må nævnes, at resul-
tatet af undersøgelserne heller ikke taler imod brugen af
tvang uden forudgående samtykke.
Selv om argumenterne kun er fremstillet i skitseform her, er
det ikke desto mindre tydeligt, at der er tale om helt forskelli-
ge
typer
af argumenter. Det første argument er fx et argu-
ment med klart empiriske implikationer. Hvis det
ikke
er rig-
tigt, at gravide misbrugere faktisk undlader at opsøge læge
eller jordemoder på grund af risikoen for en senere tvangstil-
bageholdelse uden samtykke, så kan det ikke bruges som
argument imod at indføre model 3 i rapporten, som netop til-
lader tvangstilbageholdelse uden forudgående samtykke.
Derimod er det andet argument uafhængigt af empiriske for-
hold, for det kan fortolkes sådan, at kvinden har
en ret
til
selvbestemmelse og kropslig integritet, som i den givne situa-
tion ikke kan tilsidesættes, selv om det i nogle tilfælde ville
kunne hævdes at være både i den pågældende kvindes egen
og det kommende barns interesse at gøre det. Det er altså et
rettighedsperspektiv, der står over for et konsekvensperspek-
tiv.
De fremlagte etiske argumenter kunne uden problemer ud-
dybes yderligere, ligesom det kun er to blandt flere mulige
eksempler på etiske problemstillinger, der ikke beskrives i
rapporten. Andre problemstillinger kunne fx være, hvilken rol-
Side 8 af 17
Det Etiske Råd
UER, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 5: Høringssvar fra Det Etiske Råd vedr. afrapporteringen fra arbejdsgruppe om gravide med et forbrug og misbrug af rusmidler
le (om nogen) økonomiske overvejelser bør spille i forhold til
problemstillingerne, om man ligefrem bør tilskynde gravide
misbrugere til at få en provokeret abort, hvilken rolle hensy-
net til kvindens eksisterende familie eventuelt bør spille, og
om det overhovedet giver mening at ”sammenligne” det po-
tentielle barns livskvalitet under de to alternative scenarier
”skadet” og ”sund” (og er der tale om ”det samme barn”).
En meget væsentlig problemstilling er desuden, hvordan
overvejelser om den gravide kvindes beslutningshabilitet ind-
går i spørgsmålet om tvangsanvendelse. Normalt anses det
for mindre problematisk at tilsidesætte en beslutningsinhabil
persons ret til selvbestemmelse end en fuldt ud beslutnings-
habil persons tilsvarende ret. Men udgør manglende beslut-
ningshabilitet implicit en af begrundelserne for, at det kan
være legitimt at tilbageholde misbrugere både med og uden
forudgående samtykke? Og hvis dette er tilfældet, er den for-
udgående aftale om tilbageholdelse så ikke under alle om-
stændigheder værdiløs?
Disse problemstillinger skal ikke behandles yderligere her,
men det er forhåbentlig blevet klart, hvad det er for beskrivel-
ser, Det Etiske Råd finder fraværende i rapporten. Det frem-
går forhåbentlig også, at de etiske beskrivelser ikke blot skal
med som en slags appendiks til de tre modeller. De udgør
tværtimod et udgangspunkt for at tage kvalificeret stilling til
modellerne.
2. Overvejelser om gravide misbrugeres retssikkerhed
Side 9 af 17
Det Etiske Råd
UER, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 5: Høringssvar fra Det Etiske Råd vedr. afrapporteringen fra arbejdsgruppe om gravide med et forbrug og misbrug af rusmidler
1550338_0010.png
Efter Det Etiske Råds opfattelse bør der være en vis propor-
tionalitet mellem alvorligheden af de offentlige myndigheders
muligheder for magtanvendelse og den retssikkerhed, de re-
levante borgere er omfattet af. I rapporten om gravide med et
forbrug og misbrug af rusmidler er der i to tilfælde meget ind-
gribende former for magtanvendelse i spil. Det gælder dels
den allerede eksisterende mulighed for at tilbageholde mis-
brugere, som på et tidligere tidpunkt har samtykket til at blive
tilbageholdt under særlige forudsætninger, herunder at udsig-
ten til at ophøre med misbruget eller en betydelig og afgø-
rende bedring af tilstanden ellers vil blive væsentligt forringet
– eller (ved alkoholmisbrug), at misbrugeren frembyder nær-
liggende fare for at skade fosteret.
1
Derudover gælder det i
forbindelse med forslaget om, at det også kunne være en
mulighed at tilbageholde gravide misbrugere
uden
forudgå-
ende samtykke, hvis det vurderes, at den gravide kvindes
misbrug frembyder nærliggende fare for at skade fosteret.
I det sidstnævnte tilfælde nævnes det i rapporten som en mu-
lighed, at: ”Kompetencen til at træffe sådanne afgørelser kan
som anført fx henlægges til et særligt nedsat udvalg i kom-
munen bestående af en dommer og en eller flere personer
med faglig ekspertise i forhold til rusmiddelproblematik og
graviditet, svarende til børn og unge-udvalget, der træffer af-
gørelser i sager på børneområdet” (side 124).
I betragtning af, at tvangstilbageholdelse i en længere perio-
de må betragtes som et af de alvorligste indgreb, der overho-
1
De præcise formuleringer fremgår af kapitel 6 i rapporten.
Side 10 af 17
Det Etiske Råd
UER, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 5: Høringssvar fra Det Etiske Råd vedr. afrapporteringen fra arbejdsgruppe om gravide med et forbrug og misbrug af rusmidler
vedet kan komme på tale i dansk sammenhæng, finder Det
Etiske Råd ikke, at det ovenstående forslag angående kom-
petence til at træffe afgørelser yder den relevante gruppe af
gravide misbrugere tilstrækkelig retsbeskyttelse. Rådet har
derfor noteret sig, at arbejdsgruppen selv er opmærksom på,
at tvangstilbageholdelse uden samtykke har en meget indgri-
bende karakter, og at ”indførelse af en sådan model kræver
omfattende juridisk og fagligt forarbejde og således ikke kan
hvile på forarbejderne til gældende regler eller alene på de
overvejelser, der knytter sig til model 2 [tilbageholdelse med
forudgående samtykke] og de parametre, der indgår heri. Der
vil således være behov for yderligere, grundige juridiske af-
klaringer, hvis model 3 ville skulle indføres” (side 124).
Det Etiske Råd mener, at det i givet fald bør undersøges, om
der kan etableres en model, hvor kompetencen til at træffe
afgørelser om tvangstilbageholdelse uden forudgående sam-
tykke er knyttet til domstolene og foregår efter almindelige,
retslige principper. En sådan model kunne eventuelt også
anvendes i forbindelse med tvangstilbageholdelse med for-
udgående samtykke, både ved tilbageholdelse efter de eksi-
sterende muligheder og ved en eventuel vedtagelse af de
udvidede muligheder for tilbageholdelse efter forudgående
samtykke, som beskrives i afsnit 8.2.2.
3. Rådets holdninger til de tre modeller i kapitel 8
I afsnit 8.2.1 foreslår arbejdsgruppen en ensretning af reg-
lerne for tilbageholdelse af gravide misbrugere efter for-
udgående samtykke, så:
Side 11 af 17
Det Etiske Råd
UER, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 5: Høringssvar fra Det Etiske Råd vedr. afrapporteringen fra arbejdsgruppe om gravide med et forbrug og misbrug af rusmidler
-
Kommunerne bliver forpligtet til også at tilbyde gravide
kvinder med et alkoholmisbrug en kontrakt om behandling
med mulighed for tilbageholdelse i forbindelse med visitati-
on til døgnbehandling. Efter de
eksisterende
regler er
kommunerne kun forpligtede til dette i forbindelse med
stofmisbrug, mens det er valgfrit ved alkoholmisbrug.
-
At der tilføjes en passage til tilbageholdelseslovens § 5 om,
at tilbageholdelse af en gravid stofmisbruger kan ske, når
den gravide stofmisbruger frembyder nærliggende fare for
at skade fosteret. For øjeblikket er det kun bestemmelserne
i sundhedsloven om tilbageholdelse af gravide alkoholmis-
brugere efter forudgående samtykke, der indeholder en så-
dan passage.
Nogle medlemmer af Det Etiske Råd kan tilslutte sig disse
ensretninger ud fra den betragtning, at det må antages, at en
af begrundelserne for, at gravide misbrugere giver forudgå-
ende samtykke til tilbageholdelse, er hensynet til fosteret/det
kommende barn. Kvinden har således udtrykt egen interesse
i at føde et sundt barn. For nogle medlemmer er deres tilslut-
ning til forslaget også betinget af, at de anser hensynet til fo-
steret for at være et selvstændigt, etisk hensyn. Under alle
omstændigheder er det svært at se nogen begrundelse for, at
reglerne på de to områder ikke skulle være identiske.
I afsnit 8.2.2 skitseres en model, hvor såvel den samlede
kontraktperiode (som i dag er maksimalt 6 måneder), den
maksimale sammenlagte periode, en gravid kvinde kan være
tilbageholdt i kontraktperioden (som i dag er 2 måneder) og
den maksimale sammenhængende periode en kvinde kan
Side 12 af 17
Det Etiske Råd
UER, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 5: Høringssvar fra Det Etiske Råd vedr. afrapporteringen fra arbejdsgruppe om gravide med et forbrug og misbrug af rusmidler
være tilbageholdt (som i dag er 14 dage) udvides til længere
perioder. For selve kontraktperioden kunne udvidelsen even-
tuelt være til hele graviditetsforløbet, men i modellen gøres
der opmærksom på, at der er tale om en skalerbar ramme-
model. Ligeledes gøres der opmærksom på, at markante ud-
videlser vil gøre det nødvendigt at overveje de retssikker-
hedsmæssige aspekter og herunder fx kigge på muligheder-
ne for at opsige kontrakten og klage over en given tilbage-
holdelse.
Nogle af Det Etiske Råds medlemmer ser positivt på de
nævnte muligheder for udvidelser under forudsætning af, at
kvindens retssikkerhed styrkes proportionalt med de forøge-
de muligheder for frivillig tilbageholdelse. Medlemmerne be-
grunder blandt andet deres positive holdning til udvidelserne
med de følgende overvejelser:
-
Kvinden samtykker forudgående til tilbageholdelsen, der
derfor som udgangspunkt må antages at være i hendes
egen interesse. Hun har juridisk bistand i hele tilbagehol-
delsesperioden.
-
-
Udvidelserne giver bedre mulighed for at undgå skader på
fosteret.
Mange gravide misbrugere har behov for støtte under hele
graviditetsforløbet. Derfor er det velvalgt, at kontraktperio-
den kan omfatte hele graviditetsforløbet.
Nogle medlemmer i Rådet mener i øvrigt, at lovgivningen
med fordel kunne udformes sådan, at den gravide kvinde
selv er med til at fastlægge såvel kontraktlængden, den mak-
Side 13 af 17
Det Etiske Råd
UER, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 5: Høringssvar fra Det Etiske Råd vedr. afrapporteringen fra arbejdsgruppe om gravide med et forbrug og misbrug af rusmidler
simale sammenlagte tilbageholdelsesperiode og den maksi-
male sammenhængende tilbageholdelsesperiode. Medlem-
merne mener således ikke, at de mulige varigheder af disse
perioder nødvendigvis skal være fuldstændig fastlåst i lovgiv-
ningen. Det skal fx således være muligt til en begyndelse at
indgå en forholdsvis kortvarig kontrakt, som efterfølgende
kan udvides mv. Medlemmerne mener, at en sådan form for
fleksibilitet er i overensstemmelse med frivillighedsprincippet
og af den grund kan bidrage til at understøtte kvindens moti-
vation til at deltage.
I afsnit 8.2.3 skitseres en model med mulighed for tilbagehol-
delse uden samtykke, der i givet fald skal indføres i kombina-
tion med de to allerede nævnte tiltag, ensretning og udvidel-
se af de tre perioder. Modellen indebærer, at en gravid mis-
bruger skal tilbageholdes i behandling, om nødvendigt i den
resterende del af graviditeten, hvis det vurderes, at den gra-
vides misbrug frembyder en nærliggende fare for at skade
fosteret. Forud for tvangstilbageholdelsen skal kvinden tilby-
des at indgå en kontrakt om behandling med mulighed for til-
bageholdelse, jævnfør den forudgående beskrivelse af mo-
dellen i afsnit 8.2.2.
Et lille flertal af Det Etiske Råds medlemmer er åbne over for
at lovliggøre tvangstilbageholdelse uden forudgående sam-
tykke under forudsætning af, at dette sker som en absolut
sidste udvej, efter at der er brugt tilstrækkelige ressourcer –
såvel menneskelige som økonomiske - på at finde mindre
indgribende måder at forhindre skader på fosteret på. Gene-
Side 14 af 17
Det Etiske Råd
UER, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 5: Høringssvar fra Det Etiske Råd vedr. afrapporteringen fra arbejdsgruppe om gravide med et forbrug og misbrug af rusmidler
rel ressourceknaphed i systemet bør således ikke være den
egentlige begrundelse for, at det er nødvendigt at tvangstil-
bageholde kvinden. Anvendelse af tvang bør ikke blive en
”let” løsning. Derfor kunne et relevant krav være, at tvangstil-
bageholdelsens berettigelse altid efterfølgende skal vurderes.
En yderligere forudsætning er – som tidligere nævnt – at
kvindens retssikkerhed styrkes proportionalt med de forøge-
de muligheder for tilbageholdelse, idet tilbageholdelse
uden
forudgående samtykke alt andet lige må anses for mere ind-
gribende end tvangstilbageholdelse
med
forudgående sam-
tykke. De medlemmer, der er åbne overfor at tillade tilbage-
holdelse uden forudgående samtykke, begrunder blandt an-
det dette med de følgende argumenter:
-
Muligheden for tvangstilbageholdelse uden samtykke må
vurderes på baggrund af de realistiske konsekvenser af
ik-
ke
at tilbageholde den gravide kvinde med et behandlings-
krævende misbrug i behandling. Et af de mulige og realisti-
ske scenarier er her – da der netop er tale om en meget be-
lastet gruppe af misbrugere, som ikke ellers kan fastholdes
i et behandlingsforløb – at barnet fødes med skader som
følge af misbruget og/eller tvangsfjernes efter fødslen, fordi
kvinden stadig er misbruger og ikke kan varetage omsorgen
for barnet. Set i dette perspektiv er tvangstilbageholdelse
uden samtykke i nogle tilfælde det mest attraktive alternativ
for kvinden selv. At få tvangsfjernet sit barn udgør næppe et
mindre krænkende indgreb i kvindens frihed end at blive til-
bageholdt i behandling, selv om der naturligvis er tale om to
Side 15 af 17
Det Etiske Råd
UER, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 5: Høringssvar fra Det Etiske Råd vedr. afrapporteringen fra arbejdsgruppe om gravide med et forbrug og misbrug af rusmidler
forskellige typer af indgreb. Desuden må det antages, at
kvinden ønsker at føde et sundt barn, ikke et skadet barn.
-
Hensynet til det kommende barns livsmuligheder udgør et
selvstændigt etisk hensyn. Hvorledes dette hensyn skal af-
vejes i forhold til hensynet til kvinden, kan være svært at
opstille præcise retningslinjer for. Men som beskrevet er der
et vist overlap mellem de to hensyn, da kvinden må forven-
tes at ønske sig et sundt barn.
De medlemmer af Det Etiske Råd, som er åbne overfor at til-
lade tilbageholdelse uden forudgående samtykke, er op-
mærksomme på, at lovliggørelsen måske kan medføre, at
gravide kvinder med et misbrug helt undlader at søge hjælp i
sundheds- og socialvæsenet på grund af risikoen for tvangs-
tilbageholdelse. Efter disse medlemmers opfattelse må dette
aspekt inddrages i vurderingen af modellen og kan udgøre en
begrundelse for at være imod lovliggørelse af modellen med
tvangstilbageholdelse uden samtykke.
Et stort mindretal af Det Etisk Råds medlemmer afviser helt
tvangstilbageholdelse uden forudgående samtykke med hen-
visning til, at kvindens egen beslutning om indgang i eller af-
visning af behandling skal respekteres. Medlemmerne peger
på, at der skal være en tidlig kontakt til familieambulatorier og
passende social- og sundhedsfaglige døgntilbud - eventuelt i
en struktur, hvor såvel små som store kommuner kan spille
sammen med familieambulatorierne om behandlingstilbud.
Medlemmerne finder det ikke godtgjort, at man vil kunne op-
nå samlet set bedre resultater ved tvangsbehandling, end
man kan opnå ved motiverende tilgang og tilstrækkeligt vel-
Side 16 af 17
Det Etiske Råd
UER, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 5: Høringssvar fra Det Etiske Råd vedr. afrapporteringen fra arbejdsgruppe om gravide med et forbrug og misbrug af rusmidler
1550338_0017.png
understøttede tilbud om behandling - eventuelt under støtte
fra indgåelse af kontrakter om frivillig tilbageholdelse for en
aftalt periode - for eksempel graviditetens varighed. Til grund
for denne vurdering ligger ligeledes risikoen for, at mulighe-
den for tvangstilbageholdelse uden forudgående samtykke
kan få nogle misbrugere til helt at undlade at søge hjælp i
sundheds- og socialvæsenet.
Mindretallet fremhæver, at det vil være et første skridt ind på
en bane, der fratager kvinder retten over egen krop i forbin-
delse med graviditet.
Med venlig hilsen og på vegne af Det Etiske Råd
Jacob Birkler
formand for Det Etiske Råd
Side 17 af 17
Det Etiske Råd