Transportudvalget 2014-15 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 9
Offentligt
1537262_0001.png
Cykelbilletter i togene gør rejsen meget dyr. Uforståeligt.
Brug cykel til og fra arbejde / brug offentlige transportmidler gentages om og om igen. Men hvordan kan
det være, at offentlige transportmidler er SÅ dyre, at det meget bedre kan betale sig at køre i bil?
Staten bruger årligt anseelige beløb på at udbygge motorvejsnettet – men opfordrer hele tiden til at
bruge det offentlige transportsystem. SOM ER ALT FOR DYRT. DET HÆNGER IKKE SAMMEN.
Eksempel:
Min familie og jeg har havehus i Hedehusene – gennem mange år. Her opholder vi os det meste af
sommerhalvåret. MEN..
Flere jeg kender her i Hedehusene skal møde på Amagerværket på arbejde kl. 6.00.
Det kan KUN lade sig gøre at nå rettidigt på arbejde ved at tage regionaltoget fra Hedehusene kl. 5.14 –
have sin cykel med i toget – og derefter køre fra KBHNs Hovedbanegård de 3 km til Amagerværket. –
morgen og aften. S- toget går IKKE til Hedehusene – og det er for længe om at nå Hovedbanegården i
forhold til Regionaltog eller Lyntog.
Bus 40 – eller 9 går ikke på tidspunkter, der gør det muligt at nå frem i tide – og stoppestedet er ligeledes
1�½ km fra arbejdspladsen.
Der skal også bruges cykel fra hjem eller Haveforening til Hedehusene station.
Et månedskort til 6 zoner koster 940 kr. – nu skal der også betales 12 kr. for cyklen HVER VEJ .. der kan ikke
købes månedskort til cykel.
Rejseprisen til og fra arbejde Hedehusene- Amagerværket koster derfor 940 kr. mdl. + 22dage x 12kr. ud og
12kr. hjem altså EKSTRA 528 kr. om måneden!! Eller i alt 1468 kr.pr. mdl.
Cykelstativerne ved Københavns Hovedbanegård er et rent kaos. Det har ikke kapacitet til, at en cykel fast
parkeres her om natten – ligeså mulighed for hærværk eller at den bliver stjålet. Ikke en fornuftig løsning.
Som skatteborger kan man ikke påføre udgiften til transport på skattebilletten, da f.eks. havehusfolket har
Folkeregisteradresse – f.eks. i København. –
Det er IKKE rimeligt, at man med den ene ”hånd” taler om co2 neutrale løsninger – brug cyklen på arbejde –
og med den anden ”hånd” gør det SÅ dyrt, at det meget bedre kan betale sig at køre i bil.!!!
FJERN BILLETPRIS på cykel i toget – der er i forvejen indført tidspunkter for, hvornår man må tage en cykel
med.
Mener I politikere det alvorligt med : tag cyklen på arbejde – og CO2 neutale løsninger – skal det
nødvendigvis også være fornuftigt og attraktivt – ikke øge cyklisternes udgifter.
Med venlig hilsen
Merethe Christensen , H/F Brandhøj, 2640 Hedehusene fra april til oktober