Transportudvalget 2014-15 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 8
Offentligt
Kære trafikudvalg
Teknologirådets rapport ‘Perspektiver ved indførelse af gratis offentlig
transport’ fra 2006 er halve sandheder baseret på talfusk og falsk
kildeangivelse.
Her følger en mere komplet beskrivelse af de samfunsøkonomiske
konsekvenser ved indførelse af gratis kollektiv trafik (GKT).
Jeg vil stærkt opfordre jer til at bede trafikministeren (hvem det end måtte
blive) om en fuldstændig redegørelse (/skøn for de manglende tal i
nedenværende skemaer – og selvfølgelig i nutids-tal). - Måske ministeriet også
kan beregne betydningen af GKT for virksomhederne, hvis der bliver 4% eller
7% mindre trængsel på vejene.
Jeg vil gerne høre jeres mening om GKT, når i nu har et bedre grundlag for at
forholde jer til det.
Jeg står natuligvis til rådighed for eventuelle spørgsmål.
En ”skattelettelse” i form af gratis kollektiv trafik på 11, 4
milliarder giver:
12,9 milliarder ekstra i borgernes lommer
Nye busser, tog og skinner for 3,4 milliarder hvert år
Milliardbesparelse på tidsspilde i trafikken
Færre syge og døde (også en milliardbesparelse)
Bedre miljø (CO
2
, partikler, støj, arealanvendelse)
Ekstra rejser til en værdi af 1,8 milliarder
Øget arbejdsudbud
(alt i 2005-tal)