Transportudvalget 2014-15 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 63
Offentligt
1
Forslag til ændring af lov om DSB
(Vilkår for udlån af tjenestemænd)
§1
I lov om DSB, jf. lovbekendtgørelse af 1184 af 12. oktober 2010 med senere ændringer foretages
følgende ændringer:
1.
I § 3, stk. 2 slettes efter »lov«: »På tilsvarende måde kan tinglysning og anden registrering af DSB S-
tog A/S’ rettigheder ske på grundlag af denne lov.«
2.
I
§ 11
indsættes efter
stk. 4
som nyt stykke:
»Stk.
5.
DSB skal afgive segmentoplysninger for S-tog i henhold til årsregnskabsloven. Desuden skal
DSB i sin årsrapport angive gæld, som hidrører fra indkøb af rullende S-togsmateriel.«
3.
I § 14 indsættes efter stk. 4 som nyt stykke:
»Stk.
5.
Til de tjenestemænd som udlånes fra DSB udbetaler DSB løn m.v. og DSB indbetaler
pensionsbidrag m.v. til staten jf. stk. 4.
4.
§§ 15, 15 a og 15 b
ophæves.
5.
I § 19, stk. 2 slettes efter »udøves«: »DSB S-tog A/S eller andre«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den […] .
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 63: Udkast til lovforslag om ændring af lov om DSB (vilkår for udlån af tjenestemænd), fra transport- og bygningsministeren
2
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning, formål og baggrund ............................................................................................................. 2
2. Lovforslagets hovedpunkter ................................................................................................................... 2
2.1. Gældende ret ................................................................................................................................ 2
2.2. Lovforslagets udformning ............................................................................................................ 4
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige ............................................................ 5
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. ..................................................... 5
5. Administrative konsekvenser for borgerne ............................................................................................ 5
6. Miljømæssige konsekvenser ................................................................................................................... 5
7. Forholdet til EU-retten ........................................................................................................................... 5
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v. ........................................................................................... 5
9. Sammenfattende skema ......................................................................................................................... 6
1. Indledning, formål og baggrund
Med lovforslaget ophæves nogle bestemmelser i lov om DSB. Der er dels tale om bestemmelser, som er
ude af trit med retspraksis og dels bestemmelser, som er overflødige.
Loven indeholder bestemmelser om DSB S-tog A/S, som er overflødige, eftersom denne virksomhed
ikke længere eksisterer.
Lov om DSB indeholder tillige bestemmelser om udlån af tjenestemænd, som er i uoverensstemmelse
med retspraksis, således som denne kommer til udtryk i en nyligt afsagt dom fra Højesteret.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Gældende ret
I lov om DSB jf. LBK 1184 af 12. oktober 2010 med efterfølgende ændringer er der i nugældende § 15 b
hjemmel til, at DSB kan opløse DSB S-tog A/S, og overdrage DSB S-tog A/S’s aktiver og forpligtelser
som helhed til DSB.
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 63: Udkast til lovforslag om ændring af lov om DSB (vilkår for udlån af tjenestemænd), fra transport- og bygningsministeren
3
Endvidere er der i nugældende § 3, stk. 2 hjemmel til, at tinglysning og anden registrering af DSB-S-tog
A/S’s rettigheder kan ske på grundlag af loven.
Endvidere er der i nugældende § 15 a en bestemmelse om, at de tjenestemænd, der udlånes fra DSB til
DSB S-tog A/S jf. nugældende § 15, stk. 1, deltager på lige fod med selskabets medarbejdere ved valg af
medarbejderrepræsentanter til selskabets øverste ledelsesorgan og er på tilsvarende måde valgbare til
dette. Tilsvarende kan de udlånte tjenestemænd deltage i valg af koncernrepræsentanter til bestyrelsen i
DSB.
Endelig fremgår det af nugældende § 15, stk. 1, at:
”De tjenestemænd i DSB, som ved etableringen af DSB S-tog A/S gør tjeneste i DSB’s S-togsdivision, er
forpligtet til at gøre tjeneste i DSB S-tog A/S med bevarelse af deres ansættelsesforhold i DSB, ligesom
DSB S-tog A/S i forhold til DSB er forpligtet til at beskæftige dem.”
Videre følger det af § 15, stk. 5, at:
”Bestemmelserne i stk. 1-4 finder tilsvarende anvendelse for tjenestemænd, der gør tjeneste i øvrige dele
af DSB, som måtte blive omdannet til aktie- eller anpartsselskab”.
I forarbejderne til bestemmelsen hedder det bl.a.:
”Bestemmelsen om forpligtelse for tjenestemændene til at acceptere udlån finder alene anvendelse for
de virksomheder i DSB, som måtte blive etableret som datterselskaber heraf. Pligten gælder således ikke
udlån til et datterselskab af f.eks. DSB S-tog A/S. ”
Endelig er der en bestemmelse, jf. nugældende § 19, stk. 2, som bestemmer, at lov om offentlighed i
forvaltningen, forvaltningsloven og lov om Folketingets ombudsmand gælder for den
jernbanevirksomhed, der udøves af DSB S-tog A/S, som led i udførelsen af forhandlet trafik, jf. lov om
jernbane m.v. § 8.
DSB S-tog A/S er opløst og aktiver og forpligtelser er overdraget til DSB. Der er derfor ikke længere
behov for bestemmelser om DSB S-tog A/S.
Desuden er bestemmelserne om udlån af tjenestemænd ikke i overensstemmelse med retspraksis.
Højesteret (U2012.3621H) har fastslået, at tjenestemænd under visse betingelser godt kan forpligtes til
at gøre tjeneste i en privat virksomhed.
Dommen omhandlede 10 tjenestemænd i et regionalt trafikselskab. Trafikselskabet besluttede at
udlicitere bl.a. driften af et busværksted. I den forbindelse beordrede det regionale selskab de 10
tjenestemænd udlånt til det private selskab Tidebus A/S.
Højesteret fremhæver samtidig en række betingelser, der har været tillagt betydning ved vurderingen af,
om stillingerne fortsat var passende.
Højesteret lægger bl.a. vægt på, at driften af værkstedet fortsat er omfattet af den offentlige
servicetrafiks opgaver, og at driften til stadighed er undergivet trafikselskabets tilsyn og kontrol.
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 63: Udkast til lovforslag om ændring af lov om DSB (vilkår for udlån af tjenestemænd), fra transport- og bygningsministeren
4
Højesteret lægger tillige vægt på, at tjenestemændene forbliver ansat i deres stillinger som
tjenestemænd i det oprindelige trafikselskab, således at tjenestemændene i det hele bevarer deres
rettigheder efter tjenestemandslovgivningen med det oprindelige trafikselskab som
ansættelsesmyndighed.
Særligt for så vidt angår lønnen lægger Højesteret vægt på, at tjenestemændenes lønforhold er
uændrede, at lønforholdene for de pågældende tjenestemænd reguleres på samme måde som for andre
kommunale tjenestemænd, og at det oprindelige selskab tillige hæfter for lønnen.
2.2. Lovforslagets udformning
DSB S-tog A/S er opløst og aktiver og forpligtelser er overdraget til DSB. Der er derfor ikke længere
behov for bestemmelsen om, at DSB S-tog A/S kan opløses. Det foreslås derfor, at den bestemmelse
udgår. Der henvises til ændring i § 1 nr. 4.
Som konsekvens af opløsningen er der en række bestemmelser, som der heller ikke er behov for. Det
gælder bestemmelsen i nugældende § 3 om tinglysning og anden registrering af DSB S-tog A/S’s
rettigheder.
Det gælder også den nugældende bestemmelse i § 15 a om de til DSB S-tog A/S’s udlånte tjenestemænds
deltagelse i valg af medarbejderrepræsentanter og koncernrepræsentanter.
Det foreslås derfor, at disse bestemmelser udgår. Der henvises til ændringerne i § 1 nr. 1, 2 og 4.
Der er også behov for at ophæve § 15 om udlån af tjenestemænd til bl.a. DSB S-tog A/S. Bestemmelsen
vurderes også at være overflødig, idet DSB S-tog A/S er opløst. Desuden har Højesteret med
ovennævnte dom taget stilling til, at tjenestemænd under visse betingelser jf. pkt. 2.1. godt kan udlånes
til en privat virksomhed. Bestemmelserne i DSB-loven om udlån af tjenestemænd vurderes på den
baggrund som overflødige og ude af trit med retspraksis.
De pågældende medarbejdere er i kraft af deres ansættelsesforhold som tjenestemænd omfattet af
tjenestemandslovgivningen, der nøje definerer rettigheder og forpligtelser for denne gruppe
medarbejdere. Det kan derfor kun skabe usikkerhed, såfremt lov om DSB også indeholder
bestemmelser om tjenestemænd.
Denne usikkerhed ønskes fjernet. Derfor foreslås bestemmelsen ophævet. Der henvises til ændringerne
i § 1 nr. 3 og 4.
Der er også behov for en ændring af bestemmelsen om, at lov om offentlighed i forvaltningen,
forvaltningsloven og lov om Folketingets ombudsmand gælder for den jernbanevirksomhed, der udøves
af DSB S-tog A/S eller andre datterselskaber under DSB, som led i udførelsen af forhandlet trafik, jf. lov
om jernbanevirksomhed m.v. § 8 jf. nugældende § 19, stk. 2. Det foreslås derfor, at denne bestemmelse
ændres. Der henvises til ændringerne i § 1 nr. 5.
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 63: Udkast til lovforslag om ændring af lov om DSB (vilkår for udlån af tjenestemænd), fra transport- og bygningsministeren
5
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget skønnes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Forslaget bringer loven på linje med gældende retspraksis, der muliggør pligtmæssigt udlån af
tjenestemænd.
De økonomiske konsekvenser for DSB kan ikke opgøres på nuværende tidspunkt. Det vil afhænge af,
hvordan DSB ønsker at indrette sin koncern, dvs. i hvilket omfang DSB ønsker at benytte muligheden
for pligtmæssigt udlån.
Lovforslaget skønnes ikke at have administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden [ ] været sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer mv.:
Advokatsamfundet, Ankenævnet for Bus, Tog og Metro, Akademikernes Centralorganisation,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arriva Danmark A/S, Arbejdsgiverforeningen for Kollektiv, Trafik,
BAT, BAT-Kartellet, Dansk Kollektiv Trafik, Centralorganisationen af 2010, Centralorganisationernes
Fællesudvalg (CFU), Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Erhverv, Dansk Handicap Forbund,
Dansk Jernbaneforbund, Dansk Metal, Danske Regioner, Danske Advokater, Dansk Transport og
Logistik (DTL), DI Transport, Domstolsstyrelsen, DSB, DJØF, FOA, Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd, Fagligt Fælles Forbund – 3F, HK Stat, HK Trafik og Jernbane,
Hovedstadens Lokalbaner A/S, Jernbanenævnet, Jernbanernes Arbejdsgiverforening (Dansk Industri),
Kommunernes Landsforening (KL), Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte, HK Trafik &
Jernbane, Landsorganisationen i Danmark (LO), Ledernes Hovedorganisation, Metroselskabet I/S,
Movia, Rigsrevisionen, Offentligt Ansattes Organisationer (OAO), Regionstog, Stats- og Kommunalt
ansattes Forhandlingsfællesskab (SKAF), Teknisk Landsforbund, Trafikforbundet og Trafikselskaberne
i Danmark.
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 63: Udkast til lovforslag om ændring af lov om DSB (vilkår for udlån af tjenestemænd), fra transport- og bygningsministeren
1549216_0006.png
6
9. Sammenfattende skema
Samlet vurdering af lovforslagets konsekvenser
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommune og regioner
Administrative konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Miljømæssige konsekvenser
Administrative konsekvenser for
borgerne
Forholdet til EU-retten
Ingen
Negative
konsekvenser/merudgifter
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen, jf. dog pkt. 4.
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 63: Udkast til lovforslag om ændring af lov om DSB (vilkår for udlån af tjenestemænd), fra transport- og bygningsministeren
7
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.2.
Det foreslås, at i den nugældende § 3, stk. 2 slettes efter »lov«: »På tilsvarende måde kan tinglysning og
anden registrering af DSB S-tog A/S’ rettigheder ske på grundlag af denne lov«
DSB S-tog A/S er opløst, og der er derfor ikke længere behov for sådan hjemmel.
Til nr. 2
Der henvises til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.2.
Den foreslåede bestemmelse, § 11, stk. 4, svarer til den nugældende § 15 b, stk. 3, som blot flyttes til § 11,
stk. 4. Der henvises til ændringerne i § 1 nr.
4.
Til nr. 3
Der henvises til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.2.
Bestemmelsen skal ses i forlængelse af den ophævede § 15.
Det indebærer, at for udlånte tjenestemænd refunderer det selskab, som tjenestemændene er udlånt til,
DSB de af virksomheden afholdte udgifter til løn, rådighedsløn/ventepenge og efterindtægt af løn.
Selskabet refunderer endvidere de af DSB afholdte udgifter til dækning af statens pensionsudgifter,
herunder de løbende bidrag, jf. § 14, stk. 4. Pensionen til de udlånte tjenestemænd betales af staten.
Endelig betaler det selskab, som tjenestemændene er udlånt til, et bidrag til DSB for administrationen
af de udlånte tjenestemænd.
Der er tale om en videreførsel af den eksisterende betalingsmekanisme.
Til nr. 4
Der henvises til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.2.
Det foreslås, at § 15 ophæves. I stedet indsættes et nyt stk. 5 i den nugældende § 14 i lov om DSB. Der
henvises til den foreslåede ændring i § 1, nr. 3 og 4.
Som konsekvens af, at DSB S-tog A/S er opløst foreslås det, at § 15 a ophæves, da bestemmelsen ikke
længere er aktuel.
Ligeledes foreslås det, at den nugældende § 15 b, som heller ikke længere er aktuel, ophæves. Den
nuværende bestemmelse i § 15 b, stk. 3 der bliver til § 11, stk. 5, bibeholdes dog. Der henvises til
ændringen i § 1 nr. 2.
Til nr. 5
Der henvises til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.2.
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 63: Udkast til lovforslag om ændring af lov om DSB (vilkår for udlån af tjenestemænd), fra transport- og bygningsministeren
8
Det foreslås, at den del af bestemmelsen, som vedrører DSB S-tog A/S udgår af bestemmelsen.
DSB S-tog A/S er opløst, og der er ikke længere behov for hjemlen.
Til § 2
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft den [..].
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 63: Udkast til lovforslag om ændring af lov om DSB (vilkår for udlån af tjenestemænd), fra transport- og bygningsministeren
9
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende ret
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om DSB, jf. lovbekendtførelse af 1184 af 12.
oktober 2010 med senere ændringer foretages
følgende ændringer:
§ 3, stk. 2.
Tinglysning og anden registrering af
1.
I
§ 3, stk. 2
slettes efter »lov«:
DSB’s rettigheder, som DSB er indtrådt i ved
overtagelsen af den af statsvirksomheden DSB
hidtil drevne virksomhed, kan ske på grundlag af
denne lov. På tilsvarende måde kan tinglysning og »På tilsvarende måde kan tinglysning og anden
anden registrering af DSB S-tog A/S’ rettigheder
registrering af DSB S-tog A/S’ rettigheder ske på
ske på grundlag af denne lov.
grundlag af denne lov«
§ 11.
De regler i årsregnskabsloven, der gælder for
aktieselskaber, herunder bestemmelser for
statslige aktieselskaber, finder anvendelse for DSB
med de tilpasninger, som er en konsekvens af
denne lov.
Stk. 2.
DSB’s årsrapport revideres af en
statsautoriseret revisor og af rigsrevisor. Den
statsautoriserede revisor vælges af
transportministeren på virksomhedsmødet efter
indstilling fra bestyrelsen, og valget gælder for 1 år
ad gangen. Genvalg kan ske.
Stk. 3.
Rigsrevisor reviderer endvidere DSB’s
regnskaber efter reglerne i lov om revisionen af
statens regnskaber m.m.
Stk. 4.
Den reviderede årsrapport forelægges til
godkendelse på et virksomhedsmøde.
2.
I
§ 11
indsættes efter
stk. 4
som nyt stykke:
»Stk.
5.
DSB skal afgive segmentoplysninger for S-
tog i henhold til årsregnskabsloven. Desuden skal
DSB i sin årsrapport angive gæld, som hidrører fra
indkøb af rullende S-togsmateriel.«
§ 14.
Tjenestemænd i DSB er omfattet af
tjenestemandslovgivningen.
Stk. 2.
Transportministeren kan bemyndige DSB
til at træffe de afgørelser, der efter
tjenestemandslovgivningen henhører under
ministeren. Dette gælder dog ikke, for så vidt
angår sager om afsked efter tjenestemandslovens
§ 26.
Stk. 3.
DSB kan efter finansministerens nærmere
3.
§ 14 indsættes efter stk. 4, som nyt stykke:
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 63: Udkast til lovforslag om ændring af lov om DSB (vilkår for udlån af tjenestemænd), fra transport- og bygningsministeren
10
bestemmelse indgå aftaler, der vedrører
ansættelsesvilkår for statstjenestemænd i DSB.
Stk. 4.
For tjenestemænd i DSB betaler
virksomheden de af finansministeren fastsatte
bidrag m.v. til dækning af statens
pensionsudgifter.
»Stk.
5.
Til de tjenestemænd som udlånes fra DSB
udbetaler DSB løn m.v. og DSB indbetaler
pensionsbidrag m.v. til staten jf. stk. 4.
§ 15.
De tjenestemænd i DSB, der ved
etableringen af DSB S-tog A/S gør tjeneste i DSB’s
S-togsdivision, er forpligtet til at gøre tjeneste i
DSB S-tog A/S med bevarelse af deres
ansættelsesforhold i DSB, ligesom DSB S-tog A/S i
forhold til DSB er forpligtet til at beskæftige dem.
Stk. 2.
DSB udbetaler løn m.v. til tjenestemænd
omfattet af stk. 1 og indbetaler pensionsbidrag
m.v. til staten, jf. § 14, stk. 4.
Stk. 3.
Fra overtagelsen af S-togsdriften
refunderer DSB S-tog A/S til DSB de lønninger,
pensionsbidrag m.v., som DSB betaler i henhold
til stk. 2.
Stk. 4.
Til tjenestemænd, som overgår til
ansættelse i DSB S-tog A/S med ret til
tjenestemandspension, afholder staten udgifter til
pension, mod at selskabet betaler de af
finansministeren fastsatte bidrag m.v. til dækning
af statens pensionsudgifter.
Stk. 5.
Bestemmelserne i stk. 1-4 finder
tilsvarende anvendelse for tjenestemænd, der gør
tjeneste i øvrige dele af DSB, som måtte blive
omdannet til aktie- eller anpartsselskab.
§ 15 a.
De tjenestemænd, der udlånes fra DSB til
DSB S-tog A/S, jf. § 15, stk. 1, deltager på lige fod
med selskabets medarbejdere ved valg af
medarbejderrepræsentanter til selskabets øverste
ledelsesorgan og er på tilsvarende måde valgbare
til dette. Tilsvarende kan de udlånte
tjenestemænd deltage i valg af
koncernrepræsentanter til bestyrelsen i DSB.
§ 15 b.
DSB S-tog A/S kan opløses uden
likvidation ved overdragelse af DSB S-tog A/S’
aktiver og forpligtelser som helhed til DSB.
4.
§§ 15, 15 a og 15 b ophæves.
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 63: Udkast til lovforslag om ændring af lov om DSB (vilkår for udlån af tjenestemænd), fra transport- og bygningsministeren
11
Stk. 2.
Hvis DSB S-tog A/S opløses, jf. stk. 1, vil
tjenestemænd omfattet af § 15, stk. 1, være
forpligtet til at gøre tjeneste i DSB, ligesom DSB
vil være forpligtet til at beskæftige dem.
Stk. 3.
Hvis DSB-tog A/S opløses, jf. stk. 1, skal
DSB afgive segmentoplysninger for S-tog i
henhold til årsregnskabsloven. Desuden skal DSB
i sin årsrapport angive gæld, som hidrører fra
indkøb af rullende S-togsmateriel.«
§ 19 stk. 2.
Lov om offentlighed i forvaltningen,
forvaltningsloven og lov om Folketingets
Ombudsmand gælder for den
jernbanevirksomhed, der udøves af DSB S-tog A/S
eller andre datterselskaber under DSB som led i
udførelsen af forhandlet trafik, jf. lov om jernbane
m.v. § 8.
5.
I § 19, stk. 2 slettes efter »udøves«: »DSB S-tog
A/S eller andre«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den […].