Transportudvalget 2014-15 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 54
Offentligt
MINISTEREN
Regionsrådsformand
Sophie Hæstorp Andersen
Dato
J. nr.
14. september 2015
2015-1874
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Kære Sophie Hæstorp Andersen
Der blev som bekendt afsat 17,5 mio. kr. på finansloven for 2015 til udarbejdel-
se af en analyse af et sammenhængende letbane/BRT-net i Storkøbenhavn.
Region Hovedstaden besluttede i den forbindelse at deltage i analysearbejdet
og bidrage økonomisk med 10 mio. kr., og der blev åbnet for, at interesserede
kommuner kunne deltage.
Siden da kan jeg forstå, at der har været en længere dialog om kommissoriet for
analysearbejdet, som har omfattet både politisk niveau og embedsmandsniveau
i Region Hovedstaden og staten. Endvidere forstår jeg, at regionen kort før
sommerferien har sendt et forslag til ministeriet om omorganisering af arbej-
det, således at Metroselskabet skulle tildeles opgaven. Endelig kan jeg forstå, at
nogle tekniske spørgsmål om udbetalingen af regionens bidrag har voldt pro-
blemer.
Der er således endnu ikke etableret enighed om projektets organisering og am-
bitionsniveau. Endvidere kan jeg forstå, at kommunerne har meddelt, at man
under alle omstændigheder først ønsker at indtræde i arbejdet i en senere fase.
Som det fremgår af regeringsgrundlaget, er råderummet for nye store infra-
strukturinvesteringer meget begrænset i de kommende år, da der allerede er
igangsat mange infrastrukturprojekter. Og ved investeringer i nye infrastruk-
turprojekter er det regeringens opfattelse, at der skal gives prioritet til investe-
ringer, der har et højt samfundsøkonomisk afkast.
Set fra min stol, befinder vi os ikke i en situation, hvor det er hverken ansvarligt
eller hensigtsmæssigt at gennemføre analysearbejder for mere end 27,5 mio.
skatteyderkroner, når der, jf. regeringsgrundlaget og den gennemgang, den nye
regering har foretaget af statens finanser, er begrænset udsigt til at kunne fi-
nansiere de projekter, der måtte komme ud af analyserne i den anden ende.
Vi har endnu ikke set effekten af den kommende letbane i Ring 3. Og desuden
foretages allerede en udredning i regi af Københavns Kommune af en letbane
fra Ring 3 og Nørrebro Station via Frederikssundsvej, som i tidligere vurderin-
ger er anset som det mest relevante letbaneprojekt at gå videre med i hoved-
stadsområdet inden for en nærmere fremtid.