Transportudvalget 2014-15 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 53
Offentligt
Trafik- og Byggestyrelsen
Edvard Thomsens Vej 14
2300 København S
5. september 2015
Vedrørende: Sagsnr. TS20501-00302
Med brev af 14. august 2015 fremsendte styrelsen agterskrivelse vedrørende
midlertidig tilbagekaldelse af tilladelse til at drive synsvirksomhed på adressen Rosas
Minde Vej 47, 7120 Vejle
.
Nedenfor redegøres der for, hvorfor styrelsens påtænkte sanktion ikke kan accepteres.
Redegørelsen omfatter også uenigheden med styrelsen i styrelsens afgørelse om
pointtildeling af 4. august 2015.
Der er den 19. august 2015 indsendt en foreløbig redegørelse for uenigheden, og flere
forhold, som indgår i denne redegørelse er også omhandlet i denne redegørelse.
1.
Styrelsens brev af 4. august 2015, 3. afsnit.
Styrelsen har i dette brev om tildelingen af 3 point for at have godkendt et køretøj,
hvor alle fejl på synsrapporten ikke er udbedret anført følgende: ” Idet synet er
foretaget den 13. april 2015 og synsstedet først kontakter Trafik- og Byggestyrelsen
den 16. april 2015, efter at ”klager” har kontaktet synsvirksomheden fastholdes
afgørelsen.”
Det skal hertil anføres, at synsvirksomheden ikke har foretaget godkendelse af
køretøjet den 13. april 2015, men ved en fejl trykket forkert i systemet, så det i
systemet fremstod som godkendt. Ejeren af køretøjet blev imidlertid ved selve synet
gjort opmærksom på, at køretøjet ikke var godkendt og ikke ville kunne godkendes.
Da fejlindtastningen i systemet efter 10 minutter opdages, informeres ejeren af
køretøjet telefonisk herom. Der er tidligere indsendt vidneerklæring om forløbet til
styrelsen. Synsstedets medarbejder forsøger at rette fejlen i systemet, men
fejlretningen bliver af ukendte årsager ikke noteret i systemet. Dette forhold kommer
for en dag, da der bliver rettet henvendelse til Jysk Bilsyns indehaver den 16. april
2015. Henvendelsen kommer fra en køber af køretøjet, som på bedragerisk vis har
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 53: Henvendelse af 14/9-15 vedrørende Trafik- og Byggestyrelsens tilsyn med bilsynsfirmaer, fra Jysk Bilsyn
fået køretøjet overdraget som nysynet. Sælgeren må nødvendigvis på baggrund af det
anførte om forløbet være i ond tro ved overdragelsen.
Jysk Bilsyn havde omvendt været i god tro med hensyn til om køretøjet var noteret i
systemet som ikke godkendt og omsyn ikke muligt.
Jysk Bilsyn rettede fejlen den 16. april 2015, således at det af systemet fremgår, at
køretøjet den 13. april var noteret som ikke godkendt og omsyn ikke muligt.
Jysk Bilsyn havde ikke mulighed for at rette fejlen på et tidligere tidspunkt, da
firmaet ikke havde kendskab til at fejlen ikke var blevet rettet allerede den 13. april
2015. Jysk Bilsyn har således handlet prompte efter at fejlen var kommet til firmaets
kendskab.
Registreringskategorien ”ikke godkendt og omsyn ikke muligt” indebærer ikke
nødvendigvis at alle fejl er fundet, men at der er fundet så mange alvorlige fejl, at
yderligere fejlfinding er unødvendig.
Der er således ikke tale om, at der har været godkendt en bil, hvor ikke alle fejl var
fundet, men om en tastefejl i et system og en efterfølgende fejlretning, som
mislykkedes.
Der er endvidere tale om en ejer af et køretøj, som på bedragerisk vis udnytter en
administrativ fejl fra Jysk Bilsyns side til at videresælge et køretøj til en køber, som
herefter klager til styrelsen.
Det forhold, at styrelsen lægger vægt på, at Jysk Bilsyn ”først” har rettet fejlen den
16, april 2015, forekommer usædvanligt og urimeligt, da Jysk Bilsyns, som anført,
handlede prompte efter at have fået kendskab til forløbet.
Der er derfor tale om en anden type fejl end anført i styrelsens brev af 4. august 2015
- formentlig en fejl, som burde takseres langt lavere end de 3 point, som styrelsen har
fastsat. Det forekommer mere præcist, at rubricere fejlen som en slags administrativ
fejl, hvilket ville have ført til et pointfradrag på under 1.
2.
Om der var flere fejl end angivet i synsrapporten.
Styrelsen har den 29. april 2015 besigtiget det omhandlede køretøj og fundet flere fejl
end angivet i synsrapport af 7. april 2015.
Jysk Bilsyn blev allerede den 13. april 2015 selv klar over dette forhold og har derfor
med virkning fra denne dag opført køretøjet i systemet som ikke godkendt og omsyn
ikke muligt. Som også ovenfor anført indebærer denne kategorisering, at der kan
være flere fejl end anført.
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 53: Henvendelse af 14/9-15 vedrørende Trafik- og Byggestyrelsens tilsyn med bilsynsfirmaer, fra Jysk Bilsyn
Det er således ikke styrelsens besigtigelse, der har bragt disse fejl frem. De var
allerede kendt af Jysk Bilsyn, der derfor rubricerede køretøjet som ikke godkendt og
omsyn ikke muligt, allerede inden styrelsens besigtigelse.
Der er ikke tale om en faglig uenighed om, hvilke fejl der måtte være, og Jysk Bilsyn
har med de fejl, køretøjet havde, foretaget en korrekt rubricering af køretøjet.
3.
Om styrelsens manglende tilsyn
Styrelsen har foretaget sit seneste tilsyn på det omhandlede synssted den 8. juli 2015.
Med den alvorlige sanktion, som styrelsen agter at tildele Jysk Bilsyn, må det antages
at styrelsen anser stedet for at være i højrisiko for at udføre bilsyn, der ikke lever op
til standarderne.
Desuagtet har styrelsen ikke foretaget tilsyn siden den 8. juli 2015.
Ved et tilsyn, der giver resultatet ”tilfredsstillende” optjenes efter praksis �½ point.
Efter sædvanlig praksis gennemføres der tilsyn med virksomheder i risikogruppen 2-
3 gange om ugen.
Styrelsen undladelse af at have ført tilsyn med den her omhandlede virksomhed har
ført til, at virksomheden ikke har kunnet optjene point. Med den historik vedrørende
tilsyn, som Jysk Bilsyn har, og som der redegøres nærmere for under pkt. 4., ville
Jysk Bilsyn i perioden frem til styrelsens agterskrivelse af 14. august 2015 realistisk
have kunnet optjene ca. 5 point.
Herved ville Jysk Bilsyn have været langt fra at skulle tildeles en så alvorlig sanktion
som midlertidig tilbagekaldelse af tilladelsen til at udføre bilsyn.
Det forhold, at styrelsen har undladt at føre tilsyn med Jysk Bilsyn - hvad der
forekommer helt mærkværdigt, når der efter styrelens opfattelse er tale om en så
efterladende virksomhed, at den bør lukkes ned i en periode - har ført til, at Jysk
Bilsyn er blevet udelukket fra den mulighed, man efter praksis har for at forbedre på
sit resultat.
4.
Om Jysk Bilsyns tilsynshistorik
I brev af 19. august 2015 har jeg nærmere redegjort for resultatet af de tilsyn, der er
blevet udført af styrelsen vedrørende synsstedet i Vejle Det fremgår heraf, at
resultatet har været 5 gange A og 2 gange C over en periode på ca. 1 år.
En sådan ”track-record” vidner jo ikke om en virksomhed, som er i en kategori, der
bør mødes med en så alvorlig sanktion som midlertidig tilbagekaldelse af tilladelsen.
Det vidner tværtimod om en virksomhed, der har styr på tingene.
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 53: Henvendelse af 14/9-15 vedrørende Trafik- og Byggestyrelsens tilsyn med bilsynsfirmaer, fra Jysk Bilsyn
5.
Om sanktion og proportionalitet
Tilbagekaldelse af en tilladelse kræver efter § 8 i lov om godkendelse og syn af
køretøjer, at indehaveren af tilladelsen groft eller gentagne gange har overtrådt
vilkårene i tilladelsen. Bekendtgørelsen om virksomheder, der foretager syn af
køretøjer ændrer ikke herved, jf. bekendtgørelsens § 41. Efter bekendtgørelsen § 41,
stk. 2, kan tilladelsen dog tilbagekaldes for en bestemt periode eller indtil videre. Der
er ikke herved ændret på, at der skal være tale om grov eller gentagen forsømmelse.
Som det er vist ovenfor, er der alene 2 gange fundet utilfredsstillende forhold, bortset
fra den her omhandlede sag. Disse tilfælde udgjorde ikke grove forsømmelser, og der
er efter min vurdering heller ikke tale om gentagne gange, da gentagne gange efter en
almindelig sproglig fortolkning må være nogle flere gange end 2 og en omtvistet
afgørelse.
Endvidere vil en sanktion om tilbagekaldelse af tilladelsen i en måned være en meget
hård sanktion set i forhold til overtrædelserne af gældende reger på området.
Sanktionen vil udover det direkte indtægtstab for den pågældende måned kunne
medføre tab af fremtidig indtjening samt eventuel afskedigelse af medarbejdere.
Når det tages i betragtning
- at der snarere er tale om en administrativ fejl, som medfører et fradrag på
mindre end 1 point
- at der ikke er tale om faglig inkompetence
- at fejlen ikke har haft nogen betydning for trafiksikkerheden, da køretøjet ikke
har kunnet opnå nummerplader
- at Jysk Bilsyn har en pæn historik vedrørende tidligere tilsyn
- at styrelsen har undladt at foretage tilsyn fra den 8. juli 2015 og frem til i dag,
og dermed frataget Jysk Bilsyn muligheden for at vise faglig kompetence og
ansvarlighed
- at der ikke er tale om gentagne ganges eller grove forsømmelser
er det min opfattelse, at sanktionen ikke står i forhold til forsømmelsen, og at
styrelsen derfor bør ændre sin påtænkte afgørelse.
Med venlig hilsen
Steffen larsen
Jysk Bilsyn ApS.
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 53: Henvendelse af 14/9-15 vedrørende Trafik- og Byggestyrelsens tilsyn med bilsynsfirmaer, fra Jysk Bilsyn