Transportudvalget 2014-15 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 52
Offentligt
1545220_0001.png
Statusrapport IC4/IC2
Status pr. 31. juli 2015
Rapportperiode: Juli 2015
1. Overordnet status
Der indgår dagligt 36 IC4 togsæt i driftspuljen, hvoraf driftsreserven i juli var på 13
tog. Togene bliver normalt også anvendt som lyntog i fjerntrafikken, men pga
sporarbejde er togene hen over sommeren alene anvendt som regionaltog, med en
ekstraordinær høj produktion i regional vest.
Antallet af km mellem hændelser lå i juli på 7.516. Nuværende gennemsnit for 2015
ligger dermed på 8.279 km. Der er kørt 473.530 km med IC4 i juli.
På grund af det omfattende sporarbejde blev IC2 i juli alene anvendt til
driftssimulering, ikke til drift med passagerer. Antallet af km mellem hændelser
ligger for IC2 i juli på 2.256. Nuværende gennemsnit for 2015 ligger på 3.724.
Ansøgningen om typegodkendelsen til koblet kørsel med op til 3 togsæt samt
optimerede bremser blev sendt til Trafikstyrelsen den 16. juni. Trafikstyrelsen har i
juli stillet supplerende spørgsmål til ansøgningen, som DSB har besvaret.
For at implementere de af Prose anbefalede tiltag samt egne optimeringstiltag
har DSB etableret et struktureret set up med egne ressourcer og eksterne
konsulenter, bl. a. Prose.
Ultimo juli er der modtaget 2 rapporter fra Prose: Én om analyse af power pack, og
én om bremsesystemet. Rapporterne behandles i august.
2. IC4/IC2 togsætoversigt
IC4 og IC2 flåden er stadig i indkøringsfasen og under kontinuerlig teknisk
opgradering. Oversigten nedenfor viser antallet af togsæt i driftspuljen anvendt til
at opfylde køreplansbehovet samt materielbehovet, der dækker vedligeholdelse og
videre teknisk udvikling.
Pr. 31.
juli
I alt
Godkendt til
passagerkørsel
Driftspulje
Materielpulje til
vedligeholdelse og
teknisk udvikling
IC4
IC2
82
23
77
23
36
6
41
17
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 52: Uddybende statusnotat vedrørende IC4 samt den månedlige afrapportering for IC4 for juli måned, fra transport- og bygningsministeren
1545220_0002.png
Statusrapport IC4/IC2
Status pr. 31. juli 2015
Rapportperiode: Juli 2015
3. IC4/IC2 –Udvikling i driftspræstation og leverance
Gs.2013
Gs. 2014
ÅTD
Juli 2015
IC4
Rettidighed
Km. mellem hændelser (MDBF)
Km. mellem nedbrud
Kørte km (gs./måned)
Andel leverede enheder i
forhold til planlagt
Antal tog leveret fra værksted
pr.dag
(inkl. togsæt anvendt til
operatørrelaterede forhold)
93,9%
4.526
57.101
247.437
93,0%
6.461
60.794
286.334
95,5%
8.279
89.182
445.910
95,4%
7.516
236.765
473.530
85%
95,2%
98,0%
98,8%
-
31
39
41
IC2
Rettidighed
Km. mellem hændelser (MDBF)
Km. mellem nedbrud
Kørte km (gs.pr. måned)
Andel leverede enheder i
forhold til planlagt
Antal tog leveret fra værksted
pr. dag
(inkl. togsæt anvendt til
operatørrelaterede forhold)
95,1%
4.427
25.930
15.126
91%
91,2%
2.794
15.832
27.707
65%
91,7%
3.724
32.456
39.680
93,1%
100,00%
2.256
2.256
2.256
100%
-
5
9
12
4. Aktuel Indsættelsesplan
Driftspulje (inkl. driftsreserver)
Antal togsæt/dag (gs.)
IC4
Regional Vest
Regional Øst
Lyntog
Driftsreserver
I alt
IC2
Regional Vest
Driftsreserver
I alt
0
6
6
17
6
0
13
36
Aktuel køreplan
2
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 52: Uddybende statusnotat vedrørende IC4 samt den månedlige afrapportering for IC4 for juli måned, fra transport- og bygningsministeren
1545220_0003.png
Statusrapport IC4/IC2
Status pr. 31. juli 2015
Rapportperiode: Juli 2015
5. Fokusområder for driftsopfølgning og teknisk udvikling i 2015
DSB har udpeget følgende fokusområder for driftsopfølgning og teknisk udvikling,
herunder tiltag anbefalet i Prose rapporten, samt opstillet nedenstående mål for
2015:
Fokusområde
Status
Plan
Mål
IC4
Ny typegodkendelse
(Multipel 3) inkl. koblet
kørsel og yderligere
bremseoptimering
Ansøgning for ny
typegodkendelse er
sendt til
Trafikstyrelsen den
16. juni.
Trafikstyrelsen har
stillet supplerende
spørgsmål, som DSB
har besvaret.
Så snart
typegodkendelsen er
modtaget startes
driftssimulering med
op til 3 koblede
togsæt. Drift med 2-
koblede togsæt er
planlagt primo august.
Kørsel med op til 3
togsæt koblet.
Driftsforbedrende
softwarepakke fra
AnsaldoBreda
Udviklingsplanen for
design følges.
Sideløbende med
design foretages der
intensive test på
testcenter i
Fredericia.
Ansøgning om
Ibrugtagningstilladelse
forventes sendt til
Trafikstyrelsen i
december 15.
Softwarepakke færdig,
ansøgning om
godkendelse sendt og
Ibrugtagningstilladelse
meddelt.
Nedbringe den samlede
køretid gennem
optimeringer af bl.a tid til
stationsophold, kobling
og acceleration.
Ændring af koblinger
37 togsæt har
ændrede koblinger
(gaiter) indbygget.
Alle driftstog
ombygget med
ændrede koblinger
primo 2016.
Driftskobling på
endestationer <10 min.
Løsninger ifm revner i
aksellejeskåle
Indbygningen af nye
svingningsdæmpere
pågår.
Alle driftstog
ombygget med nye
svingningsdæmpere
ultimo 2015.
Implementering af
løsninger.
ikke flere forekomster af
revner.
Gennemgående årsags-
/risikoanalyse for hele
Power Pack er
udarbejdet.
Grundlag for vurdering af
nødvendighed for evt.
ændringer foreligger.
Analyse af Power Pack
Task Force arbejdet
med bl.a. deltagelse
af Iveco og Prose
pågår. Første
rapport fra Prose er
modtaget den 30.
juli 2015.
Rapporten behandles i
august
3
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 52: Uddybende statusnotat vedrørende IC4 samt den månedlige afrapportering for IC4 for juli måned, fra transport- og bygningsministeren
1545220_0004.png
Statusrapport IC4/IC2
Status pr. 31. juli 2015
Rapportperiode: Juli 2015
Fokusområde
Status
Plan
Mål
IC2
Opgradering med
driftsforbedrende tiltag
(pakke B)
Softwarepakke med
overførsel af IC4
funktionaliteter
16 IC2 er
opgraderet.
Tiltag installeret på
alle driftstog i
slutningen af 2015.
Tiltag installeret på hele
flåden 1. halvår 2016.
Programmering er
opstartet hos
underleverandør.
Udvikles til
godkendelse i 2016.
Softwarepakke til IC2 er
godkendt i 2016.
4