Transportudvalget 2014-15 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 52
Offentligt
1545219_0001.png
Notat
IC4 status
Transport- og Bygningsministeriet har med mail af 14. juli 2015 bedt DSB om at ud-
arbejde et uddybende statusnotat om aktiviteter og milepæle, der er gennemført
og planlægges gennemført med udgangspunkt i Proses anbefalinger.
Baggrunden for statusnotatet er, at DSB har oplyst, at DSB ikke forventer at nå ind-
sættelsesplanen mål på 10.500 km, og at TRM konstaterer, at antallet af kørte km.
mellem hændelser (MDBF) har stået i stampe de seneste 4 måneder.
DSB’s notat er opbygget i følgende 4 afsnit:
1)
2)
3)
4)
1.
IC4 i drift
Status på Proses anbefalinger
Øvrige tiltag
Forventninger
Sekr. & Jura
28. august 2015
Telegade 2 B 2, 1
2630 Taastrup
Direkte telefon 24683102
[email protected]
www.dsb.dk
IC4 i drift
Det er DSB’s erfaring, at forbedringer af nyindsat materiel er et langt sejt træk. Det
er også erfaringen, at forbedringerne er vanskelige at prognosticere, at der fore-
kommer store variationer fra måned til måned, og at forbedringerne sker i ryk.
At det går fremad med IC4’s driftsstabilitet ses af figuren herunder.
10.000
KM Produktion
8.000
6.000
4.000
2.000
0
2013
1.kv.
2013
2.kv.
2013
3.kv.
2013
4.kv.
2014
1.kv.
2014
2.kv.
2014
3.kv.
2014
4.kv.
2015
1.kv.
2015
2.kv.
Gns. MDBF løbende sidste 4.kv.
MDBF
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 52: Uddybende statusnotat vedrørende IC4 samt den månedlige afrapportering for IC4 for juli måned, fra transport- og bygningsministeren
1545219_0002.png
I de seneste måneder har IC4 kørt relativt mange kilometer som følge af omlægnin-
gerne af trafikken i forbindelse med sporarbejderne. Det har betydet, at IC4 har haft
et andet kørselsmønster end sædvanligt med relativt mere regionaltogskørsel.
I tabellen herunder er den kvartalsvise produktion sammenholdt med MDBF og re-
gularitet.
Kvartal
2013 Q1.
2013 Q2
2013 Q3.
2013 Q4
2014 Q1
2014 Q2
2014 Q3.
2014 Q4
2015 Q1
2015 Q2
Produktion (km)
696.215
761.970
696.765
814.288
930.723
954.988
879.242
943.455
1.183.002
1.464.832
MDBF
3.534
4.187
5.200
5.694
7.567
4.799
6.022
8.901
8.511
8.370
Togrettidighed
5:59
95,0%
94,9%
93,8%
91,9%
96,2%
93,6%
93,7%
89,2%
96,3%
94,9%
2.
Status på Proses anbefalinger
Prose kom i december 2015 med følgende anbefalinger til DSB:
IC4 bør køre landsdelstrafik
Godkendelse til multipel drift skal i hus
5 togsæt dedikeres til at køre kilometer
Håndværksmæssig bemanding øges
Tekniske ressourcer tilføjes
Tværgående indsats opprioriteres
Nedsættelse af task force med fokus på power pack, herunder root cause
analyse
Bremsesystemet skal analyseres yderligere og viden om design udvides
Root cause analyse i forhold til aksellejekasser skal færdiggøres
DSB’s opfølgning på Proses enkelte anbefalinger gennemgås nedenfor med ud-
gangspunkt i hvad Prose anbefalede og hvorfor de gjorde, samt hvordan DSB har
valgt at adressere anbefalingerne og hvad status er.
Indledningsvis vil DSB dog beskrive den ramme, som DSB har valgt at give indsat-
sen for at udvikle og forbedre IC4 efter Prose.
DSB har sikret et tværorganisatorisk set up, der inddrager alle IC4-interessenter i
DSB. I regi af dette set up er der etableret 6 arbejdsområder/projektgrupper med
relevante ressourcer fra DSB og med inddragelse af eksterne konsulenter.
Side 2/9
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 52: Uddybende statusnotat vedrørende IC4 samt den månedlige afrapportering for IC4 for juli måned, fra transport- og bygningsministeren
1545219_0003.png
3 af disse områder har direkte links til Proses anbefalinger:
1)
2)
3)
At opprioritere den tværgående indsats (uddybes i afsnit 2.5)
At fokusere på power pack, herunder en dybdegående analyse (uddybes i
afsnit 2.6)
At analysere bremsesystemet yderligere og udvide viden om design og at
færdiggøre root cause analyse i forhold til aksellejekasser (uddybes i afsnit
2.7)
De øvrige områder omhandler:
4)
5)
6)
2.1
Togcomputermanagementsystemet (TCMS) (uddybes i 3.1)
Komfortforhold (uddybes i 3.2)
Køreplanstider (uddybes i 3.3)
Prose anbefalede, at IC4 skal køre landsdelstrafik
Hvorfor?
IC4 er kravspecificeret til at køre IC trafik med 200 km/t. (dog kun godkendt til 180
km/t på dansk infrastruktur), og anvendelse af IC4 i regionaltrafik udfordrer bl. a.
motor, gearing, døre og skydetrin p.g.a andet driftsmønster.
Hvordan?
Indsættelse af IC4 i koblet kørsel i landsdelstrafik vil blive øget successivt.
Status
IC4 anvendes i dag til både landsdelstrafik (2 gange dagligt hver vej) og regionaltra-
fik. Med typegodkendelsen for koblet kørsel i hus vil anvendelsen af IC4 i landsdels-
trafik blive øget successivt til fuld indsættelse i fjerntrafikken i 2019.
2.2
Prose anbefalede at få godkendelse til multipel drift i hus
Hvorfor?
I juni 2014 indstillede DSB kørslen med koblede togsæt, fordi der var udfordringer
med kommunikationen mellem koblede togsæt. Udfordringerne er løst med en op-
dateret software til togcomputersystemet, som er indeholdt i den nye typegodken-
delse.
Hvordan?
Opnå ny typegodkendelse, som er betinget af mange elementer, (bl. a. opdateret
software og bremseoptimering) der er indbyrdes afhængige og som påvirker hinan-
den, og har derfor været omfattende assesseringsmæssigt. Forud for ansøgningen
er der desuden sket en behandling og godkendelse af en ophævelse af kørselsre-
striktionerne som følge af Marslev-hændelsen.
Side 3/9
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 52: Uddybende statusnotat vedrørende IC4 samt den månedlige afrapportering for IC4 for juli måned, fra transport- og bygningsministeren
1545219_0004.png
Status
Trafikstyrelsen udstedte typegodkendelse til IC4 den 6. august. Med typegodken-
delsen kan IC4 køre koblet med op til 3 togsæt.
Efter godkendelsen til koblet kørsel er der foretaget få driftssimuleringskørsler uden
passagerer, før IC4 blev indsat koblet med passagerer på Nordvestbanen den 20.
august.
Når IC4 kører med tilfredsstillende resultater med 2 koblede togsæt, vil 3 koblede
togsæt blive afprøvet over en periode, inden beslutning om egentlig indsættelse
heraf træffes.
DSB har aktuelt ibrugtagningstilladelse til, at 13 togsæt kan køre koblet med op til
3 togsæt.
2.3
Prose anbefalede, at DSB skal dedikere 5 togsæt til at køre kilometer
Hvorfor?
Formålet er at køre så mange kilometer som muligt på kortest mulig tid for at få en
indikation af resten af flådens tilstand på et senere tidspunkt.
Hvordan?
5 dedikerede fokustogsæt
Status
Indsættelsen af de 5 togsæt har i opstartsfasen været påvirket af de omfattende
sporarbejder og af, at DSB har skullet helt på plads med en ny håndtering af materi-
ellet på de indre linjer, fx i overvågningen og på værkstedet.
Fokustogsættene er indsat på strækningerne, som giver flest kilometer, primært
Aarhus-Esbjerg, sekundært Aarhus-Kastrup.
2.4
Prose anbefalede ansættelse af flere teknikere og håndværkere
Hvorfor?
Prose anbefalede ansættelse af flere teknikere og håndværkere for at fremskynde
implementeringen af tekniske ændringer samt for at forbedre fejlanalysen.
Hvordan?
Nyansættelser af håndværkere og ingeniører samt tilknytning af ekstern konsulent-
bistand.
Status
Arbejdet i de 6 arbejdsområder/projektgrupper har i første række søgt at præcisere
og klarlægge problemstillingerne og har derfor også bidraget til afklaring af hvilke
yderligere ressourcer, der skal tilføres.
Side 4/9
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 52: Uddybende statusnotat vedrørende IC4 samt den månedlige afrapportering for IC4 for juli måned, fra transport- og bygningsministeren
1545219_0005.png
I denne periode har Prose været en central medspiller dels ressourcemæssigt, dels
for at sikre den bedst mulige opfølgning, og endeligt også for at få viden overført
om de analysemæssige metodeforbedringer Prose anbefalede.
I forhold til ansættelser har DSB foretaget den opmanding, der har været behov for
her og nu. DSB har ansat 4 ingeniører og vil inden oktober have ansat i alt 25 hånd-
værkere. Ud over Prose har DSB også knyttet anden ekstern konsulentbistand til
nogle af arbejdsgrupperne. DSB anvender bl.a. Iveco, som har produceret moto-
rerne i IC4, og det er vurderingen, at Iveco vil styrke DSB i at sætte den videre ret-
ning for arbejdet med IC4.
Når arbejdsgrupperne har afdækket udfordringerne og skitseret den videre proces,
vil DSB målrettet ansætte yderligere teknikere og håndværkere, så den fortsatte
udvikling sikres. Således vil DSB ansætte yderligere tekniske ressourcer efter mod-
tagelsen af de 2 seneste rapporter fra Prose, jf. pkt. 2.6 og 2.7.
DSB har valgt denne fremgangsmåde for at sikre, at indsatsområderne er klart bely-
ste, før yderligere ressourcer sættes ind, således at indsatsen kan blive så målrettet
som mulig ved, at der ansættes præcis de specialistkompetencer, der viser sig at
være brug for.
2.5
Prose anbefalede at opprioritere den tværgående indsats
Hvorfor?
Prose anbefalede en opprioritering af den tværgående indsats for at forbedre rap-
porteringen gennem tværfaglige teams.
Hvordan?
DSB har inddraget det allerede etablerede RIT-team (Reliability Improvement
Team) i arbejdet, således at driftserfaringerne inkorporeres bedre med udviklingsar-
bejdet.
RIT er en tværfunktionel organisatorisk platform, der analyserer data og fejl på to-
get og er bindeledet mellem drift/operation af toget og udviklingsteamet.
Det var Atkins, der tilbage i 2011 anbefalede DSB at nedsætte RIT, og det styrkes
nu på PROSEs anbefaling.
Status
Efter Proses rapport i december 2014 er RIT-teamet tilført 3 ingeniører, og Proses
seneste anbefaling peger på ansættelse af yderligere ressourcer i RIT.
Side 5/9
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 52: Uddybende statusnotat vedrørende IC4 samt den månedlige afrapportering for IC4 for juli måned, fra transport- og bygningsministeren
1545219_0006.png
2.6
Prose anbefalede at nedsætte en task force med fokus på power pack,
herunder root cause analyse
Hvorfor?
Der er en del udfordringer med IC4’s power pack og i Proses rapport fra dec 2014
blev der påpeget risiko for, at udskiftning for denne kunne blive nødvendig. Det var
dermed den største økonomiske risiko.
Hvordan?
Arbejdsgruppe med opgave at analysere power pack yderligere, bistået af Prose.
Projektgruppen har udarbejdet root cause analyser for at afdække dels om Power-
packen er tilstrækkelig god til, at man kan nøjes med udskiftning af delkomponen-
ter, dels hvordan det videre frem afdækkes præcist hvilke delkomponenter der bør
skiftes. Der optegnes således et samlet risikobillede, som kan danne grundlag for
de videre beslutninger.
Status
Prose aflagde rapport ultimo juli 2015. Prose er enige i de 15 undersøgelsesområ-
der, som DSB allerede har iværksat, og supplerer med yderligere 6 områder.
Prose konkluderer bl. a., at power pack ikke skal udskiftes.
DSB er sammen med Prose i en vurderingsfase om prioriteringen af indsatsen og af-
ledt heraf vil DSB vurdere ressourcesituationen både internt og eksternt.
2.7
Prose anbefalede en analyse af bremsesystemetog aksellejekasser
Hvorfor?
Prose anbefalede en grundig analyse af bremsesystemet pga. udfordringer omkring
IC4’s bremseevne samt konstaterede brud på aksellejekasser.
Hvordan?
DSB har nedsat en arbejdsgruppe, der med Prose i spidsen vurderer årsag, sammen-
hæng og konsekvens i revnede aksellejekasser, ødelagte støddæmpere og flader på
hjul.
DSB er af den opfattelse, at årsagen til brud og revner er overbelastning som følge
af en kombination af en fejl i bremsesoftwaren, en for stiv støddæmper og længere
tids kørsel med hjuldefekter.
Fejlen i bremsesoftwaren er afdækket sammen med leverandøren og rettet i den
nye typegodkendelse. Denne fejl har betydet en uhensigtsmæssig uens bremsning
af togets aksler, som har medført slitage og skader på hjulene, som de i en for lang
Side 6/9
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 52: Uddybende statusnotat vedrørende IC4 samt den månedlige afrapportering for IC4 for juli måned, fra transport- og bygningsministeren
1545219_0007.png
periode har kørt med. Effekten af de dårlige hjul er blevet forstærket af en uhen-
sigtsmæssig stiv støddæmper, og DSB har siden januar 2015 derfor udskiftet 800
støddæmpere (svarende til på godt halvdelen af driftsflåden).
Siden januar 2015 har DSB desuden kontrolleret hjulene ved inspektion for hver
7.500 km, ligesom detektorer, som DSB har installeret i samarbejde med Banedan-
mark i sporene, nu automatisk overvåger flåden. Aktuelt er tre anlæg i drift.
Status
Prose har afleveret rapport om bremser den 27. juli, som fuldt ud understøtter
DSB’s arbejde, herunder de implementerede tiltag omkring bremser og akselleje-
kasser, dvs. nye støddæmpere, ny bremsesoftware og overvågning af hjul.
Prose anbefaler at den videre indsats omkring bremser sker ved yderligere indsats i
RIT-teamet og i at definere pålidelighedsmål.
Prose anbefaler desuden at der i forhold til aksellejekasser udføres test i en test-
bænk for at fastlægge levetiden. DSB vil iværksætte anbefalingen.
3.
Øvrige tiltag
3.1
Arbejdsgruppe om togcomputermanagementsystemet (TCMS)
DSB har igennem flere år forberedt sig på at afslutte relationen til AnsaldoBreda.
Som en del af et forlig har AnsaldoBreda uddannet DSB’s Personale i TCMS, så DSB
selv kan tage ansvar, når AnsaldoBreda i november 2015 har leveret den sidste IC4-
pakke til DSB og i september 2016 den sidste pakke til IC2.
De kommende softwarepakker forventes at give såvel funktionsmæssige – som
driftsmæssige optimeringer.
3.2
Arbejdsgruppe om komfort
DSB har nedsat en arbejdsgruppe, der belyser komfortmæssige forhold. Gruppen er
i færd med at afdække området og vil senere på året kunne fremlægge forslag til,
hvordan forhold omkring varme, ventilation og støj kan forbedres.
3.3
Arbejdsgruppe om køreplanstider
Arbejdsgruppen er nedsat for at afdække potentialer for tidsmæssige forbedringer,
som skal sikre grundlaget for indsættelse i de fremtidige køreplaner frem mod
2019. Der er afdækket en række potentialer for IC4, fx kortere stationstid gennem
ny dørsoftware og optimeret afgangsprocedure samt optimering af koblingstid, så
der kan forberedes driftkoblinger. Tiltagene skal nu undersøges, udvikles og imple-
menteres.
Side 7/9
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 52: Uddybende statusnotat vedrørende IC4 samt den månedlige afrapportering for IC4 for juli måned, fra transport- og bygningsministeren
1545219_0008.png
3.4
Indsats på værkstedet
På værkstederne fortsætter modifikationen af togsættene. Der er blandt andet fo-
kus på, at togsættene skal være klar til at koble. Aktuelt er 24 togsæt ombygget,
13 af disse har fået ibrugtagningstilladelse til koblet kørsel, 11 afventer tilladelsen
fra Trafikstyrelsen.
4.
Forventninger
DSB udarbejdede i foråret 2015 følgende reviderede indsættelsesplan, som præsen-
teret for Ministeriet i mindre detaljeret udgave den 24. marts 2015:
Af indsættelsesplanen fremgår det, at DSB arbejder med to scenarier for IC4 ind-
sættelse et minimums- henholdsvis et maksimums scenarie.
Efter indsættelsesplanen skal MDBF nu nå 10.500 km. Det er usikkert, hvornår må-
let nås, hvilket dog ikke kommer til at påvirke den nuværende drift og den plan-
lagte køreplan, som ikke er afhængige af en øget MDBF.
DSB forventer således at kunne leve op til indsættelsesplanen, og med Trafikstyrel-
sens godkendelse til koblet kørsel vil der relativt hurtigt blive indsat flere IC4 i løbet
af efteråret i kraft af, at en række tog vil blive opformeret til 2 togsæt. Det er afgø-
rende for togets videre udvikling og anvendelsesmulighed.
Desuden har der stabilt været leveret flere end de 36 daglige tog, der er forudsat i
indsættelsesplanen, og endelig har de indsatte tog kørt med en høj rettidighed, så-
ledes at kunderne på alle strækninger med IC4 har opnået en god kvalitet, hvilket
Side 8/9
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 52: Uddybende statusnotat vedrørende IC4 samt den månedlige afrapportering for IC4 for juli måned, fra transport- og bygningsministeren
1545219_0009.png
de også har kvitteret for gennem de løbende kundeundersøgelser.
Med baggrund i de gode leverancetal, har IC4 løbende i 2015 kunnet fungere som
reserve for andre materieltyper, og IC4’s produktion har i sommerperioden været
forøget i antallet af kørte kilometer.
Opfyldelse af indsættelsesplanen skal derfor ikke vurderes alene ud fra driftskvali-
teten, som den er udtrykt i MDBF, men i en samlet vurdering af en række forhold.
DSB’s analyser viser at der er stor varians i MDBF blandt togsættene i flåden. De
bedst performende tog leverer en signifikant højere MDBF end resten af flåden.
Analyserne viser også at MDBF stiger markant i løbet af de første 36 måneder efter
idriftsættelsen. Konsekvenserne af analysen vurderes aktuelt i forhold til fremtidig
idriftsættelse.
Planerne for IC4 i resten af K15 og i K16 er besluttet i foråret 2015, og de stiller
ikke mærkbart større krav end den nuværende køreplan i minimumsscenariet, men
giver mulighed for at øge indsættelserne op til det såkaldte maksimale scenarie.
Side 9/9