Transportudvalget 2014-15 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 50
Offentligt
Hellerup, 9. september 2015
Til Transportudvalget.
Vedr.: Finansielle usikkerhedsprofiler for Femern tunnel projektet
I forlængelse af tidligere korrespondance i forbindelse med Femern anlægsloven L 141, tillader jeg mig at
gøre opmærksom på et foredrag ”Financial uncertainty profiles of the Femarn Belt immersed tunnel project
by @RISK analysis”, som jeg præsenterer ved en international konference i Oslo (abstract er medsendt).
I februar 2015 offentliggjorde Femern A/S en forøgelse af anlægsomkostningerne for tunnelen på 8.9
milliarder kr., som resulterede i en tilbagebetalingstid på 39 år (under forudsætning af stærkt reducerede
samlede reserver). Siden da er der ikke fremkommet nye finansielle beregninger, selvom adskillige andre
usikre forudsætninger har udviklet sig til den forkerte side. Der er heller ikke fremkommet aktuelle
beregninger af den resulterende usikkerhed på tilbagebetalingstiden siden de utilstrækkelige og irrelevante
partielle følsomhedsanalyser fra november 2014 udført på Main Scenario (tilbagebetalingstid 32 år).
Foredraget indeholder aktuelle usikkerhedsprofiler for tilbagebetalingstiden baseret på realistiske
forudsætninger om såvel Base Case som Worst- og Best Cases. Desværre viser resultaterne at
tunnelprojektet er en højrisiko business case med høj sandsynlighed for en tilbagebetalingstid på den
forkerte side af det forsvarlige. Jeg præsenterer gerne foredraget og de opnåede resultater, hvis det
ønskes.
Med venlig hilsen
Hans Schjær-Jacobsen
civilingeniør, ph.d., HD
Dyssebakken 19
2900 Hellerup
Mobil 29449770