Transportudvalget 2014-15 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 49
Offentligt
1544460_0001.png
SEPTEMBER 2015
BYERNE PÅ
HØJHASTIGHEDSBANEN
RESUMÉ AF HOVEDRAPPORT
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 49: Henvendelse af 7/9-15 vedrørende timemodellen, fra Aarhus Kommune, Odense Kommune, Aalborg Kommune, Esbjerg Kommune og Randers Kommune
1544460_0002.png
2
BYERNE PÅ HØJHASTIGHEDSBANEN
INDHOLD
3
KLAR TIL TIMEMODELLEN
4
TIMEMODELLEN VIL BINDE DANMARK SAMMEN
6
SÅDAN OPNÅS REJSETIDER PÅ EN TIME!
8
TIMEMODELLEN VIL SKABE VÆKST
18
TIMEMODELLEN BAKKES OP AF DEN LOKALE TRAFIK
20
UDVIKLINGEN SKAL FORTSÆTTE
22
TIMEMODELLEN OG DE INTERNATIONALE FORBINDELSER
Byerne på højhastighedsbanen udarbejdet af COWI A/S
for Aarhus, Odense, Aalborg, Esbjerg og Randers Kommuner
Projektnr.
Dokumentnr.
Version
Udgivelsesdato
Udarbejdet
Kontrolleret
Godkendt
A038537
2
1.0
6. september 2015
KRBR og JTS
OWJ
KRBR
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 49: Henvendelse af 7/9-15 vedrørende timemodellen, fra Aarhus Kommune, Odense Kommune, Aalborg Kommune, Esbjerg Kommune og Randers Kommune
1544460_0003.png
BYERNE PÅ HØJHASTIGHEDSBANEN
3
KLAR TIL
TIMEMODELLEN
De nye højhastighedstog vil binde Danmark bedre sammen og bidrage til vækst
i hele landet. Skal det lykkes, er det vigtigt, at timemodellen ikke udvandes.
Rejsetiden mellem de største byer på en time må ikke blive længere. På længere
sigt er der behov for endnu kortere rejsetider og for at tænke de danske højhastig-
hedsforbindelser sammen med hurtigere forbindelser til bl.a. Hamburg.
6-by samarbejdet
lancerede i 2006 ideen om timemo-
dellen. Med Togfonden DK er det nu blevet muligt at binde
Danmark bedre sammen med hurtige togforbindelser.
De nye højhastighedsforbindelser vil være den største
forbedring af transportsystemerne i Danmark siden motor-
vejsnettet og Storebæltsforbindelsen.
Det er vigtigt at slå fast, at timemodellen ikke er et am-
bitiøst projekt, der rækker ud over standarden i resten af
Europa. Med timemodellen vil Danmark komme på niveau
med de
andre lande i Vesteuropa
og få mulighed for på
sigt at blive koblet på det europæiske højhastighedsnet.
Danmark er sammen med Irland og Island de eneste lande
i Vesteuropa, som endnu ikke har højhastighedstog.
Hidtil har der været meget opmærksomhed på højhastig-
hedsprojektets anlægsomkostninger, hvordan den skal fi-
nansieres, og hvor der skal være stationer. Regeringen har
i regeringsgrundlaget meldt ud, at der skal gennemføres et
serviceeftersyn af timemodellen.
De 5 store provinsbyer, Aarhus, Odense, Aalborg, Esbjerg
og Randers, vil med dette projekt sætte fokus på, at
højhastighedsprojektet er en investering, der vil skabe
vækst og større sammenhængskraft
i hele landet, hvis
vi forstår at udnytte mulighederne.
Det er ikke kun de 10 byer, der vil blive betjent med
højhastighedstog, som får kortere rejsetider. De kortere
rejsetider vil brede sig og indebære væsentligt kortere
rejsetider for mange andre stationsbyer over hele landet.
Højhastighedsforbindelserne vil medføre en
markant
afkortning af rejsetiderne.
Rejsetiderne mellem stati-
onsbyerne vil blive reduceret med 20-35 % for togture.
Ved skifte fra bil til tog vil besparelsen være mellem 15 og
45 %, når der sammenlignes med en tilsvarende biltur.
Højhastighedsbanerne vil få
særdeles god dækning.
Ni af landets ti største byer vil blive betjent med høj-
hastighedstog. De ti stationsbyer er fordelt over hele
landet og rummer 38 % af landets befolkning og 47 %
af arbejdspladserne. I nærområderne inden for 2 km fra
de ti stationer, hvor det vil være meget let at bruge højha-
stighedstogene, er der næsten 400.000 arbejdspladser
og 430.000 beboere. 15 % af alle arbejdspladser og 7-8
% af danskerne vil således få meget kort afstand til de
hurtige forbindelser. Når de hurtige togforbindelser tænkes
sammen med let- og nærbanerne stiger dækningen endnu
mere. Endnu flere vil bo eller arbejde tæt på fremtidens
højklassede transportsystem.
Virksomheder og borgere har over en længere peri-
ode søgt mod de store byer og deres centrale dele.
Udviklingen passer med kommunernes planlægning, som
har fokus på byudvikling i de eksisterende byområder. En
gennemgang af planlægningen i de fem byer viser, at der
er plads til 35.000 boliger og op til 85.000 arbejdspladser
inden for 2 km fra stationerne. Udviklingsmulighederne
svarer til en
vækst i arbejdspladser på op til 50 %, og
33 % flere kan komme til at bo tæt på stationerne
i de fem byer og nyde godt at nærheden til station og
byens mange andre faciliteter samtidig med, at der blive
flere passagerer til højhastighedstogene.
Togfondens projekter er med en intern rente på 5-7 % et
samfundsøkonomisk godt projekt
og bedre end flere
andre store infrastrukturprojekter. Da højhastighedsfor-
bindelserne understøttes af udviklingen og kommunernes
strategier, vil forrentningen sandsynligvis blive større.
Det er vigtigt, at ambitionen om en rejsetid på en time
mellem de store byer fastholdes for at opnå de positive
effekter, og der er behov for en langsigtet
plan for udvik-
lingen efter timemodellen.
Rejsetider på en time mellem
de største byer er et stort skridt frem, men på længere
sigt er der behov for endnu kortere rejsetider. Det vil for
alvor skabe sammenhæng og dynamik i Danmark og
imødekomme de stigende behov for hurtig, komfortabel
og sikker transport mellem landsdele og byer, som den
fortsatte urbanisering vil skabe.
Togforbindelserne fra Vestdanmark til
Hamburg
er utids-
svarende. Der er kun to daglige afgange og rejsetiden er
ca. 4�½ timer mellem Aarhus og Hamburg. Der er derfor
også behov for sammen med de tyske myndigheder at
planlægge tidssvarende og hurtigere togforbindelser til
Hamburg. Et mål kunne være, at rejsetiden mellem Aarhus
og Hamburg bliver den samme som mellem København
og Hamburg, når Femern Bælt-forbindelsen er en realitet.
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 49: Henvendelse af 7/9-15 vedrørende timemodellen, fra Aarhus Kommune, Odense Kommune, Aalborg Kommune, Esbjerg Kommune og Randers Kommune
1544460_0004.png
4
BYERNE PÅ HØJHASTIGHEDSBANEN
HØJHASTIGHEDSFORBINDELSERNE VIL KNYTTE BYER OG LANDSDELENE
BEDRE SAMMEN MED VÆSENTLIGT KORTERE REJSETIDER
DE TRE HØJHASTIGHEDSLINJER OG STATIONSBYERNE
DER BLIVER BETJENT MED HØJHASTIGHEDSTOG
Indbyggertal i de fem kommuner 2015
Aarhus
Odense
Aalborg
Esbjerg
Randers
326.000
197.000
208.000
115.000
97.000
Aalborg by
131.000 indbyggere
Kilde: Danmarks Statistik
Randers by
61.000 indbyggere
Aarhus by
260.000 indbyggere
Hovedstadsområdet
1,3 mio indbyggere
Horsens by
56.000 indbyggere
Vejle by
53.000 indbyggere
Fredericia by
40.000 indbyggere
Esbjerg by
72.000 indbyggere
Odense by
173.000 indbyggere
Kolding by
58.000 indbyggere
De tre nye højhastighedslinjer med stationer
De øvrige banelinjer, som vil få betydelige
rejsetidsbesparelser med togfondens projekter
Kilder: ”Togfonden DK – højhastighed og elektrificering på den danske jernbane”. Trafikstyrelsen, 2013. Indbyggertal for byer ifølge Statistikbanken.
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 49: Henvendelse af 7/9-15 vedrørende timemodellen, fra Aarhus Kommune, Odense Kommune, Aalborg Kommune, Esbjerg Kommune og Randers Kommune
1544460_0005.png
BYERNE PÅ HØJHASTIGHEDSBANEN
5
TIMEMODELLEN
VIL BINDE DANMARK SAMMEN
De hurtige forbindelser vil knytte landets regioner og de ni største byer bedre
sammen. Mange borgere og arbejdspladser vil få nærhed til de hurtige forbindelser.
Også togtrafikken i resten af landet vil få markante rejsetidsforbedringer.
De nye højhastighedsforbindelser vil være den største
forbedring af transportsystemerne i Danmark siden motor-
vejene og Storebæltsforbindelsen.
København, Odense, Fredericia, Kolding, Esbjerg, Vejle,
Horsens, Aarhus, Randers og Aalborg vil blive forbundet
med højhastighedstog, der kommer til at køre med op
til 250 km/t. Rejsetiderne vil blive nedbragt til en time fra
centrum til centrum mellem de fem største byer.
I dag er turen mellem byerne mellem 15 og 30 minutter
længere med de hurtigste togforbindelser. En tilsvarende
biltur fra centrum til centrum er typisk mellem 15 og
45 minutter længere ved normal trafik, og uden at der
er regnet med tid til at raste, finde parkering mv. Over
længere strækninger vil rejsetidsbesparelserne være
større. Rejsetiden mellem Aarhus og København vil
eksempelvis blive reduceret med 44 minutter i tog og med
godt en time, når der sammenlignes med en tilsvarende
tur i bil. Der er tale om markante rejsetidsbesparelser på i
størrelsesordenen 20 - 35 % for togture og 15 - 45 % for
sammenlignelige bilture. Der kan f.eks. skæres omkring en
tredjedel af rejsetiden ved at skifte fra bil til de hurtige tog-
forbindelser på rejser mellem Aarhus og Odense, Aarhus
og København og Odense og København.
Effekterne af de nye højhastighedsforbindelser vil sprede
sig til landets øvrige jernbaner og skabe kortere rejsetider
i en stor del af landet. Eksempelvis vil rejsetiden mellem
Herning og København blive reduceret med 35 minutter
fra 3 timer og 11 minutter til 2 timer og 36 minutter.
På de lange strækninger mellem byerne er de hurtige
togforbindelser sammenfaldende med de mest belastede
strækninger af motorvejsnettet som eksempelvis på E45 i
Østjylland og E20 på Vestfyn. I byerne vil de hurtige togfor-
bindelser føre trafikanterne direkte til centrum uden om de
store indfaldsveje, som typisk er stærkt trafikerede.
De ti byer, der vil blive betjent med højhastighedstog,
er godt fordelt landet over og dækker landets ni største
byer. De ti byer har 2,1 mio. indbyggere og 1,3 mio.
arbejdspladser og rummer 38 % af befolkningen og 47 %
af landets arbejdspladser.
Analyser viser, at de hurtige togforbindelser vil få særdeles
god dækning i nærområdet omkring stationerne, hvor det
vil være meget let at bruge toget. Der er næsten 400.000
arbejdspladser og 430.000 beboere inden for 2 km fra
stationerne i de ti byer. Tallene svarer til, at 15 % af alle
arbejdspladser og 7-8 % af danskerne har under 2 km til
en en station med de nye højhastighedstog.
Rejsetiderne bliver kortere
Rejse
Aalborg - Randers
Aalborg - Aarhus
Randers - Aarhus
Aarhus - Odense
Esbjerg - Odense
Odense - København
Rejsetid med
nye højhastighedstog
0:35
1:00
0:25
1:00
1:00
1:00
Rejsetidsbesparelse sammenlignet
med hurtigste nuværende tog
0:14
0:19
0:12
0:32
0:19
0:15
Rejsetidsbesparelse sammenlignet
med biltur uden forsinkelser
0:12
0:14
0:10
0:30
0:24
0:46
Kilde: ”Togfonden DK - højhastighed og elektrificering på den danske jernbane”, Trafikstyrelsen, 2013, DSB’s køreplaner, Google Maps og COWIs
beregninger.
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 49: Henvendelse af 7/9-15 vedrørende timemodellen, fra Aarhus Kommune, Odense Kommune, Aalborg Kommune, Esbjerg Kommune og Randers Kommune
1544460_0006.png
6
BYERNE PÅ HØJHASTIGHEDSBANEN
OVERSIGT OVER HVORDAN DE KORTERE REJSETIDER ER OPNÅET
AALBORG-RANDERS-AARHUS
Nuværende rejsetid
79 min.
Reduceret tidstillæg, færre stop og opgradering 19 min.
Fremtidig køretid
60 min.
AARHUS-ODENSE
Nuværende rejsetid
Reduceret tidstillæg og færre stop
Ny bane Aarhus-Hovedgård
Ny bane over Vejle Fjord
Ny bane over Vestfyn
Opgraderinger af eksisterende baner
Fremtidig køretid
93 min.
15 min.
6 min.
8-9 min.
6-7 min.
2 min.
55 min.
ESBJERG-ODENSE
Nuværende rejsetid
Reduceret tidstillæg og færre stop
Ny bane over Vestfyn
Fremtidig køretid
79 min.
14 min.
6-7 min.
58 min.
Eksisterende banestrækninger
Nye banestrækninger
Kilder: ”Togfonden DK – højhastighed og elektrificering på den danske jernbane”. Trafikstyrelsen, 2013.
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 49: Henvendelse af 7/9-15 vedrørende timemodellen, fra Aarhus Kommune, Odense Kommune, Aalborg Kommune, Esbjerg Kommune og Randers Kommune
1544460_0007.png
BYERNE PÅ HØJHASTIGHEDSBANEN
7
SÅDAN OPNÅS
REJSETIDER PÅ EN TIME!
Hurtigere tog, færre stop og mindre køretidstillæg bidrager til at afkorte rejsetiderne,
men der er behov for nye baner for at nå ned på en time mellem de fem store byer.
De kortere rejsetider opnås gennem følgende tiltag:
Elektrificering
og det nye
signalprogram
vil gøre det
muligt at reducere køretidstillæggene, da der kan køres
hurtigere og tættere.
Timemodellen indebærer
færre stop
mellem de store
byer. Et stop mindre sparer 2-3 minutter.
Nye baner
over Vestfyn, over Vejle Fjord og mellem
Aarhus og Hovedgård.
Nye tog,
der kan køre 200 km/t eller mere.
bro over Vejle Fjord vil indebære en investering på 110
kr. pr. sparet rejsetime over en 50 årig periode, og at de
nye baner over Vestfyn og mellem Aarhus og Hovedgård
vil indebære investeringer på 100 kr. pr. sparet rejsetime.
Alternativerne, en ny Lillebæltsbro og en ny bane uden om
Horsens, vil indebære væsentligt større investeringer på
180 og 190 kr. pr. sparet rejsetime.
Rejsetidsbesparelserne er beregnet under forudsætning
af, at der køres med ICE-tog, som har en maksimal
hastighed på 250 km/t. Hvis der i stedet køres med
Velaro, der kan udnytte muligheden for 300 km/t på de
nye banestrækninger, så kan der skæres yderligere godt 2
minutter af rejsetiden.
AARHUS-ODENSE PÅ EN TIME
Hovedudfordringen i arbejdet med timemodellen har været
at få køretiden mellem Aarhus og Odense ned på en time.
Køretiden mellem Aarhus og Odense er med de hurtigste
nuværende forbindelse 1 time og 33 minutter. I timemo-
dellen er køretiden reduceret til 55 minutter. Der er afsat 5
minutter til at stoppe og vende toget på Aarhus H, inden
det kører videre mod Aalborg eller tilbage mod Odense.
Mulighederne for mindre køretidstillæg og færre stop
sparer 15 minutter. To minutter hentes gennem opgrade-
ringer af de eksisterende baner omkring Horsens, Vejle
og Fredericia. De resterende 21 minutter opnås ved at
anlægge de tre nye baner.
Der er stillet spørgsmålstegn ved den nye bro over Vejle
Fjord. Broen vil korte 8-9 minutter af rejsetiden og koste
ca. 4,0 mia. kr. En ny Lillebæltsbro og en ny bane uden
om Horsens har været undersøgt som alternativer men
indgår ikke i timemodellen. Det er vurderet, at de to
baner ville spare 7-8 minutter og koste omkring 8,6 mia.
kr. - altså en væsentligt større investering og en lidt mindre
tidsbesparelse sammenlignet med en ny Vejle Fjord bro.
Projekterne, der indgår i timemodellen, er valgt blandt
de mest fordelagtige projekter. Det er vurderet, at en ny
ESBJERG-ODENSE PÅ EN TIME
Rejsetiden på en time mellem Esbjerg og Odense kan
opnås via de 6-7 minutter, som den nye bane over Vestfyn
vil skære af rejsetiden, plus 14 minutter, der hentes ved at
reducere antallet af stop og via reduktion i køretidstillæg-
gene.
AALBORG-AARHUS PÅ EN TIME
Rejsetiden på en time mellem Aalborg og Aarhus opnås
ved at opgradere banen til højere hastigheder. I dag
køres der med 120 km/t på en længere strækning syd for
Aalborg og med 160 km/t på store dele af banen mellem
Aarhus og Randers. Hastighedsopgraderingen vil sammen
med færre stop og mindre køretidstillæg kunne reducere
køretiden til en time.
ODENSE-KØBENHAVN PÅ EN TIME
Rejsetiden mellem Odense og København er i dag
på 1 time og 15 minutter med hurtigste forbindelse.
Rejsetidsbesparelsen opnås bl.a. gennem anlæg af den
nye jernbane mellem København og Ringsted.
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 49: Henvendelse af 7/9-15 vedrørende timemodellen, fra Aarhus Kommune, Odense Kommune, Aalborg Kommune, Esbjerg Kommune og Randers Kommune
1544460_0008.png
8
BYERNE PÅ HØJHASTIGHEDSBANEN
HØJHASTIGHEDSBANERNE KOBLER LANDETS STÆRKESTE ERHVERVSKOMMUNER
SAMMEN
ARBEJDSPLADSERNES TOP 10 I 2013
Arbejdspladser i 2013 i de fem kommuner
Kommune
Aarhus
Odense
Aalborg
Esbjerg
Randers
Produktion, handel, transport
65.000
36.000
41.000
27.000
18.000
1.106.000
Service
114.000
59.000
62.000
30.000
21.000
1.501.000
AALBORG
33
Hele landet
Kilde: Danmarks Statistik
VIBORG
99
HERNING
8
HORSENS
22
10
AARHUS
GENTOFTE
ESBJERG
65
KOLDING
87
6
VEJLE
7
FREDERIKSBERG
44
ODENSE
ROSKILDE
10
KØBENHAVN
5
11
Røde tal angiver top 10 over servicearbejdspladser i kommunerne
Blå tal angiver top 10 over arbejdspladser inden for produktion, handel og transport i kommunerne
Store tal er kommuner, der bliver betjent med højhastighedstog
Små tal er kommuner, der ikke bliver betjent med højhastighedstog
Frederiksberg Kommune er regnet som kommune, der bliver betjent med højhastighedstog, da kommunegrænsen ligger kun ca. 500 m fra København H.
Servicearbejdspladser omfatter information og kommunikation, finansiering og forsikring, ejendomshandel og udlejning, erhvervsservice, offentlig administrati-
on, undervisning og sundhed, kultur, fritid og anden service.
Arbjedspladser inden for produktion, handel og transport omfatter industri, råstofindvinding og forsyningsvirksomhed, bygge og anlæg, handel og transport mv.
Kilde: Danmarks Statistik
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 49: Henvendelse af 7/9-15 vedrørende timemodellen, fra Aarhus Kommune, Odense Kommune, Aalborg Kommune, Esbjerg Kommune og Randers Kommune
1544460_0009.png
BYERNE PÅ HØJHASTIGHEDSBANEN
9
TIMEMODELLEN
VIL SKABE VÆKST
Rejsetider på kun en time mellem de store byer vil øge pendlingen og mange andre
former for dynamik mellem byerne. De stationsnære områder vil blive attraktive ud-
viklingsområder. Mange bor og arbejder tæt på stationerne og endnu flere vil gøre
det i fremtiden.
STÆRKE ERHVERVSKOMMUNER
De hurtige togforbindelser vil koble landets stærkeste
erhvervskommuner sammen. De ti kommuner, der får
station på højhastighedsbanen, besætter de seks første
pladser på servicearbejdspladsernes top ti og udgør syv
af ti top ti-kommuner. Positionen er endnu stærkere for
produktion, handel og transport. Her er de syv første på
top ti-listen kommuner med højhastighedsforbindelse,
og otte ud af de ti top ti-kommuner er kommuner med
højhastighedsforbindelse.
Rejsetiderne er i dag typisk mellem 1:15 og 1:30 i tog
og omtrent det samme i bil, og det afholder mange fra at
pendle mellem de store byer. De hurtige togforbindelser
vil bringe rejsetiden væsentligt ned, og tiden i toget kan
udnyttes til arbejde og private gøremål, men oven i skal
lægges tid til transport til og fra stationen og arbejdsplad-
sen.
Rejsetider på kun en time vil også skabe positive effekter
på mange andre områder. Kortere rejsetider vil fremme
forretningsrejser og styrke erhvervslivet, og det vil i det
hele taget gøre det lettere for borgere og erhvervsliv at
bruge hinandens byer.
KORTERE REJSETIDER SKABER VÆKST
De hurtige togforbindelser vil som nævnt skære mellem en
fjerdedel og en tredjedel af rejsetiden væk på en typisk rej-
se fra centrum til centrum mellem byerne. Hvor rejsetiden
er en barriere i dag, vil der opstå nye muligheder med de
kortere rejsetider.
MANGE BOR ELLER ARBEJDER TÆT PÅ
En samlet rejsetid på en time hver vej fra bolig til arbejds-
plads vil være mulig for mange. Analyser af sammenhæng
mellem rejsetid og pendling viser, at kun 6-10 % vil
acceptere de nuværende pendlingstider på 1:15 til 1:30.
Tallet stiger til ca. 17 %, når pendlingstiden reduceres til
1 time, og hvis der kunne skæres yderligere et kvarter af,
så vil mere end 30 % acceptere at pendle. Det har derfor
stor betydning, at rejsetiden ikke bliver mere end en time,
at rejsetiden kan udnyttes til arbejde mv., og at de lokale
transportsystemer sikrer hurtig transport det sidste stykke
men mere om det senere.
SAMMENHÆNG MELLEM PENDLING OG
REJSETID
100 %
90 %
80 %
70 %
60 %
50 %
40 %
30 %
20 %
10 %
0%
0t
�½t
1t
1�½ t
2t
Andel der accepterer at pendle
Kurven viser sammenhængen mellem accept af pendling og pendlingstid.
Eksempelvis accepterer 60 % en pendlingstid på en �½ time, 17 % accep-
terer at pendle 1 time men kun 6-7 % vil acceptere 1�½ times pendling hver
vej.
Kilde: Norstat for Dansk Erhverv, august 2013.
Talmaterialet er bearbejdet af COWI.
Samlet pendlingstid hver vej
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 49: Henvendelse af 7/9-15 vedrørende timemodellen, fra Aarhus Kommune, Odense Kommune, Aalborg Kommune, Esbjerg Kommune og Randers Kommune
1544460_0010.png
10
BYERNE PÅ HØJHASTIGHEDSBANEN
BYERNE MED HØJHASTIGHEDSFORBINDELSER ER VÆKSTBYER
BEFOLKNINGSTILVÆKSTEN FRA 2008 TIL 2015 I BYERNE, DER VIL BLIVE BETJENT MED
HØJHASTIGHEDSTOG SAMT GENNEMSNITTET FOR HELE LANDET.
AALBORG + 10 %
RANDERS + 4 %
DANMARK + 3 %
AARHUS + 10 %
HORSENS + 9 %
KØBENHAVN + 10 %
VEJLE + 7 %
FREDERICIA + 2 %
KOLDING + 6 %
ODENSE + 10 %
ESBJERG + 2 %
Kilde: Danmarks Statistik.
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 49: Henvendelse af 7/9-15 vedrørende timemodellen, fra Aarhus Kommune, Odense Kommune, Aalborg Kommune, Esbjerg Kommune og Randers Kommune
1544460_0011.png
BYERNE PÅ HØJHASTIGHEDSBANEN
11
URBANISERINGEN SKABER BEHOV FOR
HØJHASTIGHEDSTOG MELLEM BYERNE
Lokaliseringsmønstrene i Danmark har i mange år været,
at virksomheder og befolkning søger mod de større byer.
Byerne, der vil bilve betjent med højhastighedstog, er
blandt landets hurtigst voksende byer. De hurtige togfor-
bindelser vil således understøtter den udvikling, der har
kendetegnet samfundet i mange år.
Det er vanskeligt at forestille sig, at urbaniseringen ikke vil
fortsætte, og det vil blot øge behovet for et hurtigt og ka-
pacitetsrigt transportsystem, der kan bringe passagererne
hurtigt og bekvemt fra by til by uden om de stadigt mere
trafikerede motorveje og bytrafikveje.
Togfondens projekter vil skabe en stærkt tostrenget struk-
tur med motorveje og højhastighedsbaner, som binder
landsdelene og de store byer sammen og kan aflaste og
supplere hinanden. Højhastighedsbanerne vil sammen
med letbaner og nærbaner skabe et sammenhængende,
højklasset transportsystem, ikke bare mellem byernes
centrum men mellem de vigtigste destinationer inde i
byerne og til byer i deres oplande.
STATIONSNÆRHED STIMULERER BYUDVIKLINGEN
En analyse viser, at nærhed til byernes faciliter skaber hø-
jere ejendomsværdier. Det interessante er, at nærhed til en
station skaber væsentlig større værdiforøgelse og rækker
længere væk end nærhed til andre funktioner. Den ekstra
værdi gælder for både erhverv og boliger.
Nærhed til stationer skaber en ekstra ejendomsværdi på
op til 30-40 % for kontor-, produktions- og lagervirksom-
heder og 4-8 % for boliger. Værdiforøgelsen falder i begge
tilfælde til nul ved en afstand på omkring 1.500 m.
Det må forventes, at højhastighedstogene i kombination
med let- og nærbaner vil gøre det endnu mere attraktivt for
virksomheder og beboere at lokalisere sig tæt på statio-
nerne. Det må derfor også forventes, at højhastighedsfor-
bindelserne og let- og nærbanerne vil stimulere interessen
for byudvikling og være med til at skabe vækst.
FORSKELLIGE BYFUNKTIONERS PÅVIRKNING
AF VÆRDIEN AF
ERHVERVSLEJEMÅL
STATIONER
FORSKELLIGE BYFUNKTIONERS PÅVIRKNING
AF VÆRDIEN AF
EJERBOLIGER
VEJE
PARK OG NATUR
NÆRINGSLIV
KYST
BAR, CAFE MV.
BESLÆGTEDE
VIRKSOMHEDER
JERNBANE
UBESLÆGTEDE
ANVENDELSER
STATION
MOTORVEJ
METRO
BAR, CAFE MV.
KYST OG
HAVNEFRONT
PARKER
STØJ
Faktorer, der påvirker værdien af ejerboliger og erhvervslejemål positivt og negativt. Positiv påvirkning er vist med grøn og negativt med rødt.
Længden af pilene indikerer, hvor langt ud i byområdet effekten rækker.
Kilde: ”Gevinster ved investeringer i byliv og bykvalitet”, Aarhus Kommune, Miljøministeriet m.fl., 2014.
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 49: Henvendelse af 7/9-15 vedrørende timemodellen, fra Aarhus Kommune, Odense Kommune, Aalborg Kommune, Esbjerg Kommune og Randers Kommune
1544460_0012.png
12
BYERNE PÅ HØJHASTIGHEDSBANEN
BYUDVIKLINGEN KONCENTRERER
SIG OM DE STATIONSNÆRE OMRÅDER
En gennemgang af byudviklingen i de fem byer viser, at
udviklingen de senere år har koncentreret sig om centralt
beliggende arealer i eksisterende byområder, mens den
udadgående byvækst har spillet en mindre rolle.
Byudviklingen i de fem byer har fundet sted på tidligere
industriarealer, havneområder, godsbaneterræner og
andre attraktivt beliggende områder, som udviklingen har
gjort overflødige til deres oprindelige formål. Udviklingen
i de centrale byområder afspejler efterspørgslen. Mange
ønsker at bo i de større byer og gerne centralt, og mange
virksomheder efterspørger beliggenheder i de centrale
bydele. Da de fleste virksomheder i dag medfører be-
grænsede miljøpåvirkninger er der reelle muligheder for,
at imødekomme ønsker om at lokalisere virksomheder i
bymiljøet.
Gennemgangen af byudviklingen viser, at der i de fem byer
er en række konkrete projekter på vej, som vil skabe en
betydelig udvikling med mange nye arbejdspladser og nye
boliger i de centrale byområder tæt på stationerne.
EKSEMPLER FRA AARHUS
I Aarhus er der gennemført store byudviklingsprojekter i de
stationsnære områder og flere er på vej.
De bynære havneområder, som ligger mellem �½ og godt
2 km fra stationen, rummer allerede markante bebyggelser
med mange stationsnære arbejdspladser, studiepladser
og boliger. Som eksempler kan nævnes Isbjerget, Light
House, Bestsellers nye hovedkontor og ingeniørhøj-
skolen Navitas. Kun 700 m fra stationen ligger det nye
Multimediehuset (Dokk1), som vil blive en stor regional
attraktion.
Projekt Perlekæden vil flytte rutebilstationen tæt på Aarhus
H. Projektet rummer et større antal arbejdspladser og boli-
ger. Som andre eksempler kan nævnes Godsbanearealet,
som ligger 1 km fra stationen og har plads til op mod
2.400 arbejdspladser og 600 boliger. På Ceres-grunden,
som også har ca. 1 km til stationen, er der plads til op
mod 7.200 arbejdspladser og 1.100 boliger.
Letbanen kobler bl.a. Aarhus H sammen med det nye
universitetshospital og Agro Food Park, som er Danmarks
vigtigste fødevare-cluster, ligesom der bliver forbindelse til
de store erhvervsområder i Aarhus Nord og til de nye byer,
Lisbjerg og Nye og en række oplandsbyer.
PERLEKÆDEN I AARHUS
NABO TIL STATIONEN
Projekt ”Perlekæden” ligger lige ved siden af Aarhus H. Der er planlagt 60.000 m
2
byggeri, som kommer til at indeholde en udvidelse af Bruuns Galleri,
ca. 300 boliger og op til 1.200 arbejdspladser. Beliggenheden midt i det kollektive transportknudepunkt giver sammen med et større antal parkeringspladser
området høj tilgængelighed.
Grafik: COBE og Transform Arkitekter.
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 49: Henvendelse af 7/9-15 vedrørende timemodellen, fra Aarhus Kommune, Odense Kommune, Aalborg Kommune, Esbjerg Kommune og Randers Kommune
1544460_0013.png
BYERNE PÅ HØJHASTIGHEDSBANEN
13
EKSEMPLER FRA ODENSE
I Odense er en større række byudviklingsprojekter i gang
eller på vej i det stationsnære område.
Eksempelvis ligger byomdannelsesområdet ved Thomas
B. Thriges Gade kun ca. 500 m fra Odense Banegård,
og med en kommende letbanestation vil området få en
særdeles attraktiv og central placering.
Også 500 m fra stationen er butikscentret VIVA på vej på
den tidligere slagterigrund.
Odense havn, som ligger 700 m fra stationen, rummer
et stort byudviklingspotentiale. Udviklingen er i gang.
Området kommer til at rumme omkring 2.500 boliger og et
større antal arbejdspladser, som vil blive attraktivt placeret
ved havnen og tæt på bymidten og banegården.
Via letbanen vil det nye Odense Universitetshospital,
Syddansk Universitet og den nye forsker- og videnspark,
Cortex Park, i Odense Syd få let adgang til banegården.
THOMAS B. THRIGES GADE I ODENSE
500 M FRA STATIONEN
Omdannelsen langs Thomas B. Thriges
Gade rummer 57.000 m
2
byggeri med
plads til omkring 300 lejligheder og
1.000 arbejdspladser.
Området bliver højtilgængeligt med
gangafstand til stationen, letbanestation
og 900 parkeringspladser.
Grafik: Entasis m.fl.
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 49: Henvendelse af 7/9-15 vedrørende timemodellen, fra Aarhus Kommune, Odense Kommune, Aalborg Kommune, Esbjerg Kommune og Randers Kommune
1544460_0014.png
14
BYERNE PÅ HØJHASTIGHEDSBANEN
Den tidligere eternitfabrik i Aal-
borg er under omdannelse til en
ny bydel.
Udviklingen er godt i gang. I
tråd med intentionerne er der
allerede nu flere vidensvirksom-
heder, butikker, servicefunktio-
ner og boliger. i området.
Byggeriet er tæt og butikker
og service er placeret langs en
bygade.
Der er planlagt 90.000 m
2
byggeri med plads til ca. 700
boliger og op til 1.600 arbejds-
pladser.
Grafik: COWI A/S.
ETERNITGRUNDEN I AALBORG
1.200 M FRA STATIONEN
BYFORTÆTNING OG BYUDVIKLING LANGS LETBANEN I AALBORG
LETBANESTATION
Strategien er at fortætte og byudvikle langs letbanen. Visualiseringen viser et eksempel ved Gigantium. Grafik: Tegnestuen Vandkunsten.
EKSEMPLER FRA AALBORG
I Aalborg understøtter højhastighedsbanen i kombination
med letbanen og den nye bane til Aalborg Lufthavn den
overordnede byudviklingsstrategi. De vigtigste byudvik-
lingsområder ligger i et vækstbånd, som strækker sig fra
lufthavnen, via havnefronten og bymidten til stationen og
herfra videre til Aalborg Universitet og det nye supersyge-
hus i Aalborg Øst.
På godsbanearealet er der over en kort årrække skabt
en helt ny uddannelsesby med bl.a. studenterkursus og
voksenuddannelsescenter samt et større antal boliger,
hvor de studerende og beboerne nyder godt af de gode
transportmuligheder midt i Aalborgs kollektive transport-
knudepunkt.
Som eksempler på byudviklingsmuligheder kan nævnes
Aalborg Sygehus Nord og Syd, hvor der vil være store
og attraktive byudviklingsmuligheder tæt på stationen,
når sygehusfunktionerne flytter til det nye supersygehus i
Aalborg Øst,
På Eternitgrunden, som ligger 1.200 m fra stationen, er
byudviklingen godt i gang. Under overskriften Village 21 er
en vidensbydel under udvikling kombineret med indkøbs-
muligheder og boliger.
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 49: Henvendelse af 7/9-15 vedrørende timemodellen, fra Aarhus Kommune, Odense Kommune, Aalborg Kommune, Esbjerg Kommune og Randers Kommune
1544460_0015.png
BYERNE PÅ HØJHASTIGHEDSBANEN
15
Citycenter Broen er under op-
førelse og anlægges hen over
baneterrænnet.
Centret bliver på ca. 30.000 m
2
og vil komme til at rumme mel-
lem 400-1.200 arbejdspladser.
Tilgængeligheden vil være i top
med nærhed til det kollektive
trafikknudepunkt, god bil-
tilgængelighed og mange nye
parkeringspladser.
Grafik: Skovhus Arkitekter.
CITYCENTER BROEN I ESBJERG
200 M
FRA
STATIONEN
EKSEMPLER FRA ESBJERG
I Esbjerg er udviklingen som Energimetropol knyttet til
havneområdet, som ligger mellem 700 og 2.200 meter fra
stationen. Allerede nu arbejder 13.500 inden for olie, gas
og vind i Esbjerg.
Der er stor rummelighed på Esbjerg Havn til at udvikle
Energimetropolen og skabe endnu flere arbejdspladser.
Havneområdet og overgangsområdet mod bymidten er i
det hele taget et attraktivt område for erhverv og boliger,
som vil nyde godt af de hurtige togforbindelser. Tæt på
stationen er butikscenter ”Broen” på vej, og lige over for
stationen er der et stort baneareal, som kunne blive et
særdeles attraktivt byudviklingsområde.
EKSEMPLER FRA RANDERS
Randers rummer store potentialer for udvikling i det
stationsnære område. Randers Kommune arbejder på at
åbne byen mod Gudenåen og Randers Fjord og skabe
nogle attraktive byudviklingsområder, som vil nyde godt af
at ligge tæt på stationen. Det er besluttet at flytte Randers
Havn ud, hvilket vil frigive et større byudviklingsområde tæt
på stationen. Projekt ”Byen til vandet” er i gang og handler
om at udvikle områderne mellem byen på den ene side
og Gudenåen og Randers Fjord på den anden side. Hele
området ligger inden for 2�½ km fra stationen.
Inden for 500 m fra stationen er der store byudviklingsmu-
ligheder på bl.a. Gasværksgrunden, som i dag er parke-
ringsplads, og Hvide Mølle-området, som er et ekstensivt
udnyttet erhvervsområde ved Gudenåen.
Mulighederne for byudvikling
langs de centrale og stationsnæ-
re områder langs vandet i Ran-
ders har taget et stort skridt.
En netop afsluttet forundersøgel-
se viser, at der er et stort poten-
tiale for byudvikling. Der er plads
til op til 225.000 m
2
byggeri,
som vil kunne rumme ca. 2.000
boliger og 800 arbejdspladser.
Grafik: C. F. Møller m.fl.
BYEN
TIL VANDET I RANDERS
YEN
0-2.500 M FRA STATIONEN
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 49: Henvendelse af 7/9-15 vedrørende timemodellen, fra Aarhus Kommune, Odense Kommune, Aalborg Kommune, Esbjerg Kommune og Randers Kommune
1544460_0016.png
16
BYERNE PÅ HØJHASTIGHEDSBANEN
GOD PLADS TIL STATIONSNÆR BYUDVIKLING I DE FEM BYER
PLADS TIL VÆKST I ARBEJDSPLADSER OG
BOLIGER I DE STATIONSNÆRE OMRÅDER
9.300
OP TIL 19.300
AALBORG
2.100
OP TIL 4.200
RANDERS
8.700
OP TIL 26.500
AARHUS
4.500
OP TIL 16.800
8.750
OP TIL 17.050
ESBJERG
ODENSE
Rummelighed til 1.000 boliger inden for 2 km fra stationen
Rummelighed til 1.000 arbejdspladser inden for 2 km fra stationen
Der er i de fleste byer et større spillerum for antallet af arbejdspladser i erhvervsområderne,
da det ikke endnu er fastlagt, hvilke former for erhverv, der vil komme i de enkelte områder.
Kilde: Kommunernes planlægning og rummelighedsberegninger fra COWI A/S.
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 49: Henvendelse af 7/9-15 vedrørende timemodellen, fra Aarhus Kommune, Odense Kommune, Aalborg Kommune, Esbjerg Kommune og Randers Kommune
1544460_0017.png
BYERNE PÅ HØJHASTIGHEDSBANEN
17
GOD PLADS TIL STATIONSNÆR BYUDVIKLING
Gennemgangen viser, at der ud over de helt aktuelle
projekter er god plads til fremtidig byudvikling i de stati-
onsnære områder.
Der er i de fem byer en rummelighed til i størrelsesordenen
35.000 boliger med plads til 70.000 beboere og til 85.000
arbejdspladser i det stationsnære området inden for 2 km
fra stationerne.
Den store rummelighed giver mulighed for, at mange flere
virksomheder og borgere kan nyde godt af nærheden
til højhastighedsbanen og de mange andre fordele, som
lokalisering i bymiljøet indebærer, samtidig med at passa-
gergrundlaget for højhastighedstogene styrkes. Samlet er
der rummelighed på op til 50 % flere arbejdspladser og 33
% flere boliger i de stationsnære områder.
Gennemgangen viser også, at der helt tæt på stationerne
- under 500 m - er plads til en vækst på helt op til 60 % i
arbejdspladser og 30 % for boliger.
BYUDVIKLINGSMULIGHEDER I ALLE BYER
Byudviklingsmulighederne er godt fordelt på de fem byer.
Der er god plads til vækst i alle byer til både erhverv og
boliger.
Der er selvfølgelig usikkerhed på tallene, da de bl.a.
afhænger af, hvor tæt der bygges, men der er under alle
omstændigheder plads til en stor vækst i arbejdspladser
og boliger, som vil blive attraktivt placeret tæt på stationer-
ne på højhastighedsbanen og let- og nærbanestationer.
OGSÅ RUMMELIGHED I DE ANDRE BYER PÅ HØJ-
HASTIGHEDSBANEN
København, Kolding, Horsens, Vejle og Fredericia
indgår ikke i dette projekt, men de vil få stationer på
højhastighedsbanen. Der er sandsynligvis også plads til
en betydelig byudvikling omkring stationerne i disse byer.
I ”Togfonden DK - højhastighed og elektrificering af den
danske jernbane”, Trafikstyrelsen 2013, er der et eksempel
på, at der vil være plads til i størrelsesordenen 90.000
beboere og arbejdspladser i de stationsnære områder i de
fem byer.
STOR RUMMELIGHED LANGS LETBANERNE
Byudviklingsinteresserne knytter sig ikke alene til områ-
derne omkring stationerne på hovedbanen men også til
områderne ved letbanestationerne i Aarhus, Odense og
Aalborg og nærbanen i Esbjerg.
Gennemgangen viser, at der omkring de planlagte letba-
nestationer er en meget stor yderligere rummelighed på op
til 70.000 arbejdspladser og ca. 35.000 boliger med plads
ca. 70.000 beboere.
DE HURTIGE FORBINDELSER VIL SKABE VÆKST
Gennemgangen har vist,
at ni af landets ti største byer er blandt de ti byer, der vil
blive stationsbyer på højhastighedsbanen,
at de kommuner, der vil få stationer på højhastighedsba-
nen, er landets største kommuner målt på arbejdsplad-
ser inden for både serviceerhvervene og produktions-,
handels- og transporterhvervene.
at de ti stationsbyer vil skabe vækst fordelt over hele
landet,
at bedre transportmuligheder stimulerer væksten,
at der er plads til en betydelig vækst i de stationsnære
byområder i de fem byer, som er undersøgt, og at der
sandsynligvis også er væsentlige vækstmuligheder i de
fem øvrige stationsbyer,
at planlægningen i de fem kommuner, som er undersøgt
i dette projekt, allerede er stemt ind på at udnytte vækst-
potentialet, som de hurtigere togforbindelser vil skabe.
Plads til stationsnær byudvikling
De fem byer
Rummelighed inden for 2.000 m fra stationen
Arbejdspladser
Aarhus
Odense
Aalborg
Esbjerg
Randers
I alt
Vækst
11.500 - 26.500
7.450 - 17.050
6.500 - 19.300
4.300 - 16.800
4.200
33.950 - 83.800
20 - 50 %
Boliger
8.700
8.750
9.300
4.500
2.100
33.300
33 %
Baseret på en gennemgang af kommunernes planlægning.
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 49: Henvendelse af 7/9-15 vedrørende timemodellen, fra Aarhus Kommune, Odense Kommune, Aalborg Kommune, Esbjerg Kommune og Randers Kommune
1544460_0018.png
18
BYERNE PÅ HØJHASTIGHEDSBANEN
TIMEMODELLEN BAKKES OP AF
DEN LOKALE TRAFIK
Tidsforbrug fra start til slut er afgørende for passagererne. Jo bedre koblingerne
bliver, jo flere i byerne og oplandene vil få glæde af de hurtige togforbindelser. De
fem byer arbejder med planer om letbaner, nærbaner, busprioritering, cykelfremme,
veje, parkering mv., som vil fremme brugen af højhastighedsbanen.
Flere vil bruge toget, når de hurtigere forbindelser kommer.
Hvor mange, der får glæde af det, handler bl.a. om, hvor
let det bliver at komme til og fra stationerne. De fem byer er
i fuld gang med fremtidens lokale transportløsninger, som
bakker op om togfondens investeringer og vil gøre det
endnu bedre og lettere at være bruger af de hurtige tog.
Herefter følger planlægning af en etape til Hasselager.
Forundersøgelserne til en ny regionalbane mellem Aarhus
og Silkeborg er i gang.
Biltilgængeligheden til Aarhus H vil blive forbedret med
en tunnel under Marselis Boulevard og en forlængelse af
Værkmestergade.
Business Region Aarhus har nedsat en mobilitetskommis-
sion, som i samarbejde med Transportministeriet skal ud-
arbejde en mobilitetsstrategi for Østjylland i løbet af 2016.
Strategien vil bl.a. omfatte de nationale og internationale
forbindelser.
PLANLAGTE FORBEDRINGER I AARHUS
I Aarhus planlægges rutebilstationen flyttet til banegårds-
området. Samtidig øges antallet af bilparkeringspladser i
forbindelse med en udvidelse af Bruuns Galleri, og der er
flere cykelparkeringspladser på budgettet. Stationen og
banegårdspladsen ønskes synliggjort som et vigtigt møde-
sted, og behovet for mere og bedre service til de rejsende
skal tænkes ind, herunder bl.a. øget hotelkapacitet.
Letbanen i Aarhus vil skabe endnu bedre forbindelser
til en række vigtige destinationer som Multimediehuset,
De bynære havnearealer, universitetet, Skejby Sygehus,
Agro Food Park, og de mange andre virksomheder og
institutioner, der ligger langs letbanen, samt en række
oplandsbyer med Grenå og Odder i hver sin ende.
Planlægningen af de kommende letbaneetaper mod
Hinnerup-Hadsten og til Brabrand er netop skudt i gang.
PLANLAGTE FORBEDRINGER I ODENSE
Odense Banegårdscenter planlægges opgraderet,
så det er fremtidssikret som centrum for omstigning.
Banegårdscentret skal have indgangspartier på begge
sider, så den kan binde byen sammen på tværs af banen.
I byomdannelsen langs Thomas B. Thriges Gade, 500
m fra stationen, indgår ca. 1.100 nye parkeringspladser
og faciliteter for cyklister, ligesom der i planerne for
butikscenter VIVA, også 500 m fra stationen, indgår 1.600
cykelparkeringspladser og 1.600 nye bilparkeringspladser.
EKSEMPEL PÅ DE NYE MULIGHEDER
FOR VIDERE TRANSPORT MED LETBANE FRA
BANEGÅRDEN I ODENSE
Østre Stationsvej/OBC
EKSEMPEL PÅ PARKER OG
REJS-ANLÆG VED E45 I AARHUS
Letbanerne i Aarhus, Odense og Aalborg og nærbanen i Esbjerg
kobler timemodellen sammen med et hurtigt og komfortabelt lokalt
transportsystem.
I letbaneprojekterne i Aarhus, Odense og Aalborg indgår store og
velplacerede parker og rejs-anlæg, som vil give bilisterne mulighed for at
parkere, hvor det er let at komme af med bilen og her fra tage letbanen til
superlynstationen mv.
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 49: Henvendelse af 7/9-15 vedrørende timemodellen, fra Aarhus Kommune, Odense Kommune, Aalborg Kommune, Esbjerg Kommune og Randers Kommune
1544460_0019.png
BYERNE PÅ HØJHASTIGHEDSBANEN
19
Letbanen vil skabe bedre forbindelser til f.eks. Forsker- og
vidensparken, Syddansk Universitet, det nye Odense
Universitetshospital og til nye boligområder og de mange
virksomheder, der kommer til at ligge langs med letbanen.
Der arbejdes intensivt med at udbygge det eksisterende
cykelstinet med særligt fokus på supercykelstier fra statio-
nen til byens vigtige destinationer.
Kommunerne på Fyn er i gang med en fælles infrastruktur-
plan, som skal beskrive, hvordan Fyn bedst muligt kobles
sammen med højhastighedsforbindelserne.
Cykelstierne, som forbinder Aalborg Banegård med ar-
bejdspladser og uddannelsessteder, planlægges opgrade-
ret til supercykelstier, og der er planlagt en stor udvidelse
af cykelparkeringen ved stationen.
PLANLAGTE FORBEDRINGER I ESBJERG
Esbjerg Kommune er ved at afslutte en større omdannelse
af stationsområdet. Sammen med stationen indtænkes
en regional busterminal, en bybusterminal samt en større
cykelparkering i tilknytning til de eksisterende stier.
Esbjerg Nærbane etableres ved, at Vestbanen, Banerne
Varde-Esbjerg og Ribe-Bramming-Esbjerg bindes sam-
men i ét system med faste afgangstider i dagtimerne.
Nærbanen vil skabe bedre forbindelse til oplandet og
udvide oplandet for højhastighedstoget.
Butikscenter Broen, 200 m fra stationen, vil skabe 700
nye parkeringspladser og servicere passagererne med
spisesteder og indkøbsmuligheder. Der er herudover store
muligheder i at omdanne det eksisterende rangerarealer
på østsiden af banen til bil- og cykelparkering mv.
Højhastighedstoget er planlagt til at få endestation på
Esbjerg Banegård, men muligheden for at føre toget
videre til Esbjerg Havn via godssporet kunne undersøges.
Havnen rummer et stort antal arbejdspladser.
PLANLAGTE FORBEDRINGER I AALBORG
Banegårdsområdet skal forbedres både visuelt og funktio-
nelt i forbindelse med, at letbanen føres gennem området.
Letbanen vil skabe forbindelser til vigtige destinationer
som det nye universitetshospital, byens store uddannel-
sesinstitutioner og de mange virksomheder og boliger, der
ligger langs med letbanetracéet.
Forlængelsen af jernbanen til Aalborg Lufthavn vil gøre luft-
havnsområdet til et stærkt regionalt tranportknudepunkt,
hvor der er plads til at stille bilen og rejse videre med tog
eller fly. En oplagt mulighed vil være, at højhastighedstoget
får endestation i lufthavnen, men det må undersøges
nærmere. En 3. Limfjordsforbindelse vil med den vestlige
linjeføring skabe særdeles god adgang til både lufthavnen,
højhastighedstoget og letbanen fra et stort opland.
PLANLAGTE FORBEDRINGER I RANDERS
Randers Kommune overvejer at undersøge, om stationen
kan flyttes til en placering, som bedre kan skabe samspil
mellem transportformerne og samtidig skaber dynamik og
øger antallet af stationsnære boliger og arbejdspladser. En
placering kunne være ved Gasværksgrunden nær Randers
Regnskov. En station her vil få tættere tilknytning til buster-
minalen, der er plads til et større parker- og rejsanlæg og
en ny vestlig vejforbindelse vil skabe høj biltilgængelighed.
Det er visionen, at letbanen i Aarhus videreføres til
Randers.
Randers har et veludbygget cykelstinet, som ønskes
forbedret i tråd med cykel- og stiplan, som byrådet har
vedtaget.
EKSEMPEL PÅ FORBEDRING AF STATIONEN
SOM TRANSPORTKNUDEPUNKT I ESBJERG
De fem byer er i gang med, planlægger eller overvejer forbedringer af deres
stationer og stationsområdet. Skifte mellem tog, bus, bil, cykel og gang vil
blive lettet, og passagererne vil blive få bedre adgang til spisesteder, indkøb
mv.
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 49: Henvendelse af 7/9-15 vedrørende timemodellen, fra Aarhus Kommune, Odense Kommune, Aalborg Kommune, Esbjerg Kommune og Randers Kommune
1544460_0020.png
20
BYERNE PÅ HØJHASTIGHEDSBANEN
UDVIKLINGEN
SKAL FORTSÆTTE
De nye højhastighedsforbindelser vil være en stor gevinst for hele landet. Det er
vigtigt, at den realiseres uden at gå på kompromis med målene om en time mellem
de store byer, og herefter er der behov for at sigte mod mere ambitiøse mål. Endnu
mere fart på toget vil sætte mere fart på udviklingen og binde Danmark endnu bed-
re sammen på tværs af landsdelene.
I første omgang er der behov for at fastholde målet om
en time mellem de store byer, men når timemodellen
er gennemført kunne næste mål være at nedbringe
rejsetiden mellem de store byer til 45 minutter. Det ville for
alvor fremme lysten til at pendle mellem byerne, øge den
økonomiske udvikling generelt og i det hele taget fremme
interaktionen mellem byer og landsdele i Danmark.
HURTIGERE TOG
Rejsetiderne afhænger af, hvor hurtigt togene kører.
Timemodellen bygger ikke på de hurtigste tog. ICE-tog,
der kan køre 250 km/t, er brugt som forudsætning. Hvis
der i stedt forudsættes Velaro, der kan køre 300 km/t,
så vil rejsetiderne blive kortere. De nye banestrækninger
projekteres med en forventning om, at der vil blive kørt
250 km/t, men de anlægges, så 300 km/t er muligt.
MULIGHEDERNE MÅ UNDERSØGES
Hvordan, en rejsetid på kun 45 minutter mellem landets
store byer kan opnås, må undersøges. Under arbejdet
med udviklingen af timemodellen har en række alternative
muligheder været overvejet. De indgår ikke i timemodellen,
men de kan give en indikation på mulighederne for yderli-
gere rejsetidsreduktioner.
STRÆKNINGEN MELLEM AARHUS-ODENSE
Mellem Aarhus og Odense vil Velaro bringe rejsetiden ned
på 52 minutter. Hvis her til lægges de to fravalgte projekter
- en ny Lillebæltsbro og en ny bane uden om Horsens - vil
rejsetiden kunne nedbringes yderligere med 7 minutter.
Resultatet vil være en rejsetid mellem Odense og Aarhus
TIMEMODELLEN
- EN TIME MELLEM DE STORE BYER
VISION
- 45 MINUTTER MELLEM DE STORE BYER
1t
45 min.
1t
1t
1t
45 min.
45 min.
45 min.
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 49: Henvendelse af 7/9-15 vedrørende timemodellen, fra Aarhus Kommune, Odense Kommune, Aalborg Kommune, Esbjerg Kommune og Randers Kommune
1544460_0021.png
BYERNE PÅ HØJHASTIGHEDSBANEN
21
på lige under 45 minutter. En ny Lillebæltsbro er fravalgt i
projektet, men den nye jernbane over Vestfyn projekteres,
så den er forberedt til en videreførelse over Lillebælt,
eventuelt sammen med en ny vejbro.
TIMEMODELLEN KAN ALLEREDE NU FORBEDRES
Der er muligheder for forbedringer af timemodellen, som
udnytter lokale muligheder bedre. Følgende muligheder
kunne undersøges nærmere:
Flytning af stationen i Randers til en beliggenhed, der er
mere central for passagererne og som hænger bedre
sammen med den fremtidige byudvikling.
Muligheden for at højhastighedstoget kunne få endestati-
on ved Aalborg Lufthavn.
Muligheden for at føre højhastighedstoget videre til
Esbjerg Havn via det eksisterende godsspor.
Forbedring af forbindelserne fra Esbjerg til Aarhus og
videre til Aalborg.
STRÆKNINGEN MELLEM ESBJERG-ODENSE
Mellem Esbjerg og Odense viser screeningen, at en
opgradering af strækningen mellem Esbjerg og Lillebælt til
højere hastigheder vil kunne reducere rejsetiden med 6-7
minutter.
STRÆKNINGEN MELLEM AARHUS-AALBORG
Mellem Aarhus-Randers-Aalborg er der screenet for en
direkte bane langs E45 mellem Aarhus og Randers. Banen
vil reducere rejsetiden mellem Aalborg og Aarhus til 53
minutter. Mellem Aalborg og Aarhus er der det meste af
strækningen forudsat lavere hastigheder end på resten af
højhastighedsbanen. Kun på dele af strækningen mellem
Aalborg og Randers skal der køres 200 km/t, og mellem
Aarhus og Randers er der kun forudsat hastigheder på
maksimalt 175 km/t i timemodellen.
FLERE STOP SKAL UNDGÅS
Der har været ønsker fremme om, at gøre flere byer til
stationsbyer på højhastighedsbanen, men yderligere
stationer vil forlænge rejsetiden, som med en time mellem
de største byer allerede ligger på smertegrænsen for
pendlingstid. Erfaringer fra Frankrig har vist, at imøde-
kommelse af ønsker om flere stop på højhastighedsbaner
giver længere rejsetid, som forringer attraktiviteten og
fører til færre passagerer og dårligere økonomi i togdriften.
Det er vigtigt at være opmærksom på at de forbedringer,
som togfondens projekter lægger op til, vil give kortere
rejsetider for et stort antal stationsbyer over hele landet.
Eksempelvis vil rejsetiden mellem Holstebro og København
blive reduceret til 3 timer svarende til rejsetiden mellem
København og Aalborg.
BEHOV FOR LANGSIGTET VISION
Eksemplerne fra de fravalgte projekter viser, at det er mu-
ligt at reducere rejsetiderne yderligere, og at rejsetider på
45 minutter må være mulige. Mulighederne må undersø-
ges nærmere. Det vigtige vil være, at beslutte en langsigtet
vision for, hvordan landets store byer og landsdelene kan
bindes sammen, og hvordan de korte rejsetider kan indgå
i en strategi for udvikling i hele landet med de store byer
som motorer, der skaber vækst fordelt over hele landet.
MULIGHED FOR EN VESTDANSK NÆRBANE
De nye banestrækninger ved Vejle Fjord og fra Hovedgård
til Aarhus og på Vestfyn vil frigive kapacitet, som kan
udnyttes til en nærbane, der kan betjene bybåndet mellem
Aarhus og Odense.
En mulighed, der er beskrevet i Togfonden DK - høj-
hastighed og elektrificering på den danske jernbane”,
Trafikstyrelsen, 2013, er en model med kvartersdrift mel-
lem Aarhus og Fredericia og her fra videre i halvtimesdrift
til skiftevis Odense og Kolding.
En vestdansk nærbane kunne have stor værdi for
udviklingen i bybåndet. Nærbanen kunne binde større og
mindre byer sammen gennem bybåndet og være et godt
supplement til højhastighedstoget.
Ved udarbejdelse af Togfondens projekter er markedet for højhastighedstog
blevet screenet. Tog, der kan køre 250 km/t, er valgt som forudsætning
for at kunne nå en time mellem de store byer. Velaro, som fotoet viser, kan
køre 300 km/t, som de nye baner projekteres til, og vil kunne reducere
køretiderne yderligere.
Kilde:: ”Togfonden DK - højhastighed og elektrificering på den danske jern-
bane”, Trafikstyrelsen, 2013
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 49: Henvendelse af 7/9-15 vedrørende timemodellen, fra Aarhus Kommune, Odense Kommune, Aalborg Kommune, Esbjerg Kommune og Randers Kommune
1544460_0022.png
22
BYERNE PÅ HØJHASTIGHEDSBANEN
HØJHASTIGHEDSJERNBANER KAN KNYTTE BYER OG REGIONER
I VESTDANMARK, NORDTYSKLAND OG HAMBURG SAMMEN
MULIGE HØJHASTIGHEDSBANER I
DANMARK OG NORDTYSKLAND
MULIGE STATIONSBYER MED INDBYGGERTAL
NORGE
SVERIGE
Indbyggertal i de fem kommuner 2015
Aarhus
Odense
Aalborg
326.000
197.000
208.000
115.000
97.000
Aalborg by
131.000
Esbjerg
Randers
Kilde: Danmarks Statistik
VESTDANMARK
3,1 MIO.
Randers by
61.000
Aarhus by
260.000
Hovedstadsområdet
1,2 mio.
Horsens by
56.000
Vejle by
53.000
Esbjerg by
72.000
Kolding by
58.000
Odense by
173.000
Fredericia by
40.000
ØSTDANMARK
2,6 MIO.
Flensburg
84.000
Schleswig
25.000
SCHLESWIG-HOLSTEIN
2,8 MIO.
Neumünster
77.000
Kiel
240.000
Lübeck
207.000
HAMBURG 1,7 MIO.
BREMEN-HOLLAND
BERLIN
HANNOVER-SYDTYSKLAND
Kilde: Federal Statistical Office Germany, Statistical Offices, the Länder og Danmarks Statistik.
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 49: Henvendelse af 7/9-15 vedrørende timemodellen, fra Aarhus Kommune, Odense Kommune, Aalborg Kommune, Esbjerg Kommune og Randers Kommune
1544460_0023.png
BYERNE PÅ HØJHASTIGHEDSBANEN
23
TIMEMODELLEN OG DE
INTERNATIONALE FORBINDELSER
De hurtigere togforbindelser i Danmark kan være grundlaget for bedre og hurtigere
forbindelser til Hamburg, Nordtyskland, Sydnorge og Vestsverige, som er vigtige
samhandelspartnere med store potentialer for dansk erhvervsliv.
DE STORE BYER I VESTDANMARK OG
NORDTYSKLAND KAN FORBINDES
Hamburg ligger kun lidt længere fra de store vestdanske
byer end København, men togforbindelserne til Hamburg
er utidssvarende. Der er kun 2 daglige afgange mellem
Aarhus og Hamburg, og rejsetiden er helt oppe på om-
kring 4�½ time. Køretiden i bil er under normale trafikforhold
og ved uafbrudt kørsel ca. 3 timer og 15 minutter, men der
skal typisk regnes med en køretid på op mod 4 timer.
Hamburg har 1,7 mio. indbyggere. Byen rummer bl.a.
Europas næststørste havn og er en stærk erhvervsby,
som giver danske virksomheder mange muligheder, men
Danmark står for kun 1,2 % af al import til Hamburg. Til
sammenligning har vores naboregion Schleswig-Holstein
Danmark som sin største samhandelspartner med en
importandel på 14,1 %.
Timemodellen, elektrificeringen, signalprogrammet og
andre besluttede projekter i Danmark vil bidrage til at
reducere rejsetiden i tog til Hamburg og andre vigtige byer
som Flensburg, Kiel og Neumünster. Kortere rejsetider
vil bidrage til, at erhvervslivet i Vestdanmark kan udnytte
potentialet, ligesom også forskning, kultur og turisme vil
profitere af en hurtigere forbindelse.
Hurtigere forbindelser til Hamburg vil bringe Vestdanmark
på højde med Østdanmark. Den nuværende køretid med
tog på godt 4�½ timer mellem København og Hamborg
svarer stort set til den nuværende rejsetid mellem Aarhus
og Hamburg. Når Femern Bælt-forbindelsen efter planen
står færdig, vil det være muligt at reducere rejsetiden til
godt 2�½ timer mellem København og Hamburg. Der er
gennemført analyser, som viser, at en tilsvarende kort
rejsetid er mulig mellem Aarhus og Hamburg.
HURTIGERE TOG TIL HAMBURG
En analyse viser, at der er mulighed for markante rejse-
tidsreduktioner til Hamburg. Analysen belyser forskellige
scenarier og har fokus på rejsetiderne mellem Aarhus
og Hamburg, men kortere rejsetider mellem Aarhus og
Hamburg vil også indebære kortere rejsetider til Hamburg
fra Odense, Aalborg, Esbjerg, Randers og mange andre
stationsbyer i Vestdanmark.
SCENARIE 1
OPTIMERING PÅ DE NUVÆRENDE BANER
Et scenarie viser, at rejsetiden mellem Aarhus og Hamburg
kan afkortes med 1 time og 10 minutter alene ved at
lægge de hurtigste nuværende køretider sammen, redu-
cere antallet af stop og minimere det tekniske tidstillæg.
Tiltagene vil i princippet kunne gennemføres uden om-
kostninger. Resultatet vil være en rejsetid mellem Aarhus
og Hamburg på 3 timer og 20 minutter. Det vil bringe
rejsetiden ned på niveau med køretiden i bil uden stop og
forsinkelser.
SCENARIE 2
ALLEREDE BESLUTTEDE PROJEKTER
OG NY BANEGÅRD VED FLENSBURG
Det næste scenarie lægger nogle yderligere tiltag oven i
scenarie 1.
På den danske side er allerede besluttede projekter lagt
ind. Det drejer sig om etablering af dobbeltspor Vamdrup-
Vojens og mellem Tinglev og Padborg samt elektrificerin-
gen og signalprogrammet.
På den tyske side er der forudsat en ny grænsebanegård
ved Flensburg, som vil skabe en direkte forbindelse uden
om Flensburg by. Der er aktuelt sat en analyse i gang for
at finde den bedste placering til banegården.
Scenariet vil kunne nedbringe rejsetiden med yderligere 9
minutter til 3 timer og 11 minutter.
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 49: Henvendelse af 7/9-15 vedrørende timemodellen, fra Aarhus Kommune, Odense Kommune, Aalborg Kommune, Esbjerg Kommune og Randers Kommune
1544460_0024.png
24
BYERNE PÅ HØJHASTIGHEDSBANEN
SCENARIE 3
EFFEKTER AF TIMEMODELLEN OG
UDRETNING AF SLØJFEN VED RENDSBURG
Det tredje scenarie viser, hvor meget tid der kan skæres
af, når også timemodellen og en udretning af jernbanesløj-
fen ved Rendsburg inkluderes.
Tiltagene vil reducere rejsetiden med yderligere 18-19
minutter, så den samlede rejsetid mellem Aarhus og
Hamburg kommer ned på 2 timer og 53 minutter. Den
nyeste version af timemodellen vil sandsynligvis indebære
en yderligere rejsetidsreduktion til 2 timer og 49 minutter.
er der foreslået en interessant linjeføring. Fra Flensburg
føres banen til Kiel og herfra via Neumünster til Hamburg.
På den måde vil de største byer i Vestdanmark og
Nordtyskland blive koblet sammen hele vejen til Hamburg,
og fra Kiel vil der være forbindelse til Lübeck.
De korte rejsetider forudsætter, at der på længere stræk-
ninger anlægges nye højhastighedsbaner, hvor der kan
køres med mere end 200 km/t, og at der kun stoppes i
Trekantområdet, Flensburg og Kiel undervejs til Hamburg.
TIMEMODELLEN OG HURTIGE TOG
TIL HAMBURG HÆNGER SAMMEN
Regeringen har bebudet et serviceeftersyn af timemo-
dellen. I debatten om timemodellen har der bl.a. været
peget på Vejle Fjord-broen som et dyrt projekt i forhold
til tidsgevinsten. I den forbindelse er det vigtigt at være
Administrative tiltag
Hurtigste nuværende togtider
Færre stop
Minimering af køretidstillæg
Allerede besluttede projekter
Dobbeltspor Vamdrup-Vojens
Dobbeltspor Tinglev-Padborg
Elektrificering
Signalprogram i Danmark
Timemodellen i Danmark
Nye projekter
Ny station ved Flensburg
Udretning ved Rendsburg
VISION OM HØJHASTIGHEDSFORBINDELSE
En anden analyse viser mulighederne for på sigt at ned-
bringe rejsetiden mellem Aarhus og Hamburg til 2�½ time
i 2030 og helt ned til 1�½ time i 2050. På den tyske side
NUVÆRENDE FORBINDELSE AARHUS-HAMBURG
REJSETID 4:30
SCENARIE 1+2+3
REJSETID 2:53
AALBORG
AALBORG
AARHUS
AARHUS
KØBENHAVN
ESBJERG
ESBJERG
KØBENHAVN
ODENSE
ODENSE
FLENSBURG
4t 30 min
KIEL
FLENSBURG
2t 53 min
KIEL
NEUMÜNSTER
LÜBECK
NEUMÜNSTER
LÜBECK
HAMBURG
HAMBURG
BREMEN-HOLLAND
BERLIN
BREMEN-HOLLAND
HANNOVER-SYDTYSKLAND
HANNOVER-SYDTYSKLAND
Kilde: ӯstjysk initiativ for bedre togforbindelser mellem
den Østjyske Byregion og Hamburg”, Atkins, 2013.
Kilde: ӯstjysk initiativ for bedre togforbindelser mellem
den Østjyske Byregion og Hamburg”, Atkins, 2013.
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 49: Henvendelse af 7/9-15 vedrørende timemodellen, fra Aarhus Kommune, Odense Kommune, Aalborg Kommune, Esbjerg Kommune og Randers Kommune
1544460_0025.png
BYERNE PÅ HØJHASTIGHEDSBANEN
25
opmærksom på, at Vejle Fjord-broen og den nye bane
Aarhus-Hovedgård også reducerer rejsetiden til Hamburg
og Nordtyskland. Vejle Fjord broen bidrager med en
betydelig rejsetidsreduktion på 8-9 minutter og Aarhus-
Hovedgård med godt 6 minutter. Den nye bane over
Vestfyn vil afkorte rejsetiden med 6-7 minutter fra Odense
til Hamburg og de øvrige stationsbyer i Nordtyskland.
sammenhæng med den stigende trængsel på det danske
og tyske motorvejsnet, afgifter mv. Helt aktuelt ville en
hurtigere togforbindelse kunne imødekomme forsinkel-
serne på vejnettet som følge af det mangeårige projekt
for udvidelse af A7 mellem Bordesholmer til Elbtunnelen i
Hamburg.
En højhastighedsforbindelse, der binder alle de store by-
samfund i Vestdanmark og Nordtyskland sammen, vil blive
en særdeles attraktiv rejseform, som vil få et stort opland.
Oplandet for en højhastighedsforbindelse gennem Jylland
vil på den danske side være på 3,1 mio., og på den tyske
side på 2,8 mio. indbyggere i Schleswig-Holstein og 1,7
mio. indbyggere i Hamburg.
FORBINDELSE FRA VESTDANMARK TIL
DET EUROPÆISKE HØJHASTIGHEDSNET
En hurtig forbindelse vil knytte Jylland, Fyn, Schleswig-
Holstein og Hamburg tæt sammen og skabe forbindelse
her fra til det Europæiske højhastighedsnet. Fra Hamburg
er der højhastighedsforbindelser mod Berlin, Hannover-
Sydtyskland og Bremen-Holland. De videre forbindelser
til vigtige destinationer i Europa vil skabe interessante
perspektiver for erhvervslivet i Vestdanmark og må ses i
GODE FORBINDELSER TIL NORGE OG SVERIGE
Mod nord har timemodellen endestation i Aalborg. Herfra
er der mulighed for videre transport med tog til havnene i
Hirtshals og Frederikshavn eller i bil. Efter, at der er indsat
hurtigfærger, er rejsetiderne reduceret til 2 timer og 15
minutter fra Hirtshals til Kristiansand.
Norge er i gang med et stort projekt med at anlægge en
færgefri motorvej E39 langs vestkysten, som vil gøre det
langt lettere at komme videre fra havnene, hvor færgerne
fra Danmark anløber. Rejsetiderne vil eksempelvis fra
Kristiansand til Stavanger og Bergen vil blive reduceret
markant og øge mulighederne for samspil over grænsen.
VISION FOR HØJHASTIGHEDSFORBINDELSE
REJSETID AARHUS-HAMBURG 2�½ TIMER
REJSETID KØBENHAVN-HAMBURG 2�½ TIMER
AALBORG
AARHUS
BEHOV FOR EN FÆLLES PLAN
Der er behov for et samarbejde med de tyske myndighe-
der om fremtidens banebetjening mellem Vestdanmark,
Schleswig-Holstein og Hamburg.
En højhastighedsforbindelse fra Vestdanmark til Hamburg
vil have den fordel, at der langs hele strækningen ligger en
række større byer med en afstand på mellem 75 og 100
km, hvilket ikke er længere end, at hurtigere togforbindel-
ser kunne skabe realistiske muligheder for daglig pendling
og generelt øge samhandel og interaktion mellem byerne.
TREKANTOMRÅDET
ESBJERG
KØBENHAVN
ODENSE
FLENSBURG
2t 30 min
KIEL
2t 30 min
LÜBECK
HAMBURG
BREMEN-HOLLAND
BERLIN
HANNOVER-SYDTYSKLAND
Kilde: ”En vestdansk-nordtysk banestrategi”, Atkins, 2012.
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 49: Henvendelse af 7/9-15 vedrørende timemodellen, fra Aarhus Kommune, Odense Kommune, Aalborg Kommune, Esbjerg Kommune og Randers Kommune
1544460_0026.png
ADRESSE
COWI A/S
Visionsvej 53
9000 Aalborg
TELEFON
WWW
56 40 00 00
cowi.dk